• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Schlesienmodelle - modele wagonów typu 408W

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.110 9 0
#62
Nawiązując do postu kolegi @Fictorque który wspomniał o proporcjach drzwi - były/są różne (szczególnie w epoce VI), gdzieś widziałem zdjęcie wagonu z parą drzwi z wąską i szeroką ramą na tej samej burcie.

Zobacz załącznik 1092116
Z załączonych przez Kolegę zdjęć, tylko środkowe przedstawia wagon w wersji 408Wa. Dwie pozostałe fotki - wagony 408W :)

I jeszcze uwagi Kolegi @Fictorque

1. Koło ręczne hamulca - zawsze bliżej końca z podestami (nie widzę wyjątków)
2. Stopień wejściowy zawsze po lewej.


Faktycznie, ściana czołowa ze stopniami przejściowymi i uchwytami powinna być wykonana po stronie przeciwnej (na drugiej ścianie czołowej).
 
Ostatnio edytowane:

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
699 1 0
#63
tylko środkowe przedstawia wagon w wersji 408Wa. Dwie pozostałe fotki - wagony 408W
No bo miał być 408W a tu nagle wyskoczył model 408Wa :) Szukając widocznych "odmienności" na tych zdjęciach, wydedukowałem że 408Wa różni się dłuższymi pionowymi wzmocnieniami burt (sięgają około połowy wysokości) od "zwykłego" 408W - czy tak? Zdaje się że znaczenie ma też okres budowy - typ Wa po 2000 roku.
Prosiłbym Kolegę o parę słów wyjaśnienia co (głównie wizualnie) odróżnia te dwa typy wagonów bo dostępne popularne źródła (atlas P. Terczyńskiego i katalogi PKP) nie wyjaśniają tej kwestii.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.110 9 0
#65
No bo miał być 408W a tu nagle wyskoczył model 408Wa:) Szukając widocznych "odmienności" na tych zdjęciach, wydedukowałem że 408Wa różni się dłuższymi pionowymi wzmocnieniami burt (sięgają około połowy wysokości) od "zwykłego" 408W - czy tak? Zdaje się że znaczenie ma też okres budowy - typ Wa po 2000 roku.
Prosiłbym Kolegę o parę słów wyjaśnienia co (głównie wizualnie) odróżnia te dwa typy wagonów bo dostępne popularne źródła (atlas P. Terczyńskiego i katalogi PKP) nie wyjaśniają tej kwestii.
Dobrze Kolega wydedukował ... :) Właśnie te wzmocnienia (oprócz zbiorniczków na smar do czopów) są charakterystyczną różnicą w wyglądzie zewnętrznym odmian 408W a 408Wa/Wb. Wzmocnienie w wagonach 408W miały/mają wysokość 590 mm natomiast w 408Wa/Wb - 1050 mm. Drugą charakterystyczną (tę widoczną) różnicą są zbiorniczki na smar. W wagonach budowanych w Ostrowie (tych budowanych później, po zakończeniu seryjnej produkcji 408W w 1981 roku) już ich nie było, bo stosowano wkładki.
Wkładki samosmarne montowano również w wagonach 408W podczas ich napraw/modernizacji - i w tych przypadkach zbiorniczki demontowano/usuwano.

Oprócz tych widocznych "z zewnątrz", wagony różniły się zaworami. W przypadku odmiany/typu 408Wb (na wózku Y25 Cs2) stosowano też dwa systemy hamulcowe - Oerlikon lub Wabtec. I tu oprócz innych zaworów były też montowane zbiorniki pomocnicze o różnych pojemnościach (a te są widoczne).

Pozostają jeszcze drzwi - w wersji 408W możemy spotkać mix wszystkiego co udało się podmiotom naprawiającym wagony wyprodukować/stworzyć ... ;) Problem ten w mniejszym stopniu dotyczy wagonów nowszych, czyli odmian Wa/Wb. Tu generalnie spotykamy drzwi oryginalne z okresu budowy wagonów.

I chociaż zmiany w konstrukcji wagonów były niewielkie - poszczególne odmiany/typy (w zależności od wyposażenia) mają inne dopuszczalne prędkości zarówno w stanie ładownym jak i próżnym.

Sądzę, że w niedługim czasie pojawi się artykuł opisujący wszystkie odmiany wagonów prawdziwych oraz ich odpowiedników w modelach. Na razie kompletuję i analizuję materiały z archiwum zakładowego. Wiele rozbieżności pojawiło się też w zakładowym wykazie zbudowanych wagonów, które muszę wyjaśnić ... ;)
 
Ostatnio edytowane:

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.110 9 0
#68
Tak jeszcze analizuję zamieszczony projekt 408Wa ... ;)
Nie mam dzisiaj dużo czasu, więc wskazuje to co widzę, mogę się mylić, niestety nie mogę się precyzyjnie sprawdzić, czy nie plecę 3 po 3.
3. Jeżeli nie jest to wymuszone technologią, lub skrajnią modelarską - usunąć skoszone narożniki obwodziny górnej...
W zamieszczonym projekcie modelu, akurat ten element jest odwzorowany prawidłowo i nic bym tu nie zmieniał.
Tak jak Kolega @Fictorque zauważył - brakuje wsporników latarni sygnałowych (po dwa na każdej ścianie czołowej).

Miło ogląda się odwzorowany układ hamulcowy wraz z pneumatyką. Jeśli będzie tak wykonany w modelu, to model może służyć jako pomoc dydaktyczna w szkołach o kierunku kolejowym ... :)
 
Ostatnio edytowane:

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.110 9 0
#69
To znowu ja ... ;) Cały czas analizuję dokumentację i fotografie budowanych w Ostrowie wagonów. No i po tej analizie muszę napisać/sprostować niektóre informacje które wcześniej tu podałem ...

A więc Drogi Robercie, po analizie wygląda to tak :
1. smarownice/zbiorniczki do czopów skrętowych musisz koniecznie wykonać jako elementy zamienne. Okazuje się, że co najmniej do roku 2006 budowane w Ostrowie wagony 408W na wózkach 1XTa posiadały smarownice (dwie na jednym boku wagonu). Dużym zaskoczeniem dla mnie jest fakt, że pomimo kwalifikacji wagonów do typu 408W - posiadały już dłuższe wzmocnienia słupków bocznych. Wszystko więc na to wskazuje, że te dłuższe wzmocnienia są zmianą wprowadzoną do konstrukcji wagonu 408W przez ostrowski zakład po wznowieniu ich produkcji. Tu będę musiał przeanalizować udostępnione "papiery" dot. wprowadzanych zmian.

Reasumując, jeśli te elementy wykonasz jako wymienne - z formy którą opracowujesz będziesz mógł wykonać model węglarki 408W z późniejszego okresu ich budowy. Z kolei wersja wagonu/pudła bez smarownic - pozwoli na wykonanie modeli węglarek 408Wa/Wb.

2. stopnie pod drzwiami bocznymi były wykonywane z obu końców wagonów. Na rysunku widzę pod wszystkimi drzwiami otwory montażowe pod ten stopień i jest to bardzo dobre rozwiązanie, bo umożliwi montaż stopni zgodnie z odtwarzanym modelem oryginału.

3. na ścianie czołowej (tej "gołej", bez stopni przejściowych) musisz dorobić poziomy uchwyt.

Jak jeszcze coś "wypatrzę" - to napiszę ... ;) Przy okazji przepraszam zainteresowanych za podawanie niesprawdzonych informacji i wprowadzanie w błąd ...
W załączeniu fotki które odnoszą się do w/w uwag. Na ostatnim zdjęciu widoczne zwężenie obwodziny górnej.

Pozdrawiam !
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.343 32 10
#74
Właśnie tego mi na forum brakuje. Zdjęć współczesnego taboru
To raczej odpowiedniego miejsca brakuje na takie zdjęcia, bo forum.modelarstwo.info to po pierwsze primo forum, czyli miejsce do dyskusji (a nie galeria zdjęciowa), po drugie primo modelarstwo, czyli w zasadzie wszystkie skale inne niż 1:1.
Wrocławska Galeria Kolejowa była niegdyś czymś w tym stylu, ale zdaję się że już nie funkcjonuje :(
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
626 0 0
#76
Właśnie tego mi na forum brakuje. Zdjęć współczesnego taboru, ale tak bardziej szczegółowo najlepiej z każdej strony włącznie z dachem podwoziem i napisami.
Panie...

przyślij mi Pan 1TB dysk, to ci zgram.

1735217943507.png

(folder ze zdjęciami w tematyce kolejowej; 95% to moje zdjęcia)

Ewentualnie, zainteresuj się tymi dwoma wątkami z symulatorów:
https://eu07.pl/forum/index.php?topic=7953.msg575828#new
http://trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=180&start=3275
 

Podobne wątki