• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Roco - Parowóz Ty2

Tomek M.

Znany użytkownik
Reakcje
9.987 68 0
Jeżeli ten parowóz będzie się dobrze sprzedawał, to może Roco łaskawym okiem spojrzy na Ty4 w IV epoce czy też Tr203 jaki może zrobić z istniejącej formy.
Szkoda że ten "boom" na parowozy nadchodzi w takich dosyć ciężkich czasach było nie było.
 

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
597 8 0
To nadal prototyp i to bazujący na modelu parowozu serii 555.0 Czechosłowackich Kolei Państwowych. Dlatego niektóre elementy widoczne na prototypie budzą niepokój ...w tym w/w stopień. W naszym Ty2 tego nie będzie.
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 15 1
Ale podest pod dymnicą skopali już na maksa ! I ten dodatkowy stopień na belce zderzakowej gdzie oni coś takiego widzieli na oryginalnym parowozie ? :niepewny:
Nie tylko podest. W modelu jest dużo więcej błędów. Przykładowo poręcz na tendrze w polskich Ty2 wyglądała zupełnie inaczej. Była skrócona tak by mechanizm klapy mógł się otworzyć. Osobiście wątpię by Roco przejęło się tym detalem i zrobiło tą poręcz krótszą i dodatkową pionową po prawej stronie. Tak samo stopnie na czołownicę. Powinien być jeden a nie dwa. Następnie smarotłocznia (prasa smarna) umieszczona po lewej stronie pod pomostem powinna być trochę wcześniej na ramie stawidła. Jest to prasa Boscha. Na Friedmanna umieszczoną na pomoście nie mamy co liczyć. Instalacja elektryczna pod pomostami też typowo niemiecka. W polskich Ty2 na ogół była po prawej stronie. Szkoda też, że nie pokuszono się o typowe inżektory dla tej serii stosowane na PKP.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.244 30 1
To nadal prototyp i to bazujący na modelu parowozu serii 555.0 Czechosłowackich Kolei Państwowych. Dlatego niektóre elementy widoczne na prototypie budzą niepokój ...w tym w/w stopień. W naszym Ty2 tego nie będzie.
No ale jak się pokazuje model (prototyp) min. na targach jak w Dortmundzie to pokazuje się model jaki ma się docelowo ukazać a nie jakieś tu półśrodki ;) Model ma być wydany na Polskim rynku a nie Czeskim więc jakieś dziwne podejście do sprawy prezentacji. Już pal licho ten dodatkowy stopień -ale skopana jest blacha pod dymnicą , bo w oryginale zaczyna się ona za belką zderzakową a nie jak to jest pokazane na modelu gdzie oparta jest ona na górze belki zderzakowej :eek: Tym samym jest za długa i przekłamuje to proporcje w modelu. Doskonale było by to widać gdyby zdjęcie było zrobione z boku na wprost modelu. Czy firma Roco poprawi to wszystko (między innymi to na co zwrócił uwagę Marcin @Ty42-89 ) i zrobi model zgodnie z polskimi realiami - przekonamy się. Nawet gdyby się tak nie stało - to będzie to baza do dalszych konwersji ;) No ale wówczas podniesie to znacząco koszt modelu na ,który tak długo czekaliśmy :ostrozny:
 

