.... w przypadku tych łubków, inne będą miały one wymiary dla szyn Lenza starej produkcji, inne dla nowej a jeszcze inne dla szyn firmy Demko. Trzeba się do wymiarów owych szyn dopasować...
Udało mi się dzisiaj w końcu przejrzeć posiadaną dokumentację w tym temacie.
Ale najpierw sprawdziłem typy posiadanych szyn wg ich wysokości (tak dla porządku).
1) Praktycznie wszystkie moje szyny mają około 3,8mm wysokości co oznacza, że są odpowiednikiem szyn typu S60 (czyli o wysokości około 172mm).
Do tych szyn stosowany jest łubek Ł60 (u mnie jest jego wersja 4-o otworowa). Jego rysunek jest dostępny na:
https://wp.wamax.pl//?page_id=1149&preview=true:
I dokładnie na tym rysunku zostały oparte moje łubki. Jednocześnie z uwagi na fakt, że mam szyny pochodzące z różnych lat i miejsc produkcji, a tym samym różnią się one nieco grubością stopki i szyjki pomiędzy sobą to skorygowałem wysokość i grubość łubka (co opisałem już wcześniej). Miało to na celu zastosowanie tylko jego jednego typu do tego samego typu szyn choć pochodzących z różnych partii produkcyjnych. I tu dochodzimy do meritum sprawy: gdyby łubek został wpasowany do szyn z najnowszych partii - to już do tych nieco starszych (przewymiarowanych) już by nie wszedł. A przecież na segmentach będą te różne partie szyn się ze sobą co jakiś czas (a raczej co jakąś odległość) spotykać. Mam nadzieję, że ten sposób wybrnięcia z powyższej sytuacji da najlepszy efekt wizualny i złudzenie pełnej zgodności z rzeczywistością.
2) Posiadam też dwa flexy, w których szyny mają około 3,3mm wysokości co oznacza, że są dokładnym odpowiednikiem szyn typu S49 (czyli o wysokości około 149mm).
Do tych szyn stosowany jest łubek Ł49. Jego rysunek w wersji 4-o otworowej jest dostępny na:
https://wp.wamax.pl//?page_id=1129&preview=true:
W sumie ten typ szyn byłby najlepszy dla mnie bo pasowały by mi idealnie do linii drugorzędnych, ale musiałbym mieć wtedy i rozjazdy z takimi szynami i podkłady z ciasnymi mocowaniami. Podkłady od tych 3,8mm wysokości mają zbyt luźne mocowanie a oryginalne tory 3,3mm są z mocowaniem brytyjskim. Muszę coś wymyślić na przyszłość bo jednak chciałbym jakieś bocznice wykonać a tu raczej szyna S49 (lub jeszcze lepiej S42) byłaby idealna - no i wtedy konieczny będzie też mniejszy typ łubka np. Ł49. No ale na to jest jeszcze trochę czasu.
I tak na koniec, porównując sobie wymiary łubków z odpowiadającymi im szynami wychodzi mi na to, że Ł49 wystaje o około 5-6mm poza główkę szyny, zaś Ł60 - aż o około 15-17mm. Czyli zgadzało by się to z moimi wydrukowanymi łubkami idealnie. Problem jest tylko taki, że nie posiadam zupełnie zdjęć połączeń łubkowych szyn S60 (mam tylko do S49) co by to wszystko potwierdziło w rzeczywistości - może ktoś je ma?