Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
W powyższym wpisie sam sobie zaprzeczyłeś Jak widać (z przedstawionej przez Ciebie listy) zakres numeracyjny nie jest ten sam. Nie jest też kontynuacją zakresu numerów wagonów G78, bo nie ma w nim ciągłości.
Zakres jest ten sam, a raczej grupa - 80, dla wagonów z ogrzewaniem elektrycznym (wielonapięciowym) i parowym. Gdy skończyły się numery w tej grupie kolejnym wagonom o tych parametrach nadawano numery od 81 000 w górę. Zakresy numerów G'78 i B'84 rozdzielone były numerami wagonów typu 111Ah z PFW, które produkowano w latach 1979-1986. Część wagonów z Wrocławia zapełniło jeszcze lukę w numeracji przed wagonami G'78 (po 111Ag), mimo iż zostały wyprodukowane później. Po dostawach B'84 kolejne numery dostawały też wagony 111Ah z ostatnich lat produkcji.
Gdyby B'84 nie miały ogrzewania parowego, to by trafiły do grupy 51 51 20 70.
Z wagonami pocztowymi było inaczej, bo ówczesne przepisy (już nie pamiętam czy to R-1 czy D-1) wymagały, by wagony tego typu były wyposażone w lampki koloru niebieskiego i były nimi osygnalizowane po zmroku.
Stosowanie niebieskich świateł wynika z przepisów sygnalizacji E 1 (obecnie instrukcja Ie-1). Jest to nocny sygnał Tb 2 "Oznaczenie wagonów pocztowych z funkcjonariuszami, wagonów restauracyjnych, sypialnych, jak również innych wagonów specjalnego przeznaczenia oraz wagonów z podróżnymi na stacji, jeżeli wagony te nie są złączone z pociągiem". Niebieskie światło (jedno lub dwa) powinno być na ścianie szczytowej wagonu, może też być wykonane tak, że jest widoczne również z boku (mogą też być na boku dodatkowe światła). Przepisy nie wymagają zabudowy świateł, jeżeli wagon ich nie ma, powinno się użyć latarń przenośnych. Inna sprawa, czy ten przepis jest w praktyce stosowany.
Wagony 2 kl. przeznaczone dla CSD i produkowane w Bautzen były tej samej budowy co z Goerlitz dla PKP. Można jeszcze dodać, że Czechosłowacja kupowała w NRD wielokrotnie więcej wagonów niż PKP (my mieliśmy własny przemysł w tej dziedzinie). Ciekawostką jest też, że wagony Goerlitz 78 dla PKP były pierwszymi po II wojnie czysto pasażerskimi wagonami RIC zbudowanymi w tej fabryce.
G78 było 80 nie 50?
A Bautzeny były osobo oznaczone jako B84 i B85 czy po prostu druga z zamówionych partii B84 dotarła do polski w 1985 roku? No bo nie były to chyba dwa różne wagony?
Zarówno G'78 jak i B'84 fabrycznie wyposażone były w ogrzewanie elektryczne (wielonapięciowe) i w ogrzewanie parowe. ... w ... wagonach B'84 ... w trakcie napraw głównych likwidowano w nich ten [drugi] rodzaj ogrzewania. Trafiły do grup 51 51 20-70 XXX-X i 51 51 20-71 XXX-X ...
tak było ,nowe malowania czyli kremowo-zielone i czerwone wprowadzano stopniowo od 1988/89 roku z reguły przy okazji wizyty w ZNTK.CHOĆ SŁYSZAŁEM ŻE JESZCZE DŁUGO PÓŹNIEJ TRAFIAŁY SIĘ OLIWKI W RÓŻNYCH CZĘŚCIACH KRAJU
Cudownie Panie Kolego......tylko szkoda ze juz z trumienką.Myślę czy nie jest to czasem wagon typ 111 JEDEN LUB DWA TAKIE PO NAPRAWIE GŁÓWNEJ JEŻDZIŁY W REJONIE OBSŁUGIWANYM PRZEZ ZAKŁAD TABORU LUBLIN.