Z rozbiórki stropu obory starego domu odzyskałem szyny wąskotorowe długości 5m. Co jeden metr widoczny jest napis KH. Z obu końców są takie dwa otwory na łupki jaki na zdjęciu.
Podejrzewam że szyny pochodzą z dawniej używanej tutaj kolejki leśnej wzdłuż tak zwanej "Szlakówki" między Kotorzem Małym a Bierdzanami o czym można przeczytać w piśmie gminy Turawa "Fala" z roku 2004, w artykule "0 Waldbahnce - kolejce leśnej wąskotorowej - w dobrach turawskich" autorstwa pana Alfreda Kupki od strony 10 do 11:
http://sbc.org.pl/Content/269547/57A.pdf
"Po długich rozważaniach, za poradą z resztą swego nadleśniczego Stillera, hrabia Hubertus wybudował w latach 1901 - 03 pierwszy odcinek kolejki leśnej wąskotorowej na odcinku od stacji kolejowej Kotórz Mały do tzw. „Dreiecku” (tj. rozwidlenia drogi szlakówki do Bierdzan i Ligoty 2,5 km za Prawołsowem). W Turawie na zakręcie na przeciw Nadleśnictwa wykonano odgałęzienie obecną ul. Ogrodową do tartaku. Trasa kolejki wiodła cały czas bokiem głównej drogi zarówno przez Kotórz Mały jak i Turawę. Była dla innych uczestników ruchu drogowego ze wszech miar niebezpieczna, jak to jeszcze później zobaczymy! Ten pierwszy odcinek trasy kolejki długości około 12 km uratował, jak pisze hrabia, w 1903 r. Turawę od bankructwa! W kwietniu 1903 r. po wcześniej wiośnie - podobno zakwitły już bzy - przyszło ochłodzenie , a z nim opady śniegu w tak niespotykanej ilości, że leżący śnieg sięgał wysokości 1 m. Przez ty dzień nie kursowały pociągi, a w turawskich lasach pod c iężarem tych mas śniegu uległo połamaniu do 150 tys. m 3 stojących drzew. Była to ilość równa 10-12 letniemu planowemu wyrąbowi. Dziękował wtedy hrabia sobie i Stillerowi, że dopiero co wybudowali tę kolejkę! Przy okazji chciałbym tu zwrócić uwagę, iż to właśnie opady śniegu, te, o których wyżej mowa, po gwałtownych roztopach od upałów, które wówczas nastąpiły spowodowały u nas słynną powódź z 1903 r. Teraz zaczęło się wycinanie i wywóz tych „śniegołomów”, z pomocą turawskiej kolejki i setki dodatkowo do tego zatrudnionych drwali, nawet z odległych miejscowości. Dla ich zakwaterow ania na miejscu wybudowano nawet baraki mieszkalne."
Bardzo proszę o informację w jakich latach stosowano oznaczenie KH na szynach wąskotorowych z
Königshütte.
Posjadam też dwa podkłady z blachy stalowej o rozstawie 600mm. Zdjęcie zrobię za tydzień i zamieszczę tu na forum.