• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
Zapomniane, zarośnięte krzaczorami, zasypane liśćmi kresy stacji Wrocław Nadodrze.
Szyna z Huty Królewskiej z 1902 r.
20210504_134621.jpg

Bardzo ciekawy i popularny niegdyś łubek, o niespotykanym dziś kształcie. (tu brakuje do kompletu śrub mocujących do podkładów - widocznie się komuś, do czegoś przydały)
20210504_134300.jpg

Szyna z 1904 ze śladami imprezy z 1945
20210504_134034.jpg


20210504_133856.jpg

Rozjazd na stalowych podkładach:
20210504_133658.jpg

gdzie zastosowano oczywiście systemowe łubki (tu kopmletne) i ....
20210504_133730.jpg

... podkłady z 1903 r. Ciekawostką jest to, że w miejscu cięgien, gdzie z reguły jest mniej tłucznie podkłady które są dość płaskie, systemowo zdublowano:
20210504_133253.jpg

iglica z 1918, stosunkowo młoda w stosunku do szyn i podkładów.
20210504_133644.jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
Piła - miasto kolejarzy. Stoi tam, na niewielkim placu otoczonym ulicami Stefana Okrzei, Staromiejską i Mariana Buczka, okazałych rozmiarów pomnik, zbudowany z szyn kolejowych.
https://www.google.pl/maps/@53.1466263,16.7300333,312m/data=!3m1!1e3
Jest to chyba jedyny w Polsce "szynowy" pomnik o takich rozmiarach. Kamienna baza (ok. 3,5 m. wysokości), na której widnieje herb miasta zwieńczona jest strzelistym, ponad 10 m. wysokości stelażem, powstałym ze zespawanych ze sobą kilkudziesięciu fragmentów szyn, różnej długości. Szyny te, tworzą swoistą "wizję artystyczną" twórcy. Niestety nie dotarłem do informacji, kto jest autorem pomnika - może ktoś ma na ten temat jakąś wiedzę. Poniżej widok pomnika z różnych jego stron.

Piła - pomnik kolejarzy (1).jpg


Piła - pomnik kolejarzy (2).jpg


Piła - pomnik kolejarzy (3).jpg


Piła - pomnik kolejarzy (4).jpg


Piła - pomnik kolejarzy (5).jpg


Pod herbem miasta zawieszono tablicę pamiątkową, a tył pomnika wieńczy prawdopodobnie stylizowany na godło PKP symbol. Podobno pomysłodawcą takiego upamiętnienia kolejarzy miały być ówczesne władze miasta, pomnik powstał w czynie społecznym, a wykonać go mieli pilscy kolejarze. Z dostępnych w sieci informacji można dowiedzieć się, że odsłonięto go w 1973 r., a pamiątkowa tablica, zawisła we wrześniu 1983 r. Można na niej przeczytać: KOLEJARZOM - PIONIEROM ODBUDOWY PIŁY wrzesień 1983 r.

Piła - pomnik kolejarzy - przód pomnika.jpg


Piła - pomnik kolejarzy - tył pomnika.jpg


Poniżej "garść" "szynowych" szczegółów budowy pomnika. Wszystkie zaprezentowane we wpisie zdjęcia pochodzą z maja 2020 r.

Piła - pomnik kolejarzy - szczegóły (1).jpg


Piła - pomnik kolejarzy - szczegóły (2).jpg


Piła - pomnik kolejarzy - szczegóły (3).jpg


Piła - pomnik kolejarzy - szczegóły (4).jpg


Na szynach dostrzegłem dwie cechy hutnicze. Zapewne jest ich więcej, ale wysokość położenia szyn oraz gruba warstwa farby, jaką je zapewne wielokrotnie malowano, nie pozwalają na szczegółowszą "analizę cechowań" :LOL: pomnika. Jedna z szyn jest typu S42 i pochodzi z Huty Kościuszko (HK), prawdopodobnie z lat 50-tych (połączone wspólną kreseczką H i K w kółku). Druga to KRUPP 1923.

