• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

SN61

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
A Gryf nie jeździł z Gdańska do Szczecina? Chyba nawet w tym wątku było o tym napisane.
Oczywiście, że jeździł.

Przy okazji link do krótkiego filmu propagandowo-instruktażowego BHP Poczty Polskiej z lat 60-70, kręconego głównie w Gdyni. Widać na nim przez kilka chwil duet SN61 z ciekawym pociągiem dalekobieżnym ze szczupakami w składzie oraz solo, a także EW90/1/2 w peronach Gdyni Głównej:
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.889 526 30
To stwierdzenie, czy pytanie? Ale tak, z tego, co wiem, przynajmniej pierwsza seria była fabrycznie pomalowana na kremowo-niebiesko.
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
265 0 0
Mam pytanie. Jak to jest z numeracją SN61 na PKP ? Zakupiono - o ile się nie mylę - 250 sztuk tych wagonów, a mamy np. numer 540. Czy to numer fabryczny - no chyba nie, a może ? Proszę o ewentualna odpowiedź.
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
265 0 0
Aha... I stąd wyższa numeracja. A te z silnikiem ganca to od 01 do ?... Chyba jest książka o SN61, ale jej nie mam wiec pytam tu na naszym Forum.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.889 526 30
były 3 serie SN61:
01-130
131-200
500-549
To warto dodać, czym się różniły:
01 - 130 - starsza wersja nadwozia, z pojedynczymi reflektorami i "popielniczką" na środku, ze skrzydełkami, drzwi bagażowe jednoskrzydłowe przesuwne, silnik Ganz-Jendrassik - tylko ta wersja występowała w oryginalnym malowaniu kremowo-niebieskim, później zmienionym na seledynowo-zielone.
131 - 200 - nowsza wersja, z reflektorami we wspólnej obudowie, drzwi bagażowe dwuskrzydłowe, otwierane na boki.
500 - 549 - jak wyżej, silnik polskiej produkcji na licencji Henschla (miały inny dźwięk).
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
265 0 0
A rzeczywiście. Patrzę na zdjęcia i jest "popielniczka", i wspólna obudowa. Ta numeracja jakoś mnie zawsze intrygowała. Jakoś dzisiaj o niej sobie przypomniałem i pozwoliłem sobie zadać takie pytanie na Forum. Tych ganców nie znam z autopsji. Chyba nigdy nie występowały we WDOKP, a może jednak- kiedyś... Dęblin, Skarżysko, Kielce...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.889 526 30
Chyba nigdy nie występowały we WDOKP, a może jednak- kiedyś... Dęblin, Skarżysko, Kielce...
Nie wiem, czy stacjonowały na terenie lubelskiej, a potem wschodniej DOKP, ale z pewnością się tam regularnie pojawiały, m.in. z pociągiem "Karpaty" z Warszawy przez Lublin, Rozwadów, Przeworsk do Przemyśla. Jeździły również na trasie Warszawa - Kraków przez Radom i Kielce.
 
Reakcje
3.673 30 0
Chyba nigdy nie występowały we WDOKP, a może jednak- kiedyś... Dęblin, Skarżysko, Kielce...
Nie wiem, czy stacjonowały na terenie lubelskiej, a potem wschodniej DOKP, ale z pewnością się tam regularnie pojawiały, m.in. z pociągiem "Karpaty"
Tak się złożyło, że SN61 nigdy nie stacjonowały w DOKP Lublin (po 1975 r. Wschodnia DOKP).

Opierając się na artykułach:
1. Paweł Terczyński, Marek Ćwikła: "SN61" z cyklu Nasz Portret [Świat Kolei nr 3/1997]
2. Krzysztof Wiśniewski „Wagony spalinowe serii SN61 cz. I" [Koleje Małe i Duże nr 7 (5/2001)] gdzie jest m.in. wykaz stacjonowania poszczególnych SN61 na sieci PKP, na podstawie danych przekazanych przez Toamasza Roszaka, Piotra Kazimierowskiego i Władysława Chrapka.
3. Rafał Roskosz „Wagony spalinowe serii SN61 cz. II – „Clayton” - echo pamięci" [Koleje Małe i Duże nr 8 (6/2001)]
4. Dariusz Brodowski „Wagony spalinowe serii SN61 cz. III – relacje obsługiwane wagonami SN61 w połowie lat osiemdziesiątych" [Koleje Małe i Duże nr 9 (1/2002)]
5. Piotr Klawczyński „Wagony spalinowe serii SN61 cz. IV – Ostatnie Grudziądzkie „Claytony”" [Koleje Małe i Duże nr 10 (2/2002)]

