• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Technika fotografii modelarskiej

MeteorKKR

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
216 8 0
Masz rację. Mój pierwszy wężyk no-name odmówił posługi po około 2 latach. Teraz mam drugiego i zajeżdżam go już jakieś 3 lata. Nawet jak się teraz zepsuje to i tak jeszcze mogę sobie kupić osiem sztuk i dopiero łącznie wydam tyle co na oryginalnego canonowskiego. ;)
Poza tym, co należy kupić oryginalnego to należy, ale żeby za zwykły przełącznik z napisem CANON zakończony pasującą wtyczką płacić prawie 180 zł to lekkie przegięcie cenowe. :podstepny: :)
Absolutnie co do ceny nówki masz całkowitą rację - jak w większości rzeczy płaci się za markę, a stosunek ceny do jakości schodzi na dalszy plan - i to nie jest przypadłość tylko Canona niestety :confused:
Natomiast rozmawiałem prawie dwa lata temu w Wołowie na imprezie z przemiłym Czechem, który ma oryginalnego pilota do Canona (starsza wersja, niestety modelu nie pamiętam, ale był mały i zgrabny), kupił go z drugiej ręki za równowartość mniej więcej na nasze 50-60 zł i użytkuje go (sic!!) już 10 lat i to dośc intensywnie - bez wymiany baterii nawet, działał spokojnie z 15 metrów, mój zaś "nonamek" wtedy właśnie odmówiłbył posłuszeństwa...:devil:
A możesz dać info jakiego Ty używasz pilota, bo chdzi za mną nowy, oj chodzi... a nie chcę znów się wkopać w takie badziewie co mam miestety teraz ;)
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
25.587 387 20
A możesz dać info jakiego Ty używasz pilota, bo chdzi za mną nowy, oj chodzi... a nie chcę znów się wkopać w takie badziewie co mam miestety teraz ;)
Pilota nie używam, bo jeszcze nie miałem takiej potrzeby. Używam wężyk, typowy no-name, bo nawet na jego obudowie nie ma żadnego napisu poza typem RS 80-N3.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.551 443 99
A wrzuć proszę fotkę dowolnego modelu, zrobioną tym obiektywem - i wykadruj tak, żeby był widok od boku i model wypełniał długością kadr - o mniej więcej tak:

Zobacz załącznik 372985
Wrzucam jeszcze jedna fotkę (crop), którą zrobiłem tym obiektywem Canon EF 50mm f/1.8 STM ale w nieco lepszym (naturalnym) świetle zachodzącego już słońca, bez białego tła i doświetlania sztucznego, stąd nie najjaśniej:

_MG_1242 (2).jpg


Moje wstępne uwagi co do zdjęć z tego obiektywu: przy przesłonie f1.8 zdjęcia nie są "żyletką", są rozmydlone lekko ale da się żyć, tym bardziej że obiektyw ten wcale nie odbiega jakością od zdjęć kosztującego 5000zł EF 50mm 1.2 L USM. Lepsza jakość co do ostrości pojawia się od mniejszych dziurek niż f1.8 (począwszy od f.2.0), a przy f.4.0 jest już naprawdę dobrze. Pięknie rozmywa tło, dystorsja znikoma. W sumie uważam, że zakup warty wydania każdej złotówki z tych 499zł. Prezes jest zadowolony :) Silnik STM dość cicho pracuje, a AF ostrzy szybko i celnie. Polecam. Ja mam to założone na body APS-C i przy tym body mamy ekwiwalent 80mm na full frame. Moim zdaniem dobra ogniskowa (50mm na APS-C) do robienia zdjęć modeli jak i makiet.
 
Ostatnio edytowane:
B

bobby74

Gość
Też kupiłem ten obiektyw. Do powyższych spostrzeżeń @J1974H0 jeszcze jedna uwaga - minimalna odległość od fotografowanego przedmiotu jaką uzyskałem to 25cm - choć w instrukcji mowa o 35cm.
Efekty testowania poniżej - takie samo ujęcie, ale przysłona na przemian 16 i 2.0.

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.183 1 0
Z powyższego wynika, że do fotografowania modeli optymalne rozwiązanie to maksymalnie przymknięte oko i sporo światła. Nie ma sensu bawić się w otwieranie obiektywu bo to jest dobre w makro na bardzo małych obiektach, które w całości zmieszczą się w polu ostrości. Chyba, że chcemy skupić oko na jakimś maleńkim szczególe. W zdjęciu numer dwa na przykład lewy górny róg by pokazać nity. Tyle, że wtedy trzeba by było wykadrować zdjęcie tak by reszta nie psuła efektu.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.551 443 99
Z powyższego wynika, że do fotografowania modeli optymalne rozwiązanie to maksymalnie przymknięte oko i sporo światła. Nie ma sensu bawić się w otwieranie obiektywu bo to jest dobre w makro na bardzo małych obiektach, które w całości zmieszczą się w polu ostrości. Chyba, że chcemy skupić oko na jakimś maleńkim szczególe. W zdjeciu numer dwa na przykład lewy górny róg by pokazać nity. Tyl wtedy trzeba by było wykadrować zdjęcie tak by reszta nie psuła efektu.
Zgadza się. Jasne obiektywy są o tyle fajne, że oprócz tego iż można je przymknąć i uzyskać zdjęcie ostre całego kadru, to pozwalają także pobawić się głębią ostrości przy wyostrzeniu tylko interesującego nas planu. Do fotografowania modeli w sensie stricte reportażu, rozmywanie tła nie bardzo jest potrzebne. No chyba, że oprócz tego ktoś chce się pobawić w ujęcia artystyczne :). Jednak nie pisze tego by krytykować tą 50-tkę. Wręcz przeciwnie. Te "artystyczne" zastosowania to jej dodatkowa zaleta. Myślę, że do robienia zdjęć modeli w systemie APS-C Canona świetnie nadał by się też obiektyw EF-S 60mm f/2.8 macro USM. Myślałem i o nim. Ale kosztuje 1700zł, a ta (pełnoklatkowa na dodatek) piećdziesiątka niecałe 500zł.
Też kupiłem ten objektyw. Do powyższych spostrzeżeń @J1974H0 jeszcze jedna uwaga - minimalna odległość od fotografowanego przedmiotu jaką uzyskałem to 25cm - choć w instrukcji mowa o 35cm.
Efekty testowania poniżej - takie samo ujęcie, ale przysłona na przemian 16 i 2.0.

Zobacz załącznik 374171 Zobacz załącznik 374172 Zobacz załącznik 374173 Zobacz załącznik 374174
Widać to o czym mówiłem. Im mniejsza przysłona (mniejsze f), tym ostrość zdjęcia nieco ucieka i rozmycie większe. Ostrość jedynie w punkcie skupienia Autofocusa. Wtedy można się pobawić w te "artystyczne" ujęcia.
 
Ostatnio edytowane:
B

bobby74

Gość
Z powyższego wynika, że do fotografowania modeli optymalne rozwiązanie to maksymalnie przymknięte oko i sporo światła. Nie ma sensu bawić się w otwieranie obiektywu bo to jest dobre w makro na bardzo małych obiektach, które w całości zmieszczą się w polu ostrości. Chyba, że chcemy skupić oko na jakimś maleńkim szczególe. W zdjeciu numer dwa na przykład lewy górny róg by pokazać nity. Tyl wtedy trzeba by było wykadrować zdjęcie tak by reszta nie psuła efektu.
...no i statyw i wężyk, bo bez tego i z przymkniętym okiem obiektywu to wychodzi Salvador Dali :)
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.183 1 0
Taki sobie zrobiłem test na starej dioramie TT ...pora ją chyba odkurzyć...

Zdjęcia nikkor 40mm/1,8f na body D3200 Nikona, odległość od obiektu 15cm, ISO400, kiepskie światło prawy tył z okna przy pełnym zachmurzeniu. Czas 1/40 (niżej zejść się już bez statywu lub podpórki nie da)

f3,f5,f8 bez korekty:

F3.jpg F5.jpg F8.jpg

Te same zdjęcia po korekcie w LR

F3-kor.jpg F5-kor.jpg F8-kor.jpg

Oczywiście zdjęcia można i zrobić i obrobić lepiej ale widać tu, że przymknięcie obiektywu tylko im zrobi lepiej. Dobrej jakości lampa (żarówka w oprawie) 6000 luksów, jakas blenda by trochę cieni wyciągnąć i można bez obaw fotografować nawet w mroku lub półmroku.
 
Ostatnio edytowane:

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
A przy robieniu ze statywu statycznych ujęć mozna pomysleć o HDR. :)
[DOUBLEPOST=1458914794][/DOUBLEPOST]Tak mi sie to nasunęło oglądając twoja serie zdjeć.
 
B

bobby74

Gość
Myślę, że do robienia zdjęć modeli w systemie APS-C Canona świetnie nadał by się też obiektyw EF-S 60mm f/2.8 macro USM. Myślałem i o nim. Ale kosztuje 1700zł, a ta (pełnoklatkowa na dodatek) piećdziesiątka niecałe 500zł.
Za namową @RS11 też myślałem o tym obiektywie, bo 60mm na APS-C bardziej by mi odpowiadało, ale z racji, że się dopiero uczę :) zaczynam od tańszego EF 50 f1.8 STM
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.283 32 10
Pozwolę sobie znowu trochę fermentu dodać :)

(...)w nieco lepszym (naturalnym) świetle zachodzącego już słońca, bez białego tła i doświetlania sztucznego, stąd nie najjaśniej
Nie jestem pewien, czy światło naturalne jest lepsze dla modeli, bo zwykle są one prezentowane/oglądane przy sztucznym. W efekcie zdjęcia w świetle słonecznym mogą sprawiać wrażenie... sztucznych :) bo wyglądają inaczej niż 'zwykle' ;)
I nie chodzi to o dobór balansu bieli, ale metameryzm.
A samo zdjęcie jest niedoświetlone, i nie zwalać na słońce że słabe, tylko trzeba parametry ekspozycji dobrać!

obiektyw ten wcale nie odbiega jakością od zdjęć kosztującego 5000zł EF 50mm 1.2 L USM.
Ekhm.. na 'L' ten plastik jakiś bardziej metalowy, i dziura prawie 4 razy więcej światła wpuszcza...
Choć oczywiście do zdjęć modeli to żadna zaleta, co innego do modelek :p

jeszcze jedna uwaga - minimalna odległość od fotografowanego przedmiotu jaką uzyskałem to 25cm - choć w instrukcji mowa o 35cm.
Instrukcja nie kłamie - mierzy się od sensora. Dla niektórych obiektywów makro (sensu stricte) dla uzyskania odwozrowania 1:1 oznacza to umieszczenie obiektu fotografowanego tuż przed pierwszą soczewką.

Zdjęcia nikkor 40mm/1,8f na body D3200 Nikona, odległość od obiektu 15cm, ISO400, kiepskie światło prawy tył z okna przy pełnym zachmurzeniu. Czas 1/40 (niżej zejść się już bez statywu lub podpórki nie da)
No to podeprzeć! Na książce, albo woreczku z piaskiem, ryżem, czy innymi ciężkimi drobinkami. Żeby aparat był nieruchomy statyw nie jest konieczny - szczególnie, że te tańsze miewają tendencję do generowania drgań :eek:
A jak ktoś strasznie uprzedzony do nietrzymania aparatu w rękach, to oprzeć dłonie na stole, aparat na dłoniach, wstrzymać oddech i walić serię: nawet przy czasach naświetlania około 1s z kilkunastu zdjęć powinno się trafić jedno 'prawie' nieporuszone, które po zmniejszeniu do rozmiarów forumowych będzie wyglądało profi!

Te same zdjęcia po korekcie w LR
Ta korekta to (dla D3200) mniej więcej równoważnik ustawienia ISO na 800 i 1600 dla kolejnych przysłon - tylko że ten trick nie sprawdzi się dla wszystkich aparatów, w ich przypadku nastawa da lepszy efekt niż 'wyciąganie'.
Tak czy siak będzie bardziej szumiało, i lepiej wydłużyć czas naświetlania.
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.183 1 0
Podłożenie pod aparat czegoś stabilnego to dobry pomysł jak nie mamy statywu. Choć wydaje mi się, że w dzisiejszych czasach przy ogólnej dostępności sprzętu i to niedrogiego to takie trochę dziwne jest :D ...wiem, wiem...zawsze się znajdą potrzebniejsze rzeczy do kupienia. Sam to przerabiam od roku. Zamiast kupić statyw, blendę i porządną żarówę kombinuję jak koń pod górę robiąc foty kulinarne na blog i potem ślęczę w LR nad ich poprawą...a kasę przeznaczam na materiały lub modele.
 

Tw53-2566

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 1 0

114

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
Witam.
Aparat jest do zdjęć - można kręcić filmy, ale ponoć to nie jest to....
Jaką kamerę polecacie do naszych potrzeb w dobrej cenie do jakości??
Pozdrawiam.
Jan
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
25.587 387 20
Witam.
Aparat jest do zdjęć - można kręcić filmy, ale ponoć to nie jest to....
Jeśli myślisz o aparatach kompaktowych to pewnie masz rację, ale jak weźmiesz pod uwagę lustrzankę np. Canona EOS 5D Mk III to już nie masz racji. Filmy z tego aparatu są naprawdę świetne.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Techniki modelarskie 0
Techniki modelarskie 4
Techniki modelarskie 3
Techniki modelarskie 9

Podobne wątki