• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Schlesienmodelle - lokomotywy serii 104E / EP09

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
Odnośnie informacji których kolega udziela, wielokrotnie nie trzeba zaglądać w kolegi wpisy wystarczy przejrzeć wiki, te same teksty, niekiedy linijka w linijkę, kropka w kropkę, budzące pytanie czy to plagiat, czy tylko lenistwo zaśmiecające forum?
Ciekawe, dlaczego kolega Tomasz nie ma takich uwag do tych, którzy zamiast zajrzeć do Wikipedii, zadają pytanie na forum? Proszę ostrożniej z oskarżeniami o plagiat i proszę o przykłady przekopiowanego przeze mnie tekstu z Wikipedii.
 

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.876 92 4
Ciekawe, dlaczego kolega Tomasz nie ma takich uwag do tych, którzy zamiast zajrzeć do Wikipedii, zadają pytanie na forum? Proszę ostrożniej z oskarżeniami o plagiat i proszę o przykłady przekopiowanego przeze mnie tekstu z Wikipedii.
Kto pyta nie błądzi, gdy nie wie ma odwagę zapytać, gorzej gdy ktoś powiela często nieprawdziwe informacje wprowadzając innych w błąd, to zwykła świadoma dezinformacja lub próba zaistnienia bez podjęcia starań należytego sprawdzenia podstaw kolportowanych informacji.
Szkoda, że nie zrozumiał kolega przesłania i dalej zaśmieca wątek, nie mając odwagi podjąć rękawicy i stanąć na ubitym placu w prywatnej konwersacji bez zniesmaczania forumowiczów.
Przykro mi, ale nie będę dalej z kolegą prowadził dysputy, gdyż przygotowuję się do wyprawy w świat który jest dla kolegi niezrozumiałym, gdzie push-pulle w zestawach pędzą z zabójczą dla kolegi prędkością 230 km/h, gdzie pociągi na wąskim torze przekraczają 100 km/h, gdzie buduje się tory bez podkładów, a punktualność pociągów jest normalnością i nikomu do głowy nie przychodzi budowa obrotnicy dla push-pulla jak koledze.
Pozdrawiam i życzę miłego dnia.

Ps. Jeśli kolega nadal będzie mi wystawiał oceny, odzew będzie adekwatny, natomiast publicznie się zobowiązuję do nie komentowania kolegi wywodów o wszystkich i o niczym, szczególnie w zakresie budowy makiet, o czym kolega nie ma zielonego pojęcia, podobnie jak o tajemniczym gnieździe nad E i technikach rysunku, czy też malarstwa, czego oczekuję vice versa.
Amen.
 
Ostatnio edytowane:

matu

Nowy użytkownik
Reakcje
76 0 0
Szanowni Koledzy i Koleżanki,
jeśli ktoś na to nigdy nie zwrócił uwagi, bądź po prostu nie miał możliwości widzieć lokomotyw EP09 w fabrycznych odcieniach, informuję że lokomotywa ta malowana była dwoma (nie licząc oryginalnego malowania 001 i 002 z 1987) fabrycznymi zestawami kolorów. W wariancie I wychodziły wszystkie lokomotywy od nr 3 do 37, w odcieniu "żółtym-brudnym". Natomiast lokomotywy od nr 38, malowano w nowy, jaskrawy odcień żółci wraz ze zmodyfikowanym odcieniem brązu. Barwy te, stopniowo, przy okazji napraw rewizyjnych, nanoszono na wszystkie starsze dziewiątki. Ostatnią, która miała żółty-brudny, była maszyna 27 (foto). Dojeździła w nim aż do 2002, gdy po rewizji ujednolicono ją do kolorów jaskrawych. Warto więc obalić mit, że klasyczne malowanie dziewiątki, to takie, jak obecna 046. To jest nowsze malowanie które oryginalnie nosiły wyłącznie lokomotywy z flexioilami, i które stanowiły mniejszość. Natomiast oryginalnie, lokomotyw w żółtym-brudnym odcieniu była przytłaczająca większość. Należy też zwrócić uwagę, że tylko ta seria (001-037) miła stylowe, aluminiowe, niemalowane litery serii i PKP, co w połączeniu z wyrafinowanymi odcieniami, dawało niepowtarzalny wygląd, zasługujący właśnie na miano klasycznego. Lokomotywy te wyróżniał też inny, korzystny estetycznie dodatek związany z malowaniem. Otóż czołowa część dachu była fabrycznie malowana w kolorze żółtym - na marginesie, fabryczne flexicoile, również posiadały ten wyróżnik. Jednak w obu przypadkach, przy najbliższych rewizjach, bezmyślnie i uparcie, od razu przemalowywano go na szaro. Wspomnę też, że w serii 003-037, oryginalnie, na kilku egzemplarzach, zastosowano też lekko błekitny odcień szarości dachu - były to na pewno egzemplarze 018, 028 i 029.

