• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Tabor polski, amerykański, budowy i przebudowy

OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#62
Dalsza praca nad ciężkim dekapodem, dolutowane pomosty z przodu oraz zbiornik powietrza:
20221020_194529.jpg
20221020_194431.jpg
20221020_194421.jpg
20221020_194411.jpg
20221020_194403.jpg
20221020_194356.jpg

Nie wiem czy warto się jeszcze bawić z imitacją pasów trzymających zbiornik od góry, to już by było naprawdę delikatne lutowanie. Do ramy dolutuję jeszcze blachę tylną podtrzymującą kabinę i będę zabierał się za wiązary.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#64
A spróbój przylutowac tylko punktowo na końcach
Jeszcze pomyślę.
Tym czasem postanowiłem na razie odłożyć przylutowanie tylnej blachy podtrzymującej kabinę do ostoi. Jeszcze nie rozegrałem sprawy przykręcania kotła i kabiny do ostoi, a chciałbym aby były to dwa, maximum trzy wkręty tak jak na parowozach Bowser'a. Za tem dzisiaj zabrałem się za najbardziej krytyczną część modelu parowozu, czyli wiązarów. Wystartowałem z płaskownikiem:
20221023_094306.jpg

Jako szablonu użyłem tu niedoszłych wiązarów z poprzedniego projektu:
20221023_094853.jpg
20221023_094846.jpg

Na drugim zdjęciu widać jak spier....łem ostatni otwór na czop numer 5. Wiertło się poślizgnęło i musiałem wlutować kawałeczek mosiądzu, po czym naznaczyłem mniejszym wiertełkiem wgłębienie aby odpowiednie wiertło trafiło w cel. Po wywierceniu wszystkich pięciu otworów i odcięciu płaskownika na drugi wiązar, przytwierdziłem oba płaskowniki do deseczki gwoździkami do torów:
20221023_165510.jpg

Po wywierceniu otworów w drugim płaskowniku, przymiarki, pilnikowanie...itd. Po kilku próbach z dopasowywaniem postanowiłem najpierw od przykręcania środkowego czopu na zestaw napędny, po czym dopasowywania otworów kół skrajnych. Najpierw zrobiłem jedną stronę, gdy podwozie toczyło się zadowalająco, zabrałem się za drugą stronę:
20221023_171645.jpg
20221023_181735.jpg
20221023_181748.jpg
20221023_183747.jpg

Podwozie toczy się nawet gładko, czyli nie ma zacięć. Po popchaniu toczy się jeszcze przez kilkanaście podkładów;) Pozostaje jeszcze wypilnikowanie otworów czopów zestawu nr. 2 i 4, po tem kształtowanie wiązarów aby przypominały te na prawdziwym. Ostateczny tuning wiązarów i będzie można zabierać się za mechanizm rozrządu.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#65
Dzisiaj ukształtowałem wiązary z prawej strony. Mało czasu i dosyć popalonych palców. Większość materiału zciąłem kołem do cięcia na dremelu, sprawdzając każdą sekcję pomiędzy otworami i wygładzając pilniczkami. Na koniec mały tuning otworów okrągłym pilniczkiem i podwozie ładnie się toczy;
20221025_200544.jpg
20221025_200603.jpg
20221025_201045.jpg
20221025_201055.jpg
20221025_201151.jpg
20221025_201215.jpg
20221025_201227.jpg

Chyba pokuszę sie o wlutowanie imitacji nakrętek w miejsca dowiązań. Ale tyle na dzisiaj.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#66
Jakiś artysta powiedział kiedyś że rzeźba w kamieniu już jest, tylko odłupuje niepotrzebne kawałki...ale nic nie powiedział o popalonych palcach;
20221026_201440.jpg

Trzeba było znowu dremelem po trochu skrobać i odkładać na kilka monentów aby się robota ochłodziła. Ciut wolnego czasu po wszystkim wykorzystane na najpiękniejsze hobby na świecie:
20221026_205021.jpg
20221026_205143.jpg
20221026_205155.jpg

