Mała przeróbka Ty2-697 Roco spowodowała, że zaczynam myśleć o przebudowie pozostałych moich modeli BR 52: jednego Roco (Ty2-1082) i dwóch starych, z lat 90. XX wieku, modeli Gützolda (w tym jeden z tendrem sztywnoramowym). Zacząłem więc przeglądać zdjęcia Ty2, zarówno w literaturze, jak i w internecie, by wybrać najbardziej nadające się do odwzorowania oryginały. O szczegółach może kiedyś napiszę w innym wątku, bo to już byłoby dość daleko w bok od tematu tego wątku. Przeglądając zdjęcia dostrzegłem jeden, dość dobrze widoczny szczegół, który nie został odwzorowany w żadnym z trzech już wydanych przez Roco modeli parowozu Ty2. Otóż po lewej stronie lokomotywy (od strony pomocnika) na praktycznie wszystkich zdjęciach Ty2, a także Ty42 (poza nielicznymi zdjęciami z lat 40. tuż po wojnie) widać długie cięgło czy rurę, biegnącą po pomostem od budki aż do ramy stawidła. W 1992 roku oba parowozy, Ty42 i Ty2, prowadzące pociąg specjalny z Niemiec na obchody 150. rocznicy otwarcia linii Wrocław - Oława, miały to urządzenie.
Trochę więcej widać na nieco rozjaśnionym zdjęciu parowozu Ty2-6690, sprzedanego kiedyś (chyba) z kolei piaskowej na jedną z prywatnych kolei turystycznych we Francji.
Z literatury wiem, że parowozy Ty2 i Ty42 zostały po wojnie wyposażone w tzw. ruszt wstrząsany. Domyślam się, że przez obrót tej rury/drąga powoduje się właśnie uruchomienia rusztu, o czym może świadczyć dźwignia, której poziome ramię (1) wchodzi do stojaka kotła. Ale drąg idzie dalej do przodu i porusza jeszcze drugą dźwignię (2) w przedniej części walczaka kotła - tu nie potrafię powiedzieć, do czego to służy. Jeżeli ktoś z Kolegów ma wiedzę na ten temat, może zechce się z nami tym podzielić. A ja muszę teraz pomyśleć, jak wykonać ten element w modelu - przyda się zarówno do Ty2-697, jak i do pozostałych modeli Ty2, jakie mi chodzą po głowie.
Trochę więcej widać na nieco rozjaśnionym zdjęciu parowozu Ty2-6690, sprzedanego kiedyś (chyba) z kolei piaskowej na jedną z prywatnych kolei turystycznych we Francji.
Z literatury wiem, że parowozy Ty2 i Ty42 zostały po wojnie wyposażone w tzw. ruszt wstrząsany. Domyślam się, że przez obrót tej rury/drąga powoduje się właśnie uruchomienia rusztu, o czym może świadczyć dźwignia, której poziome ramię (1) wchodzi do stojaka kotła. Ale drąg idzie dalej do przodu i porusza jeszcze drugą dźwignię (2) w przedniej części walczaka kotła - tu nie potrafię powiedzieć, do czego to służy. Jeżeli ktoś z Kolegów ma wiedzę na ten temat, może zechce się z nami tym podzielić. A ja muszę teraz pomyśleć, jak wykonać ten element w modelu - przyda się zarówno do Ty2-697, jak i do pozostałych modeli Ty2, jakie mi chodzą po głowie.