• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Technika fotografii modelarskiej

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.560 18 1
#81
...i w drugim zdjęciu rozumiem, że przysłona nieźle przymknięta i statyw statyw statyw... Kiedyś próbowałem rozcyfrować z ilu stron oświetlasz obiekt - z dwóch czy więcej? :)
No tak tak, już nie chciałem się tu skupiać na parametrach ekspozycji czy statywie - było już w tym wątku o tym. Chodziło mi o perspektywę.
Co do Twojego pytania dot. oświetlania modeli - góra z dwóch, nie mam więcej źródeł :)
Przy okazji jeszcze jedno zdjęcie obarczone syndromem braku dbałości o perspektywę - zrobione przy ogniskowej 150 mm z odległości ok. 150 cm ... Kiedyś uważałem że ładne ...

e95-7.jpg
 

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
28.209 108 2
#83
Dobre rozwiązanie do fotografowania modeli i mniejszych dioram to namiot bezcieniowy , używam takowy już od paru lat i nawet słabszy aparat lub telefon robi dużo lepsze zdjęcia.
Namiot oświetlam z dwóch stron na przeciw siebie żarówkami jarzeniówkami o mocy 150Watt.
Przykładowe zdjęcie aparat Canon EOS 1200 obiektyw kitowy ( są różne opinie na jego temat , ja jestem zadowolony) długi czas naświetlania , statyw i zdjęcie bez lampy.
autokar.JPG
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#84
Nie wiem czy to zamierzony efekt ale nie podoba mi sie na tym zdjęciu nienaturalne oświetlenie źródłami o rożnej temperaturze barwowej
 
B

bobby74

Gość
#85
Jak dla mnie to dość ciekawe zjawisko na tym zdjęciu.
Bardziej mi przeszkadza, że ostrość została uchwycona... no właśnie nie wiem gdzie :) chyba na przednim kole.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.681 520 30
#86
Efekt fajny, jakby w zachodzącym słońcu. A jeśli chodzi o ostrość, to pewnie rzeczywiście na przednie koło, dzięki czemu całość (poza samym końcem autobusu) jest w miarę ostra. Gdyby ustawić na czoło to już w połowie długości byłoby pewnie rozmazane, a tył byłby całkiem nieostry. Ja mam natomiast pytanie, jak w namiocie bezcieniowym zmieściło się tło? Czy to jest wstawione tam zdjęcie? I czy cała diorama zmieściła się w namiocie?
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#87
W zachodzącym słońcu tak jak oświetlona jest przednia szyba, bok autobusu byłby ciemny, dlatego takie oświetlenie wydaje mi sie nienaturalne. Nie jest zalecane mieszanie źródeł światła o rożnej temperaturze barwowej w jednym kadrze, chyba ze jest to celowy zabieg.
Dodając trochę mojego biadolenia jeszcze, jedno ze źródeł światła przesunalbym w stronę aparatu, aby wydobyć z cienia przedni narożnik autobusu, który znajduje sie w centrum kadru, a jest ukryty w cieniu.
[DOUBLEPOST=1458128011,1458126778][/DOUBLEPOST]I jeszcze jedna rzecz, która nasunęła mi się po przejrzeniu niektórych zdjeć z Sosnowca i związana jest z balansem bieli. A jak widać światło tam jest bardzo niekorzystne - lampy sodowe.
Jeżeli zdjęcia nie są robione w formacie raw, a wtedy tez warto, i nie są obrabiane potem w programie gdzie jest przeprowadzana korekcja barwna to powinno sie przy robieniu zdjeć użyć odpowiedniego balansu bieli dla istniejącego światła. A najlepiej, jeżeli aparat posiada taka funkcje to ustawić balans bieli w zadawanym oświetleniu na np. białej kartce papieru.
Zapewni to naturalne kolory i zapobiegnie utracie jakości jeżeli obrabiane by były pliki jpg.
 

