• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.382 67 5
Hoart, nie wiedziałem, że z Ciebie taki ogrodnik :p ;)

A fakt faktem, że takiej makiecie odpowiednie tło dobrze by zrobiło ;)
Wtedy to już będzie trudno odróżnić, czy to makieta, czy real (y)
 

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
147 6 0
Panowie cieszę się, ż e się wam podoba moja praca. :)
Rozstawiając moduły w domu zajmuję dwa pokoje i ciężko mi się poruszać, staram się bardzo, aby jak najmniej otoczenia weszło w kadr przy robieniu fotek.
Pomyślę nad tłem.

bardzo ciekawe połączenia pomiędzy modułami:) możesz zrobić kilka zbliżeń?:) masz jakiś wzorzec na którym lutujesz?
Sposób połączenia między modułami wygląda podobnie na wszystkich modułach. Rożnica jest tylko w długości łącznika, a to jest już różnie w zależności od miejsca.
Miejsce łączenia jest zawsze ok. 9 cm od słupa wtedy połączenie sieci jest blisko słupa co zapewnia sztywność. Wcześniej połączenia sieci robiłem 22.5 cm od słupa i problem był taki, że ślizgacz zsuwał się na boki w miejscu łączenia. Teraz jest OK.

Dolny przewód jest zagięty tak, aby koniec zagięcia był wzdłuż osi drutu, a górny na ukos lekko do dołu. Jak wcześniej giąłem łączniki na ukos to nie do końca do siebie pasowały i tworzyły się "garby" w miejscach połączeń i haczył się ślizgacz.
Końcówki na modułach górna i dolna są zagięte na ukos i lekko do dołu.
DSCN7195.JPG
DSCN7201.JPG
DSCN7199.JPG

[DOUBLEPOST=1435007249,1435006115][/DOUBLEPOST]Panowie,
Filmik będzie jutro. Zostały mi dwa łączniki do zrobienia.
Wygląda na to, że da się jeździć pod drutem na modułach. Jazdy testowe wypadły pomyślnie.:)
 

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 17 2
Widze ,ze wszyscy robią trakcje z drutu stalowego, wiec postanowiłem i ja zrobić ze stalowego. Łaczniki zrobie z 0,18 bardzo twardego mąsiadzu no i oczywiście na dole PODWÓJNY! Ciekawi mnie jaką to sztywnosć bedzie miało. Jak zrobie wrzucę foty.
 

Ostbahn

Znany użytkownik
Reakcje
33 0 0
Lepiej już nie wytłumaczę jak to:
Zobacz załącznik 304802

Ząbki (wcięcia na wysięgnik) składamy w jedną stronę. Oczywiście nie wiem czy tak ma być, ja tak to widzę.
Ja sobie odpuściłem Ostbahna i kupiłem Klubę (tylko 2 słupy były mi potrzebne, a w zasadzie to jeszcze ich nie użyłem)
Blaszki układamy warstwami w kolejności tak jak na zdjęciu dopasowując do siebie "ząbki" pod montaż wysięgnika.
DSC03121.JPG
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.671 37 1
(...)Proponuje pomalować trakcje na czarny matowy a w niektórych miejscach na jasny zielony matowy,bedzie sprawiało wrażenie trakcji zaśniedziałej. (...) Ja lutowałem kiedyś słupy ze stalowego i po ok pół roku rdza opanowała luty. Czy wy naciagacie go jakoś czy tylko gotowe odcinki wieszacie do słupów? i czy wykonujecie jakieś długie odcinki czy tylko miedzy słupami itd... Arturo bstok.
Heloł! Trzeba malować przewody jak najszybciej. Rdza opanowuje druty, a czyszczenie ich później jest niemożliwe (chyba, że jak zwykle czegoś nie wiem i są jakieś chemikalia, które zrobią to bez użycia jakiejkolwiek siły). Artur nie napisał ale korzysta ze wzornika przy lutowaniu i dlatego Jego sieć wygląda tak pięknie. Dodatkowo jeśli dobrze zrozumiałem sieć Artura jest zrobiona z jednego kawałka drutu. Ja niestety robię odcinkami - od supa do słupa. Wynika to z lęku, że lutowane połączenie między ramieniem odciągowym, a przewodem jezdnym może nie wytrzymać intensywnej eksploatacji i wtedy łatwo o uszkodzenie odbieraka lub wysięgnika. Wymyśliłem sobie, że robienie pętelek na każdym ramieniu odciągowym zapewni większe bezpieczeństwo. Czy tak będzie? Nie wiem. Wiem że ceną za to jest - brzydki wygląd tych mocowań i "garbiki", o które lubią zaczepiać ślizgacze delikatniejszych odbieraków.
PS Kupiłem jakiś czas temu u Makieciarza fajny gadżet. Myślałem, że pokaże jak zawiśnie ale życie zawodowe spowolniło znacząco moje prace nad siecią i sfotografuję to w opakowaniu. Ale piszę o tym, gdyż zobaczyłem, że Sommerfeldt produkuje GOTOWE!!! przęsła elektrycznej sieci trakcyjnej z miedzi o grubości drutu 0.3mm!!. Drogie są jak skunks ale dla osób, które robią krótki moduł lub dioramę, jednorazowy wydatek i mnóstwo zaoszczędzonego na robienie innych rzeczy czasu, może być doskonałym rozwiązaniem!
 

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 17 2
No i tak. Zrobiłem odcinek trakcji dł 35cm ale jak: z podwójnym drutem na dole i na górze. No przyznam jest to sztywne ale drut stalowy obsiada rdzą. Także nawet jesli pomalujemy to od dołu po tarciu slizgacza moga wystapic niespodzianki w postaci rdzy. Ja rezygnuje ze stali i ide w mosiądz i naciagi, tak jak wczesniej to pokazalem w tym wątku. Muszę tylko opracować przyżąd do lutowania wieszaków, bo bedzie się to odbywało na zawieszonej trakcji. Robią się nowe słupy kratowe. Mam nadzieje że wyjdą dobrze.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.671 37 1
@jacol_placol nie jestem materiałoznawcą - czy uważasz, że jest to jakieś zagrożenie dla wytrzymałości drutu? Który z przewodów będzie trwalszy i bardziej odporny na ścieranie przez ślizgacze? Ten mój nowy lęk powoduje, że zastanawiam się czy może rzeczywiście nie powinnyśmy z założenia robić drutu jezdnego podwójnego albo wręcz tak wyregulować sprężynki odbieraków aby tylko muskały przewód. Potrzebna jest nam pomoc: @DarekW czy w wolnej chwili mógłbyś zmierzyć grubość przewodów Viessmanna na linii gdzie masz największy ruch lokomotyw elektrycznych? Nie wiem czy jakiekolwiek przewody na naszej kolejkowej sieci były tak eksploatowane jak darkowe. Wyjściowo powinno być 0.56mm a jak jest teraz? Czy rzeczywiście musimy się liczyć ze ścieraniem się powierzchni przewodu. ................. Właśnie się podniosłem z omdlenia na myśl o odtwarzaniu tych wszystkich plątków ............ o! znowu zemdlałem.:cenzura:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.816 573 30
Koledzy! To, co Wy wyrabiacie z siecią, to dla mnie absolutny kosmos. Podziwiam, a Wasze dyskusje, które rozwiązanie jest trochę lepsze od drugiego, są dla mnie całkowicie abstrakcyjne. Podziwiam i zazdroszczę umiejętności. Ale jedna rzecz zwróciła moją uwagę.
sieć Artura jest zrobiona z jednego kawałka drutu. Ja niestety robię odcinkami - od słupa do słupa.
Mnie się z wyglądu bardziej podoba to drugie rozwiązanie, ponieważ wtedy linka nośna układa się w bardziej "prawdziwy" sposób. Na rysunku widać, o co mi chodzi:

Sieć trakcyjna.jpg
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.624 18 0
Michał nie przejmuj się ścieraniem, większość ze ślizgaczy ma obłą konstrukcję i nie są dużym zagrożeniem dla drutu. Pamiętaj, że nacisk ślizgacza na drut jest mały i nie powinien powodować dużego tarcia. Jeśli jednak sądzisz, że będzie dochodzić (w co wątpię) do dużych tarć można zastosować smar grafitowy http://e-rolmet.pl/cx-80-smar-grafitowy-500g-p-433.html do smarowania ślizgaczy.
Większym zagrożeniem dla sieci i pantografów jest zaczepianie, w miejscach nie równego łączenia drutu oraz pływanie drutu,(spowodowane zbyt małym naprężeniem sieci) które może spowodować zsunięcie ze ślizgacza.
Poniżej film z przejazdu pod drutem modelu z trawionym ślizgaczami, ciężko po tym przejeździe znaleźć ślady drutu na nim.
 

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
147 6 0
@jacol_placol Ten mój nowy lęk powoduje, że zastanawiam się czy może rzeczywiście nie powinnyśmy z założenia robić drutu jezdnego podwójnego albo wręcz tak wyregulować sprężynki odbieraków aby tylko muskały przewód.
Już o tym pisałem. Nacisk na sieć max 3g, 5g. musi składać odbierak. To warunek konieczny bo przy większym nacisku będzie to o czym pisałeś Michale, a mianowicie - wybaczanie się sieci i zsuwanie się odbieraka.
Pętelka jak jest dobrze zagięta to odbierak nie haczy w miejscach łączenia sieci.

Obiecany filmik nr 1.
[DOUBLEPOST=1435182854,1435181683][/DOUBLEPOST]I filmik nr 2.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.671 37 1
Arturze! Dziś wielkie święto! Oto otworzyłeś dla ruchu pierwszą na sieci kolejkowej stację pod siecią 0.3mm!! Najwyższe gratulacje! Jesteś Wspaniały! :rolleyes::love:(y)(y)
Co do zagadnienia, o którym pisze @Andrzej Harassek , to można to naprawić lekko zaginając przewód nośny na wysięgniku (symetrycznie, delikatnie). Stal się wygnie i utrzyma nowy kształt - zniknie obłość.

Z pozodrowieniami i ukłonami prezes Twojego fanklubu.
 

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
147 6 0
Stacja już jest, teraz potrzebne będą szlaki pod drutem.
Michale, a co tam słychać w Arturowie i w Popowie Fabrycznym. Czy okręgowa dyrekcja wyznaczyła termin oddania linii do użytkowania?
[DOUBLEPOST=1435262341,1435261055][/DOUBLEPOST]Przeglądałem fotki z "Trybunałów" wygląda na to, że modułów zelektryfikowanych będzie przybywać. I to jest optymistyczne.(y)
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 7 0
[QUOTE="bstok70, post: 458646, member: 4096" pierwszą na sieci kolejkowej stację pod siecią 0.3mm!!

[/QUOTE]
-prezesiE proszę używać przy takiej uroczystości pełnej poprawnej nazwy , -prezesiE to jest pierwsza z ostatnich trzech stacji i to nie jest tam jakaś kolejkowa ,- pełna nazwa brzmi PKP Polskie Koleje Prywatne,- a więc dziś 25 czerwca 2015 roku otwarto pięrwszą z ostatnich trzech na Polskich Kolejach Prywatnych stację pod siecią 0.3mm!
-mj
e gratulacje !
Arturo przy takich okazjach zawsze elektrowóz przecina wstęgę uroczyście i temu towarzyszy fotograf tak ,że pokaż fotkę z tej uroczystości
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 7 0
dzis podawli w necie , ze otwarto zelektryfikowana linie po miedzy Popowem a Radzyminem tym samym zostal zamkniety trojkat granica -POP uroczyscie przejechal pierwszy EZT , a więc wreszcie zmaleje ta uciazliwa trakcja spalinowa w ruchu pasazerskim i towarowym
[DOUBLEPOST=1435266802,1435266187][/DOUBLEPOST]
[QUOTE="bstok70, post: 458646, member: 4096" pierwszą na sieci kolejkowej stację pod siecią 0.3mm!!
-prezesiE proszę używać przy takiej uroczystości pełnej poprawnej nazwy , -prezesiE to jest pierwsza z ostatnich trzech stacji i to nie jest tam jakaś kolejkowa ,- pełna nazwa brzmi PKP Polskie Koleje Prywatne,- a więc dziś 25 czerwca 2015 roku otwarto pięrwszą z ostatnich trzech na Polskich Kolejach Prywatnych stację pod siecią 0.3mm!
-mj
e gratulacje !
Arturo przy takich okazjach zawsze elektrowóz przecina wstęgę uroczyście i temu towarzyszy fotograf tak ,że pokaż fotkę z tej uroczystości[/QUOTE]
- "..pierwsza w tym polroczu a ostatnia z trzech przewidzianych na ten rok .." - tak brzmi tekst z depeszy - prosze mi wybaczyc kolega hoart namiszal troche
 

vs125

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
Możesz podać numer katalogowy ? Patrzyłem na produkty Sommerfeldt mają kilka rodzajów drutu jezdnego ale średnicy 0,3 nie widziałem ,w opisie było np. drut stalowy 0,7 mm miedziowany na innej stronie drut miedziany , w różnych średnicach od 0,5 mm do 1 mm no i ceny po kilka euro za opakowanie także nie drogo
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 91

Podobne wątki