• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Roco - Parowóz Ty2

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.906 111 11
Ciekawe wieści z profilu Facebookowego Modelmanii

#Ty2

Szanowni Państwo!

W dniu 25.07.24 w godzinach popołudniowych otrzymaliśmy wiadomość od firmy Roco, zawierającą ostateczną deklarację firmy w sprawie lokomotyw Ty2 (70107, 70108, 78108).
Pozwoliliśmy sobie przeredagować ją w punktach i streścić:

1. Lokomotywa parowa Ty2 została, niestety, dostarczona bez stopnia z blachą pod dymnicą (część 151219). Dopakowaliśmy je do lokomotyw znajdujących się w magazynie. W przypadku lokomotyw już dostarczonych, stopnie z blachą pod dymnicą wysłaliśmy później. Jednak niektórzy dealerzy otrzymali, niestety, niewłaściwe stopnie z blachą pod dymnicą (czeskie) - wyślemy im prawidłowe w ciągu najbliższych kilku dni.
2. Zbiorniki powietrza zostały zamontowane w niewłaściwej pozycji. Można je przesunąć - należy odkręcić śrubę na kotle i przesunąć zbiorniki powietrza - ale tylko wtedy, gdy zostaną użyte inne wsporniki (nr części 125704). Ich wysyłka do sklepów nastąpi od 19.8.2024, ponieważ w czasie wakacji proces produkcji został opóźniony.
3. W kilku lokomotywach ostatni zestaw kół w tendrze (z gumką trakcyjną) był za szeroki - ale można go ręcznie nacisnąć i poprawić tak, żeby miał prawidłową szerokość. Sprzedawcy będą też otrzymywali na życzenie zamienniki.

Komentarz Modelmanii:
1. Modelmania otrzymała pierwszą partię lokomotyw bez pomostów i nie dostaliśmy żadnych części dodatkowych do nich, w tym czeskich pomostów. Lokomotywy są zabezpieczone w magazynie, odpowiednio opisane i nie sprzedajemy ich bez wyraźnej zgody klienta. Ty2 z nowej dostawy mają dołączone pomosty do samodzielnego zamontowania; montujemy je na właściwym miejscu na życzenie klienta, bez kosztów.
2. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom ze strony producenta, czerwone zbiorniki nie zostaną dostarczone. Jedyne co możemy zrobić, to po otrzymaniu nowych wsporników wysłać je do klientów, którzy już odebrali towar lub zamontować poprawnie aktualne zbiorniki. Bez kosztów. Na życzenie wykonamy usługę zarówno tym klientom, którzy nie odebrali jeszcze parowozów, jak i tym, którzy je do nas dostarczą w tym celu. Mówimy oczywiście o towarze zakupionym w naszym sklepie.
3. Na chwilę obecną nie otrzymaliśmy żadnych zestawów kołowych. W razie problemów prosimy o zwykłe zgłoszenie reklamacyjne, będziemy przekazywali je do Roco.

Podsumowując:
- Modelmania oferuje darmowy montaż pomostów w lokomotywach, z którymi jest dostarczony jako część zamienna. Będziemy też wykonali taką korektę ze zbiornikami po otrzymaniu wsporników;
- Wszystkie rezerwacje na Ty2 zostają automatycznie przedłużone;
- Niestety, nie możemy zaoferować dodatkowych rabatów na tę lokomotywę z tytułu jej niedoskonałości, gdyż producent też nie dokonał weryfikacji oferty. Co więcej, nadal wymaga od nas płatności w terminie, dlatego z przykrością jesteśmy zmuszeni poprosić Państwa uprzejmie o dokonanie wpłaty zaliczki w wysokości 30% wartości zamówionej lokomotywy.

Dziękujemy za wyrozumiałość i cierpliwość.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.698 15 0
Przydałoby się jakieś podsumowanie, co zamontować, gdzie zamontować, co przełożyć, bo troszkę idzie się pogubić już.
Oraz dodatkowo co zmodernizować we własnym zakresie, żeby model jak najbardziej przypominał swój pierwowzór.
Bo jak popatrzyłem na zdjęcie z pierwszych stron wątku, to zmian choćby w samym malowaniu troszkę będzie...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Lucjan P

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 8 0
Ja dziś odbierając swój model wykryłem kolejny egzemplarz o źle osadzonych kołach ostatniej osi napędowej tendra. Wygląda to na źle ustawioną maszynę w fabryce i pachnie to akcją serwisową. Moje wnioski:
- brak kontroli jakości
- brak testowania modeli w fabryce
- wada procesu produkcji zestawów kołowych.
Co do samego modelu, detali, farby, oznaczeń, nie mam zastrzeżeń, jest piękny i warty uwagi.
Natomiast cóż złego stało się w Roco.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.240 30 1
Przyklejał już ktoś blaszki do modelu-jakiego kleju używacie do takiego zabiegu?
Bezinwazyjny klej (który nie pozostawia śladów) to LIQUITAPE firmy Microscale, lub też tańszy klej polimerowy do kupienia w każdym markecie budowlanym. Używam osobiście tego polimerowego jest mocno gęsty ale łatwo go rozcieńczyć za pomocą denaturatu. Też nie pozostawia śladów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
Jak obejrzę swój egzemplarz dokładniej, podzielę się z Wami swoimi dalszymi spostrzeżeniami.
No i obejrzałem trochę dokładniej. Generalnie z modelu jestem zadowolony, to chyba jak na razie najbardziej zaawansowana modyfikacja parowozu do wersji PKP z IV epoki, jaką wykonało Roco. Ale tu dwa zastrzeżenia: porównujemy model Ty2 do modeli Ty5 i Oi2, w których zakres zmian, koniecznych do doprowadzenia modelu do wyglądu PKP z lat 70. XX wieku, był znacznie większy. A druga sprawa, to pomijam tu problemy, powiedzmy "logistyczne" ;), jakie ma Roco z ostatnim modelem (kwestia stopnia z blachami pod dymnicą i nieprawidłowych zbiorników pod kotłem).