Piła - pomnik kolejarzy - cecha S 42 HK.jpg


Piła - pomnik kolejarzy - cecha KRUPP 1923 (1).jpg


Piła - pomnik kolejarzy - cecha KRUPP 1923 (2).jpg


Z tą drugą cechą związana jest pewna historia, nie wiem na ile prawdziwa, ale opisana w 2005 r. przez jednego z użytkowników forum Dawna Piła.
http://www.forum.dawna.pila.pl/viewtopic.php?p=548#548
Zacytuję słowa z w/w forum: "Ciekawostką jest to że z pomnikiem związany jest nawet skandal, kiedy okazało się że główna szyna posiada napisy z fabryki Kruppa. Wkrótce wiadomym się stało, że takich emblematów Kruppa jest więcej. Trzeba było zeszlifować napisy na szynach. Postawionym już pomnikiem zainteresowała się nawet SB. Możliwe że miasto nie dopilnowało jakiś formalności i Służba Bezpieczeństwa uznała pomnik za nielegalny. Jeden z funkcjonariuszy SB mówił o pomyśle rozebrania dopiero co postawionego pomnika. Jednak zrezygnowano z tego pomysłu bojąc się reakcji kolejarzy, którzy po godzinach, bezpłatnie, w ramach czynu społecznego ten pomnik budowali".

Jak widać na powyższych zdjęciach, co najmniej jedna z szyn z "kontrowersyjną" cechą KRUPP istnieje do dziś. Może historia zacierania cech niemieckiej stalowni na szynach tworzących pomnik jest tylko "miejską legenda" Piły, a może jest w niej ziarno prawdy. Warto więc, będąc w Pile, odwiedzić ten pomnik i poszukać innych cech hutniczych, może kolejnej firmy KRUPP, lub innej, niemieckiej, kojarzonej z hitlerowskim najeźdźcą z września 1939. Cóż, w 1973 (rok odsłonięcie pomnika), zaledwie 28 lat po wojnie, nie wątpię, że mogli znaleźć się decydenci, których "kłuło w oczy" nazwisko Krupp na pomniku. Tym bardziej, że Gustav Krupp von Bohlen und Halbach, który nie pochodził wprawdzie z rodziny Kruppów, jednak w 1906 ożenił się z Berthą Krupp, a w latach 1909–1941 kierował koncernem, miał zasiąść na ławie oskarżonych przed Międzynarodowym Trybunałem Wojskowy w Norymberdze (z oskarżenia zrezygnowano wobec złego stanu zdrowia Gustava Kruppa i jego podeszłego wieku - miał 75 lat).
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Z naszego łażenia po Stąporkowie i Końskich.

Stąporków.
Na koźle oporowym, Bochum i Huta Pokój.

DSC_0381-crop.JPG


DSC_0382.JPG


Tory zarośnięte i zasypane ziemią, ciężko się szuka, z żeberka ochronnego Huta Bankowa 1950

DSC_0385-crop.JPG


Obok w torze nieomal współczesna ledwie czteroletnia, Huta Katowice.

DSC_0386-crop.JPG


Na koźle oporowym rozlewni gazu, Huta Pokój 1966 i obok w torze Huta Kościuszko 1973 rok

DSC_0416.JPG


DSC_0417.JPG


Jak widać metoda mokrego liścia jest niezawodna.

Końskie, rampa przy magazynie.
Huta Pokój

DSC_0448.JPG


Huta Pokój 1930

DSC_0450.JPG


Huta Kościuszko 1952

DSC_0451.JPG



Huta Królewska 1929

DSC_0452.JPG


I w momencie znalezienia mi nie znana, ale dzięki Koledze Jarząbkowi, nawiasem mówiąc szkoda że go tu nie ma, podobnie jak i kilku innych, wiem co oznacza GL 1867, Guest, Lewis & Co. z walijskiej huty w Dowlais.
Jeśli mnie pamięć nie myli taka jeszcze tu nie była prezentowana, ta była na koźle oporowym.

DSC_0453-crop.JPG


LHS 1874 Laura Hutte (Huta Laura ) z Siemianowic, ta też z kozła oporowego.

DSC_0454.JPG


GL 1865 Guest,Lewis & Co

DSC_0456.JPG


Huta Pokój prawie nowa, 1980

DSC_0457.JPG


Huta Kościuszko 1986

DSC_0458-crop.JPG


Także Huta Kościuszko 1974

DSC_0460-crop.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Ostatnia jaką podczas tej krótkiej wizyty udało mi się znaleźć, to cecha na szynie pełniącej funkcję niwelety.

Zakłady Putiłowskie -О.П.З.-Объединенных Путиловских заводов 1879.

DSC_0464.JPG


Niebawem ciąg dalszy.
 
Reakcje
3.609 30 0
A ja z pytaniami (nijako tradycyjnie :LOL:), może ktoś ma jakieś informacje i uzupełni stan wiedzy o szynach (i nie tylko) poprzez rozszyfrowanie znaczenia symboli...

Zdjęcie nr 1. Szyna P.K.P. [20)] : 1939 S. HUTA J. PIŁSUDSKI >>>------> UT
Niby normalna szyna Huty Królewskiej (po zmianie nazwy na im. J. Piłsudskiego), z marca (trzy pionowo ustawione kropki) 1939 r., ale z dość intrygującą końcówką, bo za strzałką widoczne jest dalsze cechowanie w postaci symbolu UT. Co może ono oznaczać ? Może UTwardzona ? Czy Huta J. Piłsudski, wzorem np. niektórych hut niemieckich, tuż przed wojną mogła opracować i wdrożyć metodę walcowania szyn dodatkowo utwardzanych w toku walcowania ?

Stacja Dobre Miasto - P.K.P. 20 . 1939 S. HUTA J.PIŁSUDSKI -- UT.jpg


Zdjęcie nr 2. KÖNIGSHÜTTE (1942 ?) S. Geh.
Wprawdzie roku nie widać, ale szyna leży w pobliżu innych, cechowanych KÖNIGSHÜTTE 1942 S. (zdjęcie górne), stąd przypuszczam, że pochodzi też z 1942 r. Różni ją jednak od "sąsiadek" dodatkowa cecha, w postaci napisu Geh., cechowanego w pewnej odległości od cechy S. oznaczającej typ szyny. Dodam, że szyna z symbolem Geh., jest częścią krzyżownicy środkowej (stąd część cechy przesłania wspawany element, łączący ją z szyną leżącą obok). Czy w/w Geh. może być skrótem od słowa Gehen - mijać w j. niemieckim i być cechowane tylko na szynach będących elementem krzyżownicy środkowej ? Czy ktoś spotkał się z takim symbolem np. na szynie, nie będącej częścią krzyżownicy ?

Stacja Dobre Miasto - krzyżownica.jpg


Zdjęcia nr 3 i 4. Tym razem łubki. Pierwszy cechowany G. W. W. 1900 to produkt nieznanego mi producenta, i szczerze mówiąc nie mam pomysłu jaki zakład mógł go wyprodukować. Mogę jedynie dodać, że jest częścią rozjazdu Rkpd typu form 6d 1:10, a więc łączy szyny pruskiego typu 6. Drugi nosi cechę TRZ. 44 i należy do niemieckiego typu FL 16a. Tu jestem niemal pewny, że to łubek z huty trzynieckiej, wyprodukowany w 1944 r. na potrzeby kolei III Rzeszy, ale własne domysły to jedno, a jakieś "twarde dowody" potwierdzające przypuszczenia, że TRZ. to TRZYNIETZ to drugie. Stąd zwracam się z pytaniem, czy ktoś coś wie na temat cech G.W.W. i TRZ. na łubkach.

Stacja Dobre Miasto - G.W.W. 1900 - łubek nawierzchni typu 6d.jpg


Stacja Dobre Miasto - TRZ. 1944 - łubek typu FL16a.jpg


Zdjęcia nr 5 i 6. Na koniec mała ciekawostka, podkładka Huty Bankowej typu R1S z 1957 r. cechowana (1) R-1-S-57 i rysunek techniczny tego typu podkładki (z "Albumu Rysunków Złączek Nawierzchni Żel. używanych na Polskich Kolejach Państw." wyd. Ministerstwa Komunikacji z 1947 r. pozyskanego swego czasu od Kolegi Jarka ksiezyc_nad_gieesem), gdzie wyraźnie zaznaczono w jakim miejscu i jak ma wyglądać jej cechowanie: Na rys. tech. widać napisy: Cecha fabryczna - w tym wypadku jest to jedynka w kole czyli nr fabryczny Huty Bankowej - typ R-1-S, i rok -57. Zachęcam więc Kolegów, aby zwracać uwagę także na podkładki, być może znajdzie się taka, gdzie będzie widniał nr fabryczny polskiego producenta, jeszcze nie prezentowanego w temacie.

Stacja Dobre Miasto - podkładka typu R-1-S.jpg


Stacja Dobre Miasto - podkładka typu R-1-S z 1957.jpg


Dodam może, że wszystkie powyższe zdjęcia pochodzą z lat 2018-2020, ze stacji Dobre Miasto, a na podkładce umocowana jest szyna Huty Częstochowa z 1941 r. typu S. Kiedyś już prezentowałem tą szynę, ale może zamieszczę jej zdjęcie jeszcze raz, bo jest to dość nietypowe cechowanie jak na czas wojny i może tym razem, ktoś, kto dysponuje jakimiś informacjami na ten temat (lub domysłami), napisze dlaczego w 1941 r. Huta Częstochowa nadal cechowała symbol P.K.P. pomimo, że na szynach Huty Bankowej, Królewskiej i Pokoju nie ma go od 1940 r (a i może już pod koniec 1939 zmieniono sposób ich cechowania). Okupant niemiecki dość skrzętnie usuwał symbole niepodległej Polski, w tym skrót P.K.P., stąd ciągle intryguje mnie szyna z 1941 r. z symbolem Polskich Kolei Państwowych.
Poniżej, zdjęcie nr 7: Szyna cechowana <------< < P.K.P. 3. R 1941. ... „S” H. CZĘST.

Stacja Dobre Miasto - -- P.K.P. 3. R. 1941. .. 'S' H. CZĘST..jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
Z kozła oporowego w Nieznanym Borze jedna to Thyssen.
Oj coś mi się wydaje, że to nie Thyssen. Tylko kolejny NOWY producent !. Jedyne pewne litery to "HY", być może po HY jest S, ale później to ani E ani N tam nie widzę, nawet po hipotetycznych dwóch SS jest tam więcej liter niż dwie EN, końcowe z THYSSEN. Te T na początku też wątpliwe (może to C?) a istnieje też możliwość, że przed T(C), jest jeszcze jakaś litera. W dodatku patrząc na profil główki szyny i szeroką, rozszerzająca się do góry szyjkę, niemal w ciemno można ocenić że to szyna z lat co najwyżej 70-tych XIX w. - czyli stareńka, zapewne bliska tej z 1873, z którą jest w parze w koźle oporowym. Niezwykłe znalezisko, dwóch, dotychczas niezidentyfikowanych szyn, kompletnie nie znani producenci, w jednym koźle oporowym, i nawet Walzzeichenliste https://www.walzzeichen.de/Walzzeichenlisten/Walzzeichenliste.pdf , strony rosyjskojęzyczne, angielskie czy francuskie nie pomogą (pobieżnie już sprawdziłem). Kolej do Nieznanego Boru dotarła w 1897 r. (o wiele później niż rok produkcji na szynie), a stacja leży na terenie podlaskiego, w byłym zaborze rosyjskim. Być może obie szyny są pochodzenia rosyjskiego (?), wówczas te H to N w cyrylicy, lub np. to szyna angielska, bo takie również kupowała Rosja w latach 70-tych XIX w. Ta druga szyna niezwykle ciekawa. Być może ten romb jest pomiędzy literami C ,,, C (S ... S jeżeli to cyrylica ?) lub O ... O (?). Kozioł oporowy zbudowano zapewne z jakiś staroużytecznych szyn, mogły więc dotrzeć do Nieznanego Boru z różnych stron Imperium Rosyjskiego. Niezwykle interesujące szyny.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Oglądam tę cechę i jednak wracam do mojej poprzedniej wersji, ale nieomylny jest tylko..

Kleszczele, hm może tak rzucić to wszystko i kupić ten dworzec, muszę zagrać w totka.

Szczególnie mnie ucieszyła ta, jest to czwarty egzemplarz znaleziony w naszym kraju pierwszy Piotrek i ja w Kutnie z 1861 roku drugi z tego samego roku Piotrek w Luciąrzance, trzeci z tego samego roku ja na złomie i teraz ten w Kleszczelach Huta Aberdare Iron Co z Walii identyfikacja niezastąpiony Kolega Jarząbek, zresztą nie do tej jedynej przyłożył oko i umysł.

