do szybkiego robienia zdjęć referencyjnych balansu bieli można zaopatrzyć się w dekielek i/lub zestaw kart służących właśnie do tego celu:
http://allegro.pl/fotografia?string=balans bieli&bmatch=base-relevance-ele-1-2-0229&order=p
W aparatach Nikon, można wykonać automatyczny pomiar balansu bieli przez aparat - funkcja ta nazywa się PRE - poszukajcie w instrukcjach od swoich aparatów - inne marki na pewno mają odpowiednik tej funkcji.
http://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/article/fubpbfls/setting-white-balance.html
[DOUBLEPOST=1458140277,1458139927][/DOUBLEPOST]
Jeżeli zdjęcia wykonywane są w formacie RAW i potem obrabiane na komputerze, to balans bieli ustawiony na aparacie nie ma znaczenia.
za Wiki:
"
Format RAW
Wykonywanie zdjęć w formacie RAW pozwala na późniejszą zmianę balansu bieli w programie graficznym (np. Lightroom, Camera Raw, etc.). W formacie tym aparat zapisuje do pliku jedynie informacje o natężeniu poszczególnych składowych RGB światła jakie dotarło do matrycy. Zazwyczaj nie są wykonywane wtedy żadne algorytmy kompensacji barw. Zaletą takiego rozwiązania jest brak konieczności zwracania uwagi na rodzaj oświetlenia w momencie wykonywania zdjęcia oraz możliwość wykonywania kopii zdjęcia z różnymi ustawieniami balansu bez strat"
http://allegro.pl/fotografia?string=balans bieli&bmatch=base-relevance-ele-1-2-0229&order=p
W aparatach Nikon, można wykonać automatyczny pomiar balansu bieli przez aparat - funkcja ta nazywa się PRE - poszukajcie w instrukcjach od swoich aparatów - inne marki na pewno mają odpowiednik tej funkcji.
http://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/article/fubpbfls/setting-white-balance.html
[DOUBLEPOST=1458140277,1458139927][/DOUBLEPOST]
OK, teraz rozumiem, że pisaliście o obrobce już po zrobieniu zdjęć, na komputerze. Ja myślałem o ustawieniach aparatu przed fotografowaniem. Tu oczywiscie rada kolegi Meggido ma zastosowanie. Problem w tym, że na większości wystaw, na jakich bywam (jak wiecie, głównie za granicą) nie ma jednolitego oświetlenia hali (często nie ma żadnego, natomiast makiety są oświetlone indywidualnie przez wystawiających. Wtedy na dobrą sprawę eksperymentować trzeba przy każdej makiecie od nowa. W ostatni weekend byłem na wystawie Ontraxs w Utrechcie i tam także doświadczyłem tego. Postaram się później zrobić małą relację we właściwym dziale, ale na razie tu przykłady moich eksperymentów z balansem bieli - niestety, niezbyt udanych. Robiłem zdjęcia przy różnych ustawieniach i wybierałem najlepsze, ale ciągle daleko im do doskonałości (wszystkie zdjęcia bez flesza):
Zobacz załącznik 371300 Zobacz załącznik 371301 Zobacz załącznik 371302 Zobacz załącznik 371303 Zobacz załącznik 371304 Zobacz załącznik 371305 Zobacz załącznik 371306 Zobacz załącznik 371307 Zobacz załącznik 371308
Zobacz załącznik 371300 Zobacz załącznik 371301 Zobacz załącznik 371302 Zobacz załącznik 371303 Zobacz załącznik 371304 Zobacz załącznik 371305 Zobacz załącznik 371306 Zobacz załącznik 371307 Zobacz załącznik 371308
za Wiki:
"
Format RAW
Wykonywanie zdjęć w formacie RAW pozwala na późniejszą zmianę balansu bieli w programie graficznym (np. Lightroom, Camera Raw, etc.). W formacie tym aparat zapisuje do pliku jedynie informacje o natężeniu poszczególnych składowych RGB światła jakie dotarło do matrycy. Zazwyczaj nie są wykonywane wtedy żadne algorytmy kompensacji barw. Zaletą takiego rozwiązania jest brak konieczności zwracania uwagi na rodzaj oświetlenia w momencie wykonywania zdjęcia oraz możliwość wykonywania kopii zdjęcia z różnymi ustawieniami balansu bez strat"