• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.797 31 2
Niedawno, będąc na złomowisku uratowałem kilka kawałków szyn wąskotorowych. Ich niewielki rozmiar wskazuje na to, że były wykorzystywane na kolejce folwarcznej. Obecnie pokryte są grubą warstwą farby, więc pewnie później służyły jako słupki ogrodzeniowe. Cech brak.
 

Załączniki

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.417 110 1
Huttenwegenklopensztolc... a dalej...?
Bo tak sobie gadacie, a szarzy na mieście nie kumają o co chodzi.
1871 to rok produkcji, czy ciężar właściwy?;)
A ta rzymska jedynka to miesiąc czy klasa jakości?:podstepny:

Przypominam Kochani - bawimy ucząc, uczymy bawiąc:cool:
Cholera, czy to możliwe że zrobiono ją siedem lat po Powstaniu Styczniowym? I że ta szyna to jeszcze Mierosławskiego pamięta:niepewny:
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Czekam kiedy ktoś znajdzie taką sprzed 1861, to będzie wydarzenie i korzyść dla wszystkich.

Bo tak sobie gadacie, a szarzy na mieście nie kumają o co chodzi.
Adasiu bez przesady nic w tym tajemnego.

1758 St. Antony-Hutte w Oberhausen-Osterfeld, 1782 w Oberhausen-Sterkrade powstaje protoplasta GHH czyli Gutehoffnungshutte, w sąsiedztwie w roku 1791 powstaje Neu Essen , w pierwszej hucie zatrudniony zostaje Gottlob Jacobi który w roku 1799 zostaje udziałowcem tejże.
1805 Maria Kunigunde sprzedaje udziały w St.Anton i Neu Essen braciom Franzowi i Gerhardowi Hanie, ich szwagier Heinrich Arnold Huyssen kupuje GHH w roku 1808 jednoczą siły i powstaje grupa GHH, to tyle na początek po roku 1945 grupa zostaje podzielona na trzy niezależne struktury.

1871 to rok produkcji "I" to miesiąc czyli styczeń, tyle nauki na dziś.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Teraz jest taka triada najstarszych szyn, te z 1861 czyli znaleziona przez Piotrka w Luciążance, na złomie przeze mnie, i razem w Kutnie, wszystkie z tej samej huty, następnie szyna z cechą EH&S z 1868 roku (Eberhard Hoesch & Söhne) tą niestety widziałem tylko na zdjęciu które mi pokazywał pracownik muzeum w Ełku ze zbiorów swojego kolegi, miał mi podesłać zdjęcie, pewnie zapomniał:( i Toja z 1871 roku.

Nie wymieniam cechy spornej jak diamenty w Jamesie Bondzie którą znaleźliśmy z Piotrkiem w Krośniewicach w koźle oporowym, a której będąc następnym razem nie znalazłem, o którą była wojna ze Stanisławem, a która według nas miała datę 1842 lub 4 no ale muszę znaleźć zdjęcie to popatrzymy jeszcze raz.

Trzeba szukać i dokumentować, może komuś kiedyś się przyda, a może i nie.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Bez tego "Pana"proszę, rzeczywiście przeoczyłem, idealny to już byłem, dziękuję za przypomnienie.
A jaki wniosek, chodzić szukać robić zdjęcia, zagraniczni mikole już nie przyjeżdżają bo nie ma dla nich atrakcji w postaci parowozów, jak nie będziemy dokumentować tego co jest i mija nic po nas nie pozostanie, nawet zdjęcia.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.392 58 3
Pojechałem po deski na składnice w Jastarni. Przebieram, mierzę, patrzę a tam szyny jako legary pod materiałami drzewnymi. Zaczynam szukać cech i znajduję HB myślę Huta Bankowa ?
Szyna 4.jpg

ale to mi nie pasuje jakoś Polska na Półwyspie, szukam dalej i się znalazła cała cecha
HB&HV 1888 na tym samym odcinku szyny
Szyna 1.jpg

A tak to wygląda w całości jakiś lemiesz do równia pospawane trzy szyny do tego dospawane kostki balastowe
Szyna 3.jpg

Pozostałe szyny zawalone deskami, itp i nie dało się sprawdzić co tam są za cechy
 

Turawa

Nowy użytkownik
Reakcje
8 0 0
Z rozbiórki stropu obory starego domu odzyskałem szyny wąskotorowe długości 5m. Co jeden metr widoczny jest napis KH. Z obu końców są takie dwa otwory na łupki jaki na zdjęciu.

szyna_waskotorowa_HK-5m.jpg


Podejrzewam że szyny pochodzą z dawniej używanej tutaj kolejki leśnej wzdłuż tak zwanej "Szlakówki" między Kotorzem Małym a Bierdzanami o czym można przeczytać w piśmie gminy Turawa "Fala" z roku 2004, w artykule "0 Waldbahnce - kolejce leśnej wąskotorowej - w dobrach turawskich" autorstwa pana Alfreda Kupki od strony 10 do 11:

http://sbc.org.pl/Content/269547/57A.pdf

"Po długich rozważaniach, za poradą z resztą swego nadleśniczego Stillera, hrabia Hubertus wybudował w latach 1901 - 03 pierwszy odcinek kolejki leśnej wąskotorowej na odcinku od stacji kolejowej Kotórz Mały do tzw. „Dreiecku” (tj. rozwidlenia drogi szlakówki do Bierdzan i Ligoty 2,5 km za Prawołsowem). W Turawie na zakręcie na przeciw Nadleśnictwa wykonano odgałęzienie obecną ul. Ogrodową do tartaku. Trasa kolejki wiodła cały czas bokiem głównej drogi zarówno przez Kotórz Mały jak i Turawę. Była dla innych uczestników ruchu drogowego ze wszech miar niebezpieczna, jak to jeszcze później zobaczymy! Ten pierwszy odcinek trasy kolejki długości około 12 km uratował, jak pisze hrabia, w 1903 r. Turawę od bankructwa! W kwietniu 1903 r. po wcześniej wiośnie - podobno zakwitły już bzy - przyszło ochłodzenie , a z nim opady śniegu w tak niespotykanej ilości, że leżący śnieg sięgał wysokości 1 m. Przez ty dzień nie kursowały pociągi, a w turawskich lasach pod c iężarem tych mas śniegu uległo połamaniu do 150 tys. m 3 stojących drzew. Była to ilość równa 10-12 letniemu planowemu wyrąbowi. Dziękował wtedy hrabia sobie i Stillerowi, że dopiero co wybudowali tę kolejkę! Przy okazji chciałbym tu zwrócić uwagę, iż to właśnie opady śniegu, te, o których wyżej mowa, po gwałtownych roztopach od upałów, które wówczas nastąpiły spowodowały u nas słynną powódź z 1903 r. Teraz zaczęło się wycinanie i wywóz tych „śniegołomów”, z pomocą turawskiej kolejki i setki dodatkowo do tego zatrudnionych drwali, nawet z odległych miejscowości. Dla ich zakwaterow ania na miejscu wybudowano nawet baraki mieszkalne."

Bardzo proszę o informację w jakich latach stosowano oznaczenie KH na szynach wąskotorowych z Königshütte.

Posjadam też dwa podkłady z blachy stalowej o rozstawie 600mm. Zdjęcie zrobię za tydzień i zamieszczę tu na forum.
 
Ostatnio edytowane:

Turawa

Nowy użytkownik
Reakcje
8 0 0
Na szynach wąskotorowych znalazłem jeszcze dwa oznaczenia:
F.H. oraz R.S.W. 1915

Turawa_szyna_FH+RSW1915.jpg

Wymiary szyn to podstawa około 56mm (wymiarowo widać, że nieco się różnią), wysokość 70mm.
Cecha R.S.W. 1915 umieszczona na szynie co 1,7m.
Podkłady gięte z blachy mają długość 79cm.

Turawa_szyna_podklady.jpg


W Kotorzu Małym szyny widoczne są spod asfaltu tylko na przejeździe kolejowym ulicy Węgierska 1: 50.73166097, 18.03833718
Więcej miejsc z istniejącymi szynami po tej kolejce nie znalazłem.

http://sbc.org.pl/Content/269550/59A.pdf

"Od początku swojego istnienia pracowały dwie lokomotywy Diesla jednocylindrowe o mocy 30 KM. Trzymały się dzielnie do 1948 roku. Później z braku części zamiennych sprowadzono lokomotywy poznańskie Cegielskiego. Początkowo parowe, następne już o napędzie Diesla, czterocylindrowe o mocy 90 KM. Były to już maszyny dużo cięższe od poprzednich zgrabnych waldbahnek. Z tego powodu musiano wymienić stare słabe szyny 60 mm na mocniejsze 80 mm. Rozstaw szyn wynosił cały czas 630 mm. Taki był europejski znormalizowany rozstaw dla kolejek wąskotorowych. W pierwszym etapie w 1948 r. wymieniono je na odcinku od leśniczówki Marszałki do stacji kolejowej Kotórz Mały. W następnych dwu latach wymieniono już całość torów, aż po szumiradzki las. Niestety, już niedługo - bo z końcem 1965 roku kolejka, która wrosła w nasz pejzaż zakończyła swoją działalność."

Autor pisząc 630mm miał pewnie na myśli po inżyniersku rozstaw szyn 600+30 główka szyny.
Powyższa informacja o wymianie szyn z S10 na S14 w latach 1948-50 pasuje do daty zakończenia budowy (1956) z której odzyskałem te szyny.