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.531 2 0
#88
W Sosnowcu osobiście jaki bym nie dobrał balans bieli,to zdjęcie i tak było choćby minimalnie żółte. Lampy były naprawdę niekorzystne, zresztą było to widać podczas imprezy gołym okiem.
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#89
W Sosnowcu osobiście jaki bym nie dobrał balans bieli,to zdjęcie i tak było choćby minimalnie żółte. Lampy były naprawdę niekorzystne, zresztą było to widać podczas imprezy gołym okiem.
To prawda, lampy sodowe dają takie światło, o tak wąskim paśmie, że nie da się wszystkiego skorygować w aparacie lub programie, i uzyskane kolory mogą nie być naturalne, ale balans bieli zawsze da się skorygować tak żeby białe było białe (a szare szare i czarne czarne), trezba tylko zdjęcia obrabiać w programie do "wywoływania" raw'ów. np darmowy RawTherapee lub drogi Adobe Lightroom.
Poza tym robiąc w takim "kolorowym" oświetleniu zdjęcia z lampą doświetlającą pierwszy plan można na lampę założyć także filtr barwny o kolorze podobnym do tego kolorowego światła, aby po wyrównaniu balansu bieli mieć taki sam kolor oświetlenia na pierwszym i na drugim planie.
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.184 1 0
#90
Sosnowiecka hala jest oświetlona jak większość polskich ulic. Walczyłem długo z obróbką w LR ale i tak nie udało mi się tej żółto-pomarańczowej poświaty pozbyć. Trochę usunąłem jej w zwykłym irfanie z pomocą suwaka koloru czerwonego:

Wystawa makiet kolejowych Sosnowiec 2016 7-0016.JPG




Jedno jest pewne najkorzystniejsze jest fotografowanie makiet czy modułów w świetle słoneczny i żadne nawet najbardziej wyszukane sztuczne światła tego według mnie nie zmienią.
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#91
Do ustawienia balansu w LR lub RT stosuję "pipetę" którą należy wybrać neutralny biały lub szary fragment i program sam ustawi balans bieli.
Potem lekki tunning ręczny i powinno być ok.
Ale fakt że przy takim oświetleniu jest to trudne, a czasem niemożliwe do pełnego osiągnięcia.

Polecam użytkownikom lampy tą pozycję:
http://www.fotopolis.pl/n/16105/lampa-blyskowa-bez-tajemnic-fragmenty-czesc-ii/

Ciekawym lecz niewygodnym rozwiązaniem wydaje się trzymanie lampy drugą ręką, lub przez pomocnika:
 
Ostatnio edytowane:

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.184 1 0
#93
W LR jest ikonka "pipeta" w okolicy ustawień balansu bieli, którą ustawiamy na potencjalny szary punkt na zdjęciu. Klikamy a LR oblicza do tego punktu całe zdjęcie. Bardzo dobry algorytm.

Akurat obrabiam fotkę więc zrobiłem zrzuty:

LR pipeta.jpg LR pipeta 2.jpg

Klikamy na ikonkę pipety i wybieramy punkt który w rzeczywistości był najbardziej neutralny czyli szary. Na zdjęciach pociągów to takie miejsca jak słupki hektometrowe, szare elementy lokomotywy etc.
 
Ostatnio edytowane:

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.184 1 0
#95
LR czyli Lightroom firmy Adobe. Program do wywoływania plików RAW i wstępnej ich obróbki. Może być też używany do zwykłych zmiań ustawień zwykłych plików jpg. Ja ma starą wersję 4.1 ale mi wystarcza :)
 

MeteorKKR

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
216 8 0
#96
Bardzo fajny temat ;)
@Bronco_Billy - świetna porada odnośnie "większej dupy", właśnie zaczęło mi to trochę doskwierać i szukałem rozwiązania, dzięki Tobie już wiem w którą stronę iść ;) (y)
Natomiast w temacie przesłony i głębi ostrości wrzucę dwa ujęcia, które w prosty sposób obrazują ten temat na przykładzie zdjęć kolejek.
Zawsze robiąc zdjęcia staram się ustawiać kadr tak aby oglądający na pierwszy rzut oka nie był pewny czy to makieta czy rzeczywistość, a więc staram się tak kadrować aby nie było widać nic poza makietą/modułem (co niestety nie zawsze jest możliwe).
Oba zdjęcia robione na ISO 400 obiektywem 70-210, ogniskowa 210.
Pierwsze zdjęcie to f16, 20s:
20151204 065.JPG


Drugie to f32, 5s - różnica widoczna gołym okiem.
20151204 064.JPG


Pipetę też ma Picassa i w większości zastosowań wystarczy (np. przy zdjęciach z Sosnowca dała radę tam gdzie normalne filtry programu zawiodły), choć ustawiłem zdjęcia juz robią na odpowiedniej ilości Kelvinów, gdyż AWB (automatyczny balans bieli) przy sodowym oświetleniu głupieje ;)
 
Ostatnio edytowane:

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#97
LR czyli Lightroom firmy Adobe. Program do wywoływania plików RAW i wstępnej ich obróbki. Może być też używany do zwykłych zmiań ustawień zwykłych plików jpg. Ja ma starą wersję 4.1 ale mi wystarcza :)
dodam że RT to zaproponowana wcześniej darmowa alternaltywa dla LightRoom nazywająca się RawTherapee
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.751 12 2
#98
Jeżeli wiemy, że wykonujemy zdjęcia w tym samym pomieszczeniu określonej barwie, to możemy zrobić zdjęcie kontrolne z biała kartą. Wtedy z pewnością nie pomylimy się co do ustawienia balansu bieli. Bywa to pomocne zwłaszcza gdy na naszych zdjęciach nie ma żadnego białego elementu, na którym moglibyśmy ustawić balans bieli.
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#99
Bardzo fajny temat ;)
@Bronco_Billy - świetna porada odnośnie "większej dupy", właśnie zaczęło mi to trochę doskwierać i szukałem rozwiązania, dzięki Tobie już wiem w którą stronę iść ;) (y)
Natomiast w temacie przesłony i głębi ostrości wrzucę dwa ujęcia, które w prosty sposób obrazują ten temat na przykładzie zdjęć kolejek.
Zawsze robiąc zdjęcia staram się ustawiać kadr tak aby oglądający na pierwszy rzut oka nie był pewny czy to makieta czy rzeczywistość, a więc staram się tak kadrować aby nie było widać nic poza makietą/modułem (co niestety nie zawsze jest możliwe).
Oba zdjęcia robione na ISO 400 obiektywem 70-210, ogniskowa 210.
Pierwsze zdjęcie to f16, 20s:
Zobacz załącznik 371281

Drugie to f32, 5s - różnica widoczna gołym okiem.
Zobacz załącznik 371282

Pipetę też ma Picassa i w większości zastosowań wystarczy (np. przy zdjęciach z Sosnowca dała radę tam gdzie normalne filtry programu zawiodły), choć ustawiłem zdjęcia juz robią na odpowiedniej ilości Kelvinów, gdyż AWB (automatyczny balans bieli) przy sodowym oświetleniu głupieje ;)
na tych zdjęciach świetnie widać też efekt "większej pupy" ;-)
[DOUBLEPOST=1458139224,1458137717][/DOUBLEPOST]
Jedno jest pewne najkorzystniejsze jest fotografowanie makiet czy modułów w świetle słoneczny i żadne nawet najbardziej wyszukane sztuczne światła tego według mnie nie zmienią.
Dwa softboxy dadzą rade, ale to wydatek około 800PLN najmarniej.
Poza tym ustawienie tego i miejsce.
A tak skrzynka na balkon i cyk - szybko i ładnie, z niezłym naturalnym tłem dodatkowo można to połączyć. Najłatwiej uzyskać w ten sposób dobry efekt, bez dodatkowego sprzętu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.681 520 30
OK, teraz rozumiem, że pisaliście o obrobce już po zrobieniu zdjęć, na komputerze. Ja myślałem o ustawieniach aparatu przed fotografowaniem. Tu oczywiscie rada kolegi Meggido ma zastosowanie. Problem w tym, że na większości wystaw, na jakich bywam (jak wiecie, głównie za granicą) nie ma jednolitego oświetlenia hali (często nie ma żadnego, natomiast makiety są oświetlone indywidualnie przez wystawiających. Wtedy na dobrą sprawę eksperymentować trzeba przy każdej makiecie od nowa. W ostatni weekend byłem na wystawie Ontraxs w Utrechcie i tam także doświadczyłem tego. Postaram się później zrobić małą relację we właściwym dziale, ale na razie tu przykłady moich eksperymentów z balansem bieli - niestety, niezbyt udanych. Robiłem zdjęcia przy różnych ustawieniach i wybierałem najlepsze, ale ciągle daleko im do doskonałości (wszystkie zdjęcia bez flesza):

IMG_2653.JPG
IMG_2660.JPG
IMG_2662.JPG
IMG_2775.JPG
IMG_2776.JPG
IMG_2778.JPG
IMG_2779.JPG
IMG_2781.JPG
IMG_2782.JPG
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Techniki modelarskie 0
Techniki modelarskie 4
Techniki modelarskie 3
Techniki modelarskie 9

Podobne wątki