....fabrycznie nowe SN61 dostarczono do sześciu z ośmiu istniejących DOKP [w trakcie dostaw, DOKP Łódź została rozwiązana w 1958 r., a DOKP Olsztyn nie biorę pod uwagę, bo wprawdzie istniała do 1962 r. to jednak została rozwiązana wkrótce po dostawach pierwszych SN61, w tym do Gdańskiej DOKP (po 1975 Północna DOKP), która to dyrekcja w większości "przejęła" teren Dyrekcji Olsztyńskiej i pod zarządem której SN61 stacjonowały w MD Olsztyn czy MD Korsze.

Już w I połowie lat 70-tych SN61 wycofano z DOKP Warszawa (gdzie stacjonowały w takich lokomotywowniach jak Tłuszcz, Warszawa Wschodnia, Łuków czy Siedlce) i DOKP Kraków (gdzie były przydzielone do MD Kraków). Jeszcze do początku lat 80-tych można było je spotkać w Zachodniej DOKP (do 1975 była to DOKP Poznań) oraz Dolnośląskiej DOKP (do 1975 była to DOKP Wrocław). W tych dwóch Dyrekcjach SN61 przydzielone były do MD Poznań Osobowa, MD Zbąszynek czy MD Leszno (w Zachodniej DOKP) oraz MD Wrocław Gł., MD Jelenia Góra, MD Węgliniec czy MD Legnica (w Dolnośląskiej DOKP).

Najdłużej stacjonowały w DOKP Szczecin (po 1975 r. Pomorska DOKP) oraz w DOKP Gdańsk (po 1975 Północna DOKP). W Dyrekcjach tych dotrwały do lat 90-tych. Przewinęły się przez takie szopy jak MD Szczecin Port Centralny, MD Szczecin Wzgórze Hetmańskie, MD Kołobrzeg, MD Słupsk czy MD Białogard (w DOKP Szczecin / Pomorskiej) oraz na terenie drugiej z wymienionych dyrekcji w MD Gdańsk Południe, MD Gdańsk Zaspa, MD Chojnice, MD Bydgoszcz Gł. (właściwie w MDp Laskowice), MD Toruń, MD Olsztyn, MD Korsze, MD Gdynia / Gdynia Grabówek, MD Zajączkowo Tczewskie i oczywiście MD Grudziądz.

SN61 miały również swój epizod w Śląskiej DOKP (do 1975 DOKP Katowice). Przybyły tam w II połowie lat 70-tych, jednak nie dotrwały końca lat 80-tych. Stacjonowały w takich lokomotywowniach jak MD Zebrzydowice, MD Czechowice Dziedzice, MD Tarnowskie Góry i MD Jaworzno Szczakowa. Można też dodać, że na Śląsku, SN61 zasadniczo obsługiwały służbowe pociągi przewożące pracowników, niekiedy w dłuższych relacjach np. Czechowice Dziedzice - Kraków Płaszów. Natomiast - ciągle opierając się na artykułach, których tytuły i autorów podałem we wstępie - SN61 nigdy nie przydzielono do jakiejkolwiek szopy na terenie DOKP Lublin (po 1975 Wschodnia DOKP). Tak więc dyrekcja ta pozostała jedyną, gdzie popularne "Claytony", "Ganze" docierały tylko z prowadzonymi pociągami, przeważnie "wyższej kategorii" i działo się tak do początku lat 70-tych, kiedy to SP45 wyparły je w tej pracy, a SN61 zajęły się od początku "dedykowanym"dla nich zadaniem, czyli obsługą połączeń lokalnych.

A co do "Karpat" to np. wg Służbowego Rozkładu Jazdy, ważnego od 26 maja 1963 r. „Karpaty” były obsługiwane przez 3 SN61 + 6 wagonów. Niezwykle ciekawie musiał prezentować się ten skład, trzy "dymiące" SN61 i pomiędzy nimi sześć wagonów pasażerskich...

Poniżej trochę zebranych informacji z w/w artykułów, może będą komuś pomocne:

Dostawy SN61 dla PKP.jpg


Stacjonowanie SN61 wg stanu na 1.01.1980.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki