• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja Radołowo

OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#41
Nad magazynem muszę się poważnej zastanowić, ale skłaniam się ku temu, aby znaleźć uzasadnienie dlaczego na stacji jest właśnie taki magazyn a nie inny (właśnie przeszukuję Internet w poszukiwaniu zdjęcia, które pokazałoby coś podobnego).

Po drugiej stronie torów znajduje się Faller 120237 (np. http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?cPath=2131_17_324_379_976&products_id=48489). Jak dla mnie budynek ten mógł zostać wybudowany znacznie później niż pozostałe budynki na stacji i zostanie na pewno (zmianie może ulec jego kolorystyka).

Jeżeli chodzi o sygnalizację to faktycznie mało widać (kompresja popsuła). Za chwilę pokaże poprawioną wersję rysunku.

Zastanawiam mnie ten semafor 3 komorowy - zarówno Kluba jak i Hulacki nie mają w ofercie kombinacji kolorów czerwone, zielone, białe. Ja wstawiłem zielony, czerwony, biały, ale być może powinien być inny.[DOUBLEPOST=1368551709,1368551264][/DOUBLEPOST]Mam nadzieję, że teraz widać więcej:

Moduły9.jpg


Usunąłem tarczę manewrową z toru przy magazynie oraz semafory na torze głównym do czasu rozwiania wątpliwości.[DOUBLEPOST=1368552258][/DOUBLEPOST]Oczywiście nie wytrzymałem i dodaję tarcze manewrowe (mam nadzieję, że dobrze):

Moduły11.jpg


Przypominam, że semafory wjazdowe tak naprawdę będą na dodatkowych skrzynkach (znormalizowanych) a nie miejscach, w których je narysowałem w tej chwili. Daje to odległość około 1m od rozjazdu z lewej i 1,5m od rozjazdu z prawej strony.
 

Załączniki

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#42
U Kluby są ;) choćby ten:
KLU-1020 bzc

W sprawie semaforów, drobne kosmetyczne zmiany. poza wyjazdowymi z toru głównego, których nie naniosłem. Tak wstępnie umieszczone tarcze manewrowe. Semafor wjazdowy po lewej przeniesiony na prawą stronę toru. Czy semafor wyjazdowy na dole, nie powinien być przed rozjazdem? Zatrzymujący się pociąg blokuje manewry na prawej głowicy.

W sprawie budynków trudno się nie zgodzić z Andrzejem. Te dwa magazyny również mi nie pasują. Ten duży przysłoni stację. Postawiłbym tam coś mniejszego, ale ciekawszego, może jakiś tartak? ;) A może warto by było pokusić się o samodzielnie wykonany budynek? Ponadto zwróciłbym uwagę na lokomotywownię. Budynek Piko nie jest dobrym wyborem, jest dość toporny, ma ogromne cegły, co będzie kontrastować z nastawnią Auhagena.
Moduły9.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.853 525 30
#43
A dlaczego zginęły semafory wyjazdowe z toru głównego zasadniczego (na wprost przez stację)? O jakie wątpliwości chodzi? Jeśli chodzi o kolejność komór, to logicznie byłoby zielony-czerwony-biały (we wszystkich innych kombinacjach zielone jest nad czerwonym), ale w praktyce przyjęło się odwrotnie: czerwony-zielony-biały - dlaczego nie mam pojęcia. Z punktu widzenia przepisów sygnalizacji nie ma to żadnego znaczenia, i tak zawsze świeci się tylko jedno z nich. I dlaczego semafor wjazdowy po lewej przeskoczył na lewą stronę toru?

Widzę, że kolega Paparazzi wskoczył przede mnie, więc kilka drobiazgów. Tm nie może stać na krótkim łączniku między torem bocznym a dolnym torem głównym dodatkowym. Po pierwsze, tabor zatrzymany tuż przed tarczą (maszynista ma prawo dojechać dokładnie na wysokość tarczy) wejdzie w skrajnię toru głównego. Po drugie, gdy tabor tak stanie, nie będzie możliwe przełożenie zwrotnicy kierującej z toru bocznego do na tor główny. Rozumiem, że chodzi o nie blokowanie jazdy na wprost po torze bocznym, ale to się da inaczej rozwiązać.

Co do semafora wyjazdowego z tego dolnego toru: rzeczywiście mógłby on stać przed rozjazdem, ale wtedy skróci się użyteczna długość toru. Stosuje się i takie, i takie rozwiązanie, zależnie od miejscowych potrzeb. Ale ja mam inną propozycję: może dałoby się jednak ten rozjazd przesunąć w prawo (jak na moim pierwszym rysunku? Trzeba byłoby ten drugi od prawej segment nieco wydłużyć, ale jeśli w pokoju się to zmieści, to chyba warto (segmenty nie muszą być przecież tej samej długości). Wtedy segment opcjonalny nie miałby rozjazdów - dodatkowa korzyść.
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
278 0 0
#44
Jeśli mogę coś podpowiedzieć - to proszę kilka razy przemyśleć materiał torowy jaki ma być użyty, w tym rozjazdy. 15 stopniowe rozjazdy nadają się na torta. Jeśli ktokolwiek myśli o tym by budować makietę, która ma być używana na jakichkolwiek imprezach nie powinien używać 15 stopniowych rozjazdów. Dobitnie przekonali się o tym Koledzy z KSK Wrocław w Wołowie, gdy na ich stacji modele pociągów nie tyle wyglądały komicznie (to się da jeszcze przeżyć), ile po prostu się wykolejały...bo część taboru nie była w stanie przejechać (zawodziła polaryzacja, z uwagi na skrócenie kinematyki składy się wykolejały). Oczywiście zastosowanie innych rozjazdów zapewne wydłuży całą stację, ale coś za coś...
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#45
Jeżeli chodzi o magazyn to faktycznie nie znalazłem ani jednego wyjątku od przedstawionej mi reguły (dworzec budowany w tym samym stylu co magazyn). Myśląc nad tym głębiej wyglądałoby to trochę karykaturalnie. Więc magazyn do zmiany. Później wybiorę jakiś budynek z cegły.

Przy semaforach na torze głównym zmyliła mnie kolejność podanych świateł. Jeżeli nie ma ona w tym przypadku znaczenia to ja nie mam wątpliwości.

Lokomotywownia Piko najprawdopodobniej (a raczej na pewno) zostanie zastąpiona inną, tak jak pisałem na początku wątku. Jeszcze nie wybrałem konkretnego modelu.

Jeżeli chodzi o tarcze manewrowe to przyjąłem, że wszystkie to karzełki, oprócz tej przy wjeździe na tor główny z toru przy magazynie (karzełek jakoś mi tam nie pasuje przy placu ładunkowym). Czy to słuszne założenie?

Wielkości skrzynek nie chcę zmieniać. 5 obowiązkowych wymierzonych jest idealnie a wydłużenie jednej kosztem drugiej spowoduje dziwne kombinacje z przesuwaniem dworca i magazynu. Jeżeli dopuszczalnie jest aby semafor z toru dolnego stał za rozjazdem to niech tak zostanie.

Warsztat na dole schematu zostanie. Być może narysowałem go większym niż jest w rzeczywistości - nie wydaje mi się by przesłonił stację.

Poprawiony schemat:

Moduły13.jpg


Mam nadzieję, że o niczym nie zapomniałem zarówno na schemacie jak i w tekście.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#46
Jak już wcześniej wspomniałem, i teraz powtórzę jeszcze raz: na takiej konkretnie stacji z tym konkretnym układem torowym, w jednej głowicy rozjazdowej może odbywać się tylko jeden ruch manewrowy (jedna jazda manewrowa), dokonywany jedną lokomotywą (pociągową lub manewrową), co w sposób ostateczny przesądza, że generalnie nie będzie osobnych sygnalizatorów do jazd manewrowych. Powodem tego jest między innymi to, że sygnały manewrowe podawane są przy pomocy drążków przebiegowo-sygnałowych, z których każdy, to dodatkowy suwak przebiegowy w skrzyni zależności, na którym umieszcza się różnego rodzaju nasadki zależności, które wchodzą w mechaniczne zależności z poprzeczkami zależności dźwigni nastawczych, ponadto muszą być wprowadzone wzajemne mechaniczne zależności pomiędzy kilkoma drążkami przebiegowo-sygnałowymi – wszystko to wymaga miejsca w skrzyni zależności, co dla sporadycznego ruchu manewrowego jest całkowicie nieuzasadnione. Dalej – ponieważ nastawnie stoją tuż przy rozjazdach, efektywniejsze jest prowadzenie manewrów tylko na sygnały ręczne, podawane bądź bezpośrednio z nastawni, bądź przez personel obsługi na gruncie (ustawiacz, manewrowy – w porozumieniu z nastawnią). Nie są zatem potrzebna żadne osobne świetlne tarcze manewrowe, podobnie jak nie są potrzebne sygnały manewrowe na semaforach, na których komora światła białego jest używana jedynie do podawania sygnału Sz.
Kolejność komór na semaforze trzykomorowym (od góry): czerwone, zielone, białe jest podyktowane tym, by w wypadku podania na nim sygnału Sz był on oddzielony ciemną komorą od światła czerwonego (to kwestia czytelności sygnału, przyjęta dla wszystkich obrazów sygnałowych).
Semafor K może stać, jak na poniższym rysunku, za rozjazdem 12, ponieważ i tak w trakcie wjazdu na tor 5 z lewej strony zwrotnice rozjazdów 11 i 12 muszą znajdować się w położeniu zasadniczym (a więc wzdłuż toru 5 i wzdłuż toru 7) - dzięki temu uzyskujemy maksymalną długość użyteczną toru 5. Z układu torowego stacji wynika, że pociąg zbiorowy powinien być przyjmowany na tor 3 (lub jeżeli jest długi - na tor 1), natomiast tor 5 służy do krzyżowania i wyprzedzania pociągów pasażerskich.
 

Załączniki

OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#47
Jeśli mogę coś podpowiedzieć - to proszę kilka razy przemyśleć materiał torowy jaki ma być użyty, w tym rozjazdy. 15 stopniowe rozjazdy nadają się na torta. Jeśli ktokolwiek myśli o tym by budować makietę, która ma być używana na jakichkolwiek imprezach nie powinien używać 15 stopniowych rozjazdów. Dobitnie przekonali się o tym Koledzy z KSK Wrocław w Wołowie, gdy na ich stacji modele pociągów nie tyle wyglądały komicznie (to się da jeszcze przeżyć), ile po prostu się wykolejały...bo część taboru nie była w stanie przejechać (zawodziła polaryzacja, z uwagi na skrócenie kinematyki składy się wykolejały). Oczywiście zastosowanie innych rozjazdów zapewne wydłuży całą stację, ale coś za coś...
Dziękuję za uwagę. Już wcześniej otrzymałem tego typu ostrzeżenia i dlatego zdecydowałem się na tory Roco Line i rozjady 10 stopni.[DOUBLEPOST=1368556653,1368555995][/DOUBLEPOST]Czytam argumentację Pawła Piotra i muszę przyznać, że ma rację. Być może na siłę staram się użyć tarcz manewrowych, które wcale potrzebne nie są. Jestem również wdzięczny za pozostałe oznaczenia.

Dużo jest tych propozycji i opinii i przyznam, że zaczynam się trochę gubić. Będę musiał przejrzeć raz jeszcze wszystkie z nich zanim podejmę jakąś decyzję.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#48
Jeżeli chodzi o budynki to wiem już jakie będą zmiany.

Zamiast magazynu Auhagen 11399 stanie Auhagen 11383 (http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?cPath=2131_17_324_379_976&products_id=9312). Wydaje mi się, że pasuje do budynku dworca i do nastawni.

Pojawi się również lokomotywownia z wieżą ciśnień Auhagen 11400 (http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?cPath=2131_17_324_379_977&products_id=9329) zamiast lokomotywowni Piko.

Wszystkie budynki związane ze stacją są tego samego typu i można przypuszczać, że powstały w tym samym czasie. Warsztat natomiast został wybudowany znacznie później. Planuję umieścić jeszcze kilka zabudowań "uwspółcześniających" tą stację - np. otynkowana kamienica w okolicy przejazdu kolejowego / kiosk obok dworca, coś na pewno pojawi się na module 3 lub 4.

Jeżeli macie jakieś uwagi do wyżej wymienionych "zamienników" to proszę piszcie.

Natomiast z układem semaforów muszę się przespać.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#49
Na samym początku chciałbym podziękować wszystkim za pomoc, rady i sugestie, bez których za pewne nie poradziłbym sobie. Przeczytałem jeszcze raz wszystkie wpisy i podjąłem kilka decyzji.

W książce p. Tiedtke "Modele i makiety kolejek" przeczytałem jakiś czas temu bardzo mądry fragment zdania - "Mniej oznacza więcej". Mam problem z zachowaniem tej zasady i muszę walczyć z chęcią umieszczenia na makiecie jak największej ilości rzeczy (i jestem wdzięczny za powstrzymywanie mnie przed tym).

Rezygnuję z tarcz manewrowych, których obecność na takiej stacji jest nieuzasadniona. Sygnalizacja powstanie według (świetnego) schematu Pawła Piotra.

Niepasujący i mogący zasłaniać resztę stacji (jak słusznie koledzy zauważyli) budynek warsztatu zniknie. Cały czas zastanawiam się co powinno pojawić się w jego miejscu. Koncepcje jakie chodzą mi po głowie to jakiś zakład/fabryka/warsztat otoczony murem betonowym z ładną fototrawioną bramą. Szukam właśnie inspiracji przeglądając dostępne w ofercie budynki. Na pewno zapytam Was o zdanie w tym temacie.

Schemat z właściwymi budynkami i sygnalizacją przedstawię jak tylko zapadnie decyzja na temat wyżej wspomnianej zabudowy na drugim module od lewej.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#50
Mam już kilka pomysłów na zastąpienie warsztatu.

1. ZŁOMOWISKO: Do miejsca, w którym znajdował się warsztat prowadzi 1 tor (nie dwa jak obecnie). Obok toru znajduje się mała szopka. Podłoże jest wyłożone płytami betonowymi, na których znajdują się kupki złomu.

Moduły15_A.jpg


2. GOSPODARSTWO ROLNE: Tory prowadzące do warsztatu znikają. W jego miejscu pojawia się wiejski dom ze stodołą, a na segmentach 3, 4, 5 pojawiają się pola uprawne.

Moduły15_B.jpg


3. (przy tym pomyślę czuję, że przesadzam) WĄSKOTORÓWKA: Pojawia się 3 peron gdzie po jednej stronie mamy tor numer 7 a po drugiej tor wąskotorowy. Lokomotywownia zmienia się w dwustanowiskową, gdzie jedno stanowisko jest wąskotorowe, a drugie szerokotorowe. Nie wiem czy takie rozwiązania się stosowało / nadal stosuje (choćby jako atrakcję turystyczną). Można by było dorobić w przyszłości moduł przejściowy wg normy dla H0e.

Moduły15_C.jpg


Prosiłbym o opinię na temat tych pomysłów. Który z nich byłby najbardziej realny. Wszelka krytyka mile widziana :)
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#52
stare tory - mniej więcej tak to bym widział w tej drugiej wersji za wyjątkiem dworca (zdecydowanie Faller przedstawiany przeze mnie wcześniej), magazyn bardzo podobny, ale jednak Fallera (bardziej pasuje do dworca), a gospodarstwo niemal identyczne, z tym, że otynkowane. Producentów i numerki mam zapisane - podam po południu jak wrócę do domu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.853 525 30
#53
Wszystkie trzy propozycje są OK. Ta wąskotorówka to też fajny pomysł, już mi się nasuwają propozycje dalszego ciągu, ale może na razie się powstrzymam. Natomiast cały czas myślę, jak przenieść to przejście zwrotnicowe z modułu opcjonalnego na stały, tak, żeby było ono dostępne także w wersji "domowej". Wymyśliłem coś takiego, jak niżej. Może się to wiązać z nieznacznym rozsunięciem torów, między którymi jest peron, bo wstawka prosta, którą zastąpiłem rozjazdem jest trochę za krótka. Ale może warto spróbować?

MODUY1~2.JPG
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
374 26 4
#54
Ale wtedy ten rozjazd przed lokomotywownią (?) będzie musiał mieć ze 30 stopni...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.853 525 30
#55
Może tak być, trzeba sprawdzić. Ale są dwie możliwości: po pierwsze faktyczne zastosować krótki rozjazd o dużym skosie. Odejście na tor boczny (jazda na bok tylko dla manewrów) często w rzeczywistości jest robione (zwłaszcza dawniej było) rozjazdami o skosie większym, niż stosowane w torach głównych. A po drugie, na małych, starych stacjach nieraz stosowano w takiej sytuacji rozjazd podwójny (skupiony, czyli jakby dwa nałożone na siebie, ale nie tzw. anglik). Nie budowano takich rozjazdów w torze głównym zasadniczym, ale już w głównych dodatkowych tak. Przy takim rozwiązaniu będzie dłuższy odcinek do wygięcia toru z powrotem do położenia równoległego z głównym i może da się wsadzić zwykły rozjazd o "normalnym" skosie na odejściu do lokomotywowni - rysunek niżej.

MODUY1~1.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.853 525 30
#57
Byłem przekonany, że Tillig miał w Elite, ale widzę na ich stronie, że nie. Z pewnością były w starej wersji z szyną 2,5 mm (dawny Pilz), ale po pierwsze trudno to dziś znaleźć, a po drugie, dość krótkie i o małym promieniu toru zwrotnego. Ale Roco ciągle ma na swojej stronie w serii Roco Line. Wprawdzie 15 stopni, ale promień duży: 873,5 mm.

http://www.roco.cc/de/product/22672-0-0-0-0-0-0-005002/products.html

Jest jeszcze Piko, ale to rozjazd symetryczny, jakiego w torach głównych się nie stosuje (dobry do przystani promowych czy warsztatów naprawczych, ale nie na stację).
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
924 79 5
#58
Faktycznie, zapomniałem zupełnie o Roco. Weller robi rozjazdy z różnym kątem, ale raz, że są to wajchy trudno dostępne. Dwa wytrzymałość mechaniczna jest mocno zastanawiająca. Szyny są klejone do żywicznych podkładów. Jak z eksploatacją tego na długie lata, nie potrafię się wypowiedzieć.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#59
Próbowałem pokombinuje coś z układem, tak aby przenieść rozjazdy znajdujące się na module opcjonalnym na moduł drugi od prawej. Musiałbym poprzenosić zbyt dużo i zrezygnować albo z rzeki albo z przejazdu kolejowego. Uważam, że nie warto. Umiejscowienie tych dwóch rozjazdów na skrzynce opcjonalnej nie przeszkadza mi aż tak bardzo.

Myślałem też na zagospodarowaniem wolnej części modułów. Wąskotorówka mimo, że bardzo interesująca wprowadziłaby swego rodzaju ścisk i ciasnotę. Cały dół przeznaczony na gospodarstwo rolne to z kolei pewna monotonia. Ciekawą opcją jest złomowisko na skrzynce drugiej od lewej, a na skrzynce 3, 4, 5 pastwisko i pole.

Moduły16.jpg
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
924 79 5
#60
Ten układ jest bardzo fajny. Można zrobić dodatkową skrzynkę wkładaną w miejsce teraz dokładnie po środku.
 

Podobne wątki