• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Schlesienmodelle - modele wagonów typu 408W

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.159 155 7
#21
To ciekawe, ale jednak niezmiernie rzadko.
A według mnie ciekawy bajer z możliwością wykorzystania na kilka sposobów.
Zwłaszcza na makiecie/dioramie prezentującej rozładunek węgla:
https://pmmh0.pl/weglarka-es/
To byłby raczej rzadki widok w epoce VI ;) - chyba, że Kolega sprostuje mnie, gdzie rozładunek i załadunek był od góry (tudzież poprzez obrót wagonu w elektrowniach).
 

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
696 54 1
#23
Tak, zdarzały się:

A według mnie ciekawy bajer z możliwością wykorzystania na kilka sposobów.
Zwłaszcza na makiecie/dioramie prezentującej rozładunek węgla:
https://pmmh0.pl/weglarka-es/
Widoczna na filmie sytuacja, nie jest czymś standardowym, występującym normalnie w praktyce, a zamiast tego jest lub może być, czynnikiem potencjalnie awaryjnym lub co gorsza nawet
wypadkowym.

Co do samych ruchomych elementów, otwieranych drzwi etc, w modelu, to o ile w wagonach samowyladowczych róznej maści, ma to jeszcze sens, dając dodatkowe możliwości zabawy, o tyle jak dla mnie w weglarkach czy otwierane drzwi w lokomotywach. nie są czymś bardzo istotnym w tej skali.

W skalach większych np. 0 lub 1 , owszem, byłby to element bardzo porzadany, natomiast w tak małej skali jak dla mnie jest to bardziej lub mniej zbędny bajer.
Ale oczywiście jak kto woli.
 
Ostatnio edytowane:

MarcinŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
229 12 2
#24
Co do sytuacji z filmu. Taki pociąg byłby zatrzymany zaraz po minięciu pierwszego posterunku.
A do sposobu rozładowywania węglarek to im bliżej VI epoki tym drzwi są mniej potrzebne.
W samym modelu uważam, że jest to niepotrzebny bajer. Pewnie skomplikuje to produkcję. Może niepotrzebnie zwiększy cenę. No i sam wagon będzie bardziej podatny na odkształcenia na etapie produkcji czy pakowania.
Zdolny modelarz we własnym zakresie sobię drzwi przerobi. W końcu niektórzy pokazują swoją wyższość nad zwykłymi kolekcjonerami.
Trzymam kciuki za projekt i z przyjemnością kupię tlenkowy set ze wcześniej V ep.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.570 61 1
#26
Taki wagon mi się w zbiorach fotek znalazł. To nie jest 408W?

Zobacz załącznik 1080652
@Robert Reschka Dobre pytanie. W Atlasie Wagonów Towarowych P. Terczyńskiego nie ma zdjęć takiego wagonu ale też Atlas mam wydanie z roku 2011 a od tego czasu minęło już przecież 13 lat więc mogły pojawić się przebudowy. Tymi małymi drzwiami wyczystkowymi przypomina wagony typów 401Wj, 409W, 430W ale to nie to - wymienione wagony drzwi wyczystkowe mają pomiędzy pierwszym a drugim pionowym wzmocnieniem burty. Na marginesie: jakby kiedyś idąc za ciosem ukazały się wagony np. 430W byłoby wspaniale, wyróżniały się w składach żółtymi drzwiczkami :love:
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
598 0 0
#28
Takiego też znalazłem w Atlasie Pana Terczyńskiego pod 408W.

EDIT: Ktoś posiada zdjęcia podłogi wagonów 408W? Były drewniane, czy tylko stalowe?
Według wiedzy przekazanej mi na tym forum - tak przynajmniej część wagonów fabrycznie miała drewnianą podłogę, ale jeżeli planujesz przedstawiać wagony w epoce VI i V, to tylko stalowa podłoga. Drewniana podłoga źle się łączy z opróżnianiem wagonu koparkami i w ramach napraw sukcesywnie ją zmieniano na metalową.

Natomiast dno stalowe to blacha wygnieciona ciężarem ładunków tak, że widać wzór ramy podłogowej:

408Wb PL-EUWAG
KR_zr_08pa20 (54).JPG


408W PL-PKPC:
KR_zr_16gr23 (71).JPG




Taki wagon mi się w zbiorach fotek znalazł. To nie jest 408W?

Zobacz załącznik 1080652
Pozwolę sobie stwierdzić tak:

- Istnieją węglarki 409W, które fabrycznie Zielona góra zbudowała tylko z drzwiami oczystkowymi.
- Istnieją węglarki 408W, które przebudowano tak, że wyglądają jak 409W.

Kiedyś myślałem, że to idzie po szczegółach rozpoznać. Nie, nie bardzo. Jak już myślałem, że idzie to rozpoznać po rozstawie między poszczególnymi słupkami pudła, to zaraz trafia mi się rodzynek który wygląda jak przebudowana 408W, a na tabliczce ma 409W. Oczywiście istnieje opcja, że zakłady naprawcze miały bałagan i pomieszały tabliczki. Niemniej z wiekiem do człowieka dociera, że można żyć w spokoju nie wiedząc dokładnie jaka jest ostatnia cyferka typu wagonu.

Niemniej z drzwiami wyczystkowymi proponuję się zastanowić, aby ich układ przedstawiał rzeczywistość, bo z jednymi drzwiami na stronę są aż 4 możliwości:

drzwi.png


A ze swoich zdjęć widzę, że co najmniej 2 możliwości z powyższych występują w rzeczywistości.
(Podejrzewam, że można spotkać lewą i prawą wersję po przekątnej, ale nie mam dość zdjęć by wykluczyć drzwi tylko na jednym końcu.

Na dzisiaj to tyle, postaram się coś jeszcze dodać jutro.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.633 64 3
#31
Taka ciekawostka, niektóre węglarki firmy Liliput miały otwierane drzwi.
Miałem w posiadaniu taki wagon i jest to całkiem fajne rozwiązanie warte przemyślenia w modelu, tym bardziej że jest on jeszcze we wczesnej fazie projektowania.
Tutaj omawiany wagon: https://archiwum.allegro.pl/oferta/liliput-weglarka-4-osiowa-typ-eas-5949-dr-ep-v-i7578260435.html
Ruchome drzwi to całkiem fajny bajer chociaż niekonieczny a czasami nawet kłopotliwy
Mam kilka wagonów tego typu Liliputa. Niemniej na przykładzie węglarek typu Klagenfurt firmy Exact Train odtworzenie ruchomych drzwi chociaż mało praktyczne daje dużą możliwość zastosowania drzwi różnego typu. I to bez konieczności zmiany konfiguracji formy pudła wagonu.
Warto wiedzieć że wagony 408W zostały wyprodukowane z drzwiami panelowymi tłoczonymi z blachy starszego typu jak w wagonach 401Wb i 401Wd. O ile mi wiadomo wagony 408W miały od początku podłogę metalową. Zmiany drzwi na płaskie dopiero na większą skalę miały miejsce raczej w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Warto jeszcze wiedzieć że pewna część wagonów tej serii w latach dziewięćdziesiątych została przebudowana na Eas czyli z otwieraną ścianą czołową. W tym czasie było jeszcze trochę odbiorców którzy do rozładunku stosowali wywrotnice czołowe, a PKP wycofało z eksploatacji dużą część wagonów 401Wb.
Nie rozumiem takiego podejścia do tematu. Jakie jest uzasadnienie takiej decyzji. Czy w taki sposób chce Kolega wyrazić swoje stanowisko że ma głęboko w okrężnicy potencjalnych nabywców modeli z epoki IV. Takie zachowanie wygląda na arogancję wobec tej grupy modelarzy/zbieraczy. Z resztą nie pierwszy raz widzę arogancką postawę Kolegi wobec swoich klientów.
Z mojego punktu widzenia skoro wkłada się spory wysiłek w nowy projekt modelu to głupotą jest nie wykorzystać całego jego potencjału . Przykładem takiego błędu u konkurencji jest model węglarko platformy 401Zb z oryginalnym nadwoziem gdzie w projekcie podwozia zapomniano o wariancie formy ze wspornikami przejazdowymi nad zderzakami, które w tych wagonach demontowano w epoce V więc niestety w dostępnej konfiguracji form nie da się wykonać modelu z epoki IV. Natomiast celowe pomijanie w projekcie możliwości wykonania modelu w możliwie największej liczbie wariantów to niepoważne traktowanie własnego biznesu. A celowe pomijanie jakiejś grupy potencjalnych klientów mając potencjał do zaspokojenia ich potrzeb to ignorancja.
 

hjugytf

Aktywny użytkownik
Reakcje
462 47 4
#33
Wagonów 408W jest tak dużo w różnych barwach i przewoźnikach, że chyba nie ma dużego sensu z początku kombinować z odmianami pudła. Pudło z czterema drzwiami było najliczniej produkowane. Nie jestem pewien czy jeszcze posiadam, ale jak trzeba to poszukam zdjęć kilkudziesiąt wagonów w barwach CTL.
 
OP
OP
Robert Reschka

Robert Reschka

Znany użytkownik
Reakcje
3.481 314 18
#37
Nie rozumiem takiego podejścia do tematu. Jakie jest uzasadnienie takiej decyzji.
Szanuje, że Pan nie rozumie. Jak wagony się ukażą, Pan zrozumie. Ja teraz nie będę uzasadniał tej decyzji, proszę o wyrozumienie.
Czy w taki sposób chce Kolega wyrazić swoje stanowisko, że ma głęboko w okrężnicy potencjalnych nabywców modeli z epoki IV.
Absolutnie nie. Ale akurat w tym modelu nie będę wchodził w wagon 408W z Ep. IV, tylko 408Wa i Wb z Ep. V i VI.
Takie zachowanie wygląda na arogancję wobec tej grupy modelarzy/zbieraczy. Zresztą nie pierwszy raz widzę arogancką postawę Kolegi wobec swoich klientów.
Może to Pan widzieć i interpretować jak Pan chce. Jest to wolny kraj. Ja już wiem, że jak się nie spełnia koncertu życzeń klientów, to jest to arogancja. Dlatego inne firmy też kompletnie komunikacie z wami na forum trzymają na zero.
Z mojego punktu widzenia […]
Pana Punkt widzenia w tej sprawie jest niestety bardzo ograniczony. Pan nie wie co jest grane za kulisami i ja też nie jestem zobowiązany Panu tego tłumaczyć. Prawo (lub arogancja według Pana) producenta.
Natomiast celowe pomijanie w projekcie możliwości wykonania modelu w możliwie największej liczbie wariantów to niepoważne traktowanie własnego biznesu. A celowe pomijanie jakiejś grupy potencjalnych klientów mając potencjał do zaspokojenia ich potrzeb to ignorancja.
Pomijając fakt, że IV Epoka tu na tym forum najgłośniej krzyczy ale najmniej kupuje, Pana wypowiedzi w przypadku 408W mijają się z rzeczywistością. Ani nie traktuje mojego biznesu niepoważnie lub celowo pomijam określoną grupę klientów. Za parę miesięcy Pan to zrozumie. Na tym punkcie kończę tę dyskusję i osobiste wycieczki wobec mojej osoby, i proszę o wpisy stryk te do tematu wagonów 408Wa i Wb.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
646 1 0
#39
Taki wagon mi się w zbiorach fotek znalazł. To nie jest 408W?
408W Eaos 5301 086-1 PL-PROT.jpg


408W Eaos 5301 036-6 PL-PROT.jpg


Według użytkownika @DzordZ z forum eu07.pl i autora powyższych zdjęć, to (cytuję opis): "typ 408W po modyfikacji na wagon wyczystkowy".
Firma PROTOR która zajmuję się również naprawami i modernizacją taboru ma wśród swoich klientów m.in. DB Schenker PL, niewykluczone więc że pokazane przez Pana zdjęcie przedstawia wagon z tej przebudowanej serii.
W udostępnionym przez @DzordZ materiale zdjęciowym (wpis #2471 ) jest uwiecznionych kilka tak przebudowanych wagonów ale nie ma zbliżeń tabliczek z oznaczeniem typu (być może autor takie zdjęcia ma), w każdym bądź razie, jak sądzę, opis powstał w oparciu właśnie o nie.
PS
Zdjęcia zmodyfikowałem, tzn. na szybko "posklejałem" z części bo to materiał przeznaczony na tekstury do symulatora.
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
598 0 0
#40
Zobacz załącznik 1082489

Zobacz załącznik 1082490

Według użytkownika @DzordZ z forum eu07.pl i autora powyższych zdjęć, to (cytuję opis): "typ 408W po modyfikacji na wagon wyczystkowy".
Firma PROTOR która zajmuję się również naprawami i modernizacją taboru ma wśród swoich klientów m.in. DB Schenker PL, niewykluczone więc że pokazane przez Pana zdjęcie przedstawia wagon z tej przebudowanej serii.
W udostępnionym przez @DzordZ materiale zdjęciowym (wpis #2471 ) jest uwiecznionych kilka tak przebudowanych wagonów ale nie ma zbliżeń tabliczek z oznaczeniem typu (być może autor takie zdjęcia ma), w każdym bądź razie, jak sądzę, opis powstał w oparciu właśnie o nie.
PS
Zdjęcia zmodyfikowałem, tzn. na szybko "posklejałem" z części bo to materiał przeznaczony na tekstury do symulatora.
No, to właśnie, żeby było śmiesznie, w "Wciągu z NVR", który UTK udostępnił w 2019 roku, w tym zakresie numerów są wskazane tylko 401W i 409W (i raczej tutaj mamy do czynienia z tym późniejszym). I totalnie jestem wstanie uwierzyć, że na tabliczce pisze 408W.
Ale tak jak pisałem 409W i 408W przebudowany do standardu 409W nie bardzo się czymkolwiek różnią.

Ale to wszystko i tak ciekawostki przy okazji, bo Pan Robert proponuje wagon z drzwiami oczystkowymi "na 3-cim polu od końca".
Więc coś odrobinę innego niż te Protory.
 

Podobne wątki