• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szlak jednotorowy linii lokalnej

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
670 4 0
Taki trochę żart a trochę odpowiedź spowodowana pojawieniem się wyrazu „chorego” w Twoim komentarzu :p
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
380 0 0
I pierwsze trzy segmenty są już ukończone. Oczywiście jest to na razie "stan surowy" - etap może i mało efektowny - stąd też czasem niedoceniany - choć moim zdaniem jednak bardzo ważny. Bowiem od poprawności wykonania zarówno samej stolarki, jak i od ułożenia - przyklejenia toru oraz od jakości punktów lutowniczych zależy zarówno możliwość "wyczarowania" realistycznego "klimatu" kolejowego, jak też i zwykłej, codziennej i bezusterkowej eksploatacji taboru. Tor wyszedł mi niemal idealnie, jest prostoliniowy na całej swej długości z minimalnymi odchyleniami w profilu - tak pożądanymi dla mnie ponieważ znakomicie oddają one klimat starej, "zapomnianej" oraz niezmodernizowanej drugorzędnej linii kolejowej.

Końce obydwu segmentów, tj. nr 1 i nr 3, pozostawiłem wolne (tj. bez torów) z uwagi na planowany dalszy ciąg budowy - dotyczy to także segmentu nr 1 (pierwszy z prawej), który co prawda miał być całkowitym początkiem ale w międzyczasie postanowiłem dobudować przed nim dodatkowy "krótki" odcinek szlaku (w końcu muszę gdzieś zmieścić konwertowane Eanosy w przyszłości :)) więc chwilowo zostawiam ten segment także "otwarty" tak by nie zamykać sobie drogi na świat :)

Przed przejściem do etapu "zazieleniania terenu" muszę jeszcze dokończyć elektrykę i dokleić łubki (w widocznych na poniższym zdjęciu miejscach styku dwóch sąsiadujących ze sobą podkładów) oraz wykonanie "ciężkich" jazd testowych.

14.jpg


01.jpg

07.jpg
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
380 0 0
Przy lutowaniu przewodów do szyn stosujesz jakiś topik, paste?
stosuję wyłącznie kalafonię chociaż początkowo zamierzałem zastosować topnik ze strzykawki, temperaturę grotu ustawiam na 400 st. C, odsuwam podkłady na minimum 4-5 cm od punktu lutowania bo grzeję konkretnie i to przez kilka dobrych sekund tak by zarówno najpierw sam przewód a następnie już razem z szyną były mocno nagrzane - taki sposób pozwala uzyskać 100% prawidłowych połączeń, metoda wyśmienita i trzyma rewelacyjnie,

sam proces lutowania w skrócie przebiega następująco (zdjęcia i jego opis są w wątku #54):

1) czyszczenie stopek szyn druciana szczotką,
2) nakładanie kropli ciekłej kalafonii w miejscu lutowania,
3) pobielanie stopki szyny,
4) dolutowywanie pobielonej końcówki przewodu do stopki szyny.
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
380 0 0
Typowe rozmiary (długość) słupów drewnianych dla telekomunikacji to : 6, 7, 8.5, 10, 12m
Mam listewki orzechowe o długości 50cm i średnicy fi=5mm więc najprostszy i bezodpadowy podział na trzy daje słupy o długości 16,7mm - to jednak daje nietypową długość rzeczywistą wynoszącą 7,5m (a może takie też stosowano?).
Wykonałem co prawda kilka takich żerdzi ale naszły mnie wątpliwości czy aby nie są one zbyt małe gdy porównywałem je do posiadanego taboru. Tak czy inaczej na razie leżą one w szufladzie i czekają na swoje zastosowanie, może jednak i one będą idealne, a jak nie to pójdą na podpory boczne.

Nie mając jednak dalej informacji o najbardziej typowych stosowanych na naszych liniach długościach tych słupów postanowiłem rozpocząć prace od tych najbardziej średnich czyli o długości 8,5m. Wczoraj po kilku godzinach "walk" wykonałem 18 sztuk takich żerdzi (wymiary około 189x4,7x3,6). Ta ilość najprawdopodobniej wystarczy mi w zupełności do planowanej liczby segmentów. Zatem wykonałem też od razu to charakterystyczne ścięcie występujące u szczytu żerdzi i dodatkowo wszystkie zabejcowałem (ciemny orzech). Kąpiel w bejcy trwała od kilkunastu do kilkudziesieciu sekund. Dzięki temu uzyskałem bardziej naturalnie nieznaczne zróżnicowanie intensywnościch ich zabarwienia - może jeszcze by się tu przydało złamanie obecnej barwy jakimś innym kolorem lub/i może dodatkowo przetarcie pigmentem. Poniżej kilka zdjęć z przebiegu części prac.

01.jpg
03.jpg
04.jpg
P5180072.JPG
P5180077.JPG
P5190083.JPG

i porównanie na tle z kalendarza (fot. Tomisław Czarnecki)
P5190101.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
380 0 0
Końce obydwu segmentów, tj. nr 1 i nr 3, pozostawiłem wolne (tj. bez torów)
no i znowu zmieniłem zdanie - jednak ostatecznie obydwa segmenty tj. nr 1 i nr 3 otrzymały brakujące odcinki torów,
dodatkowo z obawy by segment nr 1 nie zaczął się rozsychać (mieszkanie jest jednak dość suche) postanowiłem go wystawić na deszczowy balkon ;),
oto co po kilku dniach się z nim stało:

początek segmentu nr 1 - moim zdaniem wygląda jakby zaczęła wschodzić pierwsza trawa
SEGMENT_NR1_01.jpg


i widok w kierunku przejazdu:
SEGMENT_NR1_02.jpg


no i oczywiście mój ulubiony motyw w kilku odsłonach - łubki:
SEGMENT_NR1_03A.jpg
SEGMENT_NR1_03B.jpg
SEGMENT_NR1_03C.jpg


i drugi koniec (będzie łączył się z segmentem nr 2):
SEGMENT_NR1_04A.jpg


i widok poglądowy na ten
SEGMENT_NR1_05.jpg
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
380 0 0
jeszcze raz musisz "pstryknąć" bo ich ostrość nie pozwala aby te łubki można było w pełni podziwiać.
poczekajmy cierpliwie co z tego wszystkiego wyjdzie a wtedy zobaczymy czy to się w ogóle będzie nadawało do szerszej publikacji...
poza tym mam już w głowie kolejne zmiany i modyfikacje swoich wstępnych założeń - tak wiem...u mnie zmiana goni kolejną zmianę,
pierwsza podstawowa modyfikacja ma dotyczyć podmiany tej tarczy ostrzegawczej, którą planowałem ustawić na trzecim module na semafor wjazdowy - jeszcze nie wiem do czego ma być ten wjazd ale na pewno coś tam dalej jeszcze będzie,
ponadto planuję dobudować kolejne 3 moduły szlakowe o identycznej długości co obecne czyli 409,5cm - przed modułem nr 1 (były by to moduły: nr 0, nr -1 i nr -2 i właśnie na module nr 0 chciałbym ustawić tą tarczę ostrzegawczą bo doszedłem do wniosku, że ten sposób "rozrzedzenia akcji" pozwoli mi na bardziej realistyczne oddanie klimatu prawdziwego szlaku bez tworzenia tej nadmiernej ciasnoty, która zaczynała mi się tu już tworzyć... przyszłość pokaże co wyjdzie z tych moich planów, planów których ostatnio mam wprost proporcjonalnie do kwadratu przyklejanych podkładów ;)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
380 0 0
Chwilowo prace nad segmentem nr 1 zostały wstrzymane.
Teraz pora by zazielenić pozostałe dwa segmenty i dokończyć brakujące elementy infrastruktury - słupy teletechniczne, wskaźniki itp. przed ostatnim etapem, w którym będzie wykonywana kosmetyka całości tak by segmenty były w miarę spójne ze sobą.

A tak wygląda prawie ukończony segment nr 1:
22.jpg

23.jpg
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
380 0 0
i pierwsze siedem poprzeczników do słupów teletechnicznych jest już docięte, wyszczotkowane i nawiercone (może tego nie widać ale mamy tu w sumie aż 98 otworów o średnicy fi=0,4),
sam poprzecznik jest ceownikiem o wymiarze 1x1x24mm,
na przyszłość muszę jednak koniecznie zrobić lepszy wzornik do wiercenia otworów niż ten, który tu zastosowałem (karton nasączony cyjanoakrylem) bo ten po kilku podejściach zaczął się rozjeżdżać - co prawda zaliczyłem na "3-" wiercenie mikro otworków - nawet w opcji jeden obok drugiego, ale wyszło to zbyt chałupniczo,
teraz się tylko zastanawiam czy zrobić słupy z jednym czy z dwoma poprzecznikami??? Z jednym jest mniej pracy, szybciej i taniej ale znowu słup z dwoma poprzecznikami wygląda bardziej "klimatycznie-kolejowo" ale nakłady już dwukrotne.....
T1.jpg
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
380 0 0
a tu jeszcze widok na obrócone o 90 stopni poprzeczniki gdzie widać wywiercone otwory na uchwyty mocujące je do żerdzi:
03.jpg


