• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szlak jednotorowy linii lokalnej

OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
280 0 0
Zanim rozpocznę "produkcję" docelowych poprzeczników postanowiłem poćwiczyć trochę lutowanie stalowych uchwytów do wykonanych już wcześniej poprzeczników. Decyzję przeznaczenia ich na "straty" ułatwiła mi ich mała powtarzalność i dokładność rozstawu wywierconych otworów oraz jak się dopiero dzisiaj zorientowałem - brak skrajnych otworów na każdy czwarty izolator!!!

Więc nie ma tego złego co by na lepsze nie wyszło. Poniżej pierwsza próba lutowania drutu stalowego fi=0,3mm do mosiężnego poprzecznika:
T2.jpg
i porównanie do realu (niestety nie mam większego zdjęcia):
T3.jpg


pozostaje jeszcze "doszlifować" technologię lutowania, zastanowić się jak wykonać nakrętki sześciokątne - tu skłaniam się jednak do precyzyjnie dociętych kawałków izolacji bo szesciokąt wielkości 0,5mm to i po fototrawieniu chyba nie będzie praktycznie zbyt widoczny... Zastanawiam się czy istnieje możliwość drukowania takich zielonkawo prześwitujących izolatorów - lub też ewentualnie jakiś sposób zamiany tych szarych???
 

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
151 1 0
Zanim rozpocznę "produkcję" docelowych poprzeczników postanowiłem poćwiczyć trochę lutowanie stalowych uchwytów do wykonanych już wcześniej poprzeczników. Decyzję przeznaczenia ich na "straty" ułatwiła mi ich mała powtarzalność i dokładność rozstawu wywierconych otworów oraz jak się dopiero dzisiaj zorientowałem - brak skrajnych otworów na każdy czwarty izolator!!!

Więc nie ma tego złego co by na lepsze nie wyszło. Poniżej pierwsza próba lutowania drutu stalowego fi=0,3mm do mosiężnego poprzecznika:
Zobacz załącznik 1059609
i porównanie do realu (niestety nie mam większego zdjęcia):
Zobacz załącznik 1059613

pozostaje jeszcze "doszlifować" technologię lutowania, zastanowić się jak wykonać nakrętki sześciokątne - tu skłaniam się jednak do precyzyjnie dociętych kawałków izolacji bo szesciokąt wielkości 0,5mm to i po fototrawieniu chyba nie będzie praktycznie zbyt widoczny... Zastanawiam się czy istnieje możliwość drukowania takich zielonkawo prześwitujących izolatorów - lub też ewentualnie jakiś sposób zamiany tych szarych???
Żywica zielona przeźroczysta będzie dawać genialny efekt.
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
280 0 0
W końcu wybrałem umiejscowienie semafora kształtowego na segmencie nr 3. Semafor ten chyba powinien być tu dwuramienny z uwagi na planowaną nieco dalej niewielką stacyjkę (minimum dwutorową a więc wjazd będzie poprzez rozjazd). Z uwagi na biegnące od semafora kable i dekoder wywierciłem pod nim (w sklejce segmentu) otwór fi 35mm.

05.jpg

04.jpg
06.jpg

09.jpg
 

Paweł P1

Aktywny użytkownik
Reakcje
467 0 0
W końcu wybrałem umiejscowienie semafora kształtowego na segmencie nr 3. ...
No i widzisz, nie da się znaleźć/kupić wszystkich modeli zgodnych z PKP, dlatego powtórzę co napisałem wcześniej, obojętne, czy zrobisz słupy lub inne detale zgodnie z polską normą i czy one będą trzymały wymiar, bo makieta nigdy nie będzie w 100 % zgodna z rzeczywistością.
Problem znalezienia odpowiednich modeli w skali 0 jest szczególnie wyraźny. .
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
280 0 0
...nie da się znaleźć/kupić wszystkich modeli zgodnych z PKP...
Ja tu poszedłbym nawet i dalej i zaryzykował stwierdzenie, że w zerówce (szczególnie w przypadku taboru i srk) prawie nic zgodnego z PKP kupić się nie da.

Dlatego podejmując wysiłek budowy od "zera" ;) czegokolwiek czy też nawet dokonując "prostej" konwersji, staram się to zawsze robić w oparciu o sensowną dokumentację i/lub normy. Wtedy jest znaczna szansa, że zbuduje się coś poprawnego i swojskiego ... .

Tymczasem drugi segment powoli mi się zazielenił (dla przypomnienia ma on wymiary 136,5x42cm):
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
280 0 0
W międzyczasie skleiłem i wyszlifowałem wszystkie zakupione słupki hektometrowe,
wystarczy ich na ponad 45m szlaku - w skali 1:45 wiec chwilowo więcej ich nie zamawiam ;)

hekto.jpg


a tu jeszcze mały akcent z drugiego segmentu...może ktoś zgadnie co to jest?

21.jpg


OK, mała podpowiedź, to mój ulubiony element...;):

18_łubki.jpg

17.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
280 0 0
Pomimo dzielących segmenty nr 1 i nr 2 różnic zestawiłem je ze sobą i czekam teraz spokojnie na zazielenienie trzeciego a następnie na prace kosmetyczne związane z zatarciem dzielących je różnic na granicach połączeń oraz na tło.
Tak wygląda obecnie widok na 273cm szlaku:
2-3_3.jpg


i widok z drugiej strony:
2-3_2.jpg


Patrząc na powyższe zdjęcie nasuwa mi się już pierwsza nazwa dla tego całego modułu: "Zapomniany szlak" albo "Zagubiony (zapomniany) wagon" ;). No chyba, że ktoś ma lepszy pomysł???
I jeszcze widok od frontu:
2-3_1 (bez ciężarówki).jpg
 
Ostatnio edytowane:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.561 13 6
Co do taboru w skali 0 to on jest, tylko nie w tych epokach które koledzy chcecie odwzwierciedlić. Ja mam tabor towarowy oraz osobowy firm Brawy, Lenza, Kiss który pasuje do mojej epoki, czyli IIIb, tej z orzełkiem. Są to wagony kryte, węglarki, cysterny, platformy, wapniarki, kwasiarki, ten tabor niemiecki pozostał na obecnych terenach polski po zakończeniu II WŚ i z niego można zestawić bardzo zróżnicowany skład.
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
280 0 0
Co do taboru w skali 0 to on jest, tylko nie w tych epokach które koledzy chcecie odwzwierciedlić.
Mnie interesuje tabor raczej wyłącznie naszej produkcji lub ten, który był obcy ale powszechnie u nas eksploatowany jednak faktycznie pochodzący z epok zdecydowanie późniejszych niż Twoja...poza paroma wyjątkami...
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
280 0 0
Jesień w toku ale na całe szczęście trzeci segment zdążył się zazielenić latem

14.jpg


na następnych segmentach postaram się "gorzej" układać tory bo te bardziej przypominają magistralę niż linię lokalną

23.jpg


z lotu czapli wypatruję ryb w strumyku ale niestety żadnej nie widzę... trzeba to zmienić przy następnych segmentach...

34.jpg
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
280 0 0
"Czasem trzeba zrobić krok w tył, aby następnie pójść dwa do przodu" (cyt, Marcin Grygier) i trzymając się tej złotej myśli rozpocząłem "lekką modyfikację" przepustu na trzecim segmencie bo coś tam się nie zgrywało...

3.jpg

4.jpg


z tą lekkością to może i nieco przesadziłem ale, że przy okazji się nieco rozluźniło to nawet pasuje mi ta demolka zdecydowanie bardziej, poniżej tekturowy prototyp przyszłego przepustu...

5.jpg
6.jpg