• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja Radołowo

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.396 137 19
Zastanawiam się czy firma zarządzająca złomowiskiem mogłaby wydzierżawić tor 9 i 11 wraz z szopą - wtedy teren ten byłby odgrodzony, a tor 9 i 11 byłyby zabezpieczone wykolejnicami.

Równie dobrze do złomowiska mogłyby należeć tor 7, 9 i 11 wraz z szopą, ale to już chyba przesada, mało prawdopodobne jest aby złomowisko wydzierżawiło taki kawał terenu wraz z torami. Czy w ogóle to jest możliwe? Czy PKP PLK wydzierżawiłoby na własność tor 7 pomijając fakt, że złomowisko niemalże na pewno by tego nie zrobiło z racji nieopłacalności?
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Czas kwestię lokomotywowni rozwiązać ostatecznie. Lokomotywownia zostaje ale będzie nieużywana. Budynek zaniedbany, tor zarośnięty trawą i krzakami, mocno zniszczone nawadnianie i resztki nawęglania, w samym budynku być może powybijana część szyb. Lokomotywy manewrowej nie będzie ani na stacji, ani na składzie złomu.

Plan elektryfikacji na razie zostaje taki jak przedstawiłem po waszych uwagach - zelektryfikowane tory 1, 3, 5. W późniejszym etapie może ulegnie to zmianie jeżeli będzie taka potrzeba.

Wymiary sklejki na skrzynki mam wyliczone. Podpatruje jednak cały czas rozwiązania zastosowane na tym i sąsiednim forum. Na dniach zamawiam sklejkę i wtedy powstanie temat w dziale "Relacje".

Dziękuję wszystkim za pomoc w zaplanowaniu stacji Radołowo.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.837 525 30
Plan elektryfikacji na razie zostaje taki jak przedstawiłem po waszych uwagach - zelektryfikowane tory 1, 3, 5. W późniejszym etapie może ulegnie to zmianie jeżeli będzie taka potrzeba.
Tak powinno być. Regułą jest elektryfikacja wszystkich torów głównych (tu 1, 3, 5), ale zwykle nie bocznych. W Polsce do manewrów zasadniczo nie stosuje się trakcji elektrycznej.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.539 34 1
Aż mi głupio wtrącać swoje trzy grosze :oops: - dziękuję Remaj12 za zaufanie - trochę przegapiłem rozmowę o sieci, a że z nią walczę chętnie napiszę o moich porażkach. Najważniejsza rzecz to fakt, że schemat chociaż bardzo prawdopodobny niestety będzie zmodyfikowany przez rzeczywistość. Inna niż na prawdziwej kolei geometria rozjazdów, "płytkie" wąsy na odbierakch elektrowozów wymuszają prowadzenie przewodu jezdnego tak, aby się mieścił w granicach wyznaczonych przez szyny. Z tego powodu słupów może być więcej niż na schemacie. Wiele zależy jaka będzie to sieć. Jeżeli Viessmanna - sama będzie się trzymać na wysięgnikach, jeżeli pleciona samodzielnie czyli z naprężaniem podmakietowym to także odlegość między wysięgnikami będzie bardziej dowolna. Z punktu widzenia ekonomicznego (i to w "realu" jak i na makiecie) najlepiej jest dążyć do jak najmniejszej ilości masztów (stąd propozycja aby bramki przedłużyć na międzytorze poniżej toru 5 lub postawić jeden maszt na peronie, na tyle blisko jego krawędzi aby wysięgnik "starczał" nad tor 5). Słupów na wewnętrznej części krzywizn łuków i rozjazdów bym unikał. Uniemożliwiają przejazd pociągów z przekroczoną skrajnią, zwłaszcza, że z powodzeniem można postawić słup na zewnętrznej stronie krzywizny. Oczywiście można założyć, że na tor 5 nie będą wjeżdżać pociągi z przekroczoną skrajnią - wtedy należy to uwzględnić w regulaminie technicznym stacji :) Napisz proszę jaką zastosujesz sieć. Wygląda na to, że szykujesz się do wspólnej zabawy :) Może dasz się skusić na 0.3mm (a może jak sugeruje Medyk 0.2mm!!) :rolleyes:
Moduły sieć.jpg
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Dziękuję koledze bstok70 za uwagi. Śledzę temat dotyczący Popowa Fabrycznego i biorąc pod uwagę doświadczenie kolegi w tym temacie na pewno wezmę sobie wszelkie rady i uwagi do serca i się do nich zastosuję. Użycie dłuższych bramek było pierwszą myślą, jaka przyszła mi do głowy, ale nie wiem czy znajdę w ofercie pana Kluby dostatecznie długie bramki (do 4 torów + peron). Może zastosować krótsze bramki z odpowiednim wysięgnikiem nad tor 5. Co do samych przewodów - mam mieszane uczucia. Z jednej strony myślę o "wirtualnych" przewodach - tzn. same słupy (spotkałem się już z takimi rozwiązaniami). Z innej strony (np. oglądając Popów) mam lekką pokusę aby spróbować powalczyć z tą "pajęczyną".
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
Nie jestem może specjalistą od sieci trakcyjnej, ale widzę kilka błędów:
1. Kolega bstok70 ma absolutną rację, należy zastosować bramki przez wszystkie tory zelektryfikowane za wyjątkiem bramki zaznaczonej aż za tor 2 - tak być nie może bo noga bramki stoi w jezdni. Bezwzględnie należy okraczyć bramkami perony bo tak jak jest teraz to zagraża bezpieczeństwu pasażerów.
2. Brakuje zaznaczenia gdzie dane przęsło się kończy czyli gdzie będą kotwienia - sieć nad rozjazdami nie kończy się w punkcie zejścia dwóch przęseł tylko jedno kieruje się do słupa kotwowego i tam jest przyrząd do naprężania, a drugie idzie dalej.
3. Brak jest przęseł naprężania w torze 1 - odległość od jednego do drugiego końca makiety jest zbyt duża aby nie było czegoś takiego, przydały by się też odłączniki i izolatory sekcyjne.
4. Pomysł "wirtualnych" przewodów radzę wrzucić do kosza i to szybko - słupy trakcyjne bez "pajęczyny" wyglądają bez sensu i grożą połamaniem odbieraków w lokomotywach, no chyba, że przyjmiemy, że jest to okres elektryfikacji i sieci jeszcze nie wywieszono tylko, że wtedy nie można jeździć elektrowozami;)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.539 34 1
Śledzę temat dotyczący Popowowa Fabrycznego... ...z innej strony (np. oglądając Popowów) mam lekką pokusę aby spróbować powalczyć z tą "pajęczyną".
Carramba! :cry: W tym wątku nie widać ani kropli wylanego przeze mnie potu! Tam już są tylko gotowce - owoce moich zawałów, udarów, psychoz itp. Walka zaś wre w wątku "Sieci trakcyjna" ;)
Jeżeli decydujesz się na sieć trakcyjną, ja gorąco zachęcam Cię do prawdziwych (a nie wirtualnych) "plątków". Tomek K ma całkowitą rację. Chciałbym dorzucić jeszcze dwa moje dodatkowe przemyślenia. Jeden z Twoich segmentów będzie wyjmowany. Jeżeli tak, to idea naprężania podmakietowego będzie dramatycznie "up...dliwa" Jeżeli chodzi zaś o kotwienie sieci.........
2. Brakuje zaznaczenia gdzie dane przęsło się kończy czyli gdzie będą kotwienia - sieć nad rozjazdami nie kończy się w punkcie zejścia dwóch przęseł tylko jedno kieruje się do słupa kotwowego i tam jest przyrząd do naprężania, a drugie idzie dalej.
.........to można będzie wykorzystać do tego maszty te, które już stoją. Pamiętać tylko trzeba, że nad rozjazdami muszą wisieć dwa wysięgniki - oddzielny dla każdego przewodu - to podraża koszty.
nad rozjazdem.jpg


Natomiast firma KLUBA dysponuje bramkami o dowolnej rozpiętości.(y)
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Poczytałem trochę o sieci trakcyjnej, podejrzałem kilka rozwiązań na prawdziwych stacjach. Popełniłem taki oto schemat sieci trakcyjnej uwzględniający wasze uwagi (mam nadzieję, że widać na nim to co chciałem zaznaczyć kolorami zielonym i czerwonym - kotwienia, przęsła):

Moduły24.jpg


Proszę wybaczyć mi formę tego schematu - obrazuje on tylko "mniej więcej" ideę i mój (być może poprawny a być może błędny) tok rozumowania w kwestii elektryfikacji.

Bezwzględnie należy okraczyć bramkami perony bo tak jak jest teraz to zagraża bezpieczeństwu pasażerów.
A ja zapytam dlaczego? Mógłbym prosić o wyjaśnienie - jakie niebezpieczeństwo grozi w takim wypadku pasażerom? Widzę na zdjęciach perony, na których znajdują się słupy i bramki:
http://www.rynek-kolejowy.pl/images/headlines//30b6077f74ef2c73f8b836af2c11841d.jpg
http://www.mminowroclaw.eu/sites/ig...0-wide/images/www/13975/DSC00128_0.JPG?l5lm2g
http://global.images10.fotosik.pl/2341/2005d0dcaeedad5a.jpg

3. Brak jest przęseł naprężania w torze 1 - odległość od jednego do drugiego końca makiety jest zbyt duża aby nie było czegoś takiego, przydały by się też odłączniki i izolatory sekcyjne.
A jaka powinna być taka maksymalna, dopuszczalna odległość?


Pomysł "wirtualnych" przewodów radzę wrzucić do kosza i to szybko - słupy trakcyjne bez "pajęczyny" wyglądają bez sensu i grożą połamaniem odbieraków w lokomotywach, no chyba, że przyjmiemy, że jest to okres elektryfikacji i sieci jeszcze nie wywieszono tylko, że wtedy nie można jeździć elektrowozami;)
Jeżeli decydujesz się na sieć trakcyjną, ja gorąco zachęcam Cię do prawdziwych (a nie wirtualnych) "plątków"
Problem z prawdziwą pajęczynką jest taki, że jest to cholernie ciężka, mozolna, niewdzięczna, wysokiego ryzyka, stresująca, nerwowa praca. Efekt - owszem - imponujący. Nie chcę jednak aby pasmo "zawałów, udarów, psychoz" sprawiło, że hobby, które mnie odstresowuje i daje dużo radości (szczególnie tworzenia) obrzydło mi do tego stopnia, że jeszcze przed rozpoczęciem dłubania przy module będę myślał - "znów te cholerne druty :(".
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.539 34 1
Problem z prawdziwą pajęczynką jest taki, że jest to cholernie ciężka, mozolna, niewdzięczna, wysokiego ryzyka, stresująca, nerwowa praca. Efekt - owszem - imponujący. Nie chcę jednak aby pasmo "zawałów, udarów, psychoz" sprawiło, że hobby, które mnie odstresowuje i daje dużo radości (szczególnie tworzenia) obrzydło mi do tego stopnia, że jeszcze przed rozpoczęciem dłubania przy module będę myślał - "znów te cholerne druty :(".
A to zadziałałem na rzecz elektryfikacji modułów :confused:. To wszystko dlatego, że złamałem zasadę "nie gadaj co ci w duszy gra tylko odpowiadaj na pytania" :). Warto powalczyć bo nadjeżdżają siódemka, sputnik no i może coś tam jeszcze co to ludzie plotkują, a nie piszą co. Psychoza mija po lekach, zawały teraz leczą stentami, no z udarem tylko kłopot. Zawsze możesz założyć Viessmanny - grube ale ładne i np na modułach DarkaW I Marcinloka wyglądają dobrze i co ważne nie wymagają ingerencji w sprężynki odbieraków.
Jeżeli zaś chodzi o schemat, to od strony wewnętrznej krzywizny można ustawiać słupy z samym odciągiem, ponieważ mozna je odsunąć od toru i skrajnia jest niezagrożona.

Moduły sieć2.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.837 525 30
A ja zapytam dlaczego? Mógłbym prosić o wyjaśnienie - jakie niebezpieczeństwo grozi w takim wypadku pasażerom? Widzę na zdjęciach perony, na których znajdują się słupy i bramki:
.......

Problem z prawdziwą pajęczynką jest taki, że jest to cholernie ciężka, mozolna, niewdzięczna, wysokiego ryzyka, stresująca, nerwowa praca. Efekt - owszem - imponujący. Nie chcę jednak aby pasmo "zawałów, udarów, psychoz" sprawiło, że hobby, które mnie odstresowuje i daje dużo radości (szczególnie tworzenia) obrzydło mi do tego stopnia, że jeszcze przed rozpoczęciem dłubania przy module będę myślał - "znów te cholerne druty :(".
Chodzi o to, że ten peron jest bardzo wąski i zwłaszcza dwa słupy w jednej linii poprzecznie do torów praktycznie nie pozostawiłyby miejsca na przejście dla pasażerów. Obowiązuje poza tym minimalna odległość od krawędzi peronu, w jakiej nie może być żadnych obiektów, by nie stanowić przeszkody we wsiadaniu i wysiadaniu. Nie podam tego wymiaru z pamięci, ale jestem przekonany, że w wypadku makiety kolegi rafdola ta odległość w pierwszym wariancie nie była zachowana (nawet uwzględniając uproszczenia i kompromisy modelarskie). Na zdjęciach, pokazanych przez kolegę, słupy są w dużej odległości od krawędzi, gdzie jest jeszcze miejsce na inne obiekty (ławki, tablice, latarnie itp.) i nie stanowią zagrożenia.

Rozumiem też obawę przed frustracją przy budowie sieci trakcyjnej, ale ja osobiście raczej zrezygnowałbym w ogóle z tego, niż stawiałbym same słupy. To naprawdę wygląda idiotycznie, wolę już przeskalowane, grube przewody niż nic.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Kusicie mnie Panowie, kusicie :)

Mi spokoju jednak nadal nie daje rozstawienie słupów i bramek. Mam problem z wizualizacją pewnych rozwiązań i chyba w weekend będę musiał odwiedzić którąś z okolicznych, zelektryfikowanych stacji podobnej wielkości.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Popełniłem taki oto schemat (ze względu na to, że rysunki na forum są znacznie zmniejszone i stąd o wiele mniej wyraźne, dodałem również rysunek w oryginalnym rozmiarze spakowany ZIP'em):

Siec_trakcyjna.jpg


Wziąłem sobie do serca uwagę bstok70 odnośnie oszczędności na prawdziwej kolei i na makiecie. Liczba słupów i bramek została zredukowana do minimum (przynajmniej według mnie). Nadal mam pewne wątpliwości dotyczące kotwienia. Jeżeli coś jest nie tak to proszę o (choćby brutalne) wskazanie błędów i choćby krótkie uzasadnienie/sugestię (chciałbym wiedzieć nie tylko co jest źle, ale i dlaczego jest źle - żeby więcej takiego błędu nie popełnić).

Przypominam, że jest to bardziej rysunek poglądowy (ogranicza mnie oprogramowanie) i niektóre elementy sieci trakcyjnej są nieco przesunięte/przekrzywione.
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.539 34 1
Wziąłem sobie do serca uwagę bstok70 odnośnie oszczędności na prawdziwej kolei i na makiecie. Liczba słupów i bramek została zredukowana do minimum (przynajmniej według mnie).
To nie oszczędność to skąpstwo!!:) ;) Niestety o ile wiem nie ma możliwości aby przewód jezdny trafiał nad tor bezpośrednio ze słupa kotwowego. Przyczyna jest prosta - odciągi są umocowane nieco wyżej niż cała sieć. Gdyby krzyżowała się bez obniżenia, odbieraki elektrowozów by się zakleszczały. Dlatego nad rozjazdami przy torach 3 i 5 układ powinien wglądać tak: słup kotwowy z odciągiem (wyżej niż sieć "jezdna") - wysięgnik równoległy do wysięgnika nad siecią jezdną do której dochodzi odciąg (tu wyrównanie wysokości) - skrzyżowanie z ewentualnym dodatkowym przewodem najazdowym - sieć jezdna nad torem 3. (na module o ile się da wpycham pod przewód nieco niższy ten co idzie nico wyżej i nie ma wtedy potrzeby robienia przewodu najazdowego, bo wyższy unosząc niższy dba o wzajemne, ścisłe przyleganie. Po dodaniu naprężenia podmakietowego uzyskuje się pełną stabilność). Viessmann posiada gotowe zestawy przewodów nad skrzyżowania ale do anglików 15 stopniowych.
PS. Dodam jeszcze jedną ważną rzecz. Mnie te plątki wymęczyły, gdyż mam bardzo umiarkowane zdolności manualne. Prawie nic nie robię sam, tylko korzystam i ustawiam to co robią inni. Dlatego nie zniechęcaj się, bo ta cała sieć dla Ciebie może się okazać drobnostką :) Trzymam kciuki!!
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.837 525 30
Nie jestem specem od sieci, więc nie wypowiem się na temat naprężeń. Myślę, że Michał (bstok70) na tyle zgłębił temat, że można mu zaufać. Ja mam tylko jedną uwagę: z powodów, o których wyżej, słupy bramek nie powinny stać na krawędzi peronu przy torze 1, tylko w pewnej od niej odległości. A najlepiej byłoby dać bramki krótsze, okraczające tylko tory 3 i 5 (wraz z peronem między nimi), a przewody nad torem 1 powiesić na wysięgnikach, wystających na zewnątrz od słupa bramki, o ile tylko pozwoli na to skrajnia między torami 1 i 3.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
słupy bramek nie powinny stać na krawędzi peronu przy torze 1, tylko w pewnej od niej odległości
Dziękuję za uwagę. Jestem tego całkowicie świadomy a w tym właśnie miejscu wyszła "poglądowość" mojego schematu. W kolejnym schemacie zachowam większą odległość od krawędzi peronu. Rozważę też opcję bramki nad torami 3 i 5 z wysięgnikiem nad tor 1.
 
OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Schemat poprawić miałem popołudniu, ale nie mogłem się powstrzymać i zrobiłem to teraz :)

Siec_trakcyjna_2.gif


Średnio u mnie z wyobraźnią przestrzenną, ale mam wątpliwości (być może nieuzasadnione) czy zadziała to m.in. w przypadku zjazdu z toru 3 na tor 1. Ślizgacz znajduje się wtedy pod przewodem niebieskim, ale w pewnym momencie znajdzie się również pod zielonym. Czy wślizgnie się pod niego? :/
 

Załączniki

OP
OP
R

rafdol

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Podwójnego krzyżowania nie będzie. Narysowałem tak (nie tylko to) ze względu na ułomność oprogramowania, w którym to robiłem - ubzdurało sobie, że wyrówna to do siatki w ten a nie inny sposób.

Słupy poprzesuwam tak, żeby zachować maksymalną długość dla przewodów na poziomie +/- 40 cm.

Rozumiem, że tak poza tym schemat ten jest do przyjęcia?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.539 34 1
Dla mnie OK(y)
Aha! Jeżeli chodzi o odłączniki sekcyjne, to generalna idea polega na tym aby można było wyłączyć fragment sieci spod napięcia z minimalnym ograniczeniem ruchu na danym odcinku. Dlatego stację należy podzielić tak na okręgi, aby np wyłączając sieć nad torem 1 można było przejechać po torze 3. Ja odłączniki sekcyjne zostawiam sobie na deser - łatwo je zrobić dowieszając do słupa skrzynkę, włącznik, izolatory i przewody. Gorzej z izolatorem sekcyjnym (czyli tym co na przewodzie jezdnym i nośnym izoluje odcinki) tu jeszcze nie wymyśliłem nic co by się nadawało do pokazania dla sieci 0.3mm - Viessmann (0.56) ma gotowe izolatory sekcyjne ale nie wygladają zbyt "polsko".
 

Podobne wątki