• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szlak jednotorowy linii lokalnej

OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
454 0 0
Zanim rozpocznę "produkcję" docelowych poprzeczników postanowiłem poćwiczyć trochę lutowanie stalowych uchwytów do wykonanych już wcześniej poprzeczników. Decyzję przeznaczenia ich na "straty" ułatwiła mi ich mała powtarzalność i dokładność rozstawu wywierconych otworów oraz jak się dopiero dzisiaj zorientowałem - brak skrajnych otworów na każdy czwarty izolator!!!

Więc nie ma tego złego co by na lepsze nie wyszło. Poniżej pierwsza próba lutowania drutu stalowego fi=0,3mm do mosiężnego poprzecznika:
T2.jpg
i porównanie do realu (niestety nie mam większego zdjęcia):
T3.jpg


pozostaje jeszcze "doszlifować" technologię lutowania, zastanowić się jak wykonać nakrętki sześciokątne - tu skłaniam się jednak do precyzyjnie dociętych kawałków izolacji bo szesciokąt wielkości 0,5mm to i po fototrawieniu chyba nie będzie praktycznie zbyt widoczny... Zastanawiam się czy istnieje możliwość drukowania takich zielonkawo prześwitujących izolatorów - lub też ewentualnie jakiś sposób zamiany tych szarych???
 

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
215 1 0
Zanim rozpocznę "produkcję" docelowych poprzeczników postanowiłem poćwiczyć trochę lutowanie stalowych uchwytów do wykonanych już wcześniej poprzeczników. Decyzję przeznaczenia ich na "straty" ułatwiła mi ich mała powtarzalność i dokładność rozstawu wywierconych otworów oraz jak się dopiero dzisiaj zorientowałem - brak skrajnych otworów na każdy czwarty izolator!!!

Więc nie ma tego złego co by na lepsze nie wyszło. Poniżej pierwsza próba lutowania drutu stalowego fi=0,3mm do mosiężnego poprzecznika:
Zobacz załącznik 1059609
i porównanie do realu (niestety nie mam większego zdjęcia):
Zobacz załącznik 1059613

pozostaje jeszcze "doszlifować" technologię lutowania, zastanowić się jak wykonać nakrętki sześciokątne - tu skłaniam się jednak do precyzyjnie dociętych kawałków izolacji bo szesciokąt wielkości 0,5mm to i po fototrawieniu chyba nie będzie praktycznie zbyt widoczny... Zastanawiam się czy istnieje możliwość drukowania takich zielonkawo prześwitujących izolatorów - lub też ewentualnie jakiś sposób zamiany tych szarych???
Żywica zielona przeźroczysta będzie dawać genialny efekt.
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
454 0 0
W końcu wybrałem umiejscowienie semafora kształtowego na segmencie nr 3. Semafor ten chyba powinien być tu dwuramienny z uwagi na planowaną nieco dalej niewielką stacyjkę (minimum dwutorową a więc wjazd będzie poprzez rozjazd). Z uwagi na biegnące od semafora kable i dekoder wywierciłem pod nim (w sklejce segmentu) otwór fi 35mm.

05.jpg

04.jpg
06.jpg

09.jpg
 

Paweł P1

Aktywny użytkownik
Reakcje
490 0 0
W końcu wybrałem umiejscowienie semafora kształtowego na segmencie nr 3. ...
No i widzisz, nie da się znaleźć/kupić wszystkich modeli zgodnych z PKP, dlatego powtórzę co napisałem wcześniej, obojętne, czy zrobisz słupy lub inne detale zgodnie z polską normą i czy one będą trzymały wymiar, bo makieta nigdy nie będzie w 100 % zgodna z rzeczywistością.
Problem znalezienia odpowiednich modeli w skali 0 jest szczególnie wyraźny. .
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
454 0 0
...nie da się znaleźć/kupić wszystkich modeli zgodnych z PKP...
Ja tu poszedłbym nawet i dalej i zaryzykował stwierdzenie, że w zerówce (szczególnie w przypadku taboru i srk) prawie nic zgodnego z PKP kupić się nie da.

Dlatego podejmując wysiłek budowy od "zera" ;) czegokolwiek czy też nawet dokonując "prostej" konwersji, staram się to zawsze robić w oparciu o sensowną dokumentację i/lub normy. Wtedy jest znaczna szansa, że zbuduje się coś poprawnego i swojskiego ... .

Tymczasem drugi segment powoli mi się zazielenił (dla przypomnienia ma on wymiary 136,5x42cm):
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
454 0 0
W międzyczasie skleiłem i wyszlifowałem wszystkie zakupione słupki hektometrowe,
wystarczy ich na ponad 45m szlaku - w skali 1:45 wiec chwilowo więcej ich nie zamawiam ;)

hekto.jpg


a tu jeszcze mały akcent z drugiego segmentu...może ktoś zgadnie co to jest?

21.jpg


OK, mała podpowiedź, to mój ulubiony element...;):

18_łubki.jpg

17.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
454 0 0
Pomimo dzielących segmenty nr 1 i nr 2 różnic zestawiłem je ze sobą i czekam teraz spokojnie na zazielenienie trzeciego a następnie na prace kosmetyczne związane z zatarciem dzielących je różnic na granicach połączeń oraz na tło.
Tak wygląda obecnie widok na 273cm szlaku:
2-3_3.jpg


i widok z drugiej strony:
2-3_2.jpg


Patrząc na powyższe zdjęcie nasuwa mi się już pierwsza nazwa dla tego całego modułu: "Zapomniany szlak" albo "Zagubiony (zapomniany) wagon" ;). No chyba, że ktoś ma lepszy pomysł???
I jeszcze widok od frontu:
2-3_1 (bez ciężarówki).jpg
 
Ostatnio edytowane:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.644 14 6
Co do taboru w skali 0 to on jest, tylko nie w tych epokach które koledzy chcecie odwzwierciedlić. Ja mam tabor towarowy oraz osobowy firm Brawy, Lenza, Kiss który pasuje do mojej epoki, czyli IIIb, tej z orzełkiem. Są to wagony kryte, węglarki, cysterny, platformy, wapniarki, kwasiarki, ten tabor niemiecki pozostał na obecnych terenach polski po zakończeniu II WŚ i z niego można zestawić bardzo zróżnicowany skład.
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
454 0 0
Co do taboru w skali 0 to on jest, tylko nie w tych epokach które koledzy chcecie odwzwierciedlić.
Mnie interesuje tabor raczej wyłącznie naszej produkcji lub ten, który był obcy ale powszechnie u nas eksploatowany jednak faktycznie pochodzący z epok zdecydowanie późniejszych niż Twoja...poza paroma wyjątkami...
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
454 0 0
Jesień w toku ale na całe szczęście trzeci segment zdążył się zazielenić latem

14.jpg


na następnych segmentach postaram się "gorzej" układać tory bo te bardziej przypominają magistralę niż linię lokalną

23.jpg


z lotu czapli wypatruję ryb w strumyku ale niestety żadnej nie widzę... trzeba to zmienić przy następnych segmentach...

34.jpg
 
OP
OP
thewald

thewald

Aktywny użytkownik
Reakcje
454 0 0
"Czasem trzeba zrobić krok w tył, aby następnie pójść dwa do przodu" (cyt, Marcin Grygier) i trzymając się tej złotej myśli rozpocząłem "lekką modyfikację" przepustu na trzecim segmencie bo coś tam się nie zgrywało...

3.jpg

4.jpg


z tą lekkością to może i nieco przesadziłem ale, że przy okazji się nieco rozluźniło to nawet pasuje mi ta demolka zdecydowanie bardziej, poniżej tekturowy prototyp przyszłego przepustu...

5.jpg
6.jpg
 
Reakcje
3.060 80 12
...albo coś takiego...
L.K. 13 szlak Mińsk Mazowiecki - Pustelnik.
IMG_20241021_134832119~2.jpg
IMG_20241021_135325426~2.jpg
IMG_20241021_135350510~2.jpg

...niestety usmarkane szprajami, ale jeszcze sporo oryginalnych części...
Lub w takiej wersji, po drugiej stronie st. Minsk..., także l.k. 13
https://maps.app.goo.gl/BvQgHe15us3h8TG17
Pozdr,...

ps. w pierwszej lokalizacji pierwotnie nie było przejścia - był tylko strumień bez pomostu pieszego...