Ta jest z 1872 czyli młodsza od "naszych" o całe 11 lat

DSC_0264.JPG


Nieczęsto spotykana Blaenavon też z Walii ta ucięta z 1873 roku druga z 1872.

DSC_0267.JPG


DSC_0269.JPG


I jeszcze jedna zniszczona bardzo z obwiedziny rampy.

DSC_0280.JPG


Dwie z kozła oporowego, jedna znana, ale zarząd już mniej Krupp 1875 R.B.

DSC_0276.JPG


Od dawna próbujemy ustalić cóż to jest, może ta mistyczna Praga Varsovie, kto wie, niech da głos.

DSC_0275.JPG


Na kilku szynach pozostałych po remoncie dwie polskie cechy.
Huta Pokój 1954

DSC_0282.JPG


Huta Bankowa 1950

DSC_0285.JPG


I kolejna zagadka rok myślę że to 1875 ale HPO no huty Pokój jeszcze nie było co to jest.

DSC_0290.JPG


Ze słupka podtrzymującego barierkę przy strumyku, tylko zarząd cyrylicą.

DSC_0295.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Pora na wąski tor, Hajnówka przeważają szyny firmy Krupp jak ta z roku 1902

DSC_0150-crop.JPG


DSC_0152.JPG


Bywają i starsze z 1897

DSC_0153-crop.JPG


Peiner Walzwerke

DSC_0162.JPG


A pochodzenie tej odgadł Kolega Jarząbek, wstyd się przyznać, jakiś oczadziały w tym dniu byłem i zacząłem odczytywać tą nazwę jak rosyjski napis, żenada.
A to francuska huta jest.

DSC_0164-crop.JPG

Z innego miesiąca.

DSC_0167-crop.JPG


I jeszcze raz Krupp 1914

DSC_0168-crop.JPG


Gdyby nie była uszkodzona i dość długa zabrałbym ją.

DSC_0184.JPG


Topiło.

Tu tez przeważają szyny Kruppa jak ta z roku 1904

DSC_0400-crop.JPG


Cały mostek jest wykonany z szyn z cechą PW i jest to najprawdopodobniej Peiner Wazwerke

DSC_0411.JPG


Natomiast ogrodzenie przy parkingu z dziesiątkami takich samych szyn to najprawdopodobniej Dortmund Union

DSC_0424.JPG
 

Załączniki

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
I nieszynowa ciekawostka kształtowniki z których zbudowana jest rama wagonu stojącego jako ekspozycja, wszystkie znane, ale zawsze to ciekawostka.

DSC_0433.JPG


DSC_0434.JPG


DSC_0435.JPG


DSC_0436.JPG


To tymczasem do następnego, dziękuję za uwagę, jako że odmówiłem dobrowolnego odbycia kary w kolonii karnej, dostałem ZOMZ Ci co w armii byli wiedza co to, a jak nie wiedzą niech se w necie poszukają, w związku z tym biere szmatę i wpadam na rejony, coby Generalica jak mnie już nawiedzi była ze mnie dumna.

Pa.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Za wzorowe wykonanie obowiązków na rejonach, dziś dostałem przepustkę, co spożytkowałem na oglądanie i fotografowanie tramwai.
To tak nie na temat.

W temacie, szyny w miejscu gdzie kolei nie było, a do tej co jest trochę daleko.
Ulica Kilińskiego słupki ochronne z szyn, niestety bez cech.

DSC_0497.JPG


I jakieś pięćset metrów dalej już na ulicy Dąbrowskiego.

DSC_0716-crop.JPG


To taki luźny przerywnik, teraz trochę powagi.

Czeremcha rampa.

ОБ. Р. ПР.-143 Общество Русский Провиданс-Мариуполь z sierpnia 1903 roku

DSC_0307.JPG


Taka sama w innym miejscu.

