• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Reakcje
3.609 30 0
Tym razem „szyna Prababcia”, wszystkich dobromiejskich szyn. Może trochę górnolotne stwierdzenie, ale zasługuje ona na szczególną uwagę. Gdyby okazało się, że tory na której jest położona, będą rozebrane, postaram się... eh zrobię wszystko! aby zachować jej fragment z widocznym cechowaniem, który, według mnie, prędzej czy później powinien znaleźć się w Muzeum Dobrego Miasta (zlokalizowanym w XV w. baszcie obronnej, zwanej „Basztą Bocianią”). Jak ważne w minionych czasach, dla poszczególnych miejscowości, było uzyskanie połączenia kolejowego nie muszę chyba tłumaczyć. W Dobrym Mieście kolej miała swój ogromny wkład w rozwój przemysłu i rolnictwa, w rozbudowę miasta oraz miała wpływ niemal na wszystkie dziedziny życia, w tym kulturalno-towarzyskiego. Szyna ta, to najstarsza dobromiejska szyna jaką zlokalizowałem, a właściwie kilka szyn, identycznie cechowanych, położonych w kilku miejscach na torach nr 5 i 7. Szyny te wyprodukowano w stalowni Kruppa w lipcu 1883 r. Biorąc pod uwagę to, że odcinek Gutkowo (Olsztyn) – Orneta, budowano od października 1882 do 1884 (oficjalne otwarcie odcinka Orneta - Dobre Miasto - Olsztyn nastąpiło 1 listopada 1884), szyny te "widziały" całą, 134 letnią historię stacji. Były świadkiem wielu ciekawych i burzliwych wydarzeń. Musiały „widzieć” przybycie z Olsztyna w dniu 19 grudnia 1883 r. pierwszego parowozu na stację Dobre Miasto. „Obserwowały” pierwszy planowy pociąg relacji Allenstein (Olsztyn) – Königsberg (Królewiec), który wjechał na perony dobromiejskiej stacji w dniu 1 lipca 1885 r. Były „świadkiem” wkroczenia armii rosyjskiej do ówczesnego Guttstadt, nocą z 27/28 sierpnia 1914 r. i wysadzenia przez nią, w dniu 30.08.1914 niemieckiego pociągu amunicyjnego, zdobytego na stacji 28.08.1914 [w dolince przez którą płynie niewielki potok, po obu stronach przepustu, położonego kilkanaście metrów za rozjazdem nr 1 w kierunku Olsztyna, do dziś można znaleźć fragmenty naboi karabinowych 7,92 × 57 mm Mauser (głównie porozrywane łuski) i poskręcane, stalowe fragmenty amunicji większego kalibru]. Były „świadkiem” hucznego, oficjalnego otwarcia w dniu 13 lutego 1935 nowego dworca, stojącego do chwili obecnej. „Widziały” tragiczne wydarzenie z przełomu 1943/1944, kiedy to jeden z ostatnich dobromiejskich Żydów, Leo Levy (weteran I w. św., odznaczony Krzyżem Żelaznym II klasy za wyniesienie spod ostrzału dowódcy kompanii), podczas deportacji do obozu koncentracyjnego, w ramach protestu, rzucił się z dobromiejskiego peronu pod pociąg i poniósł śmierć na miejscu, co wywołało ogromne poruszenie wśród mieszkańców miasta, z powodu szczególnej pamięci o weteranach Wielkiej Wojny. Szyny te były „świadkiem” bombardowania, ostrzału i zniszczenia miasta w lutym i marcu 1945, przez Armię Czerwoną, w tym częściowego spalenia dworca [w opublikowanych wspomnieniach jeden z mieszkańców Guttstadt porównuje wkraczającą w 1945 armię radziecką z wojskami carskimi z 1914. Pisze m.in., że "jakże diametralnie różne były to wojska", i z sarkazmem stwierdza, że "jedynym zmartwieniem w 1914 było to, że rosyjscy oficerowie za posiłki na dworcu płacili z kasy pułkowej po kursie wymiany 1 rubel = 1,5 marki, który nie do końca zgadzał się z oficjalnym, przez co mieszkańcy czuli się oszukani"]... Szyny te „Żegnały” w latach 1983-1984 ich wierną towarzyszkę, wieżę wodną stacji Dobre Miasto, rozebraną w tym czasie, po której obecnie, w miejscu w którym stała, nie pozostał nawet ślad fundamentów. Będąc już na „zasłużonej emeryturze” w listopadzie 2010 zerkały „smutnym wzrokiem”, spod dywanu traw, na „odchodzące na zawsze” semafory kształtowe, demontowane i zastępowane w tym czasie sygnalizacją świetlną....

...ale dość przydługiego wstępu i opowieści związanych z historią stacji Dobre Miasto, których świadkiem były szyny, których zdjęcia zamieszczam poniżej. Szyny te, to prawdziwa, dobromiejska „wisienka na torcie”. Położone są w kilku lokalizacjach, na torze nr 5 i 7. Myślę również, że są godne tego, aby zaprezentować je na co najmniej czterech zdjęciach. Proszę wybaczyć to, że na wszystkich jest jedno i to samo cechowanie... ale jakże „piękne” cechowanie w odniesieniu do historii stacji Dobre Miasto. Myślę, że widok 135 letnich szyn, ciągle położonych na torze, jest w obecnych czasach prawdziwą rzadkością.

Zdjęcia nr 1, 2, 3 i 4. KRUPP 1883 VII (zdjęcia z różnych lokalizacji)

Stacja Dobre Miasto, tor 7, prawa, wys. koniec garaży w kierunku na Olsztyn. KRUPP 1883 VII.jpg


Stacja Dobre Miasto, tor 7, lewa, wys. przed końcem garaży w kierunku na Olsztyn. KRUPP 1883...jpg


Stacja Dobre Miasto, tor 5, prawa, środkowy odcinek toru, za krzakami. KRUPP 1883 VII.jpg


Stacja Dobre Miasto, tor 5, lewa, środkowy odcinek toru, przed krzakami. KRUPP 1883 VII.jpg


Zdjęcia nr 5. Miejsca położenia szyn KRUPP 1883 VII na torze nr 7. Widok z końca rampy w kierunku Olsztyna. Tor ten jest przedłużeniem toru 5 w kierunku rampy, przed wojną zwanej Schweinerampe, z powodu tego, że na wagony ładowano tu różne zwierzęta gospodarcze, głównie trzodę chlewną. Na prawo widać rozjazd nr 8 – prowadzący od toru nr 3, do toru nr 5, na którym położony jest rozjazd nr 7, pozwalający na jazdę na wprost, w kierunku rampy. Jeszcze bardziej na prawo widoczny jest tor główny nr 1. Szyny „prababcie”, lewe i prawe, leżą na widocznym odcinku toru 7. Można je zlokalizować także za krzakami, widocznymi za reliktem zwrotnika rozjazdu 8. Zachowały się niemal do rozjazdu 7, przed którym zastąpiły je szyny HK S42 z 1954 i 1955 i HP S42 1956. Za rozjazdem 7, tor nr 5 składa się początkowo z szyn HP S49 1953 i TRZYNIETZ 1941 SM, ale wkrótce pojawiają się pierwotne szyny Kruppa z 1883 leżące aż do gęstwiny krzaków i drzew, gdzie zastępują je, przedstawione już przeze mnie w tym temacie, szyny DÜDELINGEN 1914 i ROECHLING 1916.

Stacja Dobre Miasto. Tor nr 7 - widok z rampy boczno-czołowej w kierunku Olsztyna.jpg


Zdjęcia nr 6. Miejsca położenia szyn KRUPP 1883 VII na torze nr 5. Mniej więcej środkowy odcinek toru. Dzikie przejście widoczne na zdjęciu prowadzi od garaży na działki leżące po drugiej stronie stacji. Na zdjęciu omawiane szyny położone są zarówno przed, jak i za, widocznymi po środku toru, dwoma krzakami. W dali widać gąszcz, za którym tor prowadzi do rozebranego garażu. Po prawej, warto zwrócić uwagę na łączenie szyn w miejscu gdzie spod ziemi wystaje, stary, drewniany podkład. Wszystkie szyny toru 5, widoczne na tym konkretnym zdjęciu, zarówno lewe i prawe, to dobromiejskie „prababcie” z 1883 r.

Stacja Dobre Miasto. Tor nr 5 - odcinek środkowy, widok w kierunku Olsztyna.jpg


Na zakończenie dodam tylko, że szyny z 1883 r., położone są na nawierzchni usypanej ze żwiru, a nie tłucznia, obecnie bardzo słabo widocznej. „Narastająca” latami warstwa ziemi, przykryła już niemal całkowicie nie tylko żwir ale także drewniane podkłady na których ułożono szyny – stąd wrażenie, że szyny położone są bezpośrednio na ziemi. Dwa powyższe zdjęcia zrobione były w marcu tego roku, bo obecnie tory 5 i 7 (z nielicznymi wyjątkami „dzikich przejść”), porasta sięgająca niemal po pas trawa.
 

Bobik

Aktywny użytkownik
Reakcje
179 3 1
To może i ja coś...nieśmiało...
Korzystając z chwili wolnego czasu postanowiłem odszukać resztki torów prowadzących do browaru Mycielskich.
Niestety cechy szyn nie należą do najstarszych...
20180623_160254.jpg
20180623_160020.jpg

Cechy wskazują na '71 i '72 rok, zaś najstarsza szyna jaką znalazłem znajduje się w torach prowadzących do browaru Lech, zajezdni MPK i na Franowo
20180623_154753.jpg
 

Bobik

Aktywny użytkownik
Reakcje
179 3 1
A teraz -wzorem kolegów- postaram się przybliżyć to , co wiem o tej bocznicy. Sam browar powstał w latach 1865-1872 z inicjatywy hr. Józefa Mycielskiego. Tego samego, który był również jednym z założycieli Średzkiej Kolei Powiatowej, a jej częścią była ta szerokotorowa bocznica. Nie mogę znaleźć daty powstania samej bocznicy, wiadomo natomiast że pierwsze odcinki kolei zaczęto oddawać do użytku w 1902 roku. Z cech na teraźniejszych szynach wynika, że pochodzą one z 1971-72 roku, czyli remont przeprowadzono na 4 lata przed zamknięciem browaru- nie zdążyły napracować. Tory obecnie urywają się kawałek przed ulicą Piwną, natomiast jeszcze w pierwszej połowie lat 80-tych biegły przez skrzyżowanie Piwnej i Kobylepole i dalej do samego budynku browaru. Czasem zdarzało się że na odcinku przed Piwną odstawiano wagony (na pewno kryte, z tego co pamiętam to chyba 2-osiowe i chyba węglarki).
 
Reakcje
3.609 30 0
Obejrzyj go dokładnie. Powinien być oznaczony stalowym znacznikiem, zwanym przez drogowców ... pinezką.
Wczoraj wybrałem się na spacer na stację i dokładnie obejrzałem podkład w miejscu przedstawionym na zdjęciu (i parę innych, ledwo wystających z ziemi), ale niestety nie znalazłem nic, co mogło by być stalowym znacznikiem, zwanym "pinezką". Podkłady są bardzo zbutwiałe, praktycznie rozwarstwiają się na oczach, właściwie przypominają zbiór kilkunastu kawałków drzewa, zebranych w jedną całość, tak więc jeżeli cokolwiek było na nich umocowane, zapewne już dawno wypadło lub zagłębiło się w drzewo i zniknęło z oczu.

Natomiast nie ukrywam, że ciągle myślałem o szynie H-WENDEL, którą prezentowałem w poście o nie używanym od ponad 25 lat torze na dobromiejską bocznicę i rozjeździe nr (100) oraz jego szynach. Zamieściłem zdjęcie w/w szyny z niepełnym cechowaniem, jednak w jakiś sposób chciałem "dotrzeć" do roku produkcji. Miałem nawet "niecny" zamiar poluzować łubek, który zakrywał część cechowania, ale moją uwagę przykuł drugi koniec ok. 4 metrowego fragmentu szyny, a właściwie znajdujący się tam kopczyk mrowiska, który przysłaniał szyjkę szyny. Niech mi mrówki wybaczą :devil:;), ale po rozgrzebaniu go na boki, ukazało się pod nim pełne cechowanie szyny (ku mojemu zaskoczeniu, bo szczerze mówiąc nie liczyłem na to), którego zdjęcia zamieszczam poniżej (jedno zrobione bez lampy błyskowej, drugie z lampą). Wyjaśniło się zatem, że szyna pochodzi z 1916 r. Warto więc wracać w miejsca, które już raz "zwiedziliśmy i obejrzeliśmy", bo zawsze można odkryć coś nowego (zresztą, nie pierwszy raz tego doświadczyłem :)).

Zdjęcia nr 1 i 2: H-WENDEL 16

Stacja Dobre Miasto, bocznica zakładowa, tor (101), prawa, zaraz za rozjazdem (100). H-WENDEL...jpg


Stacja Dobre Miasto, bocznica zakładowa, tor (101), prawa, zaraz za rozjazdem (100). H-WENDEL...jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
Niestety cechy szyn nie należą do najstarszych...
Prośba do kolegi aby - jeżeli to możliwe - sprawdził, czy są to szyny S42 czy S49, bo jakoś ten szczegół cechowania "uciekł" z kadru. Taki szczegół też może dużo powiedzieć o modernizacji, przedstawionej przez kolegę bocznicy. W Dobrym Mieście na jednym z torów bocznicy leżą szyny Huty Pokój z lat 1970-tych o profilu S42, a na innym torze bocznicy, szyny też Huty Pokój z lat 1970-tych, ale o profilu S49. Może wynikać z tego (choć wiem, że nie musi), że tory te miały różne obciążenie wagonami, które po nich się poruszały.
 

bankier9a

Aktywny użytkownik
Reakcje
246 9 4
1530305044905.png
1530305044905.png

Czy Koledzy wiedzą coś o bocznicach na zachodnim krańcu Opola Głównego (tory od Częstochowy w kierunku Wrocławia)? Zaintrygowały mnie jednak odcinki szyn bardzo krótkie i niestety brak cech.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Kapitalny zestaw szyn rosyjskich w jednym miejscu. Wszystkie firmy już były prezentowane wcześniej w tym wątku, chętni poznania szczegółów mogą sobie wszystko znaleźć.
Moje uznanie Kol. Witoldzie.

Szyny jeszcze bite na "boso"??
A cóż w tym dziwnego? Bez przesady. Najprawdopodobniej są to tory dodatkowe albo trakcyjne.
Zresztą ... coś takiego na normalnych i ... szerokich torach można zobaczyć w pobliżu "przestawki" w Brześciu.
 
Reakcje
3.609 30 0
Kontynuując wątek szyn stacji Dobre Miasto. Tym razem najstarszy rozjazd na stacji - rozjazd nr 23, krzyżowy, podwójny. Rozjazd nieczynny na pewno od ponad 10 lat, być może wyłączony z ruchu na początku lat 1990-tych, kiedy zakład Warfama zrezygnował z usług kolei na rzecz transportu drogowego. Poniżej seria zdjęć będąca wprowadzeniem i wstępną prezentacją rozjazdu. Szczegółowe zdjęcia, konkretnych szyn, zaprezentuję w następnych postach.
Zdjęcia nr 1 i 2. Rozjazd nr 23, widok od strony Olsztyna, w kierunku Braniewa.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23, widok w kierunku Braniewa.jpg


Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23, na pierwszym planie relikt zwrotnika 23 a-b.jpg


Zdjęcie nr 3. Rozjazd nr 23, w głębi podupadający budynek techniczny, na którego drzwiach ciągle wisi tabliczka KUŹNIA D2. Bezpośrednio przed nim położony jest tor nr 12. Dobrze widać również zwrotnik rozjazdu 23a/b z 1914 r.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23, w głębi popadający w ruinę budynek oznaczony na drzwia...jpg


Zdjęcie nr 4. Latarnia wskaźnikowa rozjazdu nr 23. Widok obu stron latarni: a/b (od strony Olsztyna) i c/d (od strony Braniewa). Co ciekawe latarnia podaje wskaźnik Wz6 (do jazdy z prawego toru przed rozjazdem na lewy tor za rozjazdem), co w pełni zgadza się z układem iglic i kierunkiem ruchu na rozjeździe (pozostałe dwa relikty, dobromiejskich latarni wskaźnikowych rozjazdów krzyżowych, pokazują zupełnie coś innego, niż to, co wynika z układu iglic na rozjeździe).

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23, latarnia wskaźnikowa rozjazdu (strony a-b i c-d).jpg


Zdjęcia nr 5 i 6. Rozjazd nr 23, widok od strony Braniewa, w kierunku Olsztyna. Po lewej widoczny relikt zwrotnika c/d.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23, po środku latarnia wskaźnikowa rozjazdu.jpg


Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23, widok w kierunku Olsztyna, po lewej relikt zwrotnika 23 c-d.jpg


Zdjęcie nr 7. Ogólny widok miejsca gdzie znajduje się rozjazd nr 23 (latarnia wskaźnikowa rozjazdu w czerwonym kole), zdjęcie z maja tego roku. Zdjęcia prezentowane wyżej były robione w marcu, stąd szyny są na nich w miarę dobrze widoczne. Obecnie rozjazd wygląda tak, jak na zdjęciu poniżej – trawa i byliny po pas, oraz pokryte liśćmi krzaki i brzozy, skutecznie maskują widok rozjazd. Na wykoszonym torowisku prezentują się tory, od dołu do góry, nr 1, 2 i 4.

Stacja Dobre Miasto. Widok z placu ładunkowego, na semafor wyjazdowy E  2-m.jpg


Zdjęcie nr 8. Schemat rozjazdu nr 23, z nazwami szyn. Wszystkie szyny pochodzą z czasów istnienia Pruskich Kolei Państwowych, znanych jako KPEV. Najmłodsza ma 103 lata (rocznik 1915), najstarsza 129 lat (1889). Ich indywidualne zdjęcia zaprezentuję w kolejnych postach. Być może rozjazd kryje w sobie jeszcze jakieś niespodzianki, jednak to co udało mi się zlokalizować, przedstawione jest na schemacie. Jeżeli podczas zbliżającej się przebudowy stacji, "23" miałby trafić na złom :(, pozostaną przynajmniej zdjęcia... Choć w razie skazania rozjazdu na wsad do pieca, chodzi mi po głowie „uratowanie” go (ile ta stal mogła by kosztować ??? po cenie złomu :LOL: 5tys. - 10 tys. ???), oczywiście jeżeli było by to możliwe z punktu widzenia zarówno technicznego jak i formalnego.... Eh, fajnie było by mieć w ogródku, na działce, zrekonstruowany, klasyczny pruski rozjazd z przełomu XIX / XX w. z oryginalnymi szynami tak zacnych producentów... jeszcze jakby tak stał na nim parowóz, powiedzmy pruskiej serii G4¹ (Th2), była by to moja wymarzona działka rekreacyjna;)

Stacja Dobre Miasto - Rozjazd  nr 23, krzyżowy podwójny. Szyny i zwrotniki.png
 
Reakcje
3.609 30 0
Zdjęcia szyn rozjazdu nr 23, część I – szyny leżące od strony Olsztyna:
Zdjęcie nr 1. FH. 1915.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor zwrotny 21-23, lewa. FH. 1915.jpg


Zdjęcia nr 2 i 3. KÖNIGSHÜTTE o/s 1906 B ST

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor zwrotny 21-23, prawa. KONIGSHUTTE 1906 B ST (1).jpg


Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor zwrotny 21-23, prawa. KONIGSHUTTE 1906 B ST (2).jpg


Zdjęcie nr 4. D.K. 1909.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor 6, lewa. D.K. 1909.jpg


Zdjęcie nr 5. FH. 1915. (co ciekawe cechowanie różniące się od tego ze zdjęcia nr 1, symbole producenta i roku bardziej oddalone od siebie)

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor 6, prawa. FH.   1915.jpg


Zdjęcia nr 6 i 7. B.V.G. BOCHUM. 1909. (szyna z toru zwrotnego, pomiędzy rozjazdami nr 21 i 23 oraz szyna z toru nr 6)

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor zwrotny 21-23, prawa. B.V.G. BOCHUM 1909.jpg


Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor 6, lewa. B.V.G. BOCHUM 1909.jpg


Zdjęcie nr 8. HOESCH. 1911.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor zwrotny 21-23, lewa. HOESCH. 1911.jpg


Zdjęcie nr 9. D. x H. 1909
Producent jeszcze szczegółowo nie prezentowany w temacie. Dillinger Hütte z miejscowości Dillingen, z Kraju Saary (do 1915 była to miejscowość francuska nosząca nazwę Dillange, po klęsce Napoleona przyłączona do Prus). Uruchomiona w 1858 r. (pierwowzór już w 1809), pod koniec XIX w. rozpoczęła produkcję szyn kolejowych. Logo huty posiadało wpisany pomiędzy litery D. i H., symbol dwóch, skrzyżowanych, tradycyjnych narzędzi górniczych, będących formą (rodzajem) młotka i klina/kilofa, a noszących nazwy: perlik i żelazko (narzędzia te, w postaci skrzyżowanej, są także herbem polskiego górnictwa, a ich tradycyjne nazwy śląskie to pyrlik i żelosko).

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor zwrotny 21-23, prawa. D.x.H. 1909.jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
Zdjęcia szyn rozjazdu nr 23, część II – szyny iglice rozjazdowe:
Zdjęcia nr 1 i 2. UNION 1907.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Iglica a, lewa. UNION 1907 (1).jpg


Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Iglica a, lewa. UNION 1907 (2).jpg


Zdjęcie nr 3. OSNABRÜCK 1912. (cechowanie słabo widoczne, jednak dające się rozczytać)

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Iglica b, lewa. OSNABRUCK 1912.jpg


Zdjęcie nr 4. KRUPP 1909.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Iglica a, prawa. KRUPP 1909.jpg


Zdjęcia nr 5 i 6. UNION 1911.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Iglica d, prawa. UNION 1911 (1).jpg


Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Iglica d, prawa. UNION 1911 (2).jpg


Zdjęcie nr 7. KRUPP 1896.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Iglica d, lewa. KRUPP. 1896.jpg


Zdjęcie nr 8. KRUPP 1910.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Iglica c, prawa. KRUPP. 1910.jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
@Stanisław1972 widzę, że masz mocne zacięcie archeologiczne. (y)(y)(y)
...no i tak "zacięcie zaciąłem" się z tym "zacięciem", że porzucę w wakacje Dobre Miasto i spróbuję sfotografować trochę szyn (jak czas pozwoli i pracownicy kolei:)) na stacjach i w ich okolicach, które w najbliższym czasie odwiedzę, przy okazji wakacyjnych "wypadów" do rodziny mieszkającej w Gdynii Chyloni (a obok przecież Grabówek :LOL:) oraz w Pile (a Piła to jedna z moich ulubionych stacji, i nie omieszkam jej odwiedzić z aparatem fotograficznym). Być może trafię z wycieczką do pobliskiego Białośliwia (chyba jeszcze nikt nie fotografował tamtejszych szyn wąskotorowych). Tymczasem przed wakacyjnym urlopem czeka mnie jeszcze wyjazd do Ornety i Olsztyna, czyli do moich rodzinnych obecnie okolic, może jakieś ciekawostki w temacie szyn "namierzę", bo wizyta w Lidzbarku Warmińskim, jaka mi się przytrafiła kilka dni temu, skończyła się smutną refleksją jak szybko można doprowadzić do upadku, jakby nie patrzeć, kiedyś 5-kierunkowego węzła kolejowego z parowozownią na czele... tam niestety nawet podkładów już nie ma, a co dopiero szyn.....

Tymczasem kontynuując wątek Dobrego Miasta. Zdjęcia szyn rozjazdu nr 23 - część III – szyny leżące od strony Braniewa:
Zdjęcia nr 1 i 2. s.G.F. 1914 (szyna z toru nr 10, a na drugim zdjęciu z toru zwrotnego pomiędzy rozjazdami nr 23 i 24)

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor 10, lewa. S.G.F. 1914.jpg


Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor zwrotny 23-24, prawa. S.G.F. 1914.jpg


Zdjęcie nr 3. UNION D 1893. I.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor 10, lewa. UNION D 1893. I.jpg


Zdjęcie nr 4. B.V.G. BOCHUM. 1889. X.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor 10, prawa. B.V.G. BOCHUM 1889 X.jpg


Zdjęcie nr 5. G.H.H. 1913.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor 10, prawa. G.H.H. 1913.jpg


Zdjęcia nr 6 i 7. HOESCH. 1911. (zdjęcia szyn lewej i prawej z toru zwrotnego pomiędzy rozjazdami 23-24)

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor zwrotny 23-24, lewa. HOESCH. 1911.jpg


Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor zwrotny 23-24, prawa. HOESCH 1911.jpg


Zdjęcie nr 8. UNION D 1892. 6 B.

Stacja Dobre Miasto. Rozjazd nr 23. Tor zwrotny 23-24, lewa. UNION D 1892. 6 B.jpg