• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.671 37 1
OSTBAHN
Dziś chciałbym przedstawić w naturze jedynego znanego na rynku konkurenta dla firmy KLUBA czyli firmę OSTBAHN (a właściwie produkt tej firmy). W wątku o stacji Arturów można zobaczyć jego pół bramki z IV epoki, które zrobiły na mnie tak dobre wrażenie, że zamęczałem Kolegę Ostbahn`a aby spróbował wejść na rynek i tym samym ulżył cenowo tym, którzy chcieliby budować sieć taką, jaka jest w Polsce (koszt był niższy niż u Kluby). O ile wiem (może Ostbahn czyta ten wątek i ewentualnie sam mnie skoryguje) wystawiał na Allegro zestawy do samodzielnego montażu, które dość słabo schodziły. No nie dziwię się. Mam taki jeden zestaw i chyba nawet z pastą Koki bym się nie podjął. Dlatego cierpliwie czekałem na zmontowane pół bramki ale z epoki V, które z powodu skrajni musiałem ustawić na wjeździe do Popowowa Fabrycznego od strony Wnukowic.
Gdy z Gawrylukiem i resztą chłopaków, w mroźny poniedziałkowy poranek tegorocznego przedwiośnia, zbliżaliśmy się do nowej siedziby "Energetyki" nie spodziewaliśmy się, że to właśnie dziś w pocie czoła uruchomimy oba (lekki i ciężki) pociągi sieciowe, a nawet poczciwego żurawia.
Przedwiośnie.jpg


W ciągu tygodnia sieć zawisła nad torem zarówno piewrszym jak i drugim. Wyprzedziliśmy drogowców (ciekawe jak teraz będą uzupełniać tłuczeń?) oraz sygnałowców (lewdo zdążyli położyć kable i przygotować fundamenty dla semaforów oraz ustawić szafę obok przyszłego pomostu sygnałowego).
Ostbahn 1.jpg

Ostbahn 2.jpg

Ostbahn 3.jpg


Co mogę napisać o tych pół bramkach? Ponieważ w chwili obecnej priorytetem dla mnie było to aby dobrze trzymały sieć, nie malowałem izolatorów (swoja szosą są nieco mniej dopracowane niż u KLUBY) ani nie patynowałem (gdy to robię, zrozpaczony efektem moich prac nabieram ochoty aby rzucić to wszystko w diabły). Aby choć trochę przybliżyć się do prawdziwej kolei, na odcinkach prostych pół bramki ustawiłem co około 38-40cm. Przy większych odstępach sieć już wyraźnie wisi, a naprężenia na odciągach są poważne. Mimo wspomnianych naprężeń, sieć lubi być unoszona przez odbieraki. Ślizgacze są dyskretnie obłe i przy łukach w szczególności, spychają przewód jezdny na boki. Wtedy o wypadnięcie odbieraka spod sieci bardzo łatwo. O ile w sieci klejonej wieszaki "puszczały" gdy zaczepiły o wąsy, o tyle teraz nie ma takiej szansy. Przy sieci bez naprężenia łamane są słupy lub wysięgniki, a przy naprężeniu - odbieraki. Ale wracając do sedna. Aby nie było zbyt dużego ruchu pionowego sieci, przewód jezdny z nośnym połączyłem większą ilością wieszaków. Przewód stał się cięższy ale delikatne ramiona odciągowe OSTBAHNA dały radę. Jestem więc bardzo zadowolony. Co do słabych punktów, to owszem były i zgłosiłem je producentowi. Konstrukcja bramowa jest absolutnie bez zarzutu (wręcz jest super). Za słabe na sieć 0.3mm są jedynie miejsca montowania ramion wysięgnika - na wszelki wypadek dorzuciłem kroplę topnika i Koki w te miejsca (ach ta pasta Koki... jeszcze chwila, a będę ją dodawał do zupy). Mam nadzieję, że teraz wszystko jest już pancerne. Te pół bramki praktycznie gotowe do postawienia i pracy zamawiałem już jakis czas temu za 100PLN/sztkę. Odpowiednik Viessmanna kosztował w tym czasie około 110PLN ale wymagał polonizacji (czyli czasu) no i nie wyglądał idealnie jak te występujące w Polsce.
viessmann4160.jpg


Wniosek - Elektryfikujący moduły z polską siecią! Mamy nowego producenta, który waha się czy wejść na rynek. Wydaje mi się, że Jego produkty są bardzo wysokiej klasy, wypełniają niszę i może staną się konkurencją dla mistrzowskiej firmy KLUBA i wreszcie choć trochę wyhamują gonitwę cen. Ostbahn`ie! Kolejny raz publicznie dziękuję Ci, że jesteś :). Dzięki Tobie możemy odtwarzać naszą polską kolej!
 
Ostatnio edytowane:

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 17 2
bistok ty robisz trakcje ze stalowego drutu? Ja dziś zrobiłem z mosiężnego 0,3 dł 40cm tą metoda co ty. strasznie wiotka nawet po przylutowaniu do słupów, trzeba jednak robić naciagi tak jak kiedys pokazałem i lutowac wieszaki na zawieszonej ,naciągnietej.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.671 37 1
bistok ty robisz trakcje ze stalowego drutu? Ja dziś zrobiłem z mosiężnego 0,3 dł 40cm tą metoda co ty. strasznie wiotka nawet po przylutowaniu do słupów, trzeba jednak robić naciagi tak jak kiedys pokazałem i lutowac wieszaki na zawieszonej ,naciągnietej.
Cześć! Fajnie, że coś robisz, a że wiem jak robisz, to umieram z ciekawości co robisz... :). Może jakieś fotki? Co do wiotkości, to wiem o czym piszesz. Też miałem przygodę z drutem mosiężnym i chwilowo odstąpiłem od jego wykorzystania - dla mnie za trudny: po pierwsze łatwo się łamie, po drugie ma mały moduł Younga i trochę mi się zdeformował pod wpływem ciężarków, które zostawiłem w wysokiej temperaturze otoczenia. Drut stalowy też kiedyś wieszałem naprężony na słupach - wymuszała to metoda - na klej. Nie mogłem wtedy montażu przerzucić na deseczkę-wzornik, bo się to wszystko razem zlepiało. Teraz kiedy lutuję w niskiej temperaturze pastą Koki z topnikiem problem przestał istnieć. Komfort montażu jest ogromny (na siedząco, przy stole, stabilnie). A że stal jest sztywna, znacznie mniejszy jest problem z wiotkością przewodu. Oczywiście na długich "przęsłach" częściej umieszczam wieszaki. Tu na zdjęciu przedstawiam drut, który jest zdejmowany i łączy słupy między modułami. Niestety widać jak krzywo wieszam wieszaki ale nie o to tu chodzi (na module nie widać bo drzewa zasłaniają). Trzymam przewód poprzecznie i prawie się nie odkształca. Ten sam przewód położony bocznie wyraźnie się wygina (muszę trzymać w środku). To jasne, że kluczem "sztywności" przewodu jest ilość połączeń poprzecznych między przewodem jezdnym a nośnym (czyli tu od wieszaków). Natomiast podkreślam to zawsze tak jak zalecałeś i Ty kiedy pokazałeś jak robisz sieć oraz jak zawsze wbijał mi to do głowy Ciekma - naprężenie musi być niezależne od wszystkiego.

Łącznik1.jpg

Łącznik2.jpg

To jak pokażesz co robisz? Proszę! (A wręcz jestem pewien, że prosimy!):mamdola:
 

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
147 6 0
Michale, dzięki Tobie wrócił we mnie zapał do elektryfikacji Radzymina.;)
Naprawiłem uszkodzenia dotychczasowo zelektryfikowanych modułów, domontowałem atrapy naprężaczy, i posunąłem się odrobinę na przód z elektryfikacją na torze zasadniczym.
Zmieniłem także sposób łączenia sieci między modułami ze względu na uszkodzenia powstające w transporcie. Skróciłem przewody i zastosowałem łączniki ok. 5cm.
W pogoni za obniżaniem kosztów powstała taka oto hybryda słupa Viessmann-Kluba.
Podsumowując, jest szansa, aby na modułach jeździć pod drutem :) (Może zdążę na Fremo do Krakowa).
Test na pięciu modułach wykazał, że przy niedużym naciągu sieci lokomotywy mogą jeździć z dużą prędkością i ślizgacz nie zsuwa się na boki (y). Testowane lokomotywy to EU07 od Piko i BR140 Roco. Warunek jest jeden, dobór sprężynki w pantografie taki, aby moneta 5gr składała pantograf lub przynajmniej go uginała. Aby uzyskać odpowiedni styk ślizgacza z siecią w Piko zostawiłem tylko środkową sprężynkę, a w Roco zdjąłem jedną a drugą ciut rozciągnąłem, aby obniżyć nieco jej siłę.
Może uda mi się wrzucić filmiki z jazd testowych.
Teraz czekam na materiały.
 

Załączniki

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.671 37 1
Michale, dzięki Tobie wrócił we mnie zapał do elektryfikacji Radzymina.;)
HA! A co ma powiedzieć ja? Fakt, że kontynuujesz elektryfikację Radzymina (w sytuacj, w której stworzyłem już prawie 9m szlaku jednotorowego pod drutem w Twoim kierunku) nadaje sens mojemu działaniu. Moim zdaniem Hybryda jest absolutnie super. Ciekawe jest tylko to, że gdy spróbowałem zrobić coś takiego u siebie, to okazało się, że oczka odciągu P. Kluby mają mniejsze światło niż średnica ramienia pomocniczego wysięgnika Viessmann`a. Coś tu chyba ktoś zataił ;). Jakaś dodatkowa przeróbka?
Zainspirowany tym, że nie jestem prawie sam w tym wątku (bo, że w elektryfikacji nie jestem sam, to na szczęście wiem (y)) zarwałem nockę i prawie zakończyłem wjazd od strony Wnukowic. Została jeszcze tylko sygnalizacja ale ta dopiero jak stworzę zabezpieczenia anty - złamaniowe (mam pomost sygnałowy od P. Kluby, który zarówno z powodu niezywkłej urody jaki i kosztu wolałbym utrzymać bez destrukcji). Dwa zdjęcia z innej perspektywy w zakurzonym wątku o PF.
Z wysokości.jpg

Sommerfeldt i Viessmann.jpg

Wjazd do PF focus.jpg

Ostbahn i Sommerfeldt.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
147 6 0
Ciekawe jest tylko to, że gdy spróbowałem zrobić coś takiego u siebie, to okazało się, że oczka odciągu P. Kluby mają mniejsze światło niż średnica ramienia pomocniczego wysięgnika Viessmann`a. Coś tu chyba ktoś zataił ;). Jakaś dodatkowa przeróbka?
Tak, tutaj trzeba rozciąć delikatnie od góry oczka mocujące założyć na wysięgnik ramię odciągowe i przylutować.
 

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
147 6 0
Filmik z jazdy testowej.
[DOUBLEPOST=1427654186,1427653393][/DOUBLEPOST]I jeszcze jeden.
[DOUBLEPOST=1427654688][/DOUBLEPOST]I jeszcze jeden.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.671 37 1
Żeby nie wagony, to bym pomyślał, że to "Hańcza" leci objazdem przez Radzymin w ostatnich dniach kursowania. Super, że tak dobrze wypadają testy prędkości!!!
 

SAPER

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
H0e
Reakcje
251 0 0
Czy ktoś wie jak poskładać wysięgniki Ostbanowskie ?? Chodzi mi o umiejscowienie elementów, bo mam wrażenie albo czegoś jest za dużo, albo nie wiem jak to ma być. :) A instrukcji przy produkcie brak.
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.671 37 1
Czy ktoś wie jak poskładać wysięgniki Ostbanowskie ?? Chodzi mi o umiejscowienie elementów, bo mam wrażenie albo czegoś jest za dużo, albo nie wiem jak to ma być. :) A instrukcji przy produkcie brak.
Postaram sie szczegółowo sfotografować wysięgnik i blaszki i spróbuję to ze sobą połączyć. Tylko, że późnym wieczorem.
 

SAPER

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
H0e
Reakcje
251 0 0
Tzn poskładałem go jakoś, choć nie jest to takie proste, ale nie wiem czy dobrze usytuowałem izolatory, oraz uchwyty wysięgnika do masztu. :) Będę wdzięczny za info.
 

SAPER

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
H0e
Reakcje
251 0 0
@bstok70 dziękuje. No dobra, tak też poskładałem, ale właśnie ciekawią mnie elementy 6 i 7. 6 to izolator, który trzeba po założeniu wypełnić cyną, a 7 to chyba uchwyt dolnego wysięgnika. No i jeszcze zaciekawiło mnie, że nie ma drutu, na którym mocuje się wysięgnik. Domyślam się, że to każdy modelarz ma sobie wykonać sam. Ale widzę, że Ty użyłeś innych izolatorów, które dorabiałeś sam ?? Bo te z zestawu takie jakieś kwadratowe :)
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.671 37 1
@SAPER To jest gotowy wysięgnik, który dzięki mojej delikatności słonia, oddzieliłem od jednej z pół-bramek otrzymanych przez Ostbahn`a. Moim zdaniem izolatory to oddzielna sprawa (może z tekturki? trzeba by zapytać Ostbahn`a). Te wspomniane przez Ciebie akcesoria 6 i 7 są potrzebne do mocowania do bramki. Konkretnie, te "trójkątnawe" trzeba złożyć na pół i są imitacją elementu ruchomego (tego, który w realu pozwala na wspominany przez Ciebie kiedyś poziomy ruch wysięgnika). Drucik do ramienia pomocniczego wysięgnika rzeczywiście chyba trzeba zorganizować sobie we własnym zakresie
 

SAPER

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
H0e
Reakcje
251 0 0
Ahaaaaaa, to mi trochę rozjaśniłeś. Teraz jeszcze czekam na info od Ostbahn'a. Ma przygotować zdjęcio-instrukcje. :)
 

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 17 2
Zrobiłem odcinek sieci dł 45cm, grubość drutu 0,3 wieszaki 0,18mm lutowane do czoła. Odcinek jest z podwójnum drutem jezdnym na dole. Musze tera zamontowac to na słupach i obaczyć jak z naciagiem. Robiąc ta metodą co bistok czyli lutujac na desce jest łatwiej połączyc wieszaki ale z naciągiem jest lipnie. Zobacze po zawieszeniu na słupy. Wrzuce foty.
 

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 17 2
Podwiesiłaem ten odcinek do słupów i stwierdzam, że do dupy bo nie ma go jak naciagnąć. Także zotaje przy metodzie naciagania odcinków tak jak to pokazałem wcześniej. Trza tylko zrobic przyżądzik do łączenia drutów dolnego z górnym. Myślałem jeszcze o zrobieniu takiego długiego odcinka z wygietym drutem górnym czyli jak jest słup to idzie do góry, na srodku ku dołowi i znowu słup do góry wiecie co mam na myśli.Tylko tera tak : najpierw stawia się słupy a pózniej wiesza się sieć a nie robi sie odciniek trakcji a pózniej oooo jak tu postawić słupy myślę ,ze to nigdy sie dobrze nie trafi. Dlatego naciąg drutu jezdnego zakończonego na bloczkach przylutowanych do słupów UWAGA metalowych najlepiej z jednego kawałka może to być np pręt mosięzny stoczony w kształcie lekkiego stożka takie słupy juz sa u nas strunobeton okrągły.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 91

Podobne wątki