• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.603 36 1
Nie mogę się zgodzić z kolegą @Hoart. Wysięgniki, w których górne poziome ramię jest wykonane z grubego kształtownika, były stosowane w wyjątkowych, specyficznych sytuacjach (nie znam się na tym aż tak, żeby wytłumaczyć konkretnie, w jakich) (....) .
Grube ramiona odciągowe stosuje się gdy słup na łuku stoi od jego wewnętrznej strony. Sieć wtedy napiera na słup i zwykły odciąg by tego nie utrzymał.

Chciałbym przedstawić mój prototyp "biedasłupu" czyli alternatywy dla gotowych rozwiązań dostępnych na rynku. Druk 3d z PLA (domyślnie będzie ABS), bez obróbki. Osobno drukowany jest słup, fundament oraz wysięgnik, wystarczy to tylko poskładać w całość.
Mam podobne słupy wykonane przez użytkownika Nikodema5 na Allegro. To, o co chciałabym zapytać, to jaka jest sztywność Twoich słupów. Ma to znaczenie przy budowie sieci naprężanej. Natomiast gdyby ktoś chciał budować sieć pod przewody Viessmanna (one same utrzymują sztywność), to wydaje mi się, że takie tanie i zarazem ładne słupy to ratunek dla naszych portfeli i naszych elektrowozów. Trzymam mocno kciuki za projekt. Gratuluję!
Takie jak Twoje słupy - jeśli będą sztywne - będą ratunkiem także dla "sieciowców" pracujących z siecią 0.3mm. Wtedy jednak ja osobiście wykorzystałbym do uzbrojenia Twojego słupa wysięgniki Viessmanna. Tu, na zdjęciu pokazuję bramkę Nikodema5 (Allegro) właśnie z druku 3D, którą połączyłem z Viessmannem. Niestety nie miałem jeszcze czasu zawiesić sieci więc nie wiem czy uzyskam dobrą sztywność. Właśnie z powodu obaw o stabilność przewodu tak gęsto ustawiłem bramki. Czyli znowu coś za coś. Konstrukcie sztywne są droższe i można je bardziej obciążać. Konstrukcji tańszych aby utrzymać ich sztywność trzeba stosować więcej.

Nikodema5 bramki.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.480 552 30
Rysunki zamieszczone przez kolegę @Hoart są przydatne, ale w kontekście tej dyskusji wymagają dalszego komentarza. Mogę zgodzić się z twierdzeniem, że wykonany przez kolegę @old_jawa prototyp bardziej przypomina słup sieci półskompensowanej. Należy tu jednak podkreślić, że w Polsce sieć półskompensowana w zasadzie nie jest już od dość dawna budowana. Dawniej taka sieć była stosowana na torach dodatkowych i bocznych większych stacji, na torach lokomotywowni i w innych miejscach, gdzie ruch odbywał się z niewielką prędkością. Na torach głównych zasadniczych i na szlakach sieć półskompensowana nie była budowana, choć oczywiście mogły zdarzyć się jakieś wyjątki.

Udało mi się wyszperać w komputerze trochę zdjęć, na których jakoś widać słupy różnego typu. Niektóre zdjęcia nie są najlepsze, bo są wykadrowane z większych, bo oczywiście same słupy nie były głównym przedmiotem mojego zainteresowania.

Na początek dwa przykłady słupów sieci półskompensowanej z izolatorami dwóch typów, starszego i nowszego:

półskompensowana 1.JPG

półskompensowana 2.jpg


Sieć skompensowana, słupy stalowe z ukośnikami starszego typu, z teownika (na drugim zdjęciu lewy słup jest betonowy, starszego typu):

stare stal 1.jpg

stare stal 2.JPG


Sieć skompensowana, słupy betonowe nowszego typu, z ukośnikami nowymi, z prostej rury:

nowe beton 1.jpg

nowe beton 2.jpg


Nowe ukośniki bywają też stosowane na słupach stalowych:

nowe stal 1.jpg
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.042 448 99
Zobacz załącznik 919482
1.
Wg mnie Kolega old jawa wykonał niechcący przez przypadek techniczny konstrukcję dość podobną do konstrukcji zawieszenia sieci trakcyjnej półskompensowanej b.
Oczywiście, żeby ta konstrukcja Kolegi była dosłownie podobna, trzeba by było jeszcze nad nią popracować, to i owo zmienić, ale już teraz to co wykonał Kolega jest dość wyraźnie przypominające konstrukcję "b"

Ciąg dalszy wyjaśniania nastąpi.
A czy koledzy mają wiedzę dlaczego czasem spotyka się słupy z takim ustrojstwem (konstrukcją)? Czemu ma to służyć?
Elementy trzymające sieć trakcyjną (linę nośną, wieszaki i drut jezdny) mocowane są nie bezpośrednio do słupa, ale do takich - nie wiem jak to nazwać....

slup.jpg
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.791 62 1
To, o co chciałabym zapytać, to jaka jest sztywność Twoich słupów.
Sam słup jest sztywny natomiast wysięgnik jest bardziej elastyczny od tego z Viessmana i niestety przy tych grubościach i materiale jest to nie do przeskoczenia. Myślałem głównie o zastosowaniu gotowych przewodów z Viessmanna, nie wiem czy mój wysięgnik dobrze by współpracował z konstrukcją która wymaga naprężeń. Odnośnie wysięgnika mam właśnie największy niedosyt bo przydałby się do tego słupa jakiś ładniejszy, odlewany z metalu ale to poza moimi możliwościami technologicznymi. Czy Twoje wysięgniki Viessmana na bramkach są w stanie oryginalnym czy przerabianym? Mam ich ze 3 słupy i wysięgniki w nich inaczej wyglądają.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.603 36 1
Odnośnie wysięgnika mam właśnie największy niedosyt bo przydałby się do tego słupa jakiś ładniejszy, odlewany z metalu ale to poza moimi możliwościami technologicznymi. Czy Twoje wysięgniki Viessmana na bramkach są w stanie oryginalnym czy przerabianym? Mam ich ze 3 słupy i wysięgniki w nich inaczej wyglądają.
To są wysięgnika Viessmanna, które staram się polonizować. Myślę, że jeżeli ktoś będzie budować sieć tego producenta, to tak jak wspominałem słupy będą tylko utrzymywały wysokość. Sama sieć nada sztywność, także uważam że to będzie bardzo dobra alternatywa. Jeżeli słupy są rzeczywiście sztywne, to chętnie od kupię od Ciebie kilka na próbę aby zobaczyć czy dadzą się wykorzystać z innymi wysięgnikami do sieci 0.3mm. A gdyby nie, to chętnie wykorzystam je jako materiały zaplecza lokalnego zakładu Energetyki. :)
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.827 53 2
Czy któryś z kolegów prowadził jakieś obserwacje makiet / modułów czy może ma po prostu wiedzę - jakie największe odległości między kolejnymi słupami na prostym odcinku toru udało się komuś postawić wraz z siecią. W oryginale takie odległości wynoszą chyba ok 65-70 metrów, co w skali H0 wynosi ok 70-75 cm. Czy wykonanie odcinka sieci o takiej długości jest technicznie wykonalne?
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
@qwertas z tym trzeba iść na kompromis. Tak aby wizualnie pasowało. Stosuj Viessmana więc od długości drutu jestem zależnym postawiłem na 32cm. Wygląda tak jak widzisz na fot poniżej.
FB_IMG_1664403954096.jpg
FB_IMG_1664403968422.jpg