za radą szanownych kolegów wykonam słupy z przynajmniej podwójnymi poprzecznikami bo faktycznie dopiero wtedy dają one niesamowity klimat a to jest przecież moim motywem przewodnim, zatem w ruch poszła maszynka i kilkanaście nowo dociętych poprzeczników czeka już w kolejce do wiercenia (tylko poczekam aż zbuduję precyzyjniejszy szablon do otworów):
07.jpg


jestem ciekaw jak tam izolatory?
a izolatory nabierają mocy... znaczy oporności... jak już będą miały jej wystarczająco dużo to pójdą na słupy :)
a poważnie to na razie leżą sobie spokojnie z poprzecznikami:
05.jpg


Muszę jeszcze poszukać jakiegoś drutu na uchwyty do tych izolatorów, tu chyba najlepszy będzie jakiś stalowy drut ocynkowany, aby dał się łatwo lutować do poprzeczników, średnica 0,3 mm a może nieco większa? Tylko czy taki drut jest w ogóle gdzieś do zdobycia?
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
670 4 0
Muszę jeszcze poszukać jakiegoś drutu na uchwyty do tych izolatorów, tu chyba najlepszy będzie jakiś stalowy drut ocynkowany
A dlaczego stalowy ocynkowany a nie mosiężny skoro ceowniki też z mosiądzu są wykonane ? Taki drut można bez problemu kupić, nie będę reklamował bo mi za to nie płacą ale wystarczy poszukać po nazwie "drut mosiężny 0,3mm" :)
 

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
68 0 0
Tak krótkie fragmenty drutu i tak będą sztywne, stalowa struna może sprawić więcej problemów z gięciem za to. Miedź albo mosiądz będą optymalne. Miedź możesz spróbować u elektroników poszukać, mosiądz bywa na conradzie:
https://www.conrad.pl/pl/p/profil-o...adz-okragly-o-x-d-0-5-mm-x-500-mm-297283.html 0,5mm
https://www.conrad.pl/pl/p/profil-o...adz-okragly-o-x-d-0-8-mm-x-500-mm-297089.html 0,8mm
Nie wiem czy teraz nie mają czy się poddali, ale sam kupiłem u nich jeszcze 0,3mm 0,4mm i 0,6mm
Możesz też próbować alleg, np:
https://allegro.pl/oferta/drut-mosiezny-miekki-m63-0-3mm-zwoj-5mb-14433497576
https://allegro.pl/oferta/drut-mosiezny-0-4mm-5m-14577342144
pare złoty a te ilości starczą na lata. Zdaje się że widziałem kiedyś też podobne w castoramie, ale pewny nie jestem.
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
380 0 0
Tak krótkie fragmenty drutu i tak będą sztywne, stalowa struna może sprawić więcej problemów z gięciem za to. Miedź albo mosiądz będą optymalne. Miedź możesz spróbować u elektroników .
Miedzianych drutów mam pod dostatkiem i to w najróżniejszych średnicach, jednak są one zbyt wiotkie do tego celu zwłaszcza, że na pewno bedzie przynajmniej testowo zakładane "odrutowanie" więc wolałbym uniknąć potencjalnego ich wyginania się itp... no i średnica drutu jaki chce zastosować to poniżej 0,35mm, aby w miarę to wyglądało proporcjonalnie,

twardy mosiądz lub stal to chyba najlepszy wybór w tym przypadku, spróbuję popytać w lokalnych sklepikach metalowych ewentualnie w tych wielkopowierzchniowych, ciekawe czy jest jakaś metoda barwienia mosiądzu i/lub stali ocynkowanej na czarno bez malowania - np. poprzez zanurzenie w jakimś specyfiku? No ale tu bedzie jeszcze cyna więc chyba pozostanie malowanie tylko...

a strunę mam ale 0,2mm ale chyba jest za cienka nieco...
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
670 4 0
thewald napisał(a):
ciekawe czy jest jakaś metoda barwienia mosiądzu i/lub stali ocynkowanej na czarno bez malowania
Do mosiądzu taki specyfik kiedyś stosowałem. Próbowałem go też z ciekawości zastosować do igieł lekarskich ale nie wywiera on na taką stal żadnego wpływu. Może trochę w jednym czy drugim miejscu uległa ona lekkiemu zmatowieniu.
 
Ostatnio edytowane: