• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Testowa diorama

OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.082 115 11
Juz ich nie ma:) myślałem zr nikt nie zauważy. Po prostu mialem pare podkładów na zbyciu po tym jak musiałem dorobić odbojnice. A że filary nie były wysokością doposowane do mostu, to użyłem tychże podkładów aby osadzić most na przyczolkach. Taki recycling odpadków
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.082 115 11
Korzystając z wakacji zacząłem się babrać z kolej yki skrzynkami. Jako że od początku korzystam ze schematu stacji Szklarska Poręba Górna wpadłem na pomysł pewnej modyfikacji (zaznaczonej na czerwono na obrazku ponizej)

rewizja schemat.jpg


I teraz mam pytania. Jeśli dodatkowe żeberko mógłby być wykorzystywane jako tor do oblotu składu bez konieczności wyjazdu na tor 1, czy

a) jest jakaś nominalna długość takiego toru
B) czy potrzebna jest dodatkową tarczą manewrowa (karzełek)?

Z góry dziękuję
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.817 138 3
Ja bym dodał tarczę. Co do długości to na tyle długa aby najdłuższa lokomotywa mieściła się w ukresie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
Jeżeli to żeberko ma być wykorzystywane do postoju lokomotyw lub do manewrów, to Tm jest potrzebna, ale po prawej stronie toru patrząc w kierunku wyjazdu z żeberka w lewo. I pytanie: dlaczego rozjazd (nr 9 w oryginale, a nr 30 na planie makiety) prowadzący z toru 1 na tory 3 i 5 jest przesunięty tak daleko w prawo? Lepiej byłoby rozjazd 8 zastąpić rozjazdem krzyżowym podwójnym (przy okazji nie byłby potrzebny dodatkowy numer rozjazdu ;)). Wtedy żeberko byłoby bliżej peronów i mogłoby być dłuższe, a jazdy manewrowe krótsze.

I jeszcze jedno: w oryginale między rozjazdem 13 a semaforem wjazdowym H jest jeszcze jedna Tm (Tm5), sygnalizująca możliwość wjazdu na tory ładunkowe nr 4 do 10 i po wyjeździe z nich, możliwość wjazdu w tory główne. Na planie makiety takiej Tm nie widzę, a jest potrzebna.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.082 115 11
Jeżeli to żeberko ma być wykorzystywane do postoju lokomotyw lub do manewrów, to Tm jest potrzebna, ale po prawej stronie toru patrząc w kierunku wyjazdu z żeberka w lewo. I pytanie: dlaczego rozjazd (nr 9 w oryginale, a nr 30 na planie makiety) prowadzący z toru 1 na tory 3 i 5 jest przesunięty tak daleko w prawo? Lepiej byłoby rozjazd 8 zastąpić rozjazdem krzyżowym podwójnym (przy okazji nie byłby potrzebny dodatkowy numer rozjazdu ;)). Wtedy żeberko byłoby bliżej peronów i mogłoby być dłuższe, a jazdy manewrowe krótsze.

I jeszcze jedno: w oryginale między rozjazdem 13 a semaforem wjazdowym H jest jeszcze jedna Tm (Tm5), sygnalizująca możliwość wjazdu na tory ładunkowe nr 4 do 10 i po wyjeździe z nich, możliwość wjazdu w tory główne. Na planie makiety takiej Tm nie widzę, a jest potrzebna.
- Wykorzystuje rozjazdy, które dawno temu zakupiłem, wiec ta moja wariacja jest niejako podyktowana materiałami zebranymi do budowy.
- w gwoli ścisłości, Tm3 została przesunięta jako ze rozjazd nr 9 (na czerwono nr 10) tez zostal przesunięty. Nie wiem zaś gdzie kolega Andrzej widzi Tm5 - albo jestem ślepy albo na rysunku jej nie ma?
- Na chwile obecna nie wiem co będzie z torami parzystymi. Na mojej "makiecie" na razie sa tory nr 2 i 4 (nie będzie rozjazdu nr 7 i przez to toru tez 6 i 4a)

Zapomniałem dodać że trochę coś tam już naskrobałem (od góry tory 4, 2, 1, 3 i 5):X3:

