A ja z pytaniami (nijako tradycyjnie
), może ktoś ma jakieś informacje i uzupełni stan wiedzy o szynach (i nie tylko) poprzez rozszyfrowanie znaczenia symboli...
Zdjęcie nr 1.
Szyna P.K.P. [20)] : 1939 S. HUTA J. PIŁSUDSKI >>>------> UT
Niby normalna szyna Huty Królewskiej (po zmianie nazwy na im. J. Piłsudskiego), z marca (trzy pionowo ustawione kropki) 1939 r., ale z dość intrygującą końcówką, bo za strzałką widoczne jest dalsze cechowanie w postaci symbolu
UT. Co może ono oznaczać ? Może UTwardzona ? Czy Huta J. Piłsudski, wzorem np. niektórych hut niemieckich, tuż przed wojną mogła opracować i wdrożyć metodę walcowania szyn dodatkowo utwardzanych w toku walcowania ?
Zdjęcie nr 2.
KÖNIGSHÜTTE (
1942 ?)
S. Geh.
Wprawdzie roku nie widać, ale szyna leży w pobliżu innych, cechowanych KÖNIGSHÜTTE 1942 S. (zdjęcie górne), stąd przypuszczam, że pochodzi też z 1942 r. Różni ją jednak od "sąsiadek" dodatkowa cecha, w postaci napisu
Geh., cechowanego w pewnej odległości od cechy S. oznaczającej typ szyny. Dodam, że szyna z symbolem Geh., jest częścią krzyżownicy środkowej (stąd część cechy przesłania wspawany element, łączący ją z szyną leżącą obok). Czy w/w Geh. może być skrótem od słowa
Gehen - mijać w j. niemieckim i być cechowane tylko na szynach będących elementem krzyżownicy środkowej ? Czy ktoś spotkał się z takim symbolem np. na szynie, nie będącej częścią krzyżownicy ?
Zdjęcia nr 3 i 4. Tym razem łubki. Pierwszy cechowany
G. W. W. 1900 to produkt nieznanego mi producenta, i szczerze mówiąc nie mam pomysłu jaki zakład mógł go wyprodukować. Mogę jedynie dodać, że jest częścią rozjazdu Rkpd typu
form 6d 1:10, a więc łączy szyny pruskiego typu 6. Drugi nosi cechę
TRZ. 44 i należy do niemieckiego typu FL 16a. Tu jestem niemal pewny, że to łubek z huty trzynieckiej, wyprodukowany w 1944 r. na potrzeby kolei III Rzeszy, ale własne domysły to jedno, a jakieś "twarde dowody" potwierdzające przypuszczenia, że TRZ. to TRZYNIETZ to drugie. Stąd zwracam się z pytaniem, czy ktoś coś wie na temat cech G.W.W. i TRZ. na łubkach.
Zdjęcia nr 5 i 6. Na koniec mała ciekawostka, podkładka Huty Bankowej typu R
1S z 1957 r. cechowana
(1) R-1-S-57 i rysunek techniczny tego typu podkładki (z
"Albumu Rysunków Złączek Nawierzchni Żel. używanych na Polskich Kolejach Państw." wyd. Ministerstwa Komunikacji z 1947 r. pozyskanego swego czasu od Kolegi Jarka
ksiezyc_nad_gieesem), gdzie wyraźnie zaznaczono w jakim miejscu i jak ma wyglądać jej cechowanie: Na rys. tech. widać napisy:
Cecha fabryczna - w tym wypadku jest to
jedynka w kole czyli nr fabryczny Huty Bankowej -
typ R-1-S, i
rok -57. Zachęcam więc Kolegów, aby zwracać uwagę także na podkładki, być może znajdzie się taka, gdzie będzie widniał nr fabryczny polskiego producenta, jeszcze nie prezentowanego w temacie.
Dodam może, że wszystkie powyższe zdjęcia pochodzą z lat 2018-2020, ze stacji Dobre Miasto, a na podkładce umocowana jest szyna Huty Częstochowa z 1941 r. typu S. Kiedyś już prezentowałem tą szynę, ale może zamieszczę jej zdjęcie jeszcze raz, bo jest to dość nietypowe cechowanie jak na czas wojny i może tym razem, ktoś, kto dysponuje jakimiś informacjami na ten temat (lub domysłami), napisze dlaczego w 1941 r. Huta Częstochowa nadal cechowała symbol P.K.P. pomimo, że na szynach Huty Bankowej, Królewskiej i Pokoju nie ma go od 1940 r (a i może już pod koniec 1939 zmieniono sposób ich cechowania). Okupant niemiecki dość skrzętnie usuwał symbole niepodległej Polski, w tym skrót P.K.P., stąd ciągle intryguje mnie szyna z 1941 r. z symbolem Polskich Kolei Państwowych.
Poniżej,
zdjęcie nr 7: Szyna cechowana
<------< < P.K.P. 3. R 1941. ... „S” H. CZĘST.