• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budowa SM42

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.782 12 2
#81
Sprawa jest dosyć prosta. Zastosowany sposób prowadzenia maźnic, zwany widłowym, pokazany na zdjęciach, nie umożliwia ruchu poprzecznego maźnicy w widłach. Co za tym idzie każda maźnica ma możliwość ruchu jedynie pionowego. Odpowiedni luz na łożyskach ślizgowych w maźnicach wyklucza przesunięcia pionowe maźnic względem siebie, co oznacza, że cała oś ma możliwość poruszania się jedynie w pionie. Dodając do tego sztywny wałek między osiami wykluczamy dopasowanie się wszystkich 4 kół do nierówności toru. Należy pozwolić obu osiom swobodnie przesuwać się względem siebie.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.938 32 2
#83
Meggido napisał(a):
Dodając do tego sztywny wałek między osiami wykluczamy dopasowanie się wszystkich 4 kół do nierówności toru. Należy pozwolić obu osiom swobodnie przesuwać się względem siebie.
Poniżej zamieszczam szkic, który powinien wyjasnic proble. Odleglosc X jest oczywiscie przesadnie duza aby było widocznepolozenie elementow wzgl siebie w trakcie pokonywania nierownosci. Wg. mnie sztywny walek całkowicie umożliwia dopasowanie sie 4 kół do nierównbości.
 

Załączniki

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.938 32 2
#87
Meggido napisał(a):
Jeszcze raz powtórzę: skręcenie zestawów kołowych względem siebie.
Nie rozumiem jaki tu widzisz problem? Czy wał ze sprężyną czy wał sztywny nie ma to znaczenia. Przecież przekładnie nie są połączone na sztywno. Mogą się skręcac względem siebie w płaszczyźnie poprzecznej do kierunku jazdy. Oczywiście musi byc odpowiedni luz na prowadnicach. Chyba że chodzi Ci o skręcenie przy wpisywaniu się w łuk, które tu oczywiści nie występuje.
 

Rafał G.

Znany użytkownik
Reakcje
3 1 0
#88
Ciekawy jestem czy wy wogóle jeszcze wiecie o czym piszecie, niezły ubaw. Mam nadzieję, że Konrad dalej będzie robił swoje nie patrząc na "skrzyżowania wałków poprzecznych" :twisted:
 

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
72 0 0
#89
A przeczytałem właśnie cały wątek jeszcze raz i zwróciłem uwagę na pewną wypowiedź Meggida - chyba już wiem o jaki obrót chodzi - z tym że według rysunków i zdjęć wynika że maźnice wózków nie będą miały połączenia z obudową przekładni - więc ani nie przejmą momentu obrotowego, ani nie będą się zacinać przy pionowych ruchach. Meggigo, dobrze myślę, że o to chodzi ? Jak tak to rozumiem, że u siebie łączysz maźnice z przekładniami ?
 
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#90
Maźnice jako odlewy nie będą się poruszały pionowo. Osie kończą się wraz z płaszczyzną koła, bez czpieni do maźnic. Ale to wcale nie przeszkadza np. w rozwiązaniu do V100 Demko sztywny wałek i ruchome maźnice na czpieniach osi kół.
 

Załączniki

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.938 32 2
#92
Konrad 0 napisał(a):
Maźnice jako odlewy nie będą się poruszały pionowo. Osie kończą się wraz z płaszczyzną koła, bez czpieni do maźnic. Ale to wcale nie przeszkadza np. w rozwiązaniu do V100 Demko sztywny wałek i ruchome maźnice na czpieniach osi kół.
Właściwe maźnice to nieruchome odlewy w maskownicy, to jest jasne. Chodzi zatem o panewki łożysk które będą amortyzowane, bo tak pisałeś wcześniej. Czyli jakby wewnętrzna ostoja wózka.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
Obudowy przekładni gotowe... z aluminium, które lepiej tłumi drgania silnika i przekładni niż mosiądz. Łożyska zastosowałem z flanszą.
 

Załączniki