• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budowa SM42

OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#21
Szanowni Koledzy
Moim celem tego wątku było pokazywać i wymieniać poglądy, a nie zbierać pochwały czy rozpisywać się o wyższości modelarstwa nad zabawą, ale zapomniałem, że poglądy nt. budowy można wymieniać tylko z praktykami, co tu jest trudne. Poza forum idzie mi to dużo łatwiej choćby np ze wspomnianym już wcześniej kol.Tomkiem czy z kol.Tolo...
I niech tak pozostanie.
Odcinek zakończony :(
Pozdrawiam
P.S. SM42 kol.Tomka była robiona 10 lat temu i w innych warunkach technologicznych jak dzisiaj.
 

darekgol

Aktywny użytkownik
Reakcje
416 4 1
#22
Konrad 0 napisał(a):
Szanowni Koledzy
Moim celem tego wątku było pokazywać i wymieniać poglądy, a nie zbierać pochwały czy rozpisywać się o wyższości modelarstwa nad zabawą, ale zapomniałem, że poglądy nt. budowy można wymieniać tylko z praktykami, co tu jest trudne. Poza forum idzie mi to dużo łatwiej choćby np ze wspomnianym już wcześniej kol.Tomkiem czy z kol.Tolo...
I niech tak pozostanie.
Odcinek zakończony :(
Pozdrawiam
P.S. SM42 kol.Tomka była robiona 10 lat temu i w innych warunkach technologicznych jak dzisiaj.
Pamiętaj, że ............., a karawana jedzie dalej!
Nie zabieraj nam tego, albo daj link do aktualnych foto
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

SD

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.627 3 0
#23
Konrad 0 napisał(a):
...poglądy nt. budowy można wymieniać tylko z praktykami...
Odcinek zakończony :(
Praktyków kilku tu znajdziesz, tylko pewnie wolą poczekać, aż dojdziesz trochę dalej, bo zbyt wiele tu projektów niedokończonych pokazano... Sam też praktykowałem kiedyś w skali większej od H0, choć nie tak dużej jak 0, zresztą w przednim towarzystwie, i mi się akurat Twoja koncepcja napędu z jednym mocnym silnikiem podoba. Ślimaki oszczędzają miejsce, ale samohamowność nie zawsze jest zaletą.

Czy tę budowę też planujesz w tak ekspresowym tempie?

Pozdrowienia,
Sławek
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.599 2 0
#24
ta przekładnia ślimakowa jest 9-cio zwojowa i nie zatrzymuje się nagle duże koło ma 28 zębów co daje przełożenie około 1/3 gdy by była jedno zwojowa to dała by przełożenie 1/28 podobne tryby są w kołowrotkach wędkarskich
 