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
597 8 0
Prototyp ten sam co ze stycznia, z pierwszej prezentacji. Akurat trafiło się, że za bazę do zbudowania prototypu użyli elementów po czechosłowackim wariancie. Większość elementów będzie ze starszych form, więc nie miało znaczenia, z którego slotu Kriegslok-a użyją wyprasek. Najwidoczniej zostało trochę pomalowanych części po modelu ČSD 555.022. Takie składaki do prezentacji są powszechną praktyką, często nawet z druku 3D.
Skoro na targach nie przedstawili jeszcze finalnego prototypu, w pełni złożonego, bez malowania, to najpewniej znaczy, że Roco jeszcze nie ma takowego. Zostajemy nadal w niepewności jak będzie wyglądał finalny model. Na ten moment wszystko odnosiłem do grafiki prezentującej projekt, ale nie jest wykluczone, że może mieć różnice od produktu, który ostatecznie wyjdzie z fabryki.
Faktycznie na grafice blacha pod stopniem pod dymnicą także kończy się nie tam gdzie powinna. Jest to widać na stronie katalogu Roco, gdzie zaprezentowano małe okienka z grafikami spolszczonych detali do modelu. Ty2 miały te blachy pod różnymi kątami, ale tak daleko wyprowadzonej nie widziałem ...choć nie wykluczam, że może któryś numer miał.
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 15 1
...choć nie wykluczam, że może któryś numer miał.
Daję sobie głowę uciąć, że żaden tak nie miał. Czołownica jest wykorzystywana jako pomost do chodzenia. Dodatkowo nie wiem po co zrobili na tych blachach coś w rodzaju rynienek - tego też nie było. To były zwykłe blachy zabezpieczające przednią część pomostu przed spadaniem tam leszu dymniczego.
 

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
597 8 0
Wychodzi na to, że o pewne rzeczy wypadałoby zapytać naszych południowych sąsiadów.
CSD555022.jpg

Zdjęcie ČSD 555.022 z pewnej aukcji na znanej czeskiej platformie e-handlu: aukro.cz
https://aukro.cz/zeleznice-vlak-stara-parni-lokomotiva-csd-555-022-6963650032

To model tej lokomotywy wyszedł z Roco jako 7100001 i to właśnie tam był podest z blachami pod dymnicą, który możliwe, że w niezmienionej formie chcą użyć do Ty2.
7100001.jpg
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 15 1
Wychodzi na to, że o pewne rzeczy wypadałoby zapytać naszych południowych sąsiadów.
Zobacz załącznik 1049067

To model tej lokomotywy wyszedł z Roco jako 7100001 i to właśnie tam był podest z blachami pod dymnicą, który możliwe, że w niezmienionej formie chcą użyć do Ty2.
Kolega się przyjrzy dokładnie czołownicy i dolnej blasze oraz zwróci uwagę na węże powietrzne. Widać tam rurkę przewodu głównego ni mniej ni więcej tylko szerokości belki zderzakowej (czołownicy). Jeśli Roco wypuściło taki model czechosłowackiej wersji to jest wypuszczony z błędem. Tak jak wspomniałem w poprzednim poście górna część czołownicy służyła jako pomost do obsługi i żadna blacha nie mogła tego uniemożliwiać.

Ogólnie to mam ogromny niesmak, że do polskich parowozów czy to Roco czy PIKO podchodzi jak podchodzi wypuszczając modele wybrakowane, niezgodne z naszymi realiami. Kupowanie modelu po to by robić na nim konwersję mija się z celem. Mam dwa modele bazowe na Ty2. Kupić jednak chciałbym model odpowiadający oryginałowi a nie kolejną hybrydę vide Pm2 PIKO.
 

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
597 8 0
Powiedzmy, że łudzę się, jakoby Roco stanęło na wysokości zadania i finalnie zaprezentują model poprawniejszy niż to co widzimy na prototypie:ROFL:
Gorzej, jeżeli uprzedzili nas sąsiedzi z południa i przez wcześniej wypracowany projekt podestu z blachami dostaniemy to ło:
25627063_540930419574741_3144478049447571204_o.png
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 15 1
Powiedzmy, że łudzę się, jakoby Roco stanęło na wysokości zadania i finalnie zaprezentują model poprawniejszy niż to co widzimy na prototypie:ROFL:
Gorzej, jeżeli uprzedzili nas sąsiedzi z południa i przez wcześniej wypracowany projekt podestu z blachami dostaniemy to ło:
Ja natomiast nie mam złudzeń co do tego jaki model wypuści Roco. Będzie z błędami. Jest to efekt tego, że firmy modelarskie nie konsultują się z ludźmi znającymi temat danych parowozów od podszewki. Przyczyna może być taka, że takich ludzi można już niestety w skali kraju policzyć na palcach obu rąk. Obecnie większość ludzi zna parowozy ze skansenów czy pomników a te na ogół są wybrakowane i zawierają sporo błędów. Jednak w przypadku serii Ty2 to zdjęć dostępnych zarówno w internecie jak i w literaturze jest od groma i trochę i dziwię się jak można przed zatwierdzeniem projektu nie przeanalizować ich. Inaczej nie jestem w stanie wytłumaczyć tego dlaczego firmy modelarskie popełniają takie błędy.

Kolega jako porównanie daje bałkańskie parowozy. Nie jest to jednak dobry wzorzec gdyż ta seria na Bałkanach pracująca tam do dziś jest znacznie zmodyfikowana. Na zdjęciu parowozu o nieustalonym numerze rzeczywiście ta blacha zaczyna się tuż z początkiem czołownicy a przynajmniej takie jest wrażenie. Ale to już inny klimat i tam mogli ją tak przyspawać bo akurat tak pasowała. Byłem w Bośni na tych parowozach dwa razy i w maju zamierzam wybrać się ponownie. Te parowozy znacznie różnią się od tych eksploatowanych w Polsce, Czechosłowacji, Niemczech czy innych krajów Europy. Przede wszystkim przystosowane są do opalania węglem brunatnym. Wszystkie spotkane przeze mnie egzemplarze wyposażone też były w sprężarki trzycylindrowe, drzwi dymnicy z zamkiem centralnym oraz inne drobne szczegóły które nie występowały w rodzimych maszynach. Dlatego sugerowanie się zdjęciami tych parowozów jest bez sensu.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.730 37 4
Pytanie, czy takie firmy mają dostęp do ludzi z ową wiedzą? Do niektórych może i tak, tu na forum jest paru kolegów którzy doskonale orientują się w budowie parowozów. Może warto samemu napisać do takiej Roco i zaproponować współpracę na jakiś tam zasadach? W imię poprawności odwzorowania? Jak projekt zajdzie za daleko będzie za późno aby cokolwiek zmieniać, a teraz może są jeszcze jakieś szanse? Nie wiem, głośne rozmyślanie. W sumie koszty własne zerowe, tłumaczenie na dany język swojej propozycji, a korzyści kto wie może będą?
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.978 275 41
Nie sądzę aby Roco czy Piko było zainteresowane głęboką wersją PKP - koszty...
Wszystko już wskazuje że w najbliższych latach będziemy uraczani tylko lekko ztuningowanymi pół wersjami PKP.
A jak zaczną się zamykać nakrętki od wazonów(urn*) za kolejnymi rocznikami to sensu produkcji polskiego parowozu już nie będzie... :podstepny:


Patrząc na aspekt technologiczny i dostępności choćby tylko powojennych polskich konstrukcji trakcji parowej, taboru osobowego i towarowgo to III i IV epoka PKP staje się utopią-skansenem technologicznym w prównaniu z topowymi opracowaniami Brawa,Exact trein,ESU,Roco... a i starsze opracowania w V i VI epoce PKP też już są zmurszałe.

* W Holandii już się zwłoki m.in. kompostuje.
 

TSZ

Nowy użytkownik
Reakcje
16 3 0
Zastanawiam się nad kupieniem tego modelu, lecz nigdzie nie znalazłem Waszych opinii czy wybrać z dźwiękiem od ROCO czy jednak ESU Loksound.
Czy jest ktoś z Was który mógłby mi rozstrzygnąć dylemat? Zastanawiam się czy jest to 50/50%, czy jednak coś bardziej przewyższa i jest 70/30 % za jakąś z wersji?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 8
Tabor 0
Tabor 19
A
Tabor 5
Tabor 17

Podobne wątki