• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja Radołowo

OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#61
Dodatkowa skrzynka (tylko na spotkania) to ta 4 od lewej właśnie. Wszystkich 6 nie rozłożę u siebie w mieszkaniu, zmieści się tylko 5).[DOUBLEPOST=1368722813,1368721317][/DOUBLEPOST]Schemat z uwzględnieniem wszystkich zmian i sygnalizacją (mam nadzieję, że nic nie pokręciłem przy zmianach). Przypominam, że ToA i A1/2 oraz ToM i M1/2 tak na prawdę znajdą się na zewnętrznych, znormalizowanych skrzynkach - na schemacie znajdują się jedynie poglądowo.

Moduły17.jpg


Budownictwo jakie planuje umieścić (białe cyfry na czerwonych budynkach):
1. Faller 120121

Faller 120121.jpg

2. Faller 120246

Faller 120246.jpg

3. Faller 110099

Faller 110099.jpg

4. Auhagen 11411

Auhagen 11411.jpg

5. Noch 66106

Noch 66106.jpg

6. Auhagen 11400

Auhagen 11400.jpg

Na zielono zaznaczyłem pastwisko z krowami. Żółtym kolorem zaznaczone jest zborze. Ciemnoszare kreski w okolicy toru 9 to betonowy płot, znajdą się tam też - brama wjazdowa dla pociągu i fragment bramy wjazdowej dla samochodów wraz z kawałkiem drogi.

Perony będą wyłożone płytkami chodnikowymi. Plac ładunkowy i parking (4 skrzynka) będą brukowe, natomiast ulica asfaltowa.

Drzewa to topole w okolicy magazynu, kasztany/dęby w okolicy peronu, sosny na 1 skrzynce.

Tak mniej więcej przedstawia się moja wizja :)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.528 34 1
#62
W zasadzie przypomina jej stylistyka mogłaby świadczyć o tym, że jest w tej chwili budynkiem mieszkalnym. Trzeba by było trochę przerobić jej wnętrze, ale to nie jest duży problem. Problemem jest jej wielkość. Mimo dobudowanej przeze mnie komórki na jej tyłach to dalej jest bardzo mały domek.

Zobacz załącznik 121133
To zdjęcie pokazuje, że należysz do tych najlepszych, a fach masz w ręku. Dość już tego planowania :). Czas działać. :)(y) Czekam (a nawet napiszę czekamy) na relację.:kawa:
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
884 79 5
#63
Rafdol, jak byś nie wykorzystał tej wiaty na rowery przy dworcu, to ja jestem pierwszy w kolejce chętnych!!!!
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#64
To zdjęcie pokazuje, że należysz do tych najlepszych, a fach masz w ręku. Dość już tego planowania :). Czas działać. :)(y) Czekam (a nawet napiszę czekamy) na relację.:kawa:
Dziękuję, ale do tych najlepszych to mi jeszcze daleko... może kiedyś :) Planowanie już prawie skończone. Przeglądam jeszcze to i sąsiednie forum, podglądam zdjęcia itd... Może coś jeszcze wpadnie mi do głowy. Sklejkę na skrzynki mam wymierzoną (10 mm ścianki i wzmocnienia oraz 4 mm na powierzchnię skrzynek). Pod koniec maja / na początku czerwca ruszam z budową skrzynek.

Zbyszku - nie spotkałem się nigdy z wykorzystaniem takiego stojaka na rowery w naszym kraju. Nie planuję jego użycia na makiecie, tak więc mogę Ci go odstąpić. Inna sprawa to same rowery - je wykorzystam.
 