Nie używajmy też określenia, że EP09 jest "pomarańczowa". Wszelkie jej odcienie, były zawsze pochodną żółtego. Pomarańczowa w dziewiątkach jest czołownica i, conajwyżej, oryginalna 001 i 002. Zatem klasyczna EP była zawsze żółta!

Z treści wypowiedzi w tym wątku wnioskuję, że mało kto ma świadomość opisanych tu niuansów. Mam nadzieję, że informacje i materiały jakie tu zamieściłem, uczulą Was na estetyczne smaczki, a co za tym idzie, docenicie ich odwzorowanie w planowanej produkcji SM, a różnice na grafikach nie będą dla Was przypadkowe czy niezrozumiałe. Być może też, informacje te spowodują, że podejmiecie zupełnie inne decyzje w wyborze egzemplarzy i, być może, dostrzeżecie klasę wariantu "prawdziwie" klasycznego, który choć "brudny", był niezwykle stylowy!

Tak więc, wracając do planu SM; 012 z rewizją z 1994 roku, to właśnie jeszcze oryginalna, brudno-żółta EP09, mająca żółty daszek i srebrne litery, zaś 031, to już lokomotywa przemalowana w porewizyjne jaskrawe barwy z szarym czołem dachu. Dla miarodajnego zilustrowania porównania tych jakże różnych odcieni, zamieściłem na dwóch zdjęciach, stojące razem lokomotywy w obu odcieniach oraz parkę przy peronie: oryginalna 26 - z tyłu, i przemalowana 19, z przodu. Ciekawostką dla wielu z Was, będzie również zdjęcie fabrycznie nowej 40-ki, na którym widać, że początkowo nie miała ona koszmarnej estetycznie, klimy na czole. Dodam, że sytuacja taka występowała też na pewno na egzemplarzach 38 i 42. Na zdjęciach nie mogło również zabraknąć, klasycznej i oryginalnej 012 złapanej w 1995 roku. Właśnie ta wersja jest pierwowzorem do odwzorowania w modelu.

Wszystkie modele EP09 od SM, będą wiernymi kopiami pod względem zarówno odwzorowania detali jaki i właśnie kolorystyki. A staranność i wnikliwość z jaką, odtworzone zostaną szczególnie barwy historyczne, oddadzą w blisko 100% klimat malowań i czasów w których funkcjonowały.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
452 5 2
Dodam zdjęcie EP09-012 z testowym połówkowym pantografem. Przednią jest EP09-024.
1715779959477.jpg

Zdjęcie gdzieś tam znalezione swego czasu na necie.

Ciekawe złote malowanie "dziewiątek" Jednym może się podobać drugim nie. Inspiracja dla Pana Roberta;).
Ta ze zdjęcia dostała te malowanie w 2016r podobnie jak 11, 40, 45 i 47. Jeździły w takich barwach z dwa miesiące.
EP09-42 otrzymała "złotko" w 2019 i jeździła tak prawie rok. To malowanie było związane z obchodami stulecia wybuchu powstań śląskich. Z tej okazji były też tak pomalowany Elf.
1715780080362.jpg

Zdjęcie pochodzi z naszego forum, wątek o EP09.
 
Ostatnio edytowane:

matu

Nowy użytkownik
Reakcje
76 0 0
Dodam zdjęcie EP09-012 z testowym połówkowym pantografem. Przednią jest EP09-024.
Zobacz załącznik 1052886
Zdjęcie gdzieś tam znalezione swego czasu na necie.

Ciekawe złote malowanie "dziewiątek" Jednym może się podobać drugim nie. Inspiracja dla Pana Roberta;).
Ta ze zdjęcia dostała te malowanie w 2016r podobnie jak 11, 40, 45 i 47. Jeździły w takich barwach z dwa miesiące.
EP09-42 otrzymała "złotko" w 2019 i jeździła tak prawie rok. To malowanie było związane zobchodami stulecia wybuchu powstań śląskich. Z tej okazji były też tak pomalowany Elf.
Zobacz załącznik 1052887
Zdjęcie pochodzi z naszego forum, wątek o EP09.
Brudne Żółtki, czaderskie. A 012ka jest jeszcze w wersji ultra -fabrycznej, bo nie ma zamontowanego aluminiowego okucia bocznego okna kabiny oraz rynienki nad przedziałem maszynowym. A ta połówka pojawiała się na niej nie raz, w różnych konfiguracjach - z ustawieniem z włosem i pod włos. Dzięki raz jeszcze za tą fotkę tandemu:)
 

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
190 1 0
Szanowni Koledzy i Koleżanki,
jeśli ktoś na to nigdy nie zwrócił uwagi, bądź po prostu nie miał możliwości widzieć lokomotyw EP09 w fabrycznych odcieniach, informuję że lokomotywa ta malowana była dwoma (nie licząc oryginalnego malowania 001 i 002 z 1987) fabrycznymi zestawami kolorów. W wariancie I wychodziły wszystkie lokomotywy od nr 3 do 37, w odcieniu "żółtym-brudnym". Natomiast lokomotywy od nr 38, malowano w nowy, jaskrawy odcień żółci wraz ze zmodyfikowanym odcieniem brązu. Barwy te, stopniowo, przy okazji napraw rewizyjnych, nanoszono na wszystkie starsze dziewiątki. Ostatnią, która miała żółty-brudny, była maszyna 27 (foto). Dojeździła w nim aż do 2002, gdy po rewizji ujednolicono ją do kolorów jaskrawych. Warto więc obalić mit, że klasyczne malowanie dziewiątki, to takie, jak obecna 046. To jest nowsze malowanie które oryginalnie nosiły wyłącznie lokomotywy z flexioilami, i które stanowiły mniejszość. Natomiast oryginalnie, lokomotyw w żółtym-brudnym odcieniu była przytłaczająca większość. Należy też zwrócić uwagę, że tylko ta seria (001-037) miła stylowe, aluminiowe, niemalowane litery serii i PKP, co w połączeniu z wyrafinowanymi odcieniami, dawało niepowtarzalny wygląd, zasługujący właśnie na miano klasycznego. Lokomotywy te wyróżniał też inny, korzystny estetycznie dodatek związany z malowaniem. Otóż czołowa część dachu była fabrycznie malowana w kolorze żółtym - na marginesie, fabryczne flexicoile, również posiadały ten wyróżnik. Jednak w obu przypadkach, przy najbliższych rewizjach, bezmyślnie i uparcie, od razu przemalowywano go na szaro. Wspomnę też, że w serii 003-037, oryginalnie, na kilku egzemplarzach, zastosowano też lekko błekitny odcień szarości dachu - były to na pewno egzemplarze 018, 028 i 029.

Nie używajmy też określenia, że EP09 jest "pomarańczowa". Wszelkie jej odcienie, były zawsze pochodną żółtego. Pomarańczowa w dziewiątkach jest czołownica i, conajwyżej, oryginalna 001 i 002. Zatem klasyczna EP była zawsze żółta!

Z treści wypowiedzi w tym wątku wnioskuję, że mało kto ma świadomość opisanych tu niuansów. Mam nadzieję, że informacje i materiały jakie tu zamieściłem, uczulą Was na estetyczne smaczki, a co za tym idzie, docenicie ich odwzorowanie w planowanej produkcji SM, a różnice na grafikach nie będą dla Was przypadkowe czy niezrozumiałe. Być może też, informacje te spowodują, że podejmiecie zupełnie inne decyzje w wyborze egzemplarzy i, być może, dostrzeżecie klasę wariantu "prawdziwie" klasycznego, który choć "brudny", był niezwykle stylowy!

Tak więc, wracając do planu SM; 012 z rewizją z 1994 roku, to właśnie jeszcze oryginalna, brudno-żółta EP09, mająca żółty daszek i srebrne litery, zaś 031, to już lokomotywa przemalowana w porewizyjne jaskrawe barwy z szarym czołem dachu. Dla miarodajnego zilustrowania porównania tych jakże różnych odcieni, zamieściłem na dwóch zdjęciach, stojące razem lokomotywy w obu odcieniach oraz parkę przy peronie: oryginalna 26 - z tyłu, i przemalowana 19, z przodu. Ciekawostką dla wielu z Was, będzie również zdjęcie fabrycznie nowej 40-ki, na którym widać, że początkowo nie miała ona koszmarnej estetycznie, klimy na czole. Dodam, że sytuacja taka występowała też na pewno na egzemplarzach 38 i 42. Na zdjęciach nie mogło również zabraknąć, klasycznej i oryginalnej 012 złapanej w 1995 roku. Właśnie ta wersja jest pierwowzorem do odwzorowania w modelu.

Wszystkie modele EP09 od SM, będą wiernymi kopiami pod względem zarówno odwzorowania detali jaki i właśnie kolorystyki. A staranność i wnikliwość z jaką, odtworzone zostaną szczególnie barwy historyczne, oddadzą w blisko 100% klimat malowań i czasów w których funkcjonowały.
Bardzo fajnie zestawione, z mojej strony dodam jeszcze że różnice w odcieniach lokomotyw EP09 pochodziły od palety kolorów jakie były stosowane. Lokomotywy zabawnie nazwane jako brudne czyli wczesny okres produkcyjny z wyłączeniem lokomotywy 001 i 002 miały kolory zgodne z paletą Polifarbu Oliwa. Późniejsze malowanie w kolorach dużo bardziej kontrastujących pochodziło już z palety RAL i ze względu na to że nie było w tej palecie bezpośrednich odpowiedników do kolorów z Polifarbu odcienie tak bardzo różnią się od pierwotnych.

Dodam zdjęcie EP09-012 z testowym połówkowym pantografem. Przednią jest EP09-024.
Faktycznie jeśli pamięć mnie nie myli, to EP09-012 była pierwszą na której testowo montowano odbierak 55ZW, który miał zastąpić starsze 5ZL.

Brudne Żółtki, czaderskie. A 012ka jest jeszcze w wersji ultra -fabrycznej, bo nie ma zamontowanego aluminiowego okucia bocznego okna kabiny oraz rynienki nad przedziałem maszynowym. A ta połówka pojawiała się na niej nie raz, w różnych konfiguracjach - z ustawieniem z włosem i pod włos. Dzięki raz jeszcze za tą fotkę tandemu:)
Zdjęcie wykonano najprawdopodobniej przed rokiem 1995, ponieważ w tym okresie lokomotywy EP09 w ramach przechodzonych napraw rewizyjnych podlegały dostosowaniu do wyższych numerów aktualnie wychodzących z produkcji, które były już budowane z uwzględnieniem zmian w dokumentacji wprowadzanych przez OBRPS w Poznaniu. Jednymi z takich zmian w ramach rewizji były wymiana okna opuszczanego na te z aluminiową ramką, dodanie klapki inspekcyjnej pod oknem oraz zrobienie rynienek wokół całego dachu a nie tylko do drzwi jak miało miejsce wcześniej.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.714 443 99
Jeszcze jest tyle ciekawych malowań EURO 2012, sylwester marzeń...
Kolega otrzymał oceny "śmieszne", co może sugerować, że niektórzy mogą sądzić że to "jaja" są, ale -dla nie wiedzących- one naprawdę istniały....

EP09-038 "Sylwester Marzeń z Dwójką" Kraków (youtube.com)

Ex Korfanty z EP09-042 w nowych barwach na EURO 2012 - barwy Francji (youtube.com)

EP09-023 barwach PORTUGALII EURO 2012 (youtube.com)

Ale to tylko jako ciekawostka bo jak już wiemy:

 
Ostatnio edytowane:

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
452 5 2
Brudne Żółtki, czaderskie. A 012ka jest jeszcze w wersji ultra -fabrycznej, bo nie ma zamontowanego aluminiowego okucia bocznego okna kabiny oraz rynienki nad przedziałem maszynowym. A ta połówka pojawiała się na niej nie raz, w różnych konfiguracjach - z ustawieniem z włosem i pod włos. Dzięki raz jeszcze za tą fotkę tandemu:)
Jak się tandem spodobał to zamieszczę zdjęcie jego od strony 024.
1715851974295.jpg

024 ma już zamontowane aluminiowe okucia bocznego okna kabiny ale rynienki tylko do drzwi.
Siateczki w reflektorach usuwali/dodawali przy naprawach czy wymieniali na inne?

Zdjęcie gdzieś tam znalezione swego czasu na necie.
 
Ostatnio edytowane:

matu

Nowy użytkownik
Reakcje
76 0 0
Jak się tandem spodobał to zamieszczę zdjęcie jego od strony 024.
Zobacz załącznik 1053100
024 ma już zamontowane aluminiowe okucia bocznego okna kabiny ale rynienki tylko do drzwi.
Siateczki w reflektorach usuwali/dodawali przy naprawach czy wymieniali na inne?

Zdjęcie gdzieś tam znalezione swego czasu na necie.
Dzięki eddy:) a nad siateczkami się aż tak nie pastwiłem, ale zauważyłem że były conajmniej dwa wzory; siateczka-siateczka, z oczkami prostokątnymi w poziomie i siateczka-nie siateczka, czyli tylko pionowe pręciki - które czasem koślawo montowali i było brzydko-ukośnie.

Jak się tandem spodobał to zamieszczę zdjęcie jego od strony 024.
Zobacz załącznik 1053100
024 ma już zamontowane aluminiowe okucia bocznego okna kabiny ale rynienki tylko do drzwi.
Siateczki w reflektorach usuwali/dodawali przy naprawach czy wymieniali na inne?

Zdjęcie gdzieś tam znalezione swego czasu na necie.
A zauważcie, że te stare egzemplarze, fabrycznie (aż do 030!) wychodziły z uboższą wersją stopni na czołownicy - tak jak właśnie widoczne tu na zdjęciu. A w zasadzie był to tylko jeden, lewy stopień, a po prawej znajdował się tylko punkt montażowy dla tabliczki końcówki składu (oczywiście wiemy jak określamy strony pojazdów;)
 

mariow-m1

Aktywny użytkownik
Reakcje
329 3 4
Czy zapisy na EP09 na Modelcenter już się zakończyły, bo nie mogę dodać modelu do koszyka? Czy gdzieś już był komunikat o zakończeniu zapisów?
 

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
190 1 0
Mam pytanie techniczne do Pana Roberta.
Zamówiłem EP09-007 i czy lokomotywa będzie wydana dokładnie w takiej konfiguracji jak jest na rysunku wizualizacji, czy rysunek ten tylko dotyczy kolorystyki malowania?
Jeśli lokomotywa będzie wydana tak jak jest namalowane, to jest tam znaczący i widoczny błąd. Nie sądzę jednak, aby w trakcie opracowania modelu można było przegapić taki szczegół i bardziej skłaniam się tylko pomyłki podczas tworzenia schematów malowania.
 

matu

Nowy użytkownik
Reakcje
76 0 0
Mam pytanie techniczne do Pana Roberta.
Zamówiłem EP09-007 i czy lokomotywa będzie wydana dokładnie w takiej konfiguracji jak jest na rysunku wizualizacji, czy rysunek ten tylko dotyczy kolorystyki malowania?
Jeśli lokomotywa będzie wydana tak jak jest namalowane, to jest tam znaczący i widoczny błąd. Nie sądzę jednak, aby w trakcie opracowania modelu można było przegapić taki szczegół i bardziej skłaniam się tylko pomyłki podczas tworzenia schematów malowania.
Jaki to błąd?
 

Podobne wątki