W II połowie listopada na stacji Olsztyn Gł. „wyciągnięto” (z mało dostępnego miejsca, dla potencjalnych miłośników kolei) i „wepchano” na tor nr 504 (zakończony kozłem oporowym, bardzo dobrze widoczny z peronu nr 4), wszystkie odstawione w Olsztynie lokomotywy serii SU46. Pierwszy poinformował o tym Maciej (
Magic) w swojej „Magii kolei...” we wpisie
#327, ale jakoś nikt nie pociągnął tematu, a wydaje mi się, że to prawdziwa okazja dla „fanów” tej serii lokomotyw, bo cała szóstka ładnie „pozowała” do zdjęć i szczerze mówiąc dawno nie było okazji aby obserwować aż sześć SU46, stojących w jednym rzędzie, jedna za drugą (z małym przerywnikiem po środku w postaci SM30-197).
„Trafiłem” na nie tego samego dnia co Maciej, a seria poniższych zdjęć jest zrobiona w dniach 20, 21 i 23 listopada 2021 r. Zdjęcia te m.in. pozwalają ocenić wygląd „zewnętrzny” odstawionych lokomotyw. Pozwalają też prawdopodobnie pożegnać się z nimi... 004, 017, 022 i 047, jak wynika z wpisu
#404, właśnie zostały sprzedane na „żyletki”, a 009 i 030 od zeszłego roku oczekują prawdopodobnie tego samego losu, bo zostały sprzedane również dla firmy zajmującej się tym procederem.
Być może „wyciągnięcie” całej szóstki wiąże się właśnie z tym, że wkrótce zostanie z nich uformowany „pociąg śmierci” i opuszczą Olsztyn jadąc do firm złomowych będących na chwilę obecną ich właścicielami - nie wiem jaki jest stan na dzień dzisiejszy, 30.11.2021, może już ich nie ma
ale jest (była ?) okazja – dla będących w Olsztynie i w okolicach – aby utrwalić zapewne ostatnie chwile, z „życia” tych lokomotyw. Mogę dodać jedynie, z tego co zauważyłem, że np. z 009 i 030 znikły blaszane oznaczenia z boków pudeł, będące tam jeszcze pod koniec ubiegłego roku.
Zdjęcia nr 1,2 i 3. Widok ogólny na rząd lokomotyw z peronu nr 4 stacji Olsztyn Gł. W kolejności, licząc od „żółtego czoła”: SU46-
047, SU46-
030, SU46-
009, SM30-197, SU46-
004, SU46-
017 i SU46-
022.
Kolejna seria zdjęć to fotki indywidualne poszczególnych egzemplarzy, wykonane w dniach 20, 21 i 23 listopad 2021 r. z peronu nr 4 i z drugiej strony stacji (drugi bok lokomotyw), z za płotu parku, położonego na skarpie, przy ul. Marii Zientary-Malewskiej. Co interesujące lokomotywy reprezentują różne sposoby malatury pudła.
Zdjęcia nr 4 i 5.
SU46-047. W historycznych barwach zielono-seledynowych z żółtymi czołami.
Zdjęcia nr 6 i 7.
SU46-030. „Zielona” z dwoma pasami o różnych odcieniach zieleni, w tym górny, jaśniejszy, obejmujący pas żaluzji oraz dolny, ciemniejszy obejmujący ostojnicę. Schemat charakterystyczny dla lokomotyw naprawianych w ZNTK Poznań, gdzie praktycznie do końca starano utrzymać się schemat malowania podobny do fabrycznego, stosowanego dla pojazdów seryjnych (od 003).
Zdjęcia nr 8 i 9.
SU46-009. „Zielona” z trzema pasami o różnych odcieniach zieleni, w tym górny, obejmujący pas żaluzji, oraz dolny, obejmujący ostojnicę, jaśniejsze oraz środkowy, ciemniejszy. Schemat charakterystyczny dla lokomotyw naprawianych w okresie 2004 – 2007 w PESA Bydgoszcz (podobny do schematu zastosowanego fabrycznie na lokomotywach prototypowych 001 i 002).
Zdjęcia nr 10 i 11.
SU46-004. „Niebieska” z logo PKP Cargo Grupa PKP i seledynowym pasem z „dzióbkiem” na czołach (pierwsza wersja „niebieskiego” malowania firmowego na tej serii lokomotyw).
Zdjęcie nr 12 i 13.
SU46-017. „Niebieska” z późniejszym logo PKP Cargo LOGISTICS, bez „dzióbka” na czole odchodzącego od seledynowego pasa (późniejsza wersja „niebieskiego malowania firmowego na tej serii lokomotyw).
Zdjęcia nr 14 i 15.
SU46-022. „Zielona” w schemacie jak SU46-030, przy czym odcienie zieleni bardziej wyblakłe.
Zdjęcia nr 16. Na koniec kompilacja dwóch zdjęć jedynej czynnej lokomotywy tej serii,
SU46-035. Pierwsza fotografia zrobiona została 24.10.2021 na stacji Sterławki Wielkie, gdzie „035” pojawiła się z bardzo długim składem cystern w kierunku Ełku (m.in. serii Zacns takich firm jak VTG, NACCO i RTIWagon oraz serii Zans GATX-u), oraz drugie, wykonane 23.11.2021 z peronu nr 4 stacji Olsztyn Gł. o godz. 17.23, na tle jej odstawionych sióstr, opisanych wyżej.