• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Testowa diorama

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
Nie przypominam sobie, żebym widział cos takiego w realu, ale to nie znaczy, że tak nie mogło być. Ale jak się na makiecie modeluje jakieś niecodzienne rzeczy, to warto mieć podkładkę, że coś takiego gdzieś kiedyś istniało w realu.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.129 26 1
A kto sprawdzi, czy to było w realu, czy też nie? Dla mnie te dechy,- czy jak by je tam nazwać robią klimat. Ten detal zauważy niewielu, a na pewno doda ogólnego smaczku. Coś jak przyprawa, której nie widać, a poprawia smak.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.473 31 1
Pewnie mogłoby, gdyby komuś chciało się to zrobić - pytanie tylko, po co?
I faktycznie w rzeczywistości takie przykłady miały miejsce. Pytanie po co ? Odpowiedź jest prosta - ze względów BHP ;)
Napędy latarni zwrotnicowych były umieszczone w zagłębieniu względem terenu na którym był położony tor. Latarnie miały oświetlenie za pomocą lamp naftowych. Takie "podesty " z desek umożliwiały pracownikowi stacyjnemu bezpieczne dojście do latarni w celu wymiany lampy naftowej.
A drzwiczki w tych latarniach były od strony węższej i taka deska z tej strony pozwalała bezpiecznie postawić stopę przy wymianie lampy.
Ot cała tajemnica ;)
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.082 115 11
Całkowicie się zgadzam z Kolegą @Pantograf i pozwalam sobie zamieścić rysunek. Jeszcze raz podkreślam, że zarówno w naturze jak i na sieci modelarskiej skrzyżowanie przewodów musi być stabilizowane i muszą to być dwa różne wysięgniki. Tylko wtedy można niezależnie (oddzielnie) naprężać te przewody. A naprężenie przy sieci 0.3mm jest konieczne. Niektórzy naprężają także sieć 0.56mm. Przy dobrym naprężeniu ryzyko ześlizgnięcia się odbieraka z przewodu jest mniejsze.
Mam też uwagę na temat RTS-u (Regulaminu technicznego stacji) Twojej stacji. Zalecenia mówią o jak najkrótszych przebiegach manewrowych. Tarcza manewrowa ustawiona w miejscu, którym proponujesz będzie niepotrzebnie wydłużała drogę i czas manewrów, a dodatkowo skróci długość manewrujących składów. Myślę, że trzeba ją przesunąć bliżej przejazdu. Poza tym, skoro słupy elektrycznej sieci trakcyjnej stoją po drugiej stronie torów może warto postawić tarczę na słupie? Będzie widoczna z większej odległości. Tak przynajmniej twierdzi Kolega Gawryluk, który ma do mnie pretensje za karzełka na torze wyciągowym do ładowni :) Zobacz załącznik 791727
Doszły półbramki. Zanim zacznę wiercić czy ich umiejscowienie jest ok?
20220203_183543_copy_2116x2821.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
Doszły półbramki. Zanim zacznę wiercić czy ich umiejscowienie jest ok?
Rozmieszczenie słupów czy półbramek zależy od geometrii torów i związanej z tym geometrii przewodu jezdnego, a to trudno ocenić z takiego zdjęcia. Jednak przede wszystkim półbramki tam nie mają uzasadnienia, wystarczą zwykłe słupy (zakładając, że w ogóle tam coś jest potrzebne), ew. z troszkę wydłużonym wysięgnikiem. Od biedy ta półbramka stojąca tuż obok semafora mogłaby być, gdyby miała drugi wysięgnik do toru bliższego słupa - tylko wtedy trochę semafor koliduje, bo mogą być problemy z jego widzialnością, trzeba byłoby to sprawdzić.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
Przyznam, że nie całkiem rozumiem. Wpisu Michała @bstok70 nie przeczytałem wcześniej, ale teraz już tak i dalej nie rozumiem związku. Nie kwestionuję konieczności ustawienia tam słupów trakcyjnych, ale chyba niekoniecznie półbramek. Ale trzeba byłoby przeanalizować cały plan sieci w tym rejonie.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.082 115 11
Moim zamysłem jest użycie polbramke jako slupów kotwiących jak i jako konstrukcji wsporczych wysięgników..
siec trakcyjna.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
Za mało się znam na sieci trakcyjnej, żeby tu się mądrzyć. Jeżeli półbramka może służyć jako słup kotwiący, to może i tak byłoby dobrze, choć nie jestem przekonany, czy przewód jezdny nad tym torem najbardziej z prawej strony nie mógłby po prostu skręcić (nad rozjazdem widocznym najwyżej na fotce) w kierunku rozjazdu w torze głównym - zwłaszcza, że nad żeberkiem w ogóle nie widzę przewodu. To, co kolega @mikl narysował, nie całkiem zgadza się ze schematem Michała. Ale to wszystko trochę gdybanie, trzeba byłoby to rozrysować znając zasady projektowania sieci trakcyjnej - ja się na tym za mało znam.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.020 63 25
@mikl strzel proszę fot z góry prostopadle. Będzie łatwiej rozwiązać tego rebusa. Na oko coś tu jest przekombinowane.
TU masz opisane konstrukcje kiedy i gdzie się stosuje.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
Niestety, ta fotka niewiele pomaga. Przydałoby się zdjęcie pionowo w dół, nie pod kątem, z punktu nad kupką podkładów koło rozjazdu na środku. Dopiero wtedy można byłoby coś wnioskować na temat geometrii sieci w stosunku do torów.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.020 63 25
Najlepiej prostopadle do całego modułu. Nie przejmuj się ze będzie podłogę widać. To nie ma być fot do czasopisma ;)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.543 34 1
Cześć Michale. To super, że dwa Michały tańcują przy elektrycznej sieci trakcyjnej. Tak jak pisałem w PW przepraszam, że dopiero teraz wtrącam swoje trzy grosze ale byłem w górach, gdzie okropnie rwało się połączenie internetowe. Najpierw chciałbym napisać, że przedstawiam swoje obserwacje w trakcie budowy sieci trakcyjnej na modułach. Walkę toczę już kilka lat i do dziś nie wydałem sobie atestu na dopuszczenie do ruchu taboru elektrycznego z podniesionym odbierakiem z innej niż moja lokomotywowni (w obawie przed uszkodzeniem nie swoich lokomotyw). Oto moje spostrzeżenia:
1. Nie bez powodu sieć Viessmanna to 0.56mm. Przewód jezdny o tej średnicy w połączeniu z wieszakami tej średnicy i przewodem nośnym tej średnicy tworzy sztywne przęsło bardzo dobrze trzymające się wysięgników z dedykowanymi dla tych przewodów nakładkami. Sztywność jest kluczowa dla bezpiecznego krzyżowania przewodów nad rozjazdami (a w ogóle to Viessmann ma w ofercie także przewody skrzyżowane). Zarówno na kolei dużej, jak i na naszej małej kolei odbierak unosi sieć, co powoduje, że jest ona wyżej niż dochodząca sieć z sąsiedniego toru. Nawet przy długich wąsach (nabieżnikach) ślizgacza istnieje ryzyko zakleszczenia się ślizgacza między dwoma przewodami jezdnymi. Viessmann problem ten eliminuje poprzez wspomnianą "betonową" wręcz konstrukcję swoich przewodów (przęseł).
2. Sieć 0.3mm, którą ja stosuję jest wybitnie wrażliwa na uniesienie przez odbieraki dlatego:
a) we wszystkich odbierakach musi być tylko jedna sprężynka
b) przewód jezdny musi być naprężony
c) wzorem prawdziwej kolei na stacji i szlaku stosuję podwójne przewody jezdne.
3. Szerokość ślizgacza odpowiada mniej więcej szerokości toru

Jak to się ma do Twojego pytania?
Pół bramki - ze względu na koszt stosuję wyłącznie w celu stabilizacji przewodów jezdnych. Tu jest zdjęcie z wątku o sieci trakcyjnej.
Jedynka.jpg

Taki układ gwarantuje sztywność obu przewodów (podwójne), i tę samą wysokość (ten sam typ wysięgników). Akurat to połączenie jako jedyne funkcjonuje u mnie nawet bez naprężenia. Może to kwestia krótkich odcinków przewodów akurat w tym miejscu.
@Pantograf właściwe już wcześniej podpowiedział gdzie szukać pomocy. Tam, na wskazanej stronie dodatkowo oprócz stabilizacji wysięgnikami krzyżowania przewodów jest jeszcze opisana metoda stosowania "mechanicznego połączenia rozjazdu sieciowego". To może być dla Ciebie dobra alternatywa gdybyś nie miał drugiego wysięgnika do bramki Ostbahn`a (aby je ustawić tak, jak na zdjęciu - tu akurat są Viessmann`y). Ochroną przed uniesieniem sieci i zakleszczeniem wąsów ślizgacza byłaby wtedy wstawka przewodu obejmująca przewód położony niżej. Ja to rozwiązanie będę stosował na terenie torów postojowych, gdyż tam planuję pojedynczy przewód jezdny. Konieczne jest jednak pamiętanie o naprężeniu sieci. Zrobiłem też przewody najazdowe ale sukcesywnie je likwiduję, bo to jednak coś spotykanego na sieci tramwajowej, a nie kolejowej. Więc na ten temat nie będę pisał.
Podsumowując. O rozstawieniu słupów decyduje to czy tor jest prosty, czy jest łukiem. Najlepiej jeden przewód np. 0.56mm pomalować na czerwono i położyć między szynami. Na łuku odstępom między słupami będą odpowiadały odcinki, na którym drut położony na torze będzie się w całości mieścił między wewnętrznymi częściami szyn. Na prostym, sprawa oczywista - tak samo. 40cm to długość, przy której jeszcze to jako tako wygląda. Przy dłuższych pojawia się tendencja do zwisania.
Naprężanie: Nie zachęcam do kotwienia sieci korzystając z bramek Ostbahn`a (ani KLUBY). Są zbyt filigranowe. Większość elektryfikujących modularzy naprężenie sieci przenosi nicią lub linką pod makietę gdzie jest albo sprężynka albo ciężarek. I w jednym w drugim przypadku obciążenia będą deformować elementy pół-bramki. Dałbym zwykły słup Viessmann`a albo nawet Hobbex`a (tylko trzeba trochę spolszczyć i pomalować) i już. Można też spróbować wykorzystać maszt pół-bramki, bo takie rzeczy są możliwe.
Boję się, że nawet zrobienie zdjęcia pod kątem prostym nie pozwoli Kolegom dokładnie wskazać gdzie postawić słup. Zrobi to kawałek sztywnego, prostego drutu leżący między szynami. Trzymam kciuki i proszę abyś się nie zniechęcił. Od mojej stacji odchodzą trzy linie jednotorowe i jedna dwutorowa. Może uda nam się kiedyś połączyć na jakiejś imprezie (z Wnukowicami, Kitajcami, Radzyminem i innymi zbudowanymi i budowanymi jeszcze szlakami i stacjami?) Może napiszesz też coś do wątku dedykowanego o sieci trakcyjnej?
Niech elektrowozy wreszcie dumnie pojadą z podniesionymi odbierakamii!!
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.020 63 25
@bstok70 dokladniecz argumentiwcjakieceymieniles zdecydowanie jestem zwolennikiem sieci "Viesia" na modułach (dystans koło 35cm uważam że za max. Dłuższy odcinek nie daje mi pewności co do jego niezawodności). Raz ze stabilne o czym już napisałeś, dwa nie ma ryzyka ze sieć się zerwie i trzy szybki i łatwy montaż/demontaż.
Wybacz ale siec 0.3mm jest dobra albo w domu albo dla osób co zamiast uczestniczyć na imprezach lubią naprawiac ją po transporcie, w trakcie imprezy i po imprezie w domu. Ładnie wygląda- fakt. Jednak ja nie jestem sadomaso :p

Co do tematu. Zdjęcie prostopadle pomoże ustalić gdzie pół bramka bądź słup powinien być. Na moje oko i wyobrażenie z tego co widziałem jest przekombinowane... Za dużo tego wszystkiego tam stoi a i tak jeszcze brakuje pkt kotwienia i "łamania" sieci.

W sumie to najważniejsze pytanie. Jaka będzie budowana sieć? 0.3 czy Visia... Bo to info gdzieś mi umknęło jeśli było podane.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
Boję się, że nawet zrobienie zdjęcia pod kątem prostym nie pozwoli Kolegom dokładnie wskazać gdzie postawić słup. Zrobi to kawałek sztywnego, prostego drutu leżący między szynami.
Oczywiście, że dokładnie się nie da ustalić na podstawie zdjęć, chyba, że zrobione z dużej wysokości idealnie pionowo. Jednak zdjęcie z góry, nawet nie idealne, da jakąś orientację, ze zdjęć dotychczas pokazanych przez kolegę @mikl niewiele da się wywnioskować. Ale i tak zawsze trzeba to zweryfikować "na gruncie", np. metodą, zaproponowaną przez Michała.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.082 115 11
Dziś wieczorem podejdę na strych i spróbuję pstryknąć z góry (więźba trochę wcześniej przeszkadzała stąd trochę będzie więcej roboty żeby zrobić zdjęcie pod odpowiednim kątem)

Ale we międzyczasie mam odpowiednie zdjęcie drugiej głowicy. Więc z chęcią się dowiem jak tam ustawić zanim znów zamówię coś nie do końca odpowiedniego ;)

20210912_183030_copy_1776x2824.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 13
Buduję makietę 1089
Buduję makietę 20
Buduję makietę 49
Buduję makietę 10

Podobne wątki