• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
147 3 0
Huta Częstochowa 1934, Pruszków łącznica WKD PKP przy przejeździe przez Wojska Polskiego.

Oba zdjęcia to ta sama cecha. Zdjęcia trochę krzywe, bo to panorama robiona "deseczką" i nieco nieliniowo prowadziłem rękę :).
Ale ratowałem się tym co miałem ze sobą, a światła już było mało.

IMG_20210812_201227220.jpg

IMG_20210812_201243292.jpg


ps Kiedyś tam wrócę z normalnym aparatem i przy lepszym świetle.
 

Speedway

Znany użytkownik
Reakcje
9.494 18 0
Ja dla odmiany mam pytanie, ale oczekuję odpowiedzi od innych, mądrzejszych od siebie. Dlaczego główka tej nowo założonej szyny, wygląda w ten sposób? Jej powierzchnia jest bardzo chropowata. Przeciągając po niej dłonią odnosi się wrażenie, że ma się do czynienia z tarką do owoców.
Nadmienię tylko - i tu ukłon w stronę Pawła - że stan ten zastałem między Żabieńcem a Zgierzem.
 

Załączniki

  • 432 KB Wyświetleń: 57
  • 431,7 KB Wyświetleń: 57
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Być może jest to ślad po niestarannym szlifowaniu szyn, ale sobie tak gdybam, bo cóż to ze mnie za fachowiec, według mojego "teścia" na niczym się nie znam, przy obróbce skrawaniem, czyli także szlifowaniu, źle dobrane parametry powodują że tarcza szlifierska, nie wiem jak skonstruowana jest taka maszyna do torów, wpada w wibracje co skutkuje nierówną powierzchnią, szkoda że dziś to zdjęcie zamieściłeś, byłem w sobotę w okolicach, przyjrzał bym się dokładniej.
Być może te ślady to zasługa pociągów, ale takich nie widziałem, czy taka wyszła z huty, raczej nie bo wygląda na świeżo "obrobioną".

Stawiam na szlifowanie, ale czy szlifuje się szyny świeżo położone.:niepewny:
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Reprofilację szyny w torze wykonuje się jak najbardziej w przypadku nowych szyn - obecnie prawie zawsze. Pociąg do reprofilacji szyn szlifuje szynę specjalnymi tarczami. Pomiary są ciągłe i odbywają się z dokładnością do 0,01 milimetra. Zwykle taki pociąg kilka razy wykonuje przejazd. Raczej o niestarannym szlifowaniu nie można mówić, bo w trakcie szlifowania maszyna bada ultradźwiękami powierzchnię szyn.

Jeżeli za kilka dni szyna będzie wyszlifowana to oznacza, że musiała nastąpić awaria maszyny w trakcie szlifowania.

na zdjęciu: kamienie szlifierskie używane w szlifierkach szynowych Speno

więcej tutaj:
WARUNKI TECHNICZNE PKP PLK S.A. -
REPROFILACJA SZYN W TORACH I ROZJAZDACH -
CZĘŚĆ 1: WARUNKI WYKONANIA I ODBIORU ROBÓT Id-104

speno_tarcza2.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.270 504 30
Rzadko udzielam się w tym wątku, bo nie badam szczegółowo każdej napotkanej szyny, ale tym razem zaciekawiło mnie dość chyba nietypowe zastosowanie starej szyny kolejowej. Szyna została wykorzystana jako podciąg stropu w oborze w starym gospodarstwie. Gospodarstwo znajduje się na Mazurach, na terenie dawnych Prus Wschodnich i zostało zbudowane w latach 1930., więc nie dziwi szyna z cechą "B.V.G. BOCHUM 1897.". W latach budowy obory szyna ta była już pewnie mocno zużyta i w torze została wymieniona na nową. Co ciekawe, budynek obory składa się z dwóch części, wyraźnie zbudowanych w różnym czasie. W drugiej części (nowszej?) jako podciąg zastosowano normalny dwuteownik budowlany.

20210828_131525a.jpg

20210828_131722a.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.392 58 3
Ja dla odmiany mam pytanie, ale oczekuję odpowiedzi od innych, mądrzejszych od siebie. Dlaczego główka tej nowo założonej szyny, wygląda w ten sposób? Jej powierzchnia jest bardzo chropowata. Przeciągając po niej dłonią odnosi się wrażenie, że ma się do czynienia z tarką do owoców.
Nadmienię tylko - i tu ukłon w stronę Pawła - że stan ten zastałem między Żabieńcem a Zgierzem.
Tak samo wyglądały szyny po szlifowaniu przez SPENO na Półwyspie Helskim. Tak to wygląda później pociągi to rozjeżdżą.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Österreichische Alpine Montangesellschaft Werk Zeltweg
Zakład tej firmy w Zeltweg produkował rozjazdy kolejowe i to dużo później, niż wyprodukowano szynę ZELTWEG BST 1890. Rozjazdy są nadal produkowane - obecnie znane jako rozjazdy kolejowe voestalpine (np. na CMK zamontowane są rozjazdy voestalpine High Speed wyposażone w krzyżownice z ruchomym dziobem, dostosowane do prędkości 250 km/h - Psary i Włoszczowa Północ).

Szyna ZELTWEG BST 1890 została wyprodukowana w 1890 roku przez Donnersmarck’sches Eisenwerk "Hugohütte" - Huta z walcownią szyn w Styrii w mieście Zeltweg.
Skrót BST oznacza: Bessemer-Stahl (stal uzyskana w procesie Bessemera).
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Szukajcie, schylacie się, dokumentujcie, niebawem wszystko zastąpią nowe szyny, ze zgrozą obserwuję relacje kolegów pokazujących obiekty kolejowe, często ze swoją rodziną, pomijając barierki, wykończenia ramp, kozły oporowe, wszystkie te miejsca w których mogą być okruchy przeszłości, ba sam zanim mnie ta obsesja owładnęła na całego pomijałem takie miejsca, ale staram się poprawić.

Drogi Kolego Torowy, ponieważ rośniesz nam tu na specjalistę od cech może Tobie uda się rozszyfrować zagadkę z którą zmagamy się od dawna, czyli cechą która spoczywa u mnie w folderze "nieznane" a została znaleziona na Podlasiu.

DSC_0275.JPG


I druga nie mniej tajemnicza ze stacji Nieznany Bór.

DSC_0195.JPG


Życzę Ci powodzenia, w grudniu zobaczę czy Ci się udało.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
uda się rozszyfrować zagadkę
Szyny z cechą PV pojawiły się w wątku ponad 3 lata temu. Padło kilka hipotez, ale zagadka nie została ostatecznie rozwiązana. Może niezbyt dociekliwie szukałem, ale nie znalazłem szyn z cechą PV na innych stronach, które poświęcone są cechom na szynach (rosyjskich, niemieckich).
Szyn z taką cechą nie ma też w https://www.walzzeichen.de/Walzzeichenlisten/Walzzeichenliste.pdf, co może pośrednio świadczyć, że szyna była wyprodukowana na terenie imperium rosyjskiego.
 

Dariusz71

Aktywny użytkownik
Reakcje
961 2 0