Wiązary na obu stronach wyciosane i mała sesja fotograficzna. Od razu mały tuning otworów z lewej strony i podwozie ładnie się toczy.
20221026_205224.jpg

Oś toczna na razie luzem do zdjęć.
20221026_205357.jpg
20221026_205440.jpg
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#67
Dzisiaj wcześniej pracę skończyłem i pojechałem do najbliższego sklepu hobby. Niestety nie mieli sześciokątnego prętu jaki potrzebowałem na imitacje nakrętek na wiązarach. No trudno, zobaczy się w innym sklepie. Za tem zabrałem się za wstępną pracę na kotle. Po wycięciu kilku szablonów z tektury, wyciąłem część z mosiądzu na dymnicę:
20221027_200455.jpg

Zaznaczone kreski są na nitowanie. Po tem małym ostrym pobijakiem nity:
20221027_202325.jpg

Na konieć zawijanie, tu kłopot ponieważ nie posiadam żadnych narzędzi do wałkowania metalu. Najpierw ręcznie na około pojemnika na klisze, po tem na coraz mniejsze okrągłe...co kolwieg było pod ręką. Jeszcze będzie dokładniejsze zaokrąglanie, ale na dzisiaj tyle:
20221027_204152.jpg
20221027_204201.jpg
20221027_204213.jpg
20221027_204243.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#68
Praca nad kotłem:
20221028_200131.jpg
20221028_200125.jpg
20221028_200119.jpg

Było trochę zabawy z dobraniem kształtu szablonu z tektury jako że sekcja zaraz za dymnicą ma najbardziej widoczne rozszerzenie. Następnie wycięta blacha była odpowiednio zaokrąglona i zlutowana. Po tem wlutowałem dymnicę.
20221028_212817.jpg
20221028_213636.jpg
20221028_213640.jpg

Ogromny kocioł będzie miał jeszcze większą średnicę zaraz przed paleniskiem, ale nie tak dramatycznie rozszerzającą się jak sekcja za dymnicą.
20221028_213851.jpg
20221028_213905.jpg

Znalazłem też komplet układu rozrządu pary i nawrotnicy w swojej skrzynce, który już dawno kupiłem okazyjnie.
20221028_214120.jpg
20221028_214110.jpg

Też Walschaerts na szczęście, tylko będzie kilka modyfikacji i trzeba zbudować nowe mocowania dla jarzma.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#69
Dzisiaj praca nad kotłem parowozu. Najbardziej pracochłonne okazało się uformowanie paleniska, jako że postanowiłem trzecią sekcję gdzie ma być zbieralnik pary, wyciąć z jednej blachy razem z paleniskiem. Najpierw szablon;
20221030_135454.jpg

Za nim skończyłem bawić się szablonem wpadłem na pomysł wycięcia jeszcze tylnej ściany kotła razem ze wszystkim. Powodem oczywiście jest możliwość łatwiejszego zlutowania wszystkiego razem:
20221030_142843.jpg

Wycinanie też było dosyć trudne ze względu na pochyloną tylną ścianą. Po tem mozolne zaokrąglanie wszystkiego z dodatkowym odcinaniem ekstra materiału i wreszcie lutowanie:
20221030_162226.jpg
20221030_162220.jpg
Wcześniej zlutowałem jeszcze płytę rusztu aby łatwiej dobrać kształt paleniska:
20221030_110442.jpg
20221030_110449.jpg
20221030_110518.jpg
20221030_114935.jpg
Palenisko typu Wooten posiada szeroki ruszt prawie na całą szerokość parowozu. Paleniska te były opatentowane w dziewiętnastym wieku w celu spalania antracytu, oraz wiedopałów i odpadów z licznych kopalń w północno wschodniej Pennsylvanii. Na razie całość krórą i tak jeszce muszę razem zlutować. Trzeba jeszcze dociąć boczną płytę paleniska pod kątem:
20221030_170400.jpg
20221030_170421.jpg
20221030_170502.jpg
20221030_170720.jpg
 

Załączniki

OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#70
Zdjęcia z wczoraj z dociętą dolną częścią paleniska:
20221031_191910.jpg
20221031_191224.jpg
20221030_190051.jpg

Na zdjęciach widać jak górna część paleniska ucieka do góry w tyle. Górna część paleniska obniżała się idąc w stronę kabiny:
20221101_205835.jpg

Za tem dzisiaj obniżanie tyłu paleniska według pierwowzoru i lutowanie:
20221101_204848.jpg
20221101_204927.jpg
20221101_205031.jpg
20221101_205126.jpg
20221101_205206.jpg

Pozostało jeszcze zalutowanie dziur w kotle oraz pasy otuliny, ale na dzisiaj dosyć.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#71
Dzisiaj praca nad kabiną aby mieć całą bryłę parowozu. Chociaż nam już wyciętą przednią ścianę, to teraz zacząłem od podłogi i tylnej blachy na której opiera się cała kabina:
20221106_100519.jpg
20221106_100526.jpg
20221106_102440.jpg
20221106_102502.jpg

Tylna blacha;
20221106_112258.jpg
20221106_112307.jpg

Potem kabina, wyciąłem boczne ściany i dach jako jeden kawałek:
20221106_120335.jpg
20221106_133230.jpg

Zaczęte nitowanie;
20221106_134312.jpg
20221106_133230.jpg
20221106_134318.jpg

Następnie lutowanie , tu było roboty aby wyszedł dobry kształt.
20221106_153720.jpg
20221106_153805.jpg
20221106_154039.jpg

Jeszcze sporo roboty nad kabiną, wlutowanie przedniej ściany, wycięcie tylnej ściany. Okna muszę wyrównać ale to po usztywnieniu całości.
20221106_141456.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#73
Wczoraj po pracy, praca nad kabiną i wycinanie przedniej ściany. Miałem wyciętą przednią ścianę wcześniej z cienkiego mosiądzu. Celem było wybicie imitacji nitów, ale ściana była bardzo giętka, za tem poszedłem na kompromis i wyciąłem nową z grubszego materiału. Nitów nie będzie, ale za to kabina jest mocniejsza:
20221108_204832.jpg
20221108_204913.jpg

Przymiarki, było sporo szlifowania za nim ściana ładnie weszła na miejsce.
20221108_221303.jpg
20221108_221354.jpg

Ściana wlutowana i teraz przymiarki do paleniska, pełno szlifowania znowu.
20221108_230847.jpg
20221108_230715.jpg
20221108_230653.jpg
20221108_230622.jpg

Kabina pasuje, tylko muszę zebrać około 1mm materiału z dołu paleniska aby wszystko wyrównać.
 
Reakcje
23 1 1
#74
Podziwiam twoja robotę ,że wycinasz wszystkie elementy ręcznie ,normalny sadomasochizm przy dzisiejszej technologii.
Powiedz mi jakiej grubości blach używasz ?
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#75
Podziwiam twoja robotę ,że wycinasz wszystkie elementy ręcznie ,normalny sadomasochizm przy dzisiejszej technologii.
Powiedz mi jakiej grubości blach używasz ?
Używam różnych grubości, zależy do jakich celów i sztywności. Ostoja jest z mosiądzu ok. 2mm grubości. Trochę było z tym roboty aby dobrze wyszlifować wgłębienia na osie. Reszta pomiędzy 0,8mm i cienkości papieru. Im cieńsza blacha tym łatwiej wybić nity, ale też musi być kompromis.
 

Paweł.W-wa

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.719 17 0
#76
Faktem jest, że nie próbowałem nigdy robienia nitów w tego rodzaju blachach (tylko w cienkiej blasze aluminiowej stosowanej w drukarniach - przynajmniej kiedyś), ale czy próbowałeś "nitować" radełkiem? Takie kółko zębate w oprawce....
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#77
Faktem jest, że nie próbowałem nigdy robienia nitów w tego rodzaju blachach (tylko w cienkiej blasze aluminiowej stosowanej w drukarniach - przynajmniej kiedyś), ale czy próbowałeś "nitować" radełkiem? Takie kółko zębate w oprawce....
Nie posiadam takiego narzędzia. Widziałem wiele razy na jarmarkach kolejek, ale nie zdobyłem się jeszcze ba kupno. Było to kółko z kolcami które obracało się w oprawce, coś jak by pchanie taczki, chyba o tym Myślisz. Swoje wybijam ostrym pobijakiem przy stalowej linijce. Do bardzo cienkiej blachy wystarczy przycisnąć.
Wczoraj mało czasu ale dociąłem nieco palenisko od dołu, jeszcze i tak muszę dociąć około 3 skalowe cale (mniej niż 1mm) aby wlutować imitacje nitowania na dole. Całość bardziej wyprostowana:
20221109_201355.jpg
20221109_201338.jpg
20221109_201146.jpg
20221109_195206.jpg

Z tego co wyczytałem, na prawdziwych parowozach z paleniskiem typu Wooten (czyt. Wóten) też ostrożnie dopasowywano kabinę do paleniska.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#78
Kilka dni temu zlutowałem metalową część pod ramę która trzyma wszystkie osie razem. Było sporo szlifowania i prób jazdy po torze za nim podwozie ładnie się toczyło;
20221120_160544.jpg
20221120_160520.jpg
20221120_160516.jpg

Będzie trzeba jeszcze wyciąć i dolutować osłonę na koło zębate. Ale dzisiaj nareszcie mogłem zabrać się za układ rozrządu pary i nawrotnicy. Chcąc użyć tu minimalnie jak najmniej kawałków mosiądzu aby łatwo się lutowało, robiłem rysunki pomagające. Jako że nie możliwe jest zobaczenie prawdziwych maszyn, trudno dosyć jest wykapować jak to wszystko wygląda ze zdjęć. Jak widać plany nie pokazują wszystkiego:
20221120_122414.jpg
20221120_122407.jpg
20221120_122358.jpg

Na powyższym zdjęciu rysunek ze zdjęcia prawdziwej maszyny, i tak z błędem jak się jeszcze skapowałem. Wziąłem kawałek mosiądzu o przekroju prostokąta i z tego jest większość ramy jarzma:
20221120_122601.jpg
20221120_131205.jpg
20221120_131210.jpg

Następnie pierwsze lutowanie aby usztywnić konstrukcję przed szlifowaniem i rzeźbieniem.
20221120_145217.jpg
20221120_155700.jpg
20221120_155710.jpg
20221120_155721.jpg

Obcinanie, zaginanie, lutowanie i szlifowanie i tak po kilku cyklach główna część jeszcze bez detali i otworów:
20221120_155915.jpg
20221120_155739.jpg

Jeszce muszę zaokrąglić miejsce gdzie będzie się obracało jarzmo.
Na koniec cały "kit"...na razie:
20221120_160749.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#79
Wczoraj się uparłem i po umyślaniu podczas pracy jak zrobić widoczne nawet na słabych zdjęciach obrzeża na ramie jarzma, zabrałem się za dalsze dłubanie. Użycie mosiężnego prętu do tylu zagięć wypadało z gry, ale miedziany drut jak najbardziej.
20221123_072644.jpg

Chodzi właśnie o ten w realu odlew, ale w moich warunkach pozostaje lutowanie:
20221122_214819.jpg
20221122_214829.jpg
20221122_214834.jpg
20221122_214844.jpg
20221122_214851.jpg
20221122_215053.jpg
20221122_215112.jpg
20221122_215124.jpg

Pozostaje jeszcze wyrzeźbienie paska z imitacją śrub na wspornik poprzeczny, oraz wywiercenie reszty otworów. Tu jeszce jeden kawałek zdjęcia gdzie widoczne są obrzeża:
20221122_215242.jpg
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.535 112 11
#80
Wczoraj praca nad prowadnicami, które i tak muszę jeszcze doszlifować. Wiercenie otworőw w ostoi aby przykręcić blok cylindrów (było trochę zabawy ze szlifowaniem aby blok równo siedział w ostoi). Wiercenie otworów i gwintowanie aby przykręcić całą ramę rozrządu i nawrotnicy do ostoi:
20221124_231917.jpg
20221124_231907.jpg
20221124_231900.jpg
20221124_231836.jpg
20221124_231830.jpg
 

Podobne wątki