Podoba mi się sieć, ale hardem też nie jestem. Postawiłem na funkcjonalności i wytrzymałość, w tym Viesssmann jest nie do przeskoczenia... Coś za coś. Grubość sieci przełknąłem i dziś ja spokojnie akceptuje.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.112 6 0
Może już był wałkowany ten temat, może nie, ale raz jeszcze można się do niego odnieść, mianowicie - słupy Vissmanna - jak je upodobnić do takich, które występowały i może jeszcze gdzie nie gdzie występują na sieci PKP ? Otóż wg mnie sprawa jest banalnie prosta, trzeba tylko wyciąć w słupie Vissmanna co drugi wspornik poziomy i koniec. Słupy Vissmanna posiadają 14 poprzeczek, natomiast słupy nasze posiadają 7 poprzeczek, a więc wyciąć trzeba co drugą poprzeczkę. Słupy Vissmanna bez tego zabiegu, a montowane w klimatach PeKaPe rażą bardziej niż gruby drut sieci trakcyjnej.
Akurat dziś Kolega Szwed1978 wrzucił zdjęcie, na którym jest słup z siedmioma poprzeczkami wersji PekaPe, czyli taki odchudzony słup vissmannowy
Szwed1978.jpg
 

Krystian

Znany użytkownik
Reakcje
517 2 4
Z trakcją już tak jest osobiście też mam słupy vissmanna i zgadzam się z Kolegą wycięcie kilku poprzeczek dużo bardziej poprawia wygląd. Co do drutów są jakie są niestety ale czy to na wystawie czy też w domu zawsze elektryk nawet pod grubym drutem wygląda realistyczniej niż przepięknie spatynowany np.ET22 na szlaku bez trakcji.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
Kto co lubi. Mnie te poprzeczki nie przeszkadzają ani też nie oślepiają... Może kiedyś przyjdzie czas to zrobię jak koledzy wyżej mówią... A może poprostu słupy wymienie? Nie wiem. Jak na razie jest tak a nie inaczej :X3:
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.112 6 0
A ja wiem, Kolegi diorama z tymi Vismannami to po prostu kawałek ziemii jeszcze po stronie zachodnich sąsiadów, tuż przed mostem na Odrze i graniczną stacją w Kunowicach, regionalny międzynarodowy pociąg Cottbus -Poznań właśnie opuścił stację w Oderbucke i zmierza ku granicy z Polską, oczywiście prowadzi skład już nasza lokomotywa. Na poprzednim zdjęciu kolejna EU07 jadąca luzem w kierunku stacji Oderbrucke po przejęcie kolejnego składu w naszym kierunku. I tak dalej..
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.480 552 30
regionalny międzynarodowy pociąg Cottbus -Poznań właśnie opuścił stację w Oderbucke i zmierza ku granicy z Polską, oczywiście prowadzi skład już nasza lokomotywa
To akurat byłaby kompletna fikcja, bo polskie elektrowozy jednonapięciowe do Oderbrücke wjeżdżają tylko z pociągami towarowymi.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.044 67 25
A ja wiem, Kolegi diorama z tymi Vismannami to po prostu kawałek ziemii jeszcze po stronie zachodnich sąsiadów, tuż przed mostem na Odrze i graniczną stacją w Kunowicach, regionalny międzynarodowy pociąg Cottbus -Poznań właśnie opuścił stację w Oderbucke i zmierza ku granicy z Polską, oczywiście prowadzi skład już nasza lokomotywa. Na poprzednim zdjęciu kolejna EU07 jadąca luzem w kierunku stacji Oderbrucke po przejęcie kolejnego składu w naszym kierunku. I tak dalej..
Widzisz co chcesz widzieć :) i masz do tego prawo.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.112 6 0
To akurat byłaby kompletna fikcja, bo polskie elektrowozy jednonapięciowe do Oderbrücke wjeżdżają tylko z pociągami towarowymi.
Kolego Andrzeju Harassek, to nie dział kolei prawdziwej tego forum, to dział kolejek w skali H0 i tu wszystko jest fikcją, ale też wszystko jak to w świecie fikcji może mieć fikcyjną realność urojonej prawdziwej - kolei pod drutem. Tu można zmyślać do woli, ale pod warunkiem sensownego wytłumaczenia co, jak, gdzie, kiedy i dlaczego.

Na dioramce Kolegi Pantograf jest sfotografowany skład (źle napisałem wczoraj ,że to MRP relacji Cottbus-Poznań prowadzony przez EU07-171- taki rodzaj pociągu z takim składem będzie dopiero możliwy za jakiś czas), na zdjęciu - jest sfotografowany dwu wagonowy skład kolonijny, międzynarodowej wymiany uczniów szkół podstawowych regionów przygranicznych, skład z pustymi wagonami w malowaniu epoki początków transformacji ustrojowych właśnie wraca z terytorium jeszcze oficjalnie istniejącego NRD.
Natomiast na innym zdjęciu Pantografa jest sfotografowany w słoneczny letni dzień EU07-429, już po stronie niemieckiej, jadący luzem po brutto do Oderbrucke. ;)
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
8.022 140 3
Czy któryś z kolegów prowadził jakieś obserwacje makiet / modułów czy może ma po prostu wiedzę - jakie największe odległości między kolejnymi słupami na prostym odcinku toru udało się komuś postawić wraz z siecią. W oryginale takie odległości wynoszą chyba ok 65-70 metrów, co w skali H0 wynosi ok 70-75 cm. Czy wykonanie odcinka sieci o takiej długości jest technicznie wykonalne?
Nic z tych rzeczy słupy na makiecie stawia się co 45cm na prostej. Na łukach tak jak wychodzi z łuku. Można przy pomocy nitki i pinezek wyznaczyć ile słupów będzie potrzeba żeby sieć dobrze wisiała.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
8.022 140 3
Może już był wałkowany ten temat, może nie, ale raz jeszcze można się do niego odnieść, mianowicie - słupy Vissmanna - jak je upodobnić do takich, które występowały i może jeszcze gdzie nie gdzie występują na sieci PKP ? Otóż wg mnie sprawa jest banalnie prosta, trzeba tylko wyciąć w słupie Vissmanna co drugi wspornik poziomy i koniec. Słupy Vissmanna posiadają 14 poprzeczek, natomiast słupy nasze posiadają 7 poprzeczek, a więc wyciąć trzeba co drugą poprzeczkę. Słupy Vissmanna bez tego zabiegu, a montowane w klimatach PeKaPe rażą bardziej niż gruby drut sieci trakcyjnej.
Akurat dziś Kolega Szwed1978 wrzucił zdjęcie, na którym jest słup z siedmioma poprzeczkami wersji PekaPe, czyli taki odchudzony słup vissmannowy
Zobacz załącznik 921493

Ja tak przerabiałem słupy od Viessmanna. Po lewej Kluba, po prawej Viessmann.

słup Viessmann polonizacja.jpeg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.112 6 0
Nie wiem czy były/są słupy na PKP z sześcioma wspornikami- poprzeczkam, czyli takimi jakie robi Kluba, natomiast na pewno na PKP były/są słupy z siedmioma wspornikami-poprzeczkami. Vissmann po odjęciu z czternastu poprzeczek siedmiu daje dokładnie taki obraz słupa jaki powinien być. Trzeba tylko pamiętać o daszku na szczycie słupa (Vissmanna), który to wyraźnie jest widoczny na słupie Kluby. Sprawa izolatorów i wysięgników to osobny temat.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.112 6 0
Słupy na PKP były, są z sześcioma poprzeczkami również takie jakie robi firma Kluba.
Dziś jadąc na hobby do Poznania miałem przesiadkę w Białym Stoku i oczywiście na chwilę wybrałem się grupę rozrządową Michał, ale że czasu miałem tyle co kot napłakał pstryknąłem tylko dwie foty.
BIAŁYSTOK MICHAŁ.JPG

BIAŁYSTOKMICHAŁ2.JPG
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 91

Podobne wątki