• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szlak jednotorowy linii lokalnej

OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
484 0 0
.... może na tym etapie "lekkiej modyfikacji" warto pokusić się o przepust sklepiony z cegły...
Ten fragment szlaku traktuję jako swoisty poligon doświadczalny, gdzie przede wszystkim zdobywam wiedzę i umiejętności oraz gromadzę rysunki, zdjęcia, plany oraz swoje przemyślenia przed budową kolejnych segmentów ... najlepiej już z prawdziwego zdarzenia...

A wracając do naszego przepustu - w założeniach planowany był w tym miejscu wyłącznie przepust betonowy i taki został zbudowany, a że jak to u nas często bywa od razu wymagał on modernizacji to przygotowałem jego wersję 2.0, poniżej przymiarka wyrównanej do istniejącej szerokości strumienia szklanej tafli "wody" (poszerzonej o 8mm) i odpowiadającej jej "betonowej" płyty czołowej

3.JPG
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
484 0 0
I kilka ujęć z klejenia przepustu, pomocne (jak zwykle) okazały się tu ściski stolarskie,

widok od przodu
77.jpg


widok od tyłu
76.jpg


i widok na przepust już ostatecznie obsadzony oraz na zazieleniony wokół niego fragment terenu
6.JPG

7.JPG


do wykonania pozostały jeszcze barierki (zapewne będą one z blaszek fototrawionych), więc te zamówię dopiero za jakiś czas przy okazji innego większego projektu oraz wyrównanie i zakończenie tafli "wody"...
 
Ostatnio edytowane:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
3.183 82 12
I kilka ujęć z klejenia przepustu, pomocne (jak zwykle) okazały się tu ściski stolarskie,

widok od przodu
Zobacz załącznik 1083239

widok od tyłu
Zobacz załącznik 1083240

i widok na przepust już ostatecznie obsadzony oraz na zazieleniony wokół niego fragment terenu
Zobacz załącznik 1083241
Zobacz załącznik 1083242

do wykonania pozostały jeszcze barierki (zapewne będą one z blaszek fototrawionych), więc te zamówię dopiero za jakiś czas przy okazji innego większego projektu oraz wyrównanie i zakończenie tafli "wody"...
Efekt jak dla mnie:D(y)
A barierki to w zasadzie po co...?? Zpatynuj mocno ten przepust i powie się, że barierki:
-utleniły się ( zeżarła je korozja)...
- złomiarze zawinęli...
Wybierz, która opcja pasuje do całości bardziej i finito...

Pozdr,...
 

M.A.feldbahn

Aktywny użytkownik
Reakcje
255 0 0
Wykonanie przepustu fajne ale patrząc na beton to raczej blisko już VI epoki

1) na modułach będzie odwzorowany fragment szlaku jednotorowej linii kolejowej znaczenia lokalnego (normalnotorowej - 1435mm), usytuowanego na przełomie epok V i VI ale niezmodernizowanego, ze słupami telegraficznymi i sygnalizacją kształtową wraz z pędniami, naprężaczami itd.,
Zachowaj ostrożność umieszczając budowle z VI epoki, bo czy to będzie jeszcze spójne ze "słupami telegraficznymi i sygnalizacją kształtową wraz z pędniami, naprężaczami itd".
...a słupy wyszły ci pięknie :)
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
171 5 0
Na Tworkach w Pruszkowie jest przepust / mostek z żelbetu, o którym pisano w branżowej prasie w XX międzywojennym. Podobnie mosty, pruszkowski wiadukt i przepusty na lini EKD (dzisiejsze WKD). Tyle że nie wiem na ile mają one do dziś swój pierwotny kształt.

Więc beton na koleii i w konstrukcjach ma już ca 100 lat.
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
484 0 0
.... bo czy to będzie jeszcze spójne ze "słupami telegraficznymi i sygnalizacją kształtową wraz z pędniami, naprężaczami itd".....
Miałem ten sam dylemat i to do tego stopnia, że nawet przez chwilę rozważałem kamienno-ceglaną wersję tego przepustu, jednak z uwagi na silną presję czasową związaną z umówionym już zazielenianiem terenu - innego typu przepustu niż ta prosta konstrukcja betonowa i tak nie zdążyłbym zbudować, ponadto już jakiś czas temu zdałem sobie sprawę, że ten fragment szlaku będzie poligonem doświadczalnym łączącym teraźniejszość z przeszłością - tak więc na tym etapie wszelkie wysiłki kieruję na jak najszybsze zakończenie rozpoczętych prac w przeciwnym przypadku biorąc pod uwagę moje skłonności do wchodzenia w drobiazgi mógłbym utknąć z tym wszystkim na lata... Natomiast kolejne fragmenty szlaku powinny mieć najpierw dokładny projekt nim rozpocznę ich budowę i to najlepiej z odniesieniem do rzeczywistości.

A tymczasem wszystkie trzy segmenty zostały już ze sobą zespolone w jedną całość oraz ujednolicone pod względem zazielenienia na granicach ich połączeń. Mam nadzieję, że nie będzie problemu z odszukaniem tych linii podziału :).

Widok przejścia pomiędzy segmentami 1 i 2
podzial-1-2.JPG


Widok przejścia pomiędzy segmentami 2 i 3 (dla ułatwienia podpowiem, że tym przejściem nie jest piaskowa skośna ścieżka)
podzial-2-3.JPG


Skoro udało się już odnaleźć te linie podziału to w ramach odpoczynku przedstawiam poniżej widok obsadzonego semafora na trzecim segmencie tuż za betonowym przepustem.

Wersja "dzienna"
09.JPG


I wersja "nocna"
08.JPG
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.212 47 1
Ej cwaniaczku, myślałeś, że nas przechytrzysz?:) Rzeczywiście świetne połączenia segmentów. Takie wzorowe wręcz. Nie do odszukania, ale...
Mam tajną broń.:cool:
Znając Twe wszystkie wpisy i znając Twą fixację na pewnym punkcie, to choć nie widać połączeń segmentów, to widać gdzie łączone są szyny.
Starczy znaleźć łubki i "TA-DAM !!!" mamy łączenie segmentów.:p
Gratuluję świetnej roboty.(y)
 

M.A.feldbahn

Aktywny użytkownik
Reakcje
255 0 0
Oj! Przepraszam za nieprecyzyjne określenie zagadnienia co niektórych doprowadziło do niezrozumienia...
nie nie chodziło o rodzaj materiału a o technologię szalunków
Więc beton na koleii i w konstrukcjach ma już ca 100 lat.
to raczej oczywiste

Pisząc:
miałem na myśli nie materiał - beton - tylko technologię zastosowanego szalunku a raczej odcisku (śladzie) po szalunku ścianowym (systemowym) który raczej nie był stosowany w dawniejszych czasach co nie do końca pasuje do słupów teletechnicznych...

... bo samo wykonanie szalunków jest super tylko, że to trochę za nowa technologia w zestawieniu ze słupami teletechnicznymi czy semaforami kształtowymi - taka moja sugestia :)
Ten przepust wygląda jak z prefabrykatów lub jakby użyto gotowych płyt szalunkowych. Gdyby były ślady po deskach to co innego.
dziękuję koledze który to powyżej wyjaśniał i zgadzam się z nim. ...ale jeżeli założyć, że się stary przepust posypał i zrobili nową technologią to niech będzie - zwłaszcza, że jak pisze autor - to eksperyment. Próby z prefabrykatami były chyba w latach 70-tych.

... a szlak coraz piękniejszy. Pozdrawiam.
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
484 0 0
....miałem na myśli nie materiał - beton - tylko technologię zastosowanego szalunku ...... to trochę za nowa technologia w zestawieniu ze słupami teletechnicznymi czy semaforami kształtowymi - taka moja sugestia :) ...ale jeżeli założyć, że się stary przepust posypał i zrobili nową technologią to niech będzie - zwłaszcza, że jak pisze autor - to eksperyment
Oczywiście doskonale rozumiem, że Koledze chodziło tylko o te współczesne płyty szalunkowe a raczej o ślady po nich, bo betonowe elementy jako takie były już dość dawno stosowane na kolei.

Trzymajmy się zatem wersji, że stary przepust po testowym przejeździe 6 Eanosów, które od ponad roku konwertuję (i mają one zwiększony nacisk na oś do 22,5t) niestety się zawalił i z dwojga złego zamiast zamykać linię zrobiłem jej fragmentaryczną modernizację ;).
A czy pasuje to do sygnalizacji kształtowej i linii teletechnicznych? Gdybym odwzorowywał wyłącznie odległa epokę bez nawiązania do bliższej teraźniejszości to faktycznie byłoby to nie do wytłumaczenia. A tak przynajmniej mam komfort działania i modernizowania. Dodatkowo podpatrując rzeczywistość to można tam spotkać całkiem niezły mix, np. sygnalizację kształtową wspólnie ze świetlną i ze słupami trakcyjnymi, budowle współczesne i archaiczne itp itd...

Natomiast to co jest obecnie u mnie wygląda nawet nieźle. Oczywiście patrząc tak normalnie, bo gdy zacznę się przyglądać po swojemu to .... wymieniłbym tam wszystko począwszy od wymiany szyn z S60 na S49 (wraz z nimi inne łubki) i przy okazji nieco je "powyginał", wymiany podkładów plastikowych na drewniane oraz całej masy drobiazgów. No ale wtedy nic bym już nie zbudował w tym wieku. Należy też pamiętać, że gdyby jednak nagle zaczęło mnie coś razić to zawsze mogę wstawić wskaźniki unieważnienia a wręcz i wyciąć kształtówkę co dodatkowo pozwoliłoby mi odwzorować nurt mających miejsce od wielu już lat przemian na prawdziwej kolei - w sumie to muszę to jeszcze przemyśleć zwłaszcza, że i moja linia teletechniczna też będzie w fazie schyłkowej bo bez drutów... zatem cierpliwości... dajcie mi 24h ... ;).

...10 centymetrów w prawo i mamy łączenia segmentów.
około 235mm w prawo lub lewo od łubków, prawie w środku zdjęć...
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
484 0 0
Jaka jest odległość osi toru od przedniej - czyli podziwianej przez widzów - zewnętrznej krawędzi ściany segmentów ?
dokładnie 190 mm,

każdy z trzech obecnych segmentów ma szerokość 420mm, tor jest prostoliniowy w całym swoim przebiegu (4095mm długości) zatem jego oś "leży" dokładnie na wymiarze 230/190 mm (płaszczyzna pozioma) i na wysokości 120mm licząc od podstawy segmentów do podstawy podkładów,
kolejne segmenty szlakowe (prostoliniowe) planuję wykonać maksymalnie "odchudzone" z szerokości tak by udało się zmieścić w mieszkaniu maksymalnie długi szlak kolejowy, dodatkowo, chcę też zmniejszyć widoczne "ranty frontowe" (te pomalowane na szaro u mnie), szlakowe segmenty łukowe zostawię na nieco później, gdy już zdobędę więcej umiejętności, wiedzy i dokumentacji...
dużo się zmieniło od moich wstępnych założeń ale mam nadzieję, że dzięki temu zminimalizuję ilość popełnionych błędów...
dobrze, że zacząłem od "prostego" szlaku co też każdemu rozpoczynającemu pierwszą budowę gorąco polecam...
 
Ostatnio edytowane: