• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.148 216 0
Na szybko, na pewno nie są to różne walcownie, bo szyny są (były) walcowane na jednej walcowni w Hucie Królewskiej i Hucie Katowice, zapewne też była tylko jedna walcownia szyn w Hucie Pokój. Pierwsze co mi przychodzi na myśl, to kalendarz gdzie, kreski to kwartały, a kropki miesiące. Zaraz podzwonię po starych walcownikach i popytam.
 
Reakcje
3.609 30 0
Szyny na zdjęciach są niestety 30 lat młodsze. Huta Pokój 1969. Charakterystyczne logo HP w kole, na końcu oznaczenia (cechowania) oraz duże, "samodzielne" 22 po napisie P.K.P. pojawiło się w cechowaniu szyn Huty Pokój w 1964 r. [22 to numer marki fabrycznej wyrobów metalowych dostarczanych PKP, nadany jeszcze w latach 1920-tych, w tym konkretnym przypadku dla wyrobów Friedenshütte (FH)]. W 1963 znak cechowania na szynach miał jeszcze "po staremu" 22 w kole i symbol HP "samodzielny". Dodam tylko, że szyny na zdjęciach są o tyle ciekawe, że był to ostatni rok w którym obowiązywał widoczny na nich sposób cechowania (opisany wyżej). Od 1970 Huta Pokój nanosiła na szyny o wiele prostsze cechowanie, już bez napisu P.K.P., cechu "walcowni" i numeru fabrycznego 22, a cechowanie roku skrócono do dwócyfrowej końcówki. Za to nowościami jakie pojawiły się w roku 1970 były cechowanie po dwucyfrowej końcówce roku, symbolu miesiąca produkcji (pisanego cyfrą rzymską) oraz krótkiej strzałki skierowanej w prawo, na końcu cechowania. Od 1970 wyglądało to mniej więcej tak, np. HP 70 XI S49 --> na końcu krótka strzałka, inaczej nie dało się jej przedstawić :) Huta Pokój pod koniec lat 1970 zaprzestała produkcji szyn. Co oznacza symbol S49 wszyscy chyba wiedzą (typ i profil szyny). Natomiast nie ukrywam, że ciekawi mnie bardzo co znaczyły w cechowaniach Huty Pokój charakterystyczne symbole, które pojawiły się jeszcze przed wojną, a które były nanoszone do 1969. Symbole te przyjmowały postać kresek (od pojedynczej, pionowej kreski po 4 kreski ułożone w kwadrat) i kropek (od pojedynczej kropki przy danej kresce, do 3 kropek przy kresce, ogólnie mogło być ich 12 - po 3 przy 4 kreskach tworzących kwadrat). Kiedyś myślałem (z powodu tego, że było ich ogółem 12), że to cechowanie miesiąca [kreski - poszczególne kwartały, kropki - miesiące], choć z drugiej strony przecież symbol miesiąca można było nanieść w o wiele prostszy sposób - np. w postaci cyfry. Od pewnego czasu myślę, że są to oznaczenia poszczególnych walcowni Huty Pokój i ich linii produkcyjnych (na wzór np. oznaczeń pojawiających się na szynach Huty Katowice (prostokąt - walcownia duża, kwadrat z pojedynczą kreską w środku - walcownia mała, I). Może ktoś wie, co dokładnie oznaczały te symbole złożone z kresek i kropek w cechowaniu szyn Huty Pokój? Dodam, że podobne symbole (prostokąty lub kwadraty i krótkie kreski) posiadały też szyny np. Huty Kościuszko. Może ktoś wie, czy te symbole oznaczają właśnie cechowanie różnych walcowni istniejących w danej hucie, a może poszczególnych linii produkcyjnych w danej walcowni. Szczerze mówiąc trudno znaleźć jakieś informacje na ten temat.
Czyli być może moje pierwsze przypuszczenia (że to oznaczenie miesiąca, kreski - kwartały, kropki - miesiące), które kiedyś pojawiły się podczas rozważań nad tymi symbolami - są jednak prawidłowe. Tylko czemu w tak zawiły sposób cechowano ten miesiąc :) może, według ówczesnych norm, jakiekolwiek cyfry arabskie, stosowane w cechowaniu, mogły być użyte tylko do oznaczenia numeru marki fabrycznej i roku produkcji, a rzymskie X czy V, mogło być mylone z symbolem "iksa" i "vał", ktore są spotykane niekiedy np. na szynach pochodzenia niemieckiego, stąd rzymskie cyfry też mogły być niedopuszczone w cechowaniu szyn.
 
Reakcje
3.609 30 0
Na szybko, na pewno nie są to różne walcownie, bo szyny są (były) walcowane na jednej walcowni w Hucie Królewskiej i Hucie Katowice, zapewne też była tylko jedna walcownia szyn w Hucie Pokój. Pierwsze co mi przychodzi na myśl, to kalendarz gdzie, kreski to kwartały, a kropki miesiące. Zaraz podzwonię po starych walcownikach i popytam.
Co do HUTY KATOWICE i jednej walcowni o której wspominasz, nie wiem jak to organizacyjnie funkcjonuje, ale na cechowaniach szyn z tej huty można spotkać przed cechą liniową oznaczająca gatunek stali, cechy w postaci prostokąta, który podobno oznacza "walcownię dużą" lub kwadratu z np. jedną kreską po środku, oznaczającą podobno "walcownię małą". Być może są to wydziały jednej i tej samej walcowni, lub oznaczenia linii produkcyjnych danej walcowni, sam nie wiem co o tym sądzić (szczerze mówiąc nie mam zielonego pojęcia jak technologicznie to wygląda), a wracając do oznaczeń na szynach Huty Pokój, faktycznie symbole te, mogą oznaczać kwartały i miesiące, ale już w podobnych cechowaniach HUTY KOŚCIUSZKO (o których wspominałem w postach wcześniejszych), już nie wygląda to tak "usystematyzowanie" i "uporządkowanie" jak w symbolach Huty Pokój. Przykładowe zdjęcia szyn Huty Kościuszko i cechowania omawianych "symboli" (miesiąca ?) w załączniku graficznym. Dodam tylko, że szyny ze zdjęć położone są na torach stacji Dobre Miasto, a wybrane przeze mnie przykłady dobrze odzwierciedlają "nieuporządkowanie" wspomnianych symboli (kwadraty, prostokąty w pionie i poziomie, krótkie kreski bez wyraźnego "klucza", raz z jednej strony raz z drugiej). Zaprezentowane przykłady obrazują również zmiany w cechowaniu szyn Huty Kościuszko. 1951 był ostatnim rokiem kiedy na szynach widniała pełna nazwa huty, w 1952 w zamian, pojawiło się logo HK w kole, cechowane na końcu napisu. Rok 1964 to kolejna zmiana sposobu cechowania. Numer marki fabrycznej (20) cechowany jest jako "samodzielny", bez charakterystycznej ramki, rok zmienia miejsce i jest przed typem / profilem szyny, natomiast logo HK nie jest już wpisywane w koło. Krój litery K (w logo HK) jest jeszcze identyczny jak we wcześniejszym logo (tym w kole), jednak rok później, w 1965 ulega drobnej korekcie, bo K staje się bardziej proste. Dodam także, że od początku lat 1970-tych szyny HK są cechowane podobnie jak opisywane przeze mnie szyny HP (z miesiącem pisanym rzymską cyfrą i strzałką na końcu, skierowaną w prawo). Wyglądało to mniej więcej tak H.K. 76 IV S49 --> przy czym warto dodać, ze logo H.K. było z kropkami, które znikły w latach 1980-tych. na koniec dodam tylko, że w latach 80-tych tych cechowanie szyn HK podlegało kolejnym zmianom, można spotkać szyny ze strzałką na końcu, ale skierowaną w lewo, lub w ogóle ze strzałką przed napisem i z charakterystycznymi symbolami niepełnego lub pełnego prostokąta na końcu, za którym cechowane są liniowe oznaczenia gatunku stali (te symbole pojawiły się w połowie lat 1980-tych).

Stcja Dobre Miasto, szyny HUTA KOŚCIUSZKO, HK 1951, 1952, 1955, 1957, 1963, 1964, 1965.jpg
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.148 216 0
Tak jak wcześniej pisałem, zarówno w Królewskiej jak i Hucie Katowice szyn są tylko i wyłącznie walcowane na walcowniach „Dużych” gdzie odpowiednio średnica walcy to: 850mm i 1100mm. Dlatego twierdzę, że taka sama sytuacja była w Hucie Pokój.
Walcownie „Średnie” są po prostu za małe na walcowanie szyny.
Znakowanie w Królewskiej/Kościuszko, bo to ta sama Walcownia (Już o tym kiedyś wspominałem). Jest dokładnie takie same jak w Hucie Pokój. Jest to po prostu kalendarz, może inaczej wykonane, ale zamysł ten sam.
Strzałka na szynie wskazuje kierunek walcowania.
 
Reakcje
3.609 30 0
Tak jak wcześniej pisałem, zarówno w Królewskiej jak i Hucie Katowice szyn są tylko i wyłącznie walcowane na walcowniach „Dużych” gdzie odpowiednio średnica walcy to: 850mm i 1100mm. Dlatego twierdzę, że taka sama sytuacja była w Hucie Pokój.
Walcownie „Średnie” są po prostu za małe na walcowanie szyny.
Znakowanie w Królewskiej/Kościuszko, bo to ta sama Walcownia (Już o tym kiedyś wspominałem). Jest dokładnie takie same jak w Hucie Pokój. Jest to po prostu kalendarz, może inaczej wykonane, ale zamysł ten sam.
Strzałka na szynie wskazuje kierunek walcowania.
Dziękuję za odpowiedzi i "rozjaśnienie" tematu. Czyli można przyjąć, że te symbole o których pisałem, a które rodowód mają jeszcze przedwojenny, są po prostu oznaczeniem miesiąca produkcji. Swoją drogą to ciekawe, że Polskie walcownie cechowały już przed wojną miesiąc i rok, a cała reszta świata tylko rok. Co do HUTY KATOWICE, mam pytanie, czy oznaczenia (prostokąt i kwadrat), przedstawione na zdjęciach zamieszczonych poniżej, mogą w takim razie odnosić się do walca np. prostokąt do 1100mm, a kwadrat do 850mm ?. Na zdjęciach są wybrane szyny Huty Katowice (roczniki 1981, 1982, 1983 i 1986) położone na torach stacji Dobre Miasto, obrazujące różnice w cechowaniu elementu o którym piszę.

Stcja Dobre Miasto, szyny HUTA KATOWICE, HK 1981, 1982, 1983, 1986.jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
Przepraszam za mały błąd, szyna Huty Katowice, zamieszczona w górnym, lewym rogu, na zdjeciu zamieszczonym w poście powyżej to rocznik 1987 a nie 1981.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Swoją drogą to ciekawe, że Polskie walcownie cechowały już przed wojną miesiąc i rok, a cała reszta świata tylko rok.
Niezupełnie. Wystarczy przeczytać i obejrzeć zdjęcia zamieszczone w tym temacie, aby zobaczyć, że różne wytwórnie, w różnych okresach czasu umieszczały oprócz roku także miesiąc, w którym szyna została wyprodukowana. Oczywiście miesiące były oznaczane cytrami rzymskimi.
 
Reakcje
3.609 30 0
Niezupełnie. Wystarczy przeczytać i obejrzeć zdjęcia zamieszczone w tym temacie, aby zobaczyć, że różne wytwórnie, w różnych okresach czasu umieszczały oprócz roku także miesiąc, w którym szyna została wyprodukowana. Oczywiście miesiące były oznaczane cytrami rzymskimi.
Racja, trochę pochopne stwierdzenie, cofając się do XIX wieku można zauważyć cechowanie miesiąca produkcji na wielu szynach, jednak w XX wieku, zwłaszcza w 20-leciu międzywojennym to naprawdę rzadki widok. Wcześniej przeglądałem zdjęcia kilkudziesięciu przedwojennych i wojennych szyn, jakie do tej pory zlokalizowałem na stacji Dobre Miasto i w jej okolicach, kilkunastu wytwórni, głównie pochodzenia niemieckiego i tym się zasugerowałem, ponieważ na 99% z nich są tylko cechy nazwy huty, rok produkcji i ewentualnie jakieś logo. Ale faktycznie, cechowanie miesiąca ma swoje początki zapewne w czasach powstania samych szyn. Nie zmienia to jednak mojej opinii, że przed wojną Polskie walcownie jakoś szczególnie "wymyślnie" cechowały ten rodzaj informacji, patrząc na szyny Huty Królewskiej, poprzez Hutę Pokój na Hucie Częstochowa kończąc.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.760 141 0
Przejazd kolejowy pod Warką.

Szyny użyte jako słupki pod znaki G-3
IMG_25338.JPG


Druga szyna jakby mniejsza (tzn niska, wąskotorowa?), napisu ze zdjęcia to ja sam nie widzę, chyba jest: Ю Р Д M О X 96
IMG_25341.JPG
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Pierwsza:
Д.О. - Донецкое Общество-V-1911
Druga:
ЮРДМО- Южно-Русское Днепровское металлургическое общество-X-1896

Zarówno na pierwszej szynie jak i na drugiej jest podany miesiąc i rok produkcji (maj 1911 i październik 1896)
 
Reakcje
3.609 30 0
Na południe od dworca stacji Dobre Miasto znajduje się niewielki magazyn towarowy. Nie używany przez PKP od kilkunastu lat. Kilka lat temu został on sprzedany (a może wydzierżawiony) prywatnej osobie. Magazyn jest częścią rampy boczno-czołowej, położonej przy torze nr 3 (czoło - tor nr 7). Rampa, podobnie jak magazyn, nie jest już używana przez PKP. Przyglądając się odcinkowi rampy, położonemu za magazynem w kierunku Olsztyna, możemy dostrzec szyny, użyte jako wzmocnienie krawędzi rampy. Wprawdzie w kilku miejscach są ubytki szyn, a niektóre z nich są pokryte smołą, przez którą niczego nie można dostrzec to na 3 z nich można znaleźć cechowania pozwalające na bliższą identyfikację szyn, a na jednej oznaczenie, którego, niestety do tej pory nie udało mi się zidentyfikować. Poniżej seria zdjęć przedstawiająca szyny użyte do wzmocnienia krawędzi rampy:

Zdjęcia 1 i 2. Fragment rampy w pobliżu magazynu z szyną B.V. G. BOCHUM 1891 (producenta nie trzeba przedstawiać), oraz zdjęcie samej szyny. Może ktoś wie co oznaczają symbole na końcu nazwy. Czy cyfra 6 oznacza miesiąc czerwiec? czy może typ szyny – Preussen Form 6, wdrożony na kolejach pruskich w 1885. Po 6 jest również symbol jakiejś stylizowanej litery (L? e?). Może przy nadarzającej się okazji zmierzę wymiary szyny, być może będą pasować do Preussen Form 6.

Stacja Dobre Miasto i okolice. Szyny użyte do wzmocnienie krawędzi rampy kolejowej (1). B.V....jpg


Stacja Dobre Miasto i okolice. Szyny użyte do wzmocnienie krawędzi rampy kolejowej (2). B.V....jpg


Zdjęcie 3. Fragment rampy i jej koniec, widok w kierunku Olsztyna. Na tym odcinku znajdują się opisane na dalszych zdjęciach szyny.

Stacja Dobre Miasto i okolice. Szyny użyte do wzmocnienie krawędzi rampy kolejowej (3).jpg


Zdjęcie 4. Szyna Huty Królewskiej z 1935. Szyna niezwykle ciekawa, ponieważ sygnowana literą L. Dodam, że jest to jedyna tak oznaczona szyna (z L.) z kilku szyn Huty Królewskiej jakie dotychczas zlokalizowałem na stacji Dobre Miasto. Pozostałe mają typowe S. Prawdopodobnie najbardziej popularne S. oznaczało szynę Standardową, natomiast czy L. mogło oznaczać np. szynę lekką (L = lekka?). Zwracam się z kolejną prośbą o identyfikację, co może oznaczać litera L. Warto zwrócić również uwagę na 5 kropek po symbolu marki fabrycznej 20, oznaczają one prawdopodobnie miesiąc produkcji - maj.

Stacja Dobre Miasto i okolice. Szyny użyte do wzmocnienie krawędzi rampy kolejowej (4). P.K....jpg


Zdjęcie 5. Szyna R.H.B. 1922. Niezwykle ciekawa szyna, ponieważ „marka” istniała zaledwie 5 lat. Chyba jeszcze nie prezentowana w tym temacie. R.H.B. czyli Rombacher Hüttenwerke in Bochum. Początki Rombacher Hüttenwerke sięgają 1889 r. Hutę zlokalizowano we francuskiej miejscowości Rombas (nazwa niemiecka Rombach) w Lotaryngii. Teren ten, od 1871 (po wojnie francusko-pruskiej 1870-71 i upokarzającym dla Francji traktacie pokojowym we Frankfurcie) włączono do Cesarstwa Niemieckiego jako Prowincja Alzacja-Lotaryngia. Od 1900 r., prawdopodobnie aż do 1918 walcowano tam szyny cechowane jako ROMBACH. Okupowane tereny Alzacji i Lotaryngii powróciły do Francji w roku 1918, po przegranej przez Państwa Centralne (w tym Niemcy) I w. św. Wymusiło to na ówczesnych właścicielach huty przeniesienie jej na tereny Niemiec. W 1921 zakupiono zlokalizowane w Zagłębiu Ruhry zakłady Westfälische Stahlwerke w Bochum. Powstała wówczas prezentowana na zdjęciu „marka” R.H.B. Dodam tylko, że w 1920 r. uruchomiono także zakład w Oberhausen, gdzie również wytwarzano szyny, ale pod siostrzaną „marką” R.H. ( Rombacher Hüttenwerke). Obie „marki” R.H.B i R.H. funkcjonowały do 1926 roku. Kłopoty finansowe spółki doprowadziły w 1926 do przejęcia jej i wchłonięcia przez konglomerat VESTAG (Vereinigte Stahlwerke AG), zrzeszający m.in. takie spółki jak UNION, PHOENIX czy THYSSEN, ta ostatnia stała się wówczas dominująca „marką” szyn produkowaną przez VESTAG.

Stacja Dobre Miasto i okolice. Szyny użyte do wzmocnienie krawędzi rampy kolejowej (5). R.H....jpg


Zdjęcie 6. Szyna niezidentyfikowana. Cechowanie na tabliczce E.W.O(B?).35. Tabliczka jest przyspawana do szyny, wygląda na równie starą jak ona sama. Być może jest przymocowana do szyny „wtórnie”, i nie jest oznaczeniem samej szyny tylko np. rozjazdu. Trudno cokolwiek stwierdzić. Nie spotkałem się z podobnie znakowaną szyną. Może ktoś coś wie. Rozważałem, że być może to produkt np. Eisenwerke Witkowitzer Ostrava. Czeska huta w Witkowicach produkowała m.in. szyny, ale z tego co wiem były one cechowane symbolem VIT lub Witkowitz. Innym kandydatem może być np. Eisenwerke Oberdonau Ges.m.b.H. w Linz (Austria), ale koncern ten powstał po Anschlussie Austrii w 1938. Nie wiem również czy produkował jakiekolwiek szyny, ponieważ znany jest głównie z produkcji stalowych elementów m.in. do czołgów PzKpfw III i IV (wanny kadłuba), PzKpfw V Panther (elementy kół jezdnych, korbowody), PzKpfw VI B Tiger II (Königstiger) (koła napędowe) czy dział samobieżnych (niszczycieli czołgów) Panzer IV/70 i Sd.Kfz. 186 Panzerjäger Tiger (Jagdtiger) (m.in. wanny kadłuba, koła napędowe).

Stacja Dobre Miasto i okolice. Szyny użyte do wzmocnienie krawędzi rampy kolejowej (6). Niez...jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Rozważałem, że być może to produkt np. Eisenwerke Witkowitzer Ostrava. Czeska huta w Witkowicach produkowała m.in. szyny, ...
Ze względu na sposób i miejsce oznaczenia szyny (tabliczka w pobliżu połączenia szyn) nie szukałbym rozwiązania tego skrótu wśród hut.
Przypuszczam, że chodzi tu zakład, w którym połączono szynę i najprawdopodobniej rozwinięcie skrótu to: Eisenbahn Werkstatt O ... - jakaś miejscowość w Niemczech zaczynająca się na literę O, może Osnabrück, a może któraś z ówczesnego Śląska: , Oels, Ohlau lub Oppeln.
 
Reakcje
3.609 30 0
Ze względu na sposób i miejsce oznaczenia szyny (tabliczka w pobliżu połączenia szyn) nie szukałbym rozwiązania tego skrótu wśród hut.
Przypuszczam, że chodzi tu zakład, w którym połączono szynę i najprawdopodobniej rozwinięcie skrótu to: Eisenbahn Werkstatt O ... - jakaś miejscowość w Niemczech zaczynająca się na literę O, może Osnabrück, a może któraś z ówczesnego Śląska: , Oels, Ohlau lub Oppeln.
A czy jest możliwe (może ktoś ma taką wiedzę), że takie łączenie szyn mógł wykonywać np. zakład w Ostródzie (Osterode)?. Przed wojną była tam nie tylko parowozownia (Bw Osterode) ale spore zakłady kolejowe, po wojnie ZNTK Ostróda, obecnie należące do DEC i znane głównie z produkcji i remontów cystern. Szukam takiego Eisenbahn Werkstatt w pobliżu Dobrego Miasta, bo wydaje mi się raczej mało prawdopodobne aby odzyskiwane odcinki szyn, nadające się do dalszego użytkowania, łączono gdzieś na Śląsku czy w Niemczech, i wysyłano do odległego Guttstadt. Wydaje mi się logiczne (ale może się mylę), że takie "szyny łączone", były robione lokalnie, na potrzeby danej dyrekcji kolejowej. W Prusach Wschodnich w dyrekcji Köngsberg, w pobliżu Dobrego Miasta (ówczesnego Guttstadt), miejscowość na "O" z większym zakładem kolejowym to Osterode (Ostróda). Nie wiem jednak czy łączone szyny mogły być jednym z "produktów" tego zakładu. Dodam także, że przed wojną Ostróda była stacją węzłową, czterokierunkową, a z Dobrego Miasta można było do niej dotrzeć nie tylko przez Olsztyn ale także przez położoną na północ od Dobrego Miasta Ornetę. W nawiązaniu do tematu łączenia szyn przesyłam również zdjęcia przedstawiające dwa ciekawe przykłady łączenia dwóch, krótszych fragmentów szyn w jedną, dłuższą szynę, jakie można dostrzec na stacji Dobre Miasto (nie należy mylić tego z łączeniem poszczególnych szyn, które na stacji Dobre Miasto łączone są klasyczną metodą łubkową.

Zdjęcie 1: Szyna łączona z dwóch odcinków szyn HUTY KRÓLEWSKIEJ 1937 i HUTY CZĘSTOCHOWA 1937, położona na torze nr 1. Łączenie widoczne jest po lewej stronie, zaraz za cechowaniem Huty Królewskiej, z powodu ucięcia szyny pozbawionym charakterystycznej strzałki na końcu. Dwa podkłady dalej, w prawo, widoczne jest już cechowanie Huty Częstochowa.

Stacja Dobre Miasto - łączenia szyn (1). Tor 1, szyna prawa. Na wysokości końca dworca w k...jpg


Zdjęcia 2 i 3: Szczegóły oznaczeń szyn użytych do połączenia:
P.K.P. 20 :: 1937. S. HUTA KRÓL. >>>----->
Ilość kropek, po numerze 20 oznaczającym markę fabryczną = 6, i oznacza prawdopodobnie miesiąc czerwiec. Zdjęcie przedstawia pełne cechowanie identycznej szyny Huty Królewskiej położonej na torze 1 kilkanaście metrów dalej, w kierunku Olsztyna, ponieważ na zdjęciu wyżej brak jest strzałki.
< ----< P.K.P. 3 R. 1937 "' „S” H. CZĘST.
Numer 3 po nazwie PKP to numer marki fabrycznej nadany jeszcze w latach 1920-tych Hucie Częstochowa. R. oznacza rok, a trzy kropki u góry (po cechowaniu roku) oznaczają prawdopodobnie miesiąc produkcji - marzec.

Stacja Dobre Miasto. Tor 1, szyna prawa. Na wysokości pomiędzy dworcem, a magazynem kolejowy...jpg


Stacja Dobre Miasto. Tor 1, szyna prawa. Na wysokości końca dworca w kierunku na Olsztyn. HU...jpg


Zdjęcie nr 4. Szyna łączona z dwóch odcinków szyn HUTY KOŚCIUSZKO 1950 i HUTY CZĘSTOCHOWA 1945, położona na torze nr 1. Dodam, że Huta Kościuszko to przedwojenna Huta Królewska tak więc para ponownie złożona z szyn pochodzących z tych samych hut.

Stacja Dobre Miasto - łączenia szyn (2). Tor 1, szyna prawa. Na wysokości początku rampy w...jpg


Zdjęcie 5 i 6: Szczegóły oznaczeń szyn użytych do połączenia:
P.K.P. 20 1950 # S. HUTA KOŚCIUSZKO.
Charakterystyczny kwadracik, z krótkimi kreseczkami dookoła to prawdopodobnie miesiąc produkcji - wrzesień / listopad ?
< ----< P.K.P. 17 .HUTA.CZĘST. S26 ..... 1945 R.
Pięć kropek po profilu szyny S26 (swoją drogą czy to aby na pewno profil szyny? trochę lekki jak na tor 1 po którym przejeżdżają np ST44 z 30 węglarkami), to prawdopodobnie miesiąc produkcji - maj. Problemem jest natomiast cyfra 17 (przed wojną było to 3). Jeżeli zarówno w Hucie Kościuszko jak i Hucie Pokój po wojnie kontynuowano (do 1969 r.) cechowanie numeru marki fabrycznej (odpowiednio 20 i 22), to logiczne wydawało by się aby Huta Częstochowa cechowała przedwojenną "trójkę". W latach 1920-tych numer 17 był nadany Towarzystwu Starachowickich Zakładów Górniczych Sp. Akc. w Wierzbniku. Po wojnie w Starachowicach-Wierzbniku (historycznie miejscowość wchodziła w skład Staropolskiego Okręgu Przemysłowego), prawdopodobnie do 1968 działał wielki piec i istniały zakłady hutnicze, ale czy stały się one np. filią Huty Częstochowa i walcowały szyny? A może zaraz po wojnie Huta Częstochowa korzystała z wytwarzanej w Starachowicach-Wierzbniku surówki hutniczej z której wytwarzała szyny? Dodam tylko, że na stacji Dobre Miasto oprócz omówionych wyżej szyn Huty Częstochowa (z 1937 i 1945) zlokalizowałem także szyny z 1931 (z nie budzącą wątpliwości "3") i z 1946, na których widnieje, tak jak na roczniku 1945, "niepasująca" "17".

Stacja Dobre Miasto. Tor 1, szyna prawa. Na wysokości magazynu. HUTA KOŚCIUSZKO 1950.jpg


Stacja Dobre Miasto. Tor 1, szyna prawa. Na wysokości pomiędzy dworcem, a magazynem. HUTA CZ...jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
To co pokazujecie ( Koledzy Stanisław 1972 i Jarząbek), jest niesamowite (y), zastanawiam się skąd te informacje:niepewny: i wiem że już tu żaden przeciętny łowca "szyn" niczego tu nie zamieści:(, nie ta liga:ROFL:.

A ja chciałem pokazać szynę którą wczoraj znalazłem, głupol.
Ech jak to wszystko pędzi do przodu.