Szyna będąca stelażem kozła oporowego w Rogiedlach. Rogiedle to obecnie zaledwie przystanek kolejowy z peronem przy torze szlakowym i wiatą przystankową stojącą obok drogi dojazdowej na byłą stację. Drugi tor, położony pomiędzy wykorzystywanym obecnie peronem (kiedyś nr 2), a pozostałościami peronu nr 1, został rozebrany kilka lat temu. Zachował się natomiast trzeci tor z reliktami szyn m.in. Huty Królewskiej z 1934, 1937, Huty Bankowej z 1937 (lub 1932) i Huty Kościuszko (S.) z 1951, położony najbliżej budynku kolejowego, w którym ulokowany był kiedyś dworzec i mieszkania pracowników kolei (obecnie zamknięty pustostan). Tor ten jest mocno zarośnięty, leży m.in. przy byłej rampie towarowej ulokowanej za budynkiem kolejowym w stronę Ornety. Od strony orneckiej łączył się on kiedyś z torem szlakowym, jednak obecnie szyny ucięte są kilka metrów przed dawnym, rozebranym już rozjazdem. Od strony Dobrego Miasta, tor ten zakończony jest kozłem oporowym. Na szynie kozła widoczny jest fragment cechowania
1898 O.S.B. Zagadką jest producent i samo oznaczenie O.S.B. (może to skrót od Ostpreußische Südbahn, Wschodniopruska Kolej Wschodnia ?). Przed rokiem produkcji, ostatnią, uciętą literą z nazwy producenta jest z dużym prawdopodobieństwem "O". Zawęziło by to producentów (patrząc na rok produkcji) do np. huty
PEIG KLADNO, położonej w czeskim Kladno (w rejonie praskim) lub austriackiej huty w Donawitz, koncernu ÖAMG (której nazwa cechowana była na szynach jako DONAWITZ lub tylko skrótem
DO), obie huty położone były w ówczesnym Cesarstwie Austro-Węgierskim.
Zdjęcie nr 1. Widok ogólny kozła, cechowanie widoczne jest na wewnętrznej stronie szyny, położonej od strony toru szlakowego, w kierunku Dobrego Miasta (na zdjęciu szyna w głębi, po prawej).
Zdjęcie nr 2.
...O(?) 1898 O.S.B. Niepełne cechowanie szyny.
Inną ciekawostką, stacji Rogiedle, w dodatku dość intrygującą ciekawostką, jest szyna będąca słupkiem wskaźnika W-4, stojąca na końcu używanego obecnie peronu, od strony Dobrego Miasta. Na szynie tej nie dostrzegłem cechowania, ale jest to szyna wąskotorowa (!), prawdopodobnie od toru o rozstawie 600 mm. Co robi taka szyna w Rogiedlach ? w pobliżu nie było żadnej wąskotorówki, przynajmniej ja o takiej nie słyszałem, może to pozostałość po jakiejś lokalnej, konnej kolejce folwarcznej lub przemysłowej, lub pozostałość z czasów budowy linii (wąskotorowe, prowizorycznie ułożone szyny, często służyły pomocą w budowie normalnotorowych linii kolejowych). Zagadka na którą zapewne nie uzyska się już dziś odpowiedzi. Poniżej zamieszczone są zdjęcia wąskotorowej szyny z Rogiedli, masztu wskaźnika W-4. Na jednym z nich (dla porównania rozmiarów szyny, na ziemi leży mała, 500 ml., butelka po wodzie mineralnej, ta sama butelka leży obok normalnej szyny położonej na torze szlakowym. A może wąskotorowa szyna w Rogiedlach pochodzi z Dobrego Miasta ? Na ostatnim zdjęciu prezentują się szyny wąskotorowe, wydobyte na wierzch podczas prac ziemnych prowadzonych na działce położonej na terenie byłego zakładu drzewnego. Zakład ten zlokalizowany był obok stacji kolejowej ale nie posiadał własnej bocznicy. Obecnie na jego terenie działa kilka samodzielnych firm. Dobromiejska 'drzewna" posiadała wewnątrzzakładowy transport szynowy (ręczny, konny i motorowy - przy pomocy drezyny), zbudowany zarówno z szyn wąskotorowych jak i normalnotorowych. Szyny te, po II w. św., po części były odzyskane i przeniesione z położonej po sąsiedzku, za szosą, pobliskiej cegielni, zniszczonej w czasie wojny i nie odbudowanej.
Zdjęcia nr 3, 4, 5, 6 i 7. Szyna wąskotorowa w Rogiedlach - słupek wskaźnika W-4. Widok ogólny z peronu, od strony opisanego wyżej kozła oporowego oraz widok poszczególnych fragmentów wskaźnika. Na końcu porównanie wielkości szyny z szyną Huty Pokój (
P.K.P. 22 .I 1967 S49 HP) położoną na torze szlakowym.
Zdjęcie nr 7. Relikty szyn wąskotorowych, wydobyte 14 maja 2018 r. podczas prac ziemnych na terenie Dobrego Miasta (niestety cechowania nie udało się odszukać). Być może właśnie taka szyna, z dobromiejskiej cegielni lub zakładu drzewnego, została po wojnie wykorzystana jako słupek wskaźnika W-4 stojącego obecnie w Rogiedlach.