20210811_140150_copy_1512x2016.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
Nie wiem zaś gdzie kolega Andrzej widzi Tm5 - albo jestem ślepy albo na rysunku jej nie ma?
w oryginale między rozjazdem 13 a semaforem wjazdowym H jest jeszcze jedna Tm (Tm5)
W oryginale, czyli na planie prawdziwej stacji Szklarska Poręba Górna, na którą powołuje się kolega @mikl.
od początku korzystam ze schematu stacji Szklarska Poręba Górna
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
To zmienia postać rzeczy, więc jednak nie miałem halucynacji. ;) A świadczy to też o tym, że ta Tm5 jest jednak potrzebna, skoro ją dodano. Problem polegał na tym, że gdy lokomotywa wyciągnęła ze stacji wagony do wstawienia na tory 2-10 (lub przy jeździe odwrotnej), to maszynista nie widział sygnału ręcznego z nastawni, podawanego po przestawieniu zwrotnicy rozjazdu 13.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.082 115 11
Tak sobie myślę zamiast dodatkowej Tm5, czy jak juz przesuwam Tm3, to moze już od razu ja wrzucić za rozjazd nr 13? Wiem,ze troche dłuższa będzie praca manewrowa ale przesuwając Tm3 o jakie 50cm zaoszczędziłbym jakieś >100PLN (które bym wydal na dodatkowego "karzełka" na żeberku plus moze nawet i jakichś zwrotnik by się udało dodać do zamówienia.

No chyba ze jak juz Tm3 byłby przesunięty aż tak daleko w prawo, to czy semafor H1/2 nie mogby by byc wykorzystywanych do jazd manewrowych (wtedy Tm3 bylby zupelnie zbyteczny):niepewny:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
czy jak juz przesuwam Tm3, to moze już od razu ja wrzucić za rozjazd nr 13?
Teoretycznie można, choć 50 cm na makiecie to już sporo. Ale można założyć, że takie manewry będą stosunkowo rzadko, więc wydłużenie jazdy manewrowej nie będzie stanowiło wielkiego problemu. Ale najlepiej byłoby, jak pisałem wcześniej, zastosować rozjazd krzyżowy w miejsce rozjazdu 8 i wtedy dać dwie Tm.
czy semafor H1/2 nie mogby by byc wykorzystywanych do jazd manewrowych
Absolutnie nie. Semafor wjazdowy nigdy nie może być używany do jazd manewrowych. Wszystkie manewry muszą odbywać się wewnątrz stacji, czyli najdalej do wskaźnika W 5. Jeżeli wyjątkowo jest konieczność wyjechania dalej w stronę szlaku, czasem nawet za semafor wjazdowy, konieczne jest zamknięcie szlaku.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.082 115 11
Teoretycznie można, choć 50 cm na makiecie to już sporo. Ale można założyć, że takie manewry będą stosunkowo rzadko, więc wydłużenie jazdy manewrowej nie będzie stanowiło wielkiego problemu. Ale najlepiej byłoby, jak pisałem wcześniej, zastosować rozjazd krzyżowy w miejsce rozjazdu 8 i wtedy dać dwie Tm.
Tak jak mówiłem, rozjazdu krzyżowego nie będzie więc będę musiał sobie dwie tarcze sprawić.Teoretycznie można, choć 50 cm na makiecie to już sporo. Ale można założyć, że takie manewry będą stosunkowo rzadko, więc wydłużenie jazdy manewrowej nie będzie stanowiło wielkiego problemu. Ale najlepiej byłoby, jak pisałem wcześniej, zastosować rozjazd krzyżowy w miejsce rozjazdu 8 i wtedy dać dwie Tm.

Absolutnie nie. Semafor wjazdowy nigdy nie może być używany do jazd manewrowych. Wszystkie manewry muszą odbywać się wewnątrz stacji, czyli najdalej do wskaźnika W 5. Jeżeli wyjątkowo jest konieczność wyjechania dalej w stronę szlaku, czasem nawet za semafor wjazdowy, konieczne jest zamknięcie szlaku.
A czy semafor H1/2 (rok 2010) nie ma przypadkiem sygnału Ms2 który nie jest używany do jazd manewrowych?
 
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
457 8 0
Jak pisał @Andrzej Harassek , semafor wjazdowy nie podaje sygnału Ms2.
Dodatkowo widać to w nazwie semafora, litera H z indeksem 1/2. Nie ma w indeksie literki m.
Symbol komory białej również wskazuje, że możliwe jest tylko wyświetlanie migowe Nowy Obraz - mapa bitowa.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
A czy semafor H1/2 (rok 2010) nie ma przypadkiem sygnału Ms2 który nie jest używany do jazd manewrowych?
A skąd takie przypuszczenie? Na wszystkich trzech schematach (z 2010, z 2013 i obecnym) semafor H1/2 jest narysowany i opisany tak samo, bez litery "m" i z komorą światła białego tylko jako migowego (Sz). Sygnał Ms2 może być używany wyłącznie do manewrów, więc stwierdzenie o sygnale Ms2 który nie jest używany do jazd manewrowych jest błędne. Tak, jak już napisałem, na semaforze wjazdowym nie wolno podawać sygnałów dla manewrów i w związku z tym semafory te nigdy nie mają takiej technicznej możliwości.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 13
Buduję makietę 1089
Buduję makietę 20
Buduję makietę 49
Buduję makietę 10

Podobne wątki