Na plus modelu trzeba zaliczyć odwzorowanie mechanizmu otwierania klap wlewu wody na tendrze (chyba po raz pierwszy w fabrycznym modelu parowozu PKP), czy takich elementów, jak charakterystyczna dla naszych Ty2 wężownica na pomoście parowozu i prasa smarna. Oczywiście elementy te (dźwignie otwierania klap i napęd prasy smarnej) nie są ruchome, ale sam fakt ich uwzględnienia w modelu zasługuje moim zdaniem na uznanie.

Dyskusyjną sprawą jest zgodność wyglądu modelu z oryginałem. Z kilku zdjęć tego konkretnego egzemplarza (Ty2-697), zrobionych w latach 1976-78, jakie były publikowane w tym wątku wynika, że w tym czasie, podczas służby w Sierpcu, parowóz miał pod budką zainstalowane inżektory Metcalfe'a-Friedmanna po lewej stronie i Nathana po prawej stronie. Tymczasem w modelu tych inżektorów nie ma. Faktem jest, że nie wszystkie Ty2 na PKP miały te inżektory, jest też zdjęcie Ty2-697 zrobione w Toruniu kilka lat wcześniej, w 1972 roku, na którym widać, że przynajmniej po lewej stronie inżektora Metcalfe'a-Friedmanna nie ma. Jest więc bardzo możliwe, że inżektory zostały zainstalowane pomiędzy rokiem 1972 a 1976. Na modelu jest naniesiona data rewizji 31 maja 1973 roku - pytanie, czy wtedy lokomotywa inżektory już miała.

Na temat braku świateł czerwonych i niemożliwości włączenia świateł manewrowych już się wypowiadałem, mnie to bardzo nie przeszkadza. Jeśli chodzi o wygląd, to najwięcej wątpliwości mam do kolorów. Znam tylko jedno, bardzo kiepskie kolorowe zdjęcie Ty2-697, zamieszczone też w tym wątku. Wynika z niego, że przednie zgarniacze były czerwone z białymi obwódkami, także na tendrze niektóre elementy są czerwone, podczas gdy w modelu te części są czarne. Również kolor zbiorników pod kotłem powinien raczej być czerwony, choć w realu bywało różnie. Ale to są w sumie drobiazgi, stosunkowo łatwe do poprawienia. Zastanawiam się jak zmienić położenie blach pod dymnicą tak, by dolna blacha zaczynała się na tylnej krawędzi czołownicy, a nie na przedniej. Tak to wygląda w modelu:

Ty2 (1).jpg

Ty2 (2).jpg


Stopień wraz z pionowymi wspornikami to jeden element modelu, wsporniki wchodzą na wcisk w otwory w poziomej części ostoi tuż obok przednich końców resorów.

Ty2 (3).jpg

Ty2 (4).jpg


Możliwości widzę dwie:
1) Wykonać nowe otwory do wciśnięcia pionowych wsporników, trochę głębiej - ale wtedy wsporniki znajdą się obok resorów, co nie do końca jest zgodne z oryginałem - tak by to wyglądało na mojej przeróbce w Paint:

Ty2 (1a).jpg


2) Uciąć wsporniki i przykleić je od spodu poziomego pomostu bardziej z przodu, tuż przy załamaniu blachy - wyglądałoby lepiej, ale wtedy wytrzymałość mechaniczna całego elementu będzie mniejsza, a przypominam, że całość trzyma się parowozu tylko na tych wspornikach, skośne blachy nie są w żaden sposób przymocowane ani do czołownicy, ani do kotła.

Ty2 (1b).jpg


Jest też oczywiście inne wyjście: wykonać cały ten element od nowa, np. z blaszki fototrawionej - ale to już wyższa szkoła jazdy.

Modelu jeszcze nie wypróbowałem podczas jazdy na torze, ale mam wersję analogową i nie spodziewam się większych niespodzianek czy problemów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
Jeden z kolegów z forum już taki ma
Wiem, widziałem ten wpis. Jakby ten kolega zechciał podzielić się informacją, gdzie takie można kupić, to może bym się nad tym zastanowił. Ale ten kolega zwykle odpowiada, że dostał w prezencie od osoby, której nie może ujawnić, choć wszyscy wiemy, kim ta osoba jest. ;)
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.461 443 99
Wiem, widziałem ten wpis. Jakby ten kolega zechciał podzielić się informacją, gdzie takie można kupić, to może bym się nad tym zastanowił. Ale ten kolega zwykle odpowiada, że dostał w prezencie od osoby, której nie może ujawnić, choć wszyscy wiemy, kim ta osoba jest. ;)
Ja nie wiem kim jest, ale za to po tym cytowanym przeze mnie wpisie już wiem, że na zadane tam pytanie konkretnej odpowiedzi nie będzie. Dzięki za info.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 8
Tabor 0
Tabor 19
A
Tabor 5
Tabor 17

Podobne wątki