Takiego też znalazłem w Atlasie Pana Terczyńskiego pod 408W.
EDIT: Ktoś posiada zdjęcia podłogi wagonów 408W? Były drewniane, czy tylko stalowe?
Według wiedzy przekazanej mi na tym forum - tak przynajmniej część wagonów fabrycznie miała drewnianą podłogę, ale jeżeli planujesz przedstawiać wagony w epoce VI i V, to tylko stalowa podłoga. Drewniana podłoga źle się łączy z opróżnianiem wagonu koparkami i w ramach napraw sukcesywnie ją zmieniano na metalową.
Natomiast dno stalowe to blacha wygnieciona ciężarem ładunków tak, że widać wzór ramy podłogowej:
408Wb PL-EUWAG
408W PL-PKPC:
Pozwolę sobie stwierdzić tak:
- Istnieją węglarki 409W, które fabrycznie Zielona góra zbudowała tylko z drzwiami oczystkowymi.
- Istnieją węglarki 408W, które przebudowano tak, że wyglądają jak 409W.
Kiedyś myślałem, że to idzie po szczegółach rozpoznać. Nie, nie bardzo. Jak już myślałem, że idzie to rozpoznać po rozstawie między poszczególnymi słupkami pudła, to zaraz trafia mi się rodzynek który wygląda jak przebudowana 408W, a na tabliczce ma 409W. Oczywiście istnieje opcja, że zakłady naprawcze miały bałagan i pomieszały tabliczki. Niemniej z wiekiem do człowieka dociera, że można żyć w spokoju nie wiedząc dokładnie jaka jest ostatnia cyferka typu wagonu.
Niemniej z drzwiami wyczystkowymi proponuję się zastanowić, aby ich układ przedstawiał rzeczywistość, bo z jednymi drzwiami na stronę są aż 4 możliwości:
A ze swoich zdjęć widzę, że co najmniej 2 możliwości z powyższych występują w rzeczywistości.
(Podejrzewam, że można spotkać lewą i prawą wersję po przekątnej, ale nie mam dość zdjęć by wykluczyć drzwi tylko na jednym końcu.
Na dzisiaj to tyle, postaram się coś jeszcze dodać jutro.