Przemek Kamiński

Znany użytkownik
Reakcje
422 3 0
#65
Cześć. Ten magazyn Fallera 120246 jest bardzo słaby. Mam go i nie jestem z niego zadowolony. Coś jakby skala 1:100 i kiepskie kolory plastików-wszystko do przemalowania.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#66
Cześć. Ten magazyn Fallera 120246 jest bardzo słaby. Mam go i nie jestem z niego zadowolony. Coś jakby skala 1:100 i kiepskie kolory plastików-wszystko do przemalowania.
To, że jest do przemalowania nie stanowi problemu - większość elementów składanych budynków przemalowuję po swojemu. Martwi mnie natomiast to co piszesz o skali. Dziękuję za informację i poszukam innego budynku w podobnym stylu.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
367 5 1
#67
Na takiej stacji urządzenia srk budowano jednocześnie na całej stacji i w związku z tym obie nastawnie powinny być jednakowe, zwłaszcza, że wielkościowo obie głowice są podobne. Która z nich będzie lepsza to trzeba by określić obliczając długość nastawnic i zobaczyć w którym budynku się zmieści.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#69
Na takiej stacji urządzenia srk budowano jednocześnie na całej stacji i w związku z tym obie nastawnie powinny być jednakowe, zwłaszcza, że wielkościowo obie głowice są podobne. Która z nich będzie lepsza to trzeba by określić obliczając długość nastawnic i zobaczyć w którym budynku się zmieści.
Nie do końca jestem o tym przekonany. Wczorajszy wieczór poświęciłem na przeszukiwaniu fotografii nastawni na stacjach, które znam i tych zupełnie mi obcych. Pod uwagę wziąłem tylko stacje posiadające dwie nastawnie. Muszę stwierdzić, że czasami nastawnie takie są podobne (np. Świdwin), a czasami zupełnie różne (np. Bytom). W niektórych przypadkach (tak jak na stacji Świdwin) można zauważyć, że nastawnie są bardzo podobne - tzn. bryła budynków, ale nie dach, nie otwory okienne, nie góra nastawni.

Proszę zwrócić uwagę, że budynek Auhagen 11411 jest z II epoki (tak jak budynek dworca i magazynu), natomiast Faller 120121 już z epoki III (przynajmniej według informacji producentów). W Polsce epoka II to czasy przed wojną, natomiast III już po.

Opowiem teraz krótką historię stacji Radołowo dotyczącą nastawni. W czasach przedwojennych na stacji znajdowały się dwie nastawnię w stylu Auhagen 11411. Niestety podczas oswobadzania miasta z rąk Niemców przez niezwyciężoną Armię Radziecką ostrzał artyleryjski zniszczył nastawnię z lewej strony stacji. Ze względu na specyficzne ułożenie terenu w tamtym miejscu, na wzgórzu, znajdowały się stanowiska karabinów maszynowych i stąd ostrzał. Po wojnie, konieczne było przywrócenie funkcjonowania stacji - w jakiś sposób trzeba było przewieść repatriantów na ziemię pomorza zachodniego (na którym znajduje się stacja Radołowo). Przystąpiono więc do odbudowy nastawni. W tym celu wykorzystano materiały z "odzysku" z ruin w mieście stąd cegły, kamienie, belki drewniane.

Może to być jakieś wytłumaczenie. Moje pytanie do Was - czy ma to sens?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.661 519 30
#70
Ogólnie biorąc takie wytłumaczenie ma sens. Ale w tym konkretnym wypadku nie całkiem do mnie przemawia. Według mnie budynek Faller 120121 jest typowo niemiecki przedwojenny (jeżeli nie nawet sprzed I wojny światowej), więc najwyżej z II epoki. Nie mam pojęcia, dlaczego producent mówi o epoce III, która także w Niemczech dotyczy okresu po 1945 roku. Gdyby założyć historię, jaką opowiedział kolega rafdol, to ta nowsza nastawnia była zbudowana już w Polsce i raczej nie byłaby z tzw. "pruskiego muru", tylko byłby to bardzo prosty budynek z cegły (bez tych ozdobnych narózników), być może otynkowany. Ale chyba lepiej byłoby poszukać drugiej nastawni nawet jeżeli nie takiej samej, to przynajmniej w tym samym stylu. Według mnie do budynku stacyjnego Faller 110099 i magazynu Faller 120246 najlepiej z pokazanych wyżej pasuje właśnie nastawnia Auhagen 11411 (pomyślałbym tylko o pomalowaniu całości na ceglano-czerwono, bez tych jasnych elementów). Czegoś podobnego szukałbym na drugi koniec stacji. A jeżeli iść za koncepcją kolegi rafdol, to trzeba znaleźć cos zupełnie innego, w stylu budynków budowanych w Polsce już po wojnie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.661 519 30
#73
Ta nastawnia, którą pokazał kolega stare tory, średnio nadaje się na urządzenia mechaniczne pędniowe. Konieczne byłyby naprężacze pędni zewnętrzne, bo w budynku nie ma na to miejsca. Ale jako wieczna prowizorka może być.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#74
Dziękuję za uwagi dotyczące nastawni i opisanego fragmentu historii stacji. Faktycznie trzeba będzie wymienić nastawnię Faller 120121.

Trafiłem na taki budynek Artitec (http://www.artitec.nl/index.php/en/kits/item/signal-tower-v?category_id=121):

10172.jpg

Moim zdaniem wygląda jak by mógł być wybudowany tuż po wojnie. Zastanawia mnie jednak jego wielkość czy nie jest za mały.

Nadal prowadzę intensywne poszukiwania odpowiedniego budynku (podobnego do Auhagen 11411), ale coś czuję, że trzeba go będzie wykonać samemu, albo kupić 2 takie modele i jeden zmodyfikować.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.661 519 30
#76
Żeby mogła byc zdegradowana do skp, to urządzenia na stacji musiałyby być wymienione na przekaźnikowe z sygnalizacja świetlną. Ten budynek Artitec też niezły. Jeżeli jednak nastawnia miałaby być parterowa, to albo, jak wspomniałem, naprężacze zewnętrzne, albo w ogóle w tym okręgu nastawczym zastosowano prowizorycznie urządzenia ręczne kluczowe z przestawianiem zwrotnic na miejscu (bez pędni). W tym drugim wypadku pędnie potrzebne będą jedynie do semaforów (i oczywiście naprężacze zewnętrzne).

A ten budynek Lublinek to wycinanka? Fajny jest.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#77
Andrzej pisze:
pędnie potrzebne będą jedynie do semaforów (i oczywiście naprężacze zewnętrzne).
Ten budynek Artitec mógłby być nastawnią z prawej strony stacji (jest tam tylko 4 zwrotnice do obsługi) - jako nastawnia z prowizorycznymi urządzeniami ręcznymi kluczowymi. Jednak pędni nie będzie żadnych, bo ma być sygnalizacja świetlna..
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#79
Pomysł z nastawnią Artitec'a z prawej strony i zewnętrznymi naprężaczami spodobał mi się. Może to całkiem ciekawie wyglądać. Poczytałem trochę o zasadach umieszczania takich naprężaczy i pozwoliłem sobie naszkicować co nieco:

Naprezacze.jpg

Pytanie czy pędnie biegnące od nastawni przez naprężacze do napędów mogą być prowadzone w ten sposób? Czy ma to rację bytu przy tej nastawni? Czy pędnie powinny być w tym wypadku poprowadzone na powierzchni czy pod ziemią?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
367 5 1
#80
Rysunek jest nieprecyzyjny. Jeżeli budynek na być tam gdzie jest jego zdjęcie to pędnie powinny wychodzić "na wprost" i dalej do rozjazdów poprzez naprężacze. Tak jak narysowałeś trasy będą miały duże opory przestawiania. Trasa do pierwszego rozjazdu przy nastawni wygląda na bardzo krótką i jest pytanie czy naprężacz się faktycznie zmieści. Tak przy okazji - ponumeruj rozjazdy bo ciężko określić ich lokalizację. Dalej! Te trasy które narysowałeś czyli do napędów to za mało. Należy dodać jeszcze trasę do rygli. Jedna trasa do rygli przy pierwszych dwóch rozjazdach (rygiel pośredni + rygiel końcowy). Przy dwóch rozjazdach "w peronie" dałbym tylko rygle (znowu pośredni + końcowy), a zrezygnował z napędów na korzyść przeciwwag i nastawiania ręcznego "na miejscu". Nastawianie centralne tych rozjazdów jest niebezpieczne bo ich widoczność z nastawni parterowej jest praktycznie zerowa.
 

Podobne wątki