• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.744 78 12
Wstyd, wstyd, wstyd,... od wpisu 1424 z 17 lutego mineło sporo czasu (tu składam samokrytykę...).
W końcu na kolejną z rzędu przejażdżkę rowerem w kieszeń zgarnąłem miarkę...

Dla przypomnienia... IMG_20200616_200018.jpg
... widok ogólny...

IMG_20200616_200034.jpg
... wysokość szyny...
IMG_20200616_200055.jpg
... główka szyny...

IMG_20200616_200114.jpg
... stopka szyny...

Mam nadzieję, że to pomoże w identyfikacji przeznaczenia szyny.

Pozdrawiam,...
 
K

KNG

Gość
Moim zdaniem to Новгородская узкоколейная ж.д.
To "у" to w odróżnieniu Николаевская ж.д.
Prześwit 1067 mm.
maj 1871 - Чудово - Новгород - 68 wiorst 166 sążni
czerwiec 1878 - Новгород - Старая Русса - 89 wiorst 298 sążni
w 1914 r. pierwszą część przebudowano na tor szeroki (rosyjski normalny)
od 1894 lub 5 lub 6 r. przejęta przez Московско-Виндаво-Рыбинской ж.д. ale ta powstała dopiero w 1898 r. więc nie wiem czy przez Рыбинской ж.д. czy przez jakiś inny zarząd.
Sądząc z wymiarów szyna bardzo lekka około 20kg/mb.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
Znalezisko- nie znalezisko, ale są to dziesięciometrowe szyny(dwie), które stanowią obciążenie boków namiotu, w centrum miejscowości Jantar.
Kilka dni temu, leżały zasypane piaskiem i bez możliwości dotarcia do nich. Dziś, przypadkiem oskrobane!
Zapewne przetrwają jeszcze ładnych parę lat i może nawet zyskają na wartości historycznej, ale póki co będą służyć za obciążniki. Opisywane już wcześniej na forum produkty, z francuskiej huty ISBERGUES.
Jantar 19. 06. 2020 r.
20200620_001103.jpg
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Szyny z Huty Królewskiej na ŚKW. Na terenie wsi Wygoda wąski tor ŚKD (14,6 km) przechodzi pod wiaduktem kolejowym na którym ułożony jest szeroki tor LHS (286,1 km). To szczególne miejsce na kolejowej mapie Polski. Obecnie tylko w tym miejscu można spotkać pociągi, zarówno na wąskim, jak i na szerokim torze.

Cecha: P.K.P. 20 :: 1938 L. HUTA KRÓL. >>>----->

P.K.P. - znak Polskich Kolei Państwowych
20 - marka fabryczna (znak huty nadany przez Ministerstwo Komunikacji)
:: (4 kropki) - miesiąc produkcji: kwiecień
1938 - rok produkcji
L. - oznacznik typu szyny nadany przez Ministerstwo Komunikacji: szyna typu lekkiego
HUTA KRÓL. - producent: Huta Królewska w Chorzowie
>>>-----> - strzałka wskazująca kierunek głowy wlewka


szyna_hk_1.jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
Chciałem wrócić do wpisu z grudnia 2019, dotyczącego rosyjskiej szyny skarbowej K.Ж.Д. Kilka miesięcy temu kolega Stanisław spróbował ją zidentyfikować na podstawie pomiarów ze zdjęcia - #1.341
Teraz udało mi się ją pomierzyć. Ciekawe, jaki teraz będzie wynik identyfikacji?
  • Główka (A = 54,1 mm)
  • Stopka (C = 99,10 mm)
  • Szyjka (D = 14,40 mm)
  • Wysokość szyny (B = 118,10 mm)
Pomiar suwmiarką. Pomagały mrówki :)
Co ciekawe wymiary odpowiadają typowi o którym wspominałem we wpisie #1.341 przeprowadzając karkołomną analizę proporcji wymiarów szyny w pikselach ;). Mała uwaga, czy szyjka nie ma jednak szerokości 12 mm ???? Bo patrząc na zdjęcie i przyłożoną suwmiarkę odnoszę takie wrażenie. Ale może to tylko złudzenie...

Analiza.jpg


Zagłębiając się w podane przez Ciebie parametry i dopasowując je do istniejących typów szyn rosyjskich należy pamiętać, że szyna ze zdjęcia swoje lata ma i zapewne zanim stała się słupkiem, doszło w niej, w wyniku zużycia jak i późniejszej korozji, do pewnego wypaczenia pierwotnych wymiarów, a i one same obarczone są przecież pewną dopuszczalną w toku produkcji tolerancją np. plus/minus 0,5 mm.

Tak więc szyna może należeć do trzech typów szyn rosyjskich. Ich parametry (w mm.) to:

Typ 30, zwany również typem Nr 30 (No. 30), o wadze 32,25 kg.mb : wysokość szyny: 119,25, szer. główki: 54,5, szer. stopki: 100,0, szer. szyjki: 14,0
Typ 31
, zwany również typem Nr 31 (No. 31), o wadze 30,11 kg/mb: wysokość szyny: 119,25, szer. główki: 53,5, szer. stopki: 100,0, szer. szyjki: 12,0 (Typ ten występował w odmianach 31a, 31b i 31c różniących się mocowaniem szyn do podkładów oraz typem łubków),
Typ 32, zwany również typem Nr 32 (No. 32), o wadze 30,89 kg/mb: wysokość szyny: 120,5, szer. główki: 53,5, szer. stopki: 100,0, szer. szyjki: 12,0

Jeżeli szerokość szyjki wynosi 14 mm to w grę wchodzi prawdopodobnie tylko szyna Typu 30, opracowana w latach 1880-tych, wraz szyną Typu 31, która miała szerokość szyjki 12 mm. Szyna Typu 31 była o wiele bardziej popularna, była typem podstawowym, a jej wersja o szerszej szyjce została opracowana na podobnej zasadzie jak w Prusach postąpiono ze standardowymi pod koniec XIX w. szynami Typu 6, i Typu 8, których odpowiednikami o szerszej szyjce były szyny Typu 7 i Typu 9. Form 6 (opracowany w 1885 r.) i Form 7 miały identyczne wymiary: wysokość 134 mm, szer. główki: 58 mm., szer. stopki: 105 mm., różniły się właśnie szer. szyjki: Typ 6: 11 mm., Typ 7 aż 18 mm., przez co waga mb. w Typie 7 wynosiła 37,24 kg, a w Typie 6: 33,4 kg./mb. Podobnie Form 8 (opracowana w 1890 r.) i Form 9, różniły się tylko szer. szyjki, w Typie 8 (waga 41,0 kg./mb.) było to 14 mm. w Typie 9 (waga 43,43 kg./mb.) szyjka miała szer. 18 mm. Pozostałe parametry były identyczne: wys. szyny: 138 mm., szer. główki: 72,0 mm., szer. stopki: 110 mm. Typ 7 i Typ 9 używany był głównie na rozjazdach, łukach czyli wszędzie tam gdzie potrzebna była „wzmocniona” szyna o odpowiedni grubszej szyjce.

Podobnie zrobili Rosjanie. Ich podstawowy typ szyny na kolejach państwowych (skarbowych) pod koniec XIX w., czyli szynach oznaczonych cechą К.Ж.Д. - jak na zdjęciu które zaprezentowałeś, to szyna określana w Polsce jako Typ 31 (31a, 31b, 31c). W Rosji carskiej typ ten określano jako Typ 22 1/2 ft/st. (funtów na stopę – stara miara rosyjska określająca wagę szyn) lub bardziej ogólnie jako „Typ rządowy”. Został on opracowany w 1886 r. Wkrótce dołączył do niego typ określany w Polsce jako Typ 30 posiadający szerszą szyjkę. Typ rządowy 22 1/2 ft./st. często określany jest również jako Typ IV. Został on zastąpiony Typem IVa (znanym w Polsce jako Typ 32) opracowanym w 1906 i ulepszonym w 1908 r. Ku przypomnieniu w Rosji carskiej opracowano wówczas i wprowadzono do produkcji w 1908 r. cztery typy szyn określane jako standardowe - na wzór postępującej na świecie, od końca XIX w., standaryzacji szyn w niemal wszystkich liczących się zarządach kolejowych. Rosyjskie szyny standardowe należały do następujących typów: najcięższy Typ Ia – w Polsce określono jako Typ 40, lżejszy Typ IIa (Typ 39a, 39b), jeszcze lżejszy Typ IIIa (Typ 38a, 38b) oraz najlżejszy Typ IVa (Typ 32). Wracając do szyny, której parametry zmierzyłeś, wprawdzie mam wątpliwości co do szerokości szyjki: bo myślę, że można chyba przyjąć, że pierwotnie miała ona jednak 12 mm (na zdjęciu widać jak szyjka jest zniekształcona w niektórych miejscach, a suwmiarka przy szyjce, wskazuje chyba jednak 12 mm :niepewny:), w grę wchodzą wspomniane na wstępie trzy typy szyn: No. 30, No. 31 i No. 32. Szkoda, że jedyną cechą jaką dało się zauważyć na szynie to symbol К.Ж.Д., gdyby był tam także rok produkcji można by było wyeliminować np. Typ 32 produkowany od 1908, a jeżeli faktycznie szerokość szyjki wynosi 14 mm. to prawdopodobnie jedynym „podejrzanym typem” pozostaje Typ 30. Myślę jednak, że z bardzo dużym prawdopodobieństwem szyna ta może należeć do popularnego na rosyjskich kolejach państwowych Typu 31, zwanego w Rosji Typem 22 1/2 ft./st. lub „Typem rządowym”. Wyjaśnić mógłby to rok produkcji ale niestety nie mamy wiedzy jaki on był.

Nieco rozwijając temat (dla zainteresowanych). Typy podanych wyżej szyn (No. 30, No. 31, No. 32) to klasyfikacja polska szyn rosyjskich, opracowana po 1918 r na potrzeby PKP. Klasyfikacja ta była nieco przypadkowa (tak mi się wydaje :niepewny:), bo poszczególnym typom przypisano po prostu kolejny numer, bez zagłębiania się z jakiego roku szyna pochodzi, czy jakim ciężarem na metr bieżący dysponuje. Znany mi zakres numerów typów szyn przyjmuje wartości od 26 do 42, przy czym w niektórych typach wyróżniono podtypy (zazwyczaj dwa), określone dodatkową małą literą alfabetu (a, b oraz c jak w przypadku w/w Typu 31). Co warte podkreślenia być może istniały także szyny typów od 1 do 25, co wydaje się logiczne, jednak przypuszczam, że do 1927 r. zostały one wycofane z sieci PKP (zapewne były to typy najstarsze i najlżejsze, być może niektóre występowały na kolejach wąskotorowych, gdzie mogły zachować się o wiele dłużej). Przypadkowość wspomnianej numeracji można zobrazować poniższymi przykładami, gdzie ani waga metra bieżącego szyny, ani rok opracowania, wydaje się nie mają wpływu na kolejność nadawania numerów typów szyn w klasyfikacji polskiej (proszę porównać także ze wspomnianymi wyżej Typami: No. 30, 31, 32, 38, 39 i 40):
Typ 18 ft./st. zwany typem Syberyjskim (Typ D.Ż.Syberyjska 1891) nazwano Typem 26 (No. 26)
Typ 21 2/3 ft./st. sprzed 1890 r. nazwano Typem 28 / No. 28 (28a i 28b)
Typ Warszawsko-Wiedeński z 1879 r. (Typ 1879 W-W) nazwano Typem 33 (No. 33)
Typ 24 1/2 ft./st. z 1892 r. (Typ D.Ż.Płd.-Zach. 1892) nazwano Typem 35 (No. 35)
Typ 24 1/3 ft./st. z 1873 r. (Typ Mikołajewski 1873) nazwano Typem 36 (No. 36)
Typ Warszawsko-Wiedeński z 1894 r. (Typ 1894 W-W) nazwano Typem 41 (No. 41)
Typ Warszawsko-Kaliski z 1901 r. (Typ 1901 Odnoga Kaliska) nazwano Typem 42 (No. 42)

... choć niekiedy można odnieść wrażenie, że poszczególne typoszeregi układają się w jakąś logiczną, fragmentaryczną całość, np Typy No. 38 (IIIa), No. 39 (IIa), No. 40 (Ia) :niepewny:
 
Reakcje
3.609 30 0
Na szynach z Huty Katowice można zobaczyć w cesze szyny, przed znakiem oznaczającym gatunek stali, kwadraty lub prostokąty. Co oznaczają te czworoboki?
Co do znaczenia symbolu o który pytasz, cechowanego na szynach, proszę zajrzyj do wpisów #305 i #307

Symbol ze zdjęcia – kwadrat z kreseczką po środku, jest symbolem procesu konwertorowego, przy czym symbol taki stosowano od końca 1980 r. do 1984 r. (na szynach Huty Katowice z 1980 w pierwszym półroczu jeszcze go nie było, wprowadzała go dopiero norma opracowana w 1980 r.), a w 1985 zastąpił go symbol pełnego prostokąta (wprowadzony normą w 1984 r.).

Poniżej, gwoli kronikarskiego obowiązku, szyna Huty Katowice [K] typu 49E1 z 2020 roku - układana na odcinku Olsztyn Zachodni - Gutkowo, jak widać wg obecnych norm nie obowiązuje już nanoszenie symbolu procesu w jakim pozyskuje się szynę (wspomniany wyżej prostokąt) oraz miesiąca produkcji.

[K] = 20 49E1.jpg


I kolejny typ szyny układany na wzmiankowanym wyżej odcinku, tym razem szyny ciężkie typu 60E1. Jest to swoista ciekawostka, bo szyn tego typu właściwie nie było w warmińsko-mazurskim, pojawiły się ostatnimi czasy w toku modernizacji niektórych odcinków. No cóż wynika z tego, że pociągi jadące linią nr 220 rozpoczną swój bieg (od stacji Olsztyn Zach. w kierunku Gutkowa) po torze zbudowanym z szyn typu 60E1, także szynobusy jadące z Olsztyna Gł. do Gutkowa i skręcające na linię nr 221 do Braniewa będą po nich jechały, a czy nastapi to w niedługim czasie ??? Sobie i innym szczerze tego życzę - szybkiego powrotu ruchu pasażerskiego na linię nr 221, bo jak narazie bardzo kiepsko i czarno to wygląda.....

Poniżej szyna Huty Katowice [K] typ 60E1 z 2019 układana na odcinku Olsztyn Zach. - Gutkowo. Niestety zdjęcie robione pod słońce, stąd słabo widać.

[K] = 19 60E1.jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
Cecha: P.K.P. 20 :: 1938 L. HUTA KRÓL. >>>----->

P.K.P. - znak Polskich Kolei Państwowych
20 - marka fabryczna (znak huty nadany przez Ministerstwo Komunikacji)
:: (4 kropki) - miesiąc produkcji: kwiecień
1938 - rok produkcji
L. - oznacznik typu szyny nadany przez Ministerstwo Komunikacji: szyna typu lekkiego
HUTA KRÓL. - producent: Huta Królewska w Chorzowie
>>>-----> - strzałka wskazująca kierunek głowy wlewka
Myślę, że tych kropek jest jednak więcej i miesiąc produkcji to co najmniej maj. Umknęła Ci zapewne jedna kropka w pierwszym słupku / kolumnie, bo miesiąc produkcji Huta Królewska cechowała w sekwencjach trzykropkowych, na pewno było tak w 1938 roku z którego pochodzi sfotografowana szyna.

Huta Królewska - cechowanie miesiąca produkcji 1929-39.jpg


Rozwijając nieco temat, kropki jako symbol miesiąca produkcji cechowanego w Hucie Królewskiej zastąpiły charakterystyczny „krzaczek” już w 1928 roku. Poniżej przykład takich szyn z 1928 z miesiąca czerwca (6 kropek, symbol M oznacza proces martenowski) i grudnia (12 kropek) [na zdjęciu szyny z torów położonych na terenie Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie).

KRÓL. HUTA 1928 M (czerwiec).jpg


KRÓL. HUTA 1928 M (grudzień).jpg


W 1929 roku obowiązkowe stało się cechowanie nazwy przewoźnika (P.K.P.), nr fabrycznego (20 dla Huty Królewskiej) i typu szyny, tak więc pełne cechowanie przyjęło formę jak poniżej (na zdjęciu szyna z torowiska skansenu w Chabówce). Proszę zwróć uwagę, że miesiąc produkcji to sierpień, cechowany w sekwencji o której wspomniałem wyżej.

P.K.P. (20) 1929 ... S. KRÓL. HUTA.jpg


Tym niemniej od razu należy dodać, że nie wszystko w „temacie” jest do końca jasne, bo utrwaliłem na zdjęciu także szynę Huty Królewskiej pruskiego typu 6, wyprodukowaną dla PKP w styczniu 1929 r. gdzie co ciekawe, pojedyncza kropka – symbol miesiąca produkcji, znajduje się na górze (na zdjęciu szyna z Kościerzyny) co odbiega od „schematu” przyjętego jeszcze w 1928 r.

P.K.P. (20) . 1929 TYP. 6 KRÓL. HUTA.jpg


W 1930 sekwencja była już ugruntowana (przynajmniej dla szyn polskiego typu S.) czego dowodem są poniższe zdjęcia szyn [„złapane” na linii nr 221 (na odcinku Cerkiewnik – Swobodna) i 220 (Żabi Róg)] z lutego (dwie kropki) i sierpnia (8 kropek) tego roku.

P.K.P. (20) 1930 . S. KRÓL. HUTA 2.jpg


P.K.P. (20) 1930 ... S. KRÓL. HUTA.jpg


I kolejne przykłady następnego roku, czyli z 1931: szyny ze stycznia (jedna kropka) i października (10 kropek, choć ta pojedyncza, dziesiąta kropka jest słabo widoczna), położone na linii nr 221 na odcinku Cerkiewnik – Swobodna i na stacji Dobre Miasto.

P.K.P. (20) 1931 . S. KRÓL. HUTA.jpg


P.K.P. (20) 1931 ... S. KRÓL. HUTA.jpg


Sekwencja cechowania miesiąca produkcji nie zmieniła się już do 1939 roku (na szynach typu S. ale i późniejszych typu L. (wdrożonych do produkcji w połowie lat 30-tych) i C. (produkowanych od 1938), choć inne symbole na szynach Huty Królewskiej nieco zmieniały się na przestrzeni tych lat.
I tak: Na szynach z 1932 i 1934 (przykłady na poniższych zdjęciach: wszystkie szyny ze stycznia, typu S., z linii nr 221), widać nr fabryczny w charakterystycznym kółeczku, oraz nazwę huty pisaną KRÓL. HUTA, choć w 1934 do sekwencji cechowania dołączyła charakterystyczna strzałka.

P.K.P. (20) 1932 . S. KRÓL. HUTA.jpg


P.K.P. (20) 1934 . S. KRÓL. HUTA ---.jpg


W 1935 r. nr fabryczny 20 został wpisany w „ramkę” (która zastąpiła kółeczko), przestawiono też sekwencję nazwy huty na HUTA KRÓL. (na zdjęciach szyny ze stycznia 1935 i 1936 r. z linii nr 221). Miesiąc produkcji zaczęto cechować przed rokiem produkcji, za nr fabrycznym 20 (wcześniej umieszczony był za rokiem produkcji). Dla porządku obie szyny także ze stycznia.

P.K.P. [20] . 1935. S. HUTA KRÓL. ---.jpg


P.K.P. [20] . 1936. S. HUTA KRÓL. ---.jpg


W roku 1937 zmieniono „ramkę” w którą wpisana była cyfra 20, na tzw. „ramkę podwójną”, choć jeszcze w początku 1937 symbol ten pisany był tak jak w 1935 i 1936 r. (notabene do takiej „pojedynczej ramki” powrócono w 1938, kiedy na szynach zaczęto cechować nazwę HUTA J. PIŁSUDSKI zamiast HUTA KRÓL. Poniżej zdjęcia szyn z 1937 (z lipca) i 1938 (ze stycznia) z „podwójną ramką” z nr 20 (zdjęcia obu szyn z linii nr 221). Na szynie z 1937 widać wspomnianą na początku sekwencję w jakiej cechowano kropki w zapisie miesiąca produkcji, po trzy w kolumnie (stąd moja uwaga na wstępie dotycząca miesiąca produkcji szyny typu L. z 1938, której zdjęcie zamieściłeś).

P.K.P. [20]] ... 1937. S. HUTA KRÓL. ---.jpg


P.K.P. [20]] . 1938. S. HUTA KRÓL. ---.jpg
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
czy szyjka nie ma jednak szerokości 12 mm
Z grubością szyjki jest ten problem, że nie ma jednakowego wymiaru na całej długości. Nie wiem z czego wynika deformacja szyjki. Zmierzona wartość to max. grubość, która jest i tak zbyt duża, jak dla typu 30. Biorąc pod uwagę pozostałe wymiary i stan techniczny szyny wydaje się, że jest to szyna typu 30.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Łatwiejsze jest szukanie szyn w torach, używanych lub nie, ale o wiele przyjemniejsze i dające więcej moim zdaniem, satysfakcji, są znaleziska w miejscach nie kolejowych.
Choć te najczęściej są ukryte, zamalowane do bólu, zacementowane, szczątkowe, zatarte, no ale rasowy "historyk" bo tak się ostatnio przedstawiamy, nie grymasi.
Czemu podajemy się za "historyków" cóż, człowiek o tak poważnym zainteresowaniu wzbudza większe zaufanie i otwartość ludności okolicznej niż zasmarkany "mikol" miotający się bez celu po szynach.
Male oszustwo, pewnie tak, ale raczej stwarzanie innej rzeczywistości, nie czyniącej nikomu krzywdy, a przynoszącej tylko radość, oraz podrapane krzakami i poparzone pokrzywami nogi.

Szyny z ogrodzeń w Gorzkowicach, jest ich mnóstwo, ale widoczne cechy są na nie licznych okazach.

Huta Częstochowa 1927

DSC_1244-crop.JPG


Na pewno na końcu jest dwójka, te wąskotorowe wyjątkowo były dobrze zakonserwowane przez właściciela.

DSC_1249-crop.JPG


Mimo iż tu prawie tego nie widać to jest Bochum 18??

DSC_1250-crop.JPG


Trzy z Bukowiny z płotu starszej Pani w okolicy zatrzęsienie szyn z Huty Pokój z roku 1955, tu dwie dla przykładu.

DSC_1263-crop.JPG


DSC_1266-crop.JPG


A z boku od strony pola Krupp1914

DSC_1268-crop.JPG


Między Bukowiną a Gorzkowicami

Ogryzek 1960 wydaje mi się że to może być HP, ale kto wie.

DSC_1273-crop.JPG


1969 może 59

DSC_1275-crop.JPG


AH Huta Królewska 1880

DSC_1283-crop.JPG


Ogrodzenie kościoła w Gorzkowicach

HP 1963

DSC_1287-crop.JPG


Ogrodzenie prywatnej opuszczonej posesji obok sklepu na przeciwko budynku stacyjnego.
Mieliśmy nadzieję na większa liczbę szyn rosyjskich.

DSC_1312-crop.JPG


DSC_1313-crop.JPG


A tak wygląda praca "historyka" trzeba wejść nielegalnie ma się rozumieć na czyjąś posesję, przedrzeć się przez krzaki i zarośla, walczyć z aparatem który właśnie odmawia współpracy, po to by zrobić zdjęcie cechy na szynie, proste, pozornie inczej ten dział powinien pękać w szwach od zdjęć.

Mój towarzysz w akcji.

DSC_1314.JPG


Mam wrażenie że większość z super "modelarzy", "znawców", "specjalistów","omnibusów" z tego forum rzadko lub wcale nie obcuje z prawdziwą koleją, a swą wiedze czerpią z magicznego pudełka.
Nie martwcie się, nie rońcie łez, zawsze znajdzie się garstka "łosi" poświęcających swój czas aby coś Wam pokazać, tak to już jest.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
Wycieczka do miejscowości mało kolejowej, jaką jest Inowłódz, obrodziła kolejowymi trofeami, od szyn, po wagon.
Kilka udokumentowanych cech na płotach i w bramach.
Huta Pokój 1950
DSC_0195.jpg

Huta Częstochowa 1946
DSC_0282.jpg

HB&HV 1915
DSC_0257.jpg

Bochum 1875?
DSC_0193.jpg
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.221 39 0
Nie śledzę na bieżąco wszystkich wpisów w tym wątku więc może już były - Kolejka Bieszczadzka - stacja w Balnicy:

Konigshutte 1897

IMG_4251.jpg


Królewska Huta 1928

IMG_4255.jpg


?? tym razem nie na szynie - element rozjazdu ?? WK 3513 ??

IMG_4256.jpg


Union 1896

IMG_4258.jpg


Konigshutte 1902

IMG_4259.jpg


?? HP 1937 ??

IMG_4260.jpg
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.723 37 4
08.08.2020. Olsztyn/Gutkowo.
Odwiedzając Gutkowo rozejrzałem się również w poszukiwaniu ciekawostek. W wolnej chwili zrobię tam więcej fotek, bo jest przy na
pół zrujnowanym dworcu stara umywalka (na zewnątrz), a 20 metrów dalej stary bunkier (w sumie nie wiem jaka jest poprawna nazwa), bunkier jest betonowy, wzmocniony czterema szynami z których na dwóch widać cechy: "X-jakas sygnatura owalna-THYSSEN 1934". Zapewne @Paweł R z pamięci sypnie jakimś info.W przyszłości zrobię więcej fotek bo to dosyć interesujące miejsce i stare perony przetrwały do dziś.
Z pozdrowieniami.
Maciek "Magic"
bunkier.jpg
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.723 37 4
Koledzy, @Paweł R , ktoś z was rozpozna co to za cecha? Stoi na koźle oporowym, a że był wapnem czy czymś białym pomalowany, to go lekko oskrobałem i przemalowałem sprayem na czarno, aby cokolwiek było widać. Na zdjęciu widać końcówkę "...LLINGEN 1911", na moje oko (na zdjęciu widać jakby na przedzie było "H") na szynie jest coś w rodzaju DUDLLINGEN 1911. Ktoś z Was coś powie w temacie?
Z pozdrowieniami.
Maciek "Magic"
tory 16 cecha 1500.jpg