DSC_0308.JPG



ЮДМО- Южно-Русское Днепровское металлургическое общество 1903

Południoworosyjskie towarzystwo metalurgiczne Dniepr

DSC_0310.JPG


I na skrajniku Южно-Русское Днепровское Металлургическое Общество 1891

DSC_0313-crop.JPG


Więcej mi się nie udało sprawdzić, "gwardia pałacowa" była zbyt aktywna, może w mini skansenie, kto wie, postanowiłem wrócić do Czeremchy choćby po to by sobie posiedzieć przy torach, wtedy może znajdę więcej.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Jeden z ostatnich wpisów przed banem którego sobie udzielę.
Taki misz masz.
Szyny na ulicach miast, no jednego i to niewielkiego, Białowieża, sklep z drewnianymi pamiątkami w skali Balbinki 5+ Pani pozwoliła wejść i nawet pobawić się zabawkami, a mam znalazła dla taty szyny w ogrodzeniu, tego dnia miałem pomroczność i to niezbyt jasną, niesłychanie wyczerpujące jest udawanie że wszystko jest w porządku, choć wszyscy widzą że nie, ale zdarza się.

Sklep i płot z jednej strony, z drugiej tez cała posesja ogrodzona siatką rozpiętą na szynach wąskotorowych z taką samą cechą.

DSC_0469.JPG


DSC_0470.JPG


Za zakrętem znów szyny w płocie, niestety te w bramce tak tajemniczo zabudowane że nie dało się nic odczytać, a na terenie nie było dobrej duszy nijakiej coby wpuściła i uśmiechem poprawiła nastrój, reszta wąskotorowa ze znaną cechą.

DSC_0473.JPG


DSC_0474.JPG


Opodal kończy się przy ulicy tor od Białowieży Towarowej, po drugiej stronie już Białowieża Pałac

DSC_0461.JPG


DSC_0464.JPG


Tor w przeciwną stronę.

DSC_0462.JPG


Może był "kolejowy" a może nie, ale podoba mi się.

DSC_0463.JPG


Dwie cechy ze słupków podtrzymujących na stacji Białowieża Towarowa tablice z nazwą stacji stojącą na peronie.
Pewnego dnia po kolacji korzystając ze spokoju i dobrego humoru poszedłem pocykać zdjęcia cech, czyli znów stary dziad na kolanach ze szczotką odprawia jakieś gusła, no i zaciekawiłem młode małżeństwo, "a co Pan fotografuje" zawołałem Pana i mu pokazałem, a potem mu trochę opowiedziałem choć tak naprawdę nie wiem niczego i nie znam się na niczym, każdego następnego dnia pytał gdzie jedziemy i życzył udanych łowów a przy kolacji pytał co i gdzie, zwierzył mi się że jest ogromnie zadziwiony ze coś takiego może być przedmiotem zainteresowań.

Ale dość bajek, pierdołami kapuśniaku się nie okrasi.

Tę z pewnością znacie.

DSC_0376-crop.JPG


Tamta przy sklepie była z symbolem 17A a ta jest z symbolem 17B nie wiem co to oznacza, ale może się kiedyś dowiem.

I druga z О.Г.З.-Орджоникидзевсий Государственный Завод-№ 13 mieszczącej się w Энакиево,

DSC_0377.JPG


Białowieża Pałac jedyna jaką udało mi się odnaleźć na zasypanych szczątkowych torach.
Huta Pokój 1937

DSC_0052-crop.JPG


I już z Białowieży Towarowej, całkiem nie stara Huta Pokój 1977.

DSC_0365-crop.JPG


I znów Huta Pokój tym razem z 1927 roku.

DSC_0487-crop.JPG


Huta Pokój 1948

DSC_0491-crop.JPG


Huta Kościuszko 1960, starsza ode mnie, ale tylko trochę.

DSC_0489.JPG


Słabo widoczna Huta Częstochowa 1928.

DSC_0494-crop.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
I już kończymy bo się nie zmieściły dwie sztuki.

Huta Kościuszko 1951 rok.

DSC_0498-crop.JPG


HP 1954

DSC_0501-crop.JPG


Ten wyjazd uświadomił mi dwie rzeczy, po pierwsze że jestem spełniony, zadowolony i w ogóle, chyba bardziej niż po pierwszym razie, którego i tak za bardzo już nie pamiętam, po drugie codzienna gonitwa za durnymi celami, pompowanie aspiracji, nadwątlonego ego, stwarzanie równoległych światów to wszystko rzadkie śmierdzące gówno, oblepiające nasze mózgi, czyniące z nas niewolników, to nie jest życie, życie to zatracić się, zapomnieć o całym świecie, czując czujne spojrzenie osoby która kocha i akceptuje, choć pewnie jest jej trudno, poczuć zapach jej włosów, poczuć dotyk rąk, to jest życie, nie zapominajcie co jest najważniejsze, ja jestem wyzwolony, szkoda tylko że tak późno, że tak mało mi pozostało czasu, a może jeszcze mniej, że ostatnie dwadzieścia lat byłem nieobecny.

Miłego wieczoru i dobrej nocy.
Dziękuję za uwagę, do zobaczenia, kto wie kiedy.
 
Reakcje
3.609 30 0
Kolejne pytanie i swoista ciekawostka. Iglica sprężysta typu S., cechowana Huta Królewska, marzec (trzy kropki) 1938 r. z dość nietypową i po raz pierwszy przeze mnie spotkaną cechą, którym jest dodatkowy symbol, cechowany wtórnie, w postaci małej cyfry 70, "wpisanej" w ramkę, w której jest nr fabryczny 20, nadany Hucie Królewskiej. Ten nr 70 cechowany jest również na końcówce iglicy oraz na łapce iglicowej. Jest to zapewne nr fabryczny zakładu, który wykonał na zamówienie PKP, zachowane do dziś elementy rozjazdu. Prawdopodobnie zakład ten wytwarzał przed wojną rozjazdy w całości. Dziś, wspomniana iglica i łapka są częścią nieużywanego od lat i zarośniętego rozjazdu krzyżowego, podwójnego nr 6 na stacji Dobre Miasto. Pozostałe iglice wspomnianego rozjazdu noszą już cechy z II połowy lat 40-tych i z lat 50-tych. Problem w tym, że nie wiem, jakiemu zakładowi Ministerstwo Komunikacji nadało nr fabryczny 70 ???. Musiało to być jednak tuż przed wojną, bo np. nr 72 dostała Huta w Trzyńcu, która znalazła się na terytorium Polski, po zajęciu w 1938 r. przez Wojsko Polskie Zaolzia. Być może nr 70 przypadł również jakiemuś zakładowi położonemu na zajętym Zaolziu ? Może ktoś ma jakieś informacje o nr. 70 ?. Poniższe zdjęcia zostały zrobione w 2020 r.

Zdjęcie nr 1. Charakterystyczne mocowanie iglicy sprężystej rozjazdu krzyżowego podwójnego.

Stacja Dobre Miasto - iglica sprężysta typu S (1).jpg


Zdjęcie nr 2. Iglica cechowana P.K.P. [20)70] S : 1938. HUTA KRÓL. z małym nr 70 wpisanym w ramkę numeru fabrycznego Huty Królewskiej.

Stacja Dobre Miasto - iglica sprężysta typu S (2).jpg


Zdjęcie nr 3. Końcówka wyżej zaprezentowanej iglicy, cechowana (70) 38. S 1:9. 268 B. j P1P. (70), gdzie 38 to rok produkcji, S - typ iglicy, 1:9 skos rozjazdu, 268 B. nie rozpoznane, być może to promień rozjazdu (?), ale dla skosu 1:9 w Rkpd typu S./S42 powinien on wynosić 205, a dla 1:10 = 265, jP1P. to prawdopodobnie skrót oznaczający położenie iglicy na rozjeździe (prawa, nr 1 ?). Na zdjęciu widoczna jest także łapka iglicowa cechowana (70) 38 Łi1, gdzie 38 to rok produkcji, a Łi1 oznacza łapka iglicowa nr 1 (nr 2 był oznaczony element przeciwległy). Oczywiście nr fabryczny (70) zakładu, który wykonał rozjazd, nie rozpoznany.

Stacja Dobre Miasto - iglica sprężysta typu S (3).jpg


Zdjęcie nr 4. Numer fabryczny 72, nadany hucie trzynieckiej, po zajęciu Zaolzia w 1938 r. Na zdjęciu szyna typu S. z marca 1939 r. położona na stacji Dobre Miasto.

Stacja Dobre Miasto - marka fabryczna nr 72 Huta Trzyniec.jpg