• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.149 216 0
ASCE - American Society of Civil Engineering --> Amerykańskie stowarzyszenie inżynierii cywilnej. Szyna eksportowa, obie Ameryki.
Drugi skrót BNDE? i cyferki szukam.
Cyferki to oznaczenie szyny zgodnie z ASCE, czyli szyna ASCE 75 (7540), TR37, szyna o szerokości stopy 122,2 mm i wadze 37,11 kg/mb, (75.0 lb/yda).
Literki BNDE dalej szukam.

Edit...

No i chyba wygrzebałem, BNDE - The Brazilian Economic Development Bank (BNDE - Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico) - Brazylijski Bank Rozwoju Gospodarczego. Bank ten po dziś dzień bierze udział w finansowaniu projektów rozwojowych, między innym rozbudowę/modernizację infrastruktury kolejowej.

Zgadza się to również z kroniką sądowa, znalezioną przez Pawła.

ale dla kogo i co oznaczają dwa skróty literowe i czterocyfrowa liczba, na razie nikt nie wie.
Szyna ASCE 75 (7540) wyprodukowana przez Hutę Kościuszko według ASCE na zlecenie Brazylijskiego Banku Rozwoju Gospodarczego na budowę szklaku kolejowego Recife / Salgueiro w Brazylijskiej prowincji Pernambuco.
 
Ostatnio edytowane:
Szacun jak mawia młodzież. Od siebie mogę dodać, że tradycja produkcji szyn na eksport do Brazylii sięga czasów przedwojennych. Kolega Stanisław podarował mi katalog wyrobów hutniczych czegoś co się nazywało "Wspólnota Interesów Górniczo-Hutniczych" S.A.
1601913489311.png


Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Załączniki

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
Zdjęcia cech szyn z bocznicy kolejowej do zakładów przerobu drewna w Ostrowie - bocznica odchodzi z dworca, przecina bardzo ruchliwą ulicę Krotoszyńską i dalej wzdłuż kolejne ulicy dociera do zakładu. Bocznica była kiedyś starym śladem linii 14 - przed przebudową "za Niemca". Do dziś jest tam kilka odcinków szyn starych. Dla zainteresowanych lokalizacja owej bocznicy: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=1696&oid=0&ed=0&okno=polozenie
 

Załączniki

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Ponieważ wpisy tu pojawiają się sporadycznie, żeby choć trochę watek żył, nie kolejowe cechy, ale z hut które produkowały szyny, zresztą kilka razy już zamieszczałem nie kolejowe cechy, tu dwie obie z ceowników 140 mm, z których wykonano schody p-poż. w łódzkiej fabryce na ul.Targowej 35.

http://www.polskaniezwykla.pl/web/place/41394,lodz-byla-fabryka-eitingona.html

Dodatkowo pierwszy raz znalazłem cechę z Huty Bankowej nie na szynie.

IMG_20201031_101219-crop.jpg


IMG_20201031_102857(1)-crop.jpg
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Szyny z ogrodzenia zbiornika p-poż na Olszynce Grochowskiej w Warszawie. Niby dużo widać, ale pytań więcej niż odpowiedzi.
Rok chyba 1943 lub 1948 ... na początku litery (chyba) EC(?). Jakieś pomysły?

szyna_og_1_.jpg


Szyna typu S49, Huta Pokój, rok 1948, miesiąc nie do rozszyfrowania, ale co to za znak z przodu (gwiazdka w kółku). Podobny do sygnatury z Huty z Trzyńca? Może te dwie huty prowadziły wspólną produkcję szyn?

szyna_og_3_.jpg
 
Reakcje
3.616 30 0
Szyny z ogrodzenia zbiornika p-poż na Olszynce Grochowskiej w Warszawie. Niby dużo widać, ale pytań więcej niż odpowiedzi. Rok chyba 1943 lub 1948 ... na początku litery (chyba) EC(?). Jakieś pomysły?
Według mnie rok 1943 i rzadko spotykana huta BELVAL z Luksemburga (choć tu i ówdzie można znaleźć szyny owego producenta, w tym na torach szlakowych). Szyna pochodzi z czasów okupacji niemieckiej tego malutkiego państwa, kiedy to jego przemysł pracował na potrzeby III Rzeszy. Proszę zwróć uwagę na krój liter i cyfr, według mnie, po ...EL (nie EC), widać dalsze litery "V", "A" (niemal niewidoczna przez nawiercony otwór) oraz końcowe "L" i małą kreseczkę pomiędzy nazwą huty i rokiem produkcji. Na porównawczym zdjęciu (szyna z toru szlakowego linii nr 221 Gutkowo - Braniewo) cecha rozpoczyna się od symbolu typu szyny: S-41, być może na "Twojej" szynie również był on naniesiony, czego nie zauważyłeś.

Analiza Nr1.jpg


Szyna typu S49, Huta Pokój, rok 1948, miesiąc nie do rozszyfrowania, ale co to za znak z przodu (gwiazdka w kółku). Podobny do sygnatury z Huty z Trzyńca? Może te dwie huty prowadziły wspólną produkcję szyn?
Według mnie to nie gwiazdka tylko nieco zniekształcona (być może przez kąt zrobienia zdjęcia) cyfra 22, czyli numer fabryczny nadany Hucie Pokój jeszcze w latach 20-tych XX wieku. A że to szyna tego producenta bez wątpienia świadczy o tym "ogólny" wygląd cechy, jak i dobrze widoczny skrót HP = Huta Pokój. Dla porównania zamieszczam zdjęcia szyn (z linii nr 221): z Trzyńca - symbol huty wygląda jednak nieco inaczej niż ta "gwiazdka" zaprezentowana przez Ciebie, oraz identycznej szyny Huty Pokój z 1948 r. z miesiąca produkcji października - to tak apropo miesiąca produkcji, o którym wspomniałeś, bo na Twoim zdjęciu szyna bez wątpienia pochodzi z co najmniej miesiąca października (pełny kwadrat i 10 kropek), być może jest tam kolejna kropka (co by oznaczało listopad), a grudzień raczej bym wykluczył, bo dwunastej kropki tam nie ma (no chyba, że wzrok mnie zawodzi :LOL:).

Analiza Nr2.jpg


Na zakończenie mała ciekawostka ze stacji Dobre Miasto. Wykolejnica Wk1 znajdująca się na torze nr 3, która posiada stary, ponad 100-letni zwrotnik. Cecha zwrotnika była do niedawna niewidoczna, i aby ją odsłonić musiałem jeszcze latem odgrzebać i oczyścić z ziemi interesujący mnie element. Na kompilacji zdjęć widać także obecny stan zwrotnika - całkowicie oczyszczonego z ziemi i śmieci jakie powoli zapełniały zagłębienie pomiędzy podkładami. Zwrotnik nosi cechę BRANDES & Co 1916 WOLFENBÜTTEL. Miejscowość ta położona jest w Dolnej Saksonii, jednak dotarcie do jakichkolwiek informacji na temat zakładu, który mógł wyprodukować zwrotnik w 1916 r. przerosło mnie, z powodu niezwykłej popularności nazwiska Brandes w Wolfenbüttel, jak i sporej ilości firm tam istniejących, noszących owe nazwisko w nazwie. Niektóre z nich istnieją do dziś, np zakład konstrukcji metalowych i ślusarski, być może będący spadkobiercą zakładu, który wyprodukował opisywany zwrotnik. Notabene, myślę, że zwrotnik ten, wtórnie został wykorzystany jako element wykolejnicy, bo w przeszłości zapewne był zwrotnikiem jakiegoś rozjazdu kolejowego.

Zwrotnik wykolejnicy Wk1 (tor nr 3).jpg


Zwrotnik wykolejnicy Brandes & Co 1916 Wolfenbüttel (Dolna Saxonia).jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Stacja Chociw Łaski, to co udało mi się znaleźć, co nie oznacza że niczego innego tam nie ma.

Na początku Huta Katowice w żeberku ochronnym, niby nie stara a już nie młoda.

DSC_0167.JPG


I cztery cechy takie same na innych szynach.

Friedenshütte [frịdnshütə] huta żelaza w Nowym Bytomiu (obecnie Ruda Śląska).

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Huta-Pokoj-SA;3913393.html

https://polska-org.pl/7851147,Ruda_Slaska,Huta_Pokoj.html

A więc Huta Pokój 3A FH luty 1931 zastanawia mnie oznaczenie "3A" w moich źródłach mizernych zresztą jest takie ale inaczej napisane "III a" jeśli to ta sama to szyna ma 128 mm wysokości( miarka następnym razem matołku, miarka) i ciężar 33,48 kg/m.

Zdjęcie znad siatki, trochę niewyraźne, zapaćkane szyny farbą.

DSC_0160-crop.JPG


DSC_0199-crop.JPG


Dwie wyraźniejsze, a jedna z nich to prawie wzór.

DSC_0203-crop.JPG


Ta ze stycznia.

DSC_0202-crop.JPG
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
147 3 0
linia 512, Komorów już dość blisko stacji WKD Komorów, przy ulicy Żwirowej tuż za dawnym odejściem bocznicy do zakładów Porcelit Pruszków.
Szyna raczej przeniesiona (staroużyteczna) jak tę linię WKD remontowało W okolicy cmentarza w PRuszkowie przy plantowej widziałem cechę z 1934 lub 1932, ale warunki oświetleniowe nie pozwalały na jej fotkę.
IMG_20201115_152309890.jpg
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Warszawa. Olszynka Grochowska
Łubek z Huty Królewskiej z 2006 roku, typu Ł 49 z numerem fabrycznym 20? ... HK 20 06 Ł 49
Numer fabryczny 20 był stosowany jeszcze w latach 90, ale czy też w 2006 roku, czyli do czasu przejęcia huty przez ArcelorMittal?
Czy to oznacza, że wszystkie łubki z tej huty, po przyznaniu numeru fabrycznego 20 były znakowane tym numerem?


lubek49_2_.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
I jeszcze jedna ze stacji Kozuby, odgrzebana wspólnie z dziewczynami (kto czytał relację ten wie) zdjęcie zrobiła deseczką (swojego nawet nie pokażę wstyd) Ewcia.

IMG_20201114_133750.jpg


Identyfikacji dokonał nieoceniony Kolega Jarząbek za co mu serdecznie dziękuję.
Ja nie miałem pomysłu, może zbyt leniwy jestem.

S.jpg


А.Ю.Р.З.Б.О.-Александровский Южно-Российский Завод Брянского Общества
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
147 3 0
i znowu "żeberko" WKD, czyli dawna linia nr 512
Huta Królewska 1934 lokalizacja: 52.152300, 20.800333. tu całkiem długi kawałek toru zbudowany jest z szyn z taką cechą.
https://photos.app.goo.gl/7Z9c69Ptsq6jMbxW9
IMG_20201129_135640351.jpg
nie

i znowu 1934 ty razem sygnowana Huta Częstochowa: 52.153577, 20.798176
Tu ciężko było zrobić dobre zdjęcie bo leżą jakieś szyny w niewiadomym celu. W sąsiedztwie trwa budowa drogi przez miasto. Więc albo wyciągnięte gdzieś z ziemi, albo wymiana, albo będzie jakaś bariera w stylu nie przechodzić przez tory. Dlatego 3 zdjęcia 2 sąsiednich cech z tej samej szyny

https://photos.app.goo.gl/1qjuR8D8JHFhASV9A
https://photos.app.goo.gl/4atZ6omV7bh9ZPVNA
https://photos.app.goo.gl/kyBjQESjohRDeoo1A

IMG_20201129_141330291.jpg
IMG_20201129_141409791.jpg
IMG_20201129_141413853.jpg

ps. linki do wersji w pełnej rozdzielczości dla jednego z kolegów z forum :). Pozdrowienia,
ps2, lina była remontowana i jest zbudowana z szyn staroużytecznych więc nie muszą pochodzić z WKD/EKD. Mogą być z dowolnego miejsca w Polsce w tym mogły leżeć na tej linii wcześniej. Ale przed remontem nie wiedziałem nawet o cechowaniu szyn :)
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Po dzisiejszym porannym spacerze pałam świętym oburzeniem (fajnie brzmi, tak poważnie co nie) ale o tym za chwilę.
Remont wiaduktów w ciągu ulicy Rydza-Śmigłego usprawiedliwiany niepokojąco złym stanem tychże, a w rzeczywistosci mający zakamuflowany cel, jakim jest fizyczna likwidacja Kolei Scheiblerowskiej, pociągnął za sobą także remont torowiska tramwajowego, nic w tym dziwnego gdyby nie to że jakieś dziesięć lat temu była rozpierducha połączona jak teraz z paraliżem komunikacyjnym, wtedy też zbudowano od nowa całą linię tramwajową na dość znacznym odcinku, bagatela, podatnik wyłoży kasę a resztę dołoży gejowska Bruksela, zadziwiające jest jak na przestrzeni czterdziestu lat, bo od tego czasu oprócz onanizmy zacząłem czytać gazety i słuchać reżimowej lewackiej telewizji, z jaką łatwością wyrzuca się pieniądze w błoto, no ale nie nasze to ch.. z nimi, kiedyś to nie było tak transparentne, dziś widać ten złodziejski zwyczaj wszędzie, czemu tak twierdzę, spieszę z wyjaśnieniem.
Ale najpierw dwa zdjęcia, plan ogólny, łażąc obok szyn wzbudzałem żywe zainteresowanie moherów drepczących z trudem do kościółka że by zasilić fundusz do walki z ofiarami pedofilii, co łun tu robi, śpieg jakiś, ancychryst jeden, wała tylko człowiek z pasją puste zindoktrynowane łby.

DSC_0501.JPG


Podchodzę bliżej, są cechy świeżynki tegoroczne, nieznane mi cykam fotki i wracam do domu, cały spacer zajął mi 33 minuty szybkiego marszu.

DSC_0502.JPG


Po powrocie szukam nic prócz notowań giełdowych jakieś spółki, trzeba skorzystać z pomocy lewackiego Berlina oczywiście w przenośni na niemieckiej stronie znajduję odpowiedź jest to producent o wdzięcznej nazwie tu cytat "(Achelor) Mittal Steel (Formerly Betlehem) USA , może ma gdzieś i w Europie swój oddział, może w Warszawie, no k...a mać nie ma już bliżej szyn na tym świecie trzeba od okupanta brać i przepłacać, zgroza, to musi jebnąć, tak dłużej być nie może.
Są tańsze od naszych (naszych, są jeszcze nasze) może lepsze, no nie wiem, kraj ukochany przez wiecie kogo, naród wybrany, naznaczony, pomazany, i nie potrafi se szyn zrobić.
Globalizacja sracja.
Się zezłościłem, idę walnąć kielicha.