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
79 0 0
#25
Konrad, nie uciekaj ;) Nawet nie wiesz jak sie ciesze, ze pojawila sie taka relacja. Licze na podejrzenie kilku rzeczy - sam na razie troche po omacku cos tam probowalem, stad moje pytanie o dobor silnika. Choc mam tez kilka nastepnych pytan, po kolei: Czy osie zestawow sa rowniez lozyskowane w obudowie przekladni, czy tam jest luz a pozycjonowanie zebatek zapewnia ta ramka na zewnatrz ? Rozumiem, ze wozek bedzie mial niezaleznie rame z napedem i zewnetrzne atrapy zawieszenia ? Co przekonalo do takiego rozwiazania ? Czy przewidujesz ruchome odsprezynowanie osi (w sumie te panewki wygladaja na ruchome jednak, wiec podejrzewam, ze tak) ? I chyba na razie ostatnia kwestia: Nie boisz sie, ze takie przeniesienie napedu ograniczy obrot wozkow ? Czy tez zastosowane przeguby maja wystarczajaco duzy luz wzdluzny ?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#27
SD napisał(a):
Konrad 0 napisał(a):
...poglądy nt. budowy można wymieniać tylko z praktykami...
Odcinek zakończony :(
Praktyków kilku tu znajdziesz, tylko pewnie wolą poczekać, aż dojdziesz trochę dalej, bo zbyt wiele tu projektów niedokończonych pokazano...
Czy tę budowę też planujesz w tak ekspresowym tempie?
uboottd napisał(a):
Archico, nie uciekaj ;) Nawet nie wiesz jak sie ciesze, ze pojawila sie taka relacja. Licze na podejrzenie kilku rzeczy - sam na razie troche po omacku cos tam probowalem, stad moje pytanie o dobor silnika. Choc mam tez kilka nastepnych pytan, po kolei: Czy osie zestawow sa rowniez lozyskowane w obudowie przekladni, czy tam jest luz a pozycjonowanie zebatek zapewnia ta ramka na zewnatrz ? Rozumiem, ze wozek bedzie mial niezaleznie rame z napedem i zewnetrzne atrapy zawieszenia ? Co przekonalo do takiego rozwiazania ? Czy przewidujesz ruchome odsprezynowanie osi (w sumie te panewki wygladaja na ruchome jednak, wiec podejrzewam, ze tak) ? I chyba na razie ostatnia kwestia: Nie boisz sie, ze takie przeniesienie napedu ograniczy obrot wozkow ? Czy tez zastosowane przeguby maja wystarczajaco duzy luz wzdluzny ?
W sumie to "uboottd" to masz rację, rzeczywiście warto pogadać, bo w Twoim poście widać konkretne stawiane problemy czy pytania, nie po to aby się dopieprzyć, a po to by się zastanowić.
Bajkopisarstwo kpt.Nemo i jemu wtrującemu Markew111, że ktoś coś gdzieś u kogoś coś widział i że ma już swoje zdanie nie doświadczając niczego samemu, i że o włos do tragedii nie doszło przy budowie 5,28m2, czy też przytyki kpt.Nemo o mojej chęci pochwał i trąb tryumfalnych, bałwochwalstwa skomlenia i achów, czy zasiadaniu w loży, są zdecydowanie na poziomie niższym niż modelarstwo, zdecydowanie na poziomie zabawkarskim i są bardziej małostkowe niż autor przytyków sobie wyobraża... Tak się składa że z Tomkiem Stanglem w tym samym dniu omawiałem problemy konstrukcji mojego modelu jak i jego ówczesne problemy przy budowie SM42, więc wiem bezpośrednio od niego to co chciałem wiedzieć i nie potrzeba mi do tego opinii kpt.Nemo o SM'ce Tomka.
Więc proszę nie zamieszczać w moim wątku wszelkiego typu bezsensownych opinii i wypowiedzi...!!!
Nie interesuje mnie zdanie, co kto by zrobił i jakby swoją zrobił - to po prostu zrób i pokaż a wtedy pogadamy. Jeśli chcesz coś napisać to napisz, ale po to aby pomóc zbudować lepszy model a nie w kółko krytykować nie pomagając swoimi doświadczeniami i nic przy tym nie pokazując.
I proszę nie pisać o pochwałach i achach, ochach i tym podobnych bałwochwalczych gestach, szczególnie by nie drażnić kilku osobników...

Więc kolegom kpt.Nemo i Marekw111 i wszystkim im podobnym dziękuję za współpracę, a do Twoich uwag "uboottd" odniosę się jak przemyślę to, na co zwróciłeś uwagę. A tymczasem wersja finalna projektu SM42
Budowę planuję w iście ekspresowym tempie: 31, 42, 43, 44, 45, 46 do wakacji 2012.
Zapału mi nie braknie, bo mam już 68 szt.kół, 34 gearboxy, 9 silników, 9 dekoderów, 9 kompletów kół zębatych STEBA, wszystkie kondensatory, generatory dymu, lampy, diody itp.
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
K

Kpt.Nemo

Gość
#28
Wrażliwy jak panienka,ja też zadam pytanie fachowe, czy Twoje koła zębate (nie tryby jak tu ktos wspominał) mają standartowy, czyli najczęściej stosowany kąt przyporu, co z korekcją zazębienia, oraz luzem międzyzębnym, jakiego smaru zamnierzasz używać w przekładniach, to na początek, będę wdzięczny za odpowiedź, zawsze może się przydać przy niezdarnej próbie budowy jakiegoś badziewnego modelu.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.784 12 2
#29
Czy pomiędzy przekładniami zamocowanymi na osiach przewidujesz wały przegubowe czy wały sztywne?

Kolego archico, musisz wiedzieć, że pokazując model na forum publicznym wystawiasz się na przysłowiowy "odstrzał". Nie dziw się, że jednym się podoba co robisz, drugim nie, to normalne. Jeśli zatem już pokazujesz efekty swojej pracy, odważyłeś się na to, to bądź mężczyzną i przyjmij opinie wszystkich.
 
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#30
uboottd napisał(a):
Czy osie zestawow sa rowniez lozyskowane w obudowie przekladni, czy tam jest luz a pozycjonowanie zebatek zapewnia ta ramka na zewnatrz ? Rozumiem, ze wozek bedzie mial niezaleznie rame z napedem i zewnetrzne atrapy zawieszenia ? Co przekonalo do takiego rozwiazania ? Czy przewidujesz ruchome odsprezynowanie osi (w sumie te panewki wygladaja na ruchome jednak, wiec podejrzewam, ze tak) ? I chyba na razie ostatnia kwestia: Nie boisz sie, ze takie przeniesienie napedu ograniczy obrot wozkow ? Czy tez zastosowane przeguby maja wystarczajaco duzy luz wzdluzny ?
Oś kół łożyskowana jest na panewkach podobnie ja wałek napędowy z osadzonym na nim ślimakiem. Osie kół będą odsprężynowane na panewkach podobnie jak to zaprojektował Slater's. Takie rozwiązanie czyli przekładnia ślimakowa na osi kół zastosowałem przy okazji zakupu zestawów kół z osiami, gdzie właśnie do nich sprzdają te przekładnie oznaczone jako FD01. Wał napędowy Cardana będzie wydłużany, aby nie wpływa na skręt wózków.
Kpt.Nemo napisał(a):
czy Twoje koła zębate (nie tryby jak tu ktos wspominał) mają standartowy, czyli najczęściej stosowany kąt przyporu, co z korekcją zazębienia, oraz luzem międzyzębnym, jakiego smaru zamnierzasz używać w przekładniach, to na początek
kąt natarcia 20 st., luzy są zaprojektowane fabrycznie przez inż. Stefana Bauera STEBA z Monachium, więc nic tu nie wymyślam a korzystam. Smar chcę użyć silikonowo-teflonowy lub molibdenowy. Nie mam wiedzy na ten temat, więc proszę o pomoc...
Meggido napisał(a):
Czy pomiędzy przekładniami zamocowanymi na osiach przewidujesz wały przegubowe czy wały sztywne?
Wały przegubowe Cardana z wydłużanym wałem w czasie skrętu wózka.
Meggido napisał(a):
Kolego archico, musisz wiedzieć, że pokazując model na forum publicznym wystawiasz się na przysłowiowy "odstrzał". Nie dziw się, że jednym się podoba co robisz, drugim nie, to normalne. Jeśli zatem już pokazujesz efekty swojej pracy, odważyłeś się na to, to bądź mężczyzną i przyjmij opinie wszystkich.
Odstrzał...? A kto na mnie poluje...? Polowanie dla polowania...? To właśnie jest zabawa w paintball a nie w modelarstwo. Niczego się nie boję, a jedynie nie mam zamiaru uczestniczyć na tym forum w "polskim piekiełku" niezrealizowanych z różnych przyczyn chłopców.
 

Załączniki

Rafał G.

Znany użytkownik
Reakcje
3 1 0
#31
Dodam od siebie, że przy okazji odbierania zakupionych modeli u Kolegi Konrad 0 miałem okazję zapoznać się osobiście z kilkoma modelami w skali "0" i muszę stwierdzić, że określenie tej skali jako właściwej nie mija się z prawdą. Bardzo zatem proszę o kontynuację tego wątku i dzieleniem się postępami prac. Jak model będzie gotowy to się do Kolegi "wproszę" na ogląd.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Reakcje
1 1 0
#32
"Odstrzał...? A kto na mnie poluje...? Polowanie dla polowania...? To właśnie jest zabawa w paintball a nie w modelarstwo. Niczego się nie boję, a jedynie nie mam zamiaru uczestniczyć na tym forum w "polskim piekiełku" niezrealizowanych z różnych przyczyn chłopców."

Archico:

Anegdota z moich własnych doświadczeń, ale jak najbardziej na miejscu. W tłumaczeniu wolnym.
Wojsko. Okres eliminacyjny. Po jakimś ciężkm biegu wszyscy leżą na sali. Nieładnie pachnie, więc okna pootwerane. Wchodzi nasz kapral.
- Po co te p...e okna otwarte?
- Żeby trochę świeżego powietrza było, panie kapralu.
- Tam gdzie ja jestem, tam nie ma świeżego powietrza!!!

Życząc Ci zatem mnóstwa świezego powietrza i zachęcając do dalszego nagniatania zapewniam, że nie tylko ja będę z uwagą śledził postępy Twojej roboty.
Tally-ho,
T.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.784 12 2
#33
Konrad 0 napisał(a):
Wały przegubowe Cardana z wydłużanym wałem w czasie skrętu wózka.
Nie o te wały pytam. Między przekładniami na osiach jednego wózka.
Meggido napisał(a):
Odstrzał...? A kto na mnie poluje...?
Jakbyś uważnie przeczytał, to byś zauważył, że napisałem "odstrzał" w cudzysłowie, czyli użyłem tego jako metafory.
Czyli jednak boisz się punktu widzenia rozbieżnego z Twoim.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#34
Meggido napisał(a):
Nie o te wały pytam. Między przekładniami na osiach jednego wózka.
Wałek między przekładniami FD01 jest projektowany jako sztywny.
Meggido napisał(a):
Jakbyś uważnie przeczytał, to byś zauważył, że napisałem "odstrzał" w cudzysłowie, czyli użyłem tego jako metafory. Czyli jednak boisz się punktu widzenia rozbieżnego z Twoim.
Daj już spokój z tą wojną w strzelaninę, ja mam taką własną ideę budowy napędu i przy takiej pozostanę z własnego wyboru...
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.784 12 2
#35
Konrad 0 napisał(a):
Wałek między przekładniami FD01 jest projektowany jako sztywny.
To niedobrze. Zatem jako praktyk radziłbym Ci zastosować również przegubowy. Jeśli sztywny, to ruchome maźnice nie mają większego sensu. Na nierównościach toru, a takie są i nie ucieknie się od tego, osie będą Ci się wieszać. Sztywny wałek będzie blokować ruch pionowy każdej z osi.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#36
Meggido napisał(a):
Konrad 0 napisał(a):
Wałek między przekładniami FD01 jest projektowany jako sztywny.
To niedobrze. Zatem jako praktyk radziłbym Ci zastosować również przegubowy. Jeśli sztywny, to ruchome maźnice nie mają większego sensu. Na nierównościach toru, a takie są i nie ucieknie się od tego, osie będą Ci się wieszać. Sztywny wałek będzie blokować ruch pionowy każdej z osi.
Masz rację, w pozostałych dieslach, gdzie wózki są 3 osiowe, wałek będzie na przegubach chociażby ze względu na środkową oś, która musi mieć ruchy na boki. Więc i wózku SM42 też zastosuję takie same wałki z przegubem sprężynowym.
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
79 0 0
#37
Dziekuje za odpowiedzi, w sumie chyba juz tylko jedno pytanie mi przychodzi - czy nie boisz sie, ze wskutek momentu obrotowego na obudowie przekladni caly ten jednak niesztywny uklad sie nie bedzie dziwnie zachowtywal ? Czy moze obudowa ma jakas blokade przed obrotem ?
 
OP
OP
K

Konrad 0

Gość
#38
A tak będzie wyglądać połączenie przekładni ślimakowych na osiach kół z wałkiem napędowym z przegubami sprężynowymi...
 

Załączniki

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.632 255 31
#40
Konrad 0 napisał(a):
A tak będzie wyglądać połączenie przekładni ślimakowych na osiach kół z wałkiem napędowym z przegubami sprężynowymi...
dobra rzecz , mam taki w ence (N)
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora: