• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Skrzynki "PIKART" - porady

Reakcje
1.550 19 9
#21
Czy doczytałeś etykietkę do końca? To jest olej lniany, OLEJ.
Pokost używło się dawno temu jako impregnat pod farby olejne, ale takie prawdziwie olejne, a nie współczsne, na żywicach. Pachniał nieładnie i nawet po wyschnięciu pozostawiał wrażenie tłustej powierzchni. Zakładam, że nie o taki efekt ci chodzi... :niepewny:
Lepiej oddaj ten pokost do sklepu i poszukaj kaponu.
 
Reakcje
3 0 0
#23
Montaż skrzynek PIKART to zadanie, które można zrealizować na kilka sposobów, a wybór odpowiednich materiałów do ich montażu ma kluczowe znaczenie dla trwałości i stabilności konstrukcji. Dołączone wkręty są zazwyczaj wystarczające do prawidłowego zamocowania skrzynek, jednak dodanie kleju, takiego jak wikol, może zwiększyć wytrzymałość połączeń, co jest szczególnie istotne w przypadku elementów narażonych na wibracje lub zmiany temperatury.Wykorzystanie wikol na łączeniach może pomóc w uszczelnieniu i wzmocnieniu konstrukcji, co jest korzystne, jeśli skrzynki będą eksploatowane w trudniejszych warunkach. Warto jednak pamiętać, że użycie kleju może sprawić, że demontaż skrzynek w przyszłości będzie trudniejszy, dlatego warto rozważyć, czy jest to konieczne w Twoim przypadku.Podsumowując, jeśli zależy Ci na solidności montażu i nie planujesz częstego demontażu skrzynek, zastosowanie zarówno dołączonych wkrętów, jak i wikol na łączeniach będzie dobrym rozwiązaniem. W przeciwnym razie wystarczające mogą być same wkręty.



_________________________
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

grosiszcze

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 232 2
#25
Kapon jest obecnie trudno dostępny w sklepach typu castorama. Generalnie występuje pod nazwami Drewnochron Capon Extra, Drewnochron Capon Szpachla, Domalux Capon Ekstra itp. Deski impregnować po sklejeniu i skręceniu. Jeśli chcesz skręcać to przed skręceniem lepiej nawiercić otwory pod wkręty, sklejka w deskach od Pikarta lubi się rozwarstwiać przy wkręcaniu wkrętów wzdłuż warstw sklejki.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.051 144 0
#27
Albo coś się zmieniło przez ostatnie 20 lat w UE i deski, kleje i wkręty są jakieś mniej odporne, albo... przesadzacie.

Ciekawym jest ilu jest na forum posiadaczy modułów starczych niż 10-15 lat? I co się z tymi modułami dzieje po tym czasie?
O iluś lat skręcam jeno deski na wkręty, ostatnio może dorzucam wikolu w otworki na wkręty. Żadnych utrwalaczy, impregnatorów.

Moje moduły oparte na profilach od @Kpt. Nemo i deskach z Leroy (jak jeszcze można było tam normlanie kupić, czyli gdzieś tak przed pandemią) leżą całorocznie w dwóch różnych piwnicach i jakoś nie widać śladów popękania, rozłażenia się czy czego tam jeszcze.

@t_domagalski Tadziu, ile lat ma słynna wrocławska "szafa" - trzyma się?
 
Reakcje
1.550 19 9
#28
@t_domagalski Tadziu, ile lat ma słynna wrocławska "szafa" - trzyma się?
Ma już ~22 lata i trzyma się dobrze. :cool:
Dla niewtajemniczonych - Miśkowi chodzi o moje pierwsze moduły w TT, wykonane z pozostałości po starym poniemieckim kredensie i uzupełnione częściami ze sklejki 9 i 15mm. Moduły te były wycinane ręcznie wyrzynarką, klejone na Wikol i skręcane na wkręty. Od zewnątrz są pomalowane farbą olejną. Od wewnątrz zaimpregnowane są jedynie te fragmenty ze sklejki, które (nie wiem, z jakiego powodu?) wykazały skłonność do ciągnięcia wilgoci.

Albo coś się zmieniło przez ostatnie 20 lat w UE i deski, kleje i wkręty są jakieś mniej odporne, albo... przesadzacie.
Ja myślę, że to nie deski są mniej odporne, tylko ludzie mniej cierpliwi.
Ja swoje deski na moduły wrzuciłem na 0,5 roku do piwnicy, żeby tam je wysezonować. I dopiero po tym czasie przystąpiłem do wycinania i dopasowywania elementów. Dzięki temu nawet po tych 22 latach nic mi się nie paczy i nie wichruje.

....sklejka w deskach od Pikarta lubi się rozwarstwiać przy wkręcaniu wkrętów wzdłuż warstw sklejki.
Nie tylko od Pikarta. Każda sklejka się rozwarstwi, gdy wkręcasz coś pomiędzy warstwy. Dlatego ja zawsze najpierw nawiercam wiertarką otwory pod wkręty o średnicy o 0,5 - 1mm mniejszej niż średnica wkrętu.
 
Ostatnio edytowane:

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
#29
Ale się narobiło, każda skrzynka pozostawiona jako "goła" jest niezbyt elegancka, widać gniazda , wczepy, śruby i inne pierdoły, Kolega malować nie chce, no to niech sobie kupi samolepną okleinę drewnopodobną jak choćby taką, https://allegro.pl/oferta/okleina-d...192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=g asortyment jest duży, jak nie lubi drewnianych dą w jednym kolorze.

Swoją drogą nawet jeśli się nie jest specjalistą w jakiejś dziedzinie, to warto pogłębić wiedzę, teraz jest łatwiej, cywilizacja obrazkowa nie wymaga tak rozwiniętego intelektu, dawniej trzeba było znaleźć książkę co już było trudne, przeczytać ją , nie każdy potrafił od pierwszego podejścia, no i najważniejsze zrozumieć, a potem już z cudem graniczyło zdobycie tego o czym książka nam mówiła, samo zastosowanie recepty to wisienka na torcie.

Dwa pytania mnie nurtują, co jeszcze doradzicie naszemu przyszłemu budowniczemu, no i na co mu ta skrzynka. Ale w jesieni życia już poskramiam swoją ciekawość.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.051 144 0
#32
Nemo wycinał różne grubości, od 12 do 18mm. Przynajmniej takie pamiętam ;)
Mój pierwszy moduł zaczęty w marcu 2005 ma czoła (nie profile) ze sklejki 12mm, ścianki 10mm. Nadal się dobrze trzyma jak "szafa" Tadeusza.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.442 486 107
#34
Kapon jest obecnie trudno dostępny w sklepach typu castorama. Generalnie występuje pod nazwami Drewnochron Capon Extra, Drewnochron Capon Szpachla, Domalux Capon Ekstra itp. Deski impregnować po sklejeniu i skręceniu. Jeśli chcesz skręcać to przed skręceniem lepiej nawiercić otwory pod wkręty, sklejka w deskach od Pikarta lubi się rozwarstwiać przy wkręcaniu wkrętów wzdłuż warstw sklejki.
No właśnie, jest bardzo trudno dostępny:confused:. Ciekawe w sumie dlaczego. Udało mi się znaleźć tutaj, mam nadzieję że ten jest w porządku : https://sklep.bato.pl/lakiery-nitro...6NXVwxNNj27e-ZhfkqGUlHSrnD6BmzJF8CgCQnYfb46JW


Nie tylko od Pikarta. Każda sklejka się rozwarstwi, gdy wkręcasz coś pomiędzy warstwy. Dlatego ja zawsze najpierw nawiercam wiertarką otwory pod wkręty o średnicy o 0,5 - 1mm mniejszej niż średnica wkrętu.
No właśnie miałem pytać, jakiej średnicy wiertła użyć do nawiercenia tego otworu. Z tego co pomierzyłem to wkręt Pikart ma śr. 3mm. Więc wiertło 2mm które posiadam powinno być odpowiednie.

Chciałbym jednak przy tej okazji (na przyszłość) kupić sobie również inne wiertła o mniejszych średnicach. Dodatkowo aby wygodnie użyć ich we wkrętarce dobrze by było aby były z końcówką HEX 1/4 (a jak by były do drewna to już w ogóle luksus). Wiecie może gdzie takie kupić?


Dwa pytania mnie nurtują, co jeszcze doradzicie naszemu przyszłemu budowniczemu, no i na co mu ta skrzynka. Ale w jesieni życia już poskramiam swoją ciekawość.
Na co mi ta skrzynka? Konkretnie to kupiłem dwie skrzynki. A w jakim celu? Nooo....trzeba zacząć w końcu zbierać praktykę w dziedzinie budowy makiety. Na tych dwóch metrach zamierzam zbudować mały przystanek kolejowy, zainstalować semafory (naturalnie do innego posterunku ;)), trakcję elektryczną, pobawić się w zieleń itp. Takie laboratorium doświadczalne.

A że akurat moje życie szerokim łukiem omijało takie różne techniczne praktyki, to zadam nie jedno jeszcze dziecinne pytanie. Ale trudno, nie zamierzam prochu wymyślać sam, a i wstydzić się szyderców już przestałem :p
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.230 508 29
#35
Dwie skrzynki, no to miejsca mnóstwo, cmentarz obowiązkowo i wesołe miasteczko.
Szyderców tu nie znajdziesz, sami fachowcy.
No to będę obserwował, tylko czy mam tyle czasu jeszcze.

Ja wiercę wiertłem o średnicy rdzenia śruby plus 0,1-0,3 mm , zależy jakich śrub będziesz używał, ja używam czarnych do kartongipsu 3 X 40 lub 3,5 X 45 mm. Na przykład takich https://allegro.pl/oferta/wkrety-cz...wych-3-5-x-45-mm-drewno-1kg-azmet-16268678632 w marketach budowlanych nie kupuję bo ceny są znacznie zawyżone.

Jak doradzać to na całego, w elemencie przez który śruba przechodzi swobodnie wiercę otwór o średnicy zazwyczaj 4,5 mm , powinieneś nabyć także pogłębiacz/fazownik https://artykulytechniczne.pl/pogle...MI25_e0Le5iQMVMECRBR22pwFHEAQYAyABEgKi7vD_BwE

Aby uniknąć rozwarstwienia się ścianki w którą wkręcamy śrubę, ja ściskam miejsce na sklejce ściskiem stolarskim, pomaga, nie wiadomo z jakiej sklejki są elementy Twoich skrzynek, znaczy gatunek drewna no i pochodzenia.
Mogę Ci to wszystko pokazać na fotkach, ale dopiero w poniedziałek jak wrócę do zakładu specjalnej troski, może inni budowniczowie Ci doradzą inaczej, lepiej, szybciej, zobaczymy.
 
Ostatnio edytowane:

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
339 2 3
#36
Nie tylko od Pikarta. Każda sklejka się rozwarstwi, gdy wkręcasz coś pomiędzy warstwy. Dlatego ja zawsze najpierw nawiercam wiertarką otwory pod wkręty o średnicy o 0,5 - 1mm mniejszej niż średnica wkrętu.
Jeśli mogę doradzić wkręty firmy Wurth Assy 4 - samowiercące i wcinające się w drewno - nic się nie rozwarstwia - zero problemów.
wurth-wkret-assy-4-csmp-rw20-a2k-4x60-250szt-019014060-005-250.png
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.442 486 107
#37
@corwin, a czy to jest dokładnie ten wkręt co na zdjęciu? Bo z opisu wynika, że ten akurat nie posiada końcówki samowiercącej tylko np. ten :

efefe.jpg

Druga sprawa. Ten pokazany przez kolegę na zdjęciu ma gwint znacznie krótszy niż wkręty dołączone przez PIKART. Czy te z krótszym będą odpowiednie czy raczej wybrać te z podobnym gwintem?

Trzecie pytanie. Czy wcześniejsze nawiercenie mniejszym wiertłem ma sens przy zastosowaniu tych wkrętów? W sensie zaszkodzi, pomoże czy będzie to neutralne ?
 
Ostatnio edytowane:

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.381 36 7
#39
I już robią się teorie, analizy do tak mało wymagających połączeń:
- marka jest pomijalna,
- w drewnie w zasadzie każdy ostro zakończony wkręt będzie samowiercący (ten corwina nie jest samowiercący jako taki, ale jak pisałem - w drewnie będzie)
- nie stosowałbym w skrzynkach typowych wkrętów samowiercących (jak pokazał diesel) - jest ryzyko rozszczepienia sklejki
- gwint krótszy z gładkich trzpieniem ma za zadanie docisnąć przykręcany materiał (bez tego, gwint znajdzie ściezkę już na start w obu płytach sklejki i i ich nie dociśnie
- zamiennie można rozwiercić otwór w wierzchniej sklejce tak, aby wkręt luźno wchodził.


Ja nie polecam typowych wkrętów z wiertłem przy użyciu w drewnie - za bardzo będzie rozpychać, lepiej zwykłe (kształt końcówki jak u corwina). Skupiłbym się na nawierceniu fazownikiem miejsca po łeb śruby i użyciu wkrętów na torx.