• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

ralph80

Aktywny użytkownik
Reakcje
649 5 2
Na udostępnianych na stronie ROBO rysunkach projektowych wagony miały takie daty (nie wiem czy tak jest na wersji "produkcyjnej"):

Wagon 111As (222310) W-Wa Szczęsliwice - data 15.12.1992
Wagon 111As (222320) Wrocław - data 18.06.2004
Wagon 110Ac (244310) W-Wa Grochów - data 08.02.1993
Wagon 110Ab (244320) Kraków - data 14.03.2008

Natomiast zastanawia mnie jedna rzecz - w wagonach 111As - wagon Warszawski posiadający rewizję z 1992 roku ma okna ewakuacyjne od strony korytarza, natomiast wagon Wrocławski z rewizją z 2004 takich okien nie posiada. Czy jest możliwe, że ten z Wrocławia do 2004 nie przeszedł NG i nie wstawiono okien ewakuacyjnych?
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.293 93 9
Oryginalny wpis Robo na Facebooku :love::
,,Chciałem poinformować, że produkcja nowych wagonów zakończy się w ten piątek. Niestety żadna firma kurierska nie prześlę do nas modeli w tak krótkim czasie aby modele były dostępne przed świętami. Zatem musimy przesunąć premierę nowych modeli na początek stycznia 2021.
Poniżej wklejam kilka zdjęć prosto z fabryki gotowych modeli.
Będzie też jedna niespodzianka.....
Wagony te są uzupełnieniem do tworzonych składów pociągów z rożnych epok i stacji:
wagon 2klasy 222310(1) pasuje do wydanej kuszetki z warszawy Grochów 244610(1) oraz do kuszetki, która ma się pojawić 244310(1). W skaldzie warszawskim z epoki Va będzie dużo więcej wagonów, które są już przygotowywane.
Wagon 2 klasy 222320(1) pasuje do wydanej kuszetki z Wrocławia 244520(1). Do tego składu też są przygotowywane następne wagony. Wagon z kuszetka z Krakowa z dużym napisem WARS będzie miał jeszcze jeden wagon z takim napisem do kolekcji (nie kuszetka) oraz inne pasujące wagony, które będzie można podłączyć do składu. ,,
1608206325411.png
1608206308060.png
1608206243169.png

1608206213752.png
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
Natomiast zastanawia mnie jedna rzecz - w wagonach 111As - wagon Warszawski posiadający rewizję z 1992 roku ma okna ewakuacyjne od strony korytarza, natomiast wagon Wrocławski z rewizją z 2004 takich okien nie posiada. Czy jest możliwe, że ten z Wrocławia do 2004 nie przeszedł NG i nie wstawiono okien ewakuacyjnych?
Jest możliwe, że wagon z 2004 nie przeszedł jeszcze NG, chociaż prawdopodobieństwo tego jest niewielkie - dla takiego rocznika to pojedyncze sztuki nie doczekały NG (lub kasacji/skreślenia).
Mało możliwe jest również, żeby wagon po rewizji z 1992 roku miał już okna bezpieczeństwa - musiałby być już po NG, czyli jednak za wcześnie jak na lata produkcji. Oczywiście pojedyncze przypadki mogły się zdarzyć (odnalazłem w notatkach przypadek wagonu 111As z 1983 r., po NG w 1992 r.).

Są więc dwie możliwości:
Pierwsza - zgodnie z linią "partii" wypuszczane są modele w postaci "wyłuskanych" rodzynków, reprezentowanych w pojedynczych egzemplarzach (vide kuszetki, tylko po co teraz, skoro można zalać rynek przypadkami pospolitymi).
Druga, bardziej prawdopodobna - zamienione zostały rysunki/opisy wagonów.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
A całe okna jako wyjście bezpieczeństwa na korytarzu nie weszły około 1988-89 roku po dwóch wypadkach z udziałem wojskowych jako wymóg? W 1994 z Cegielskiego po modernizacji wagony 111Aya takie okna miały obowiązkowo.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
Nie. Okna bezpieczeństwa zaczęto montować w trakcie napraw głównych, gdzieś od przełomu 1991/92 roku.
Poza tym do końca produkcji wagonów rodziny Y w HCP (141A w 1992 r.) na 99% nie montowano żadnych okien bezpieczeństwa.
Prawdopodobnie ostatnie kilkanaście sztuk mogło jednak mieć fabrycznie okna bezpieczeństwa, jednak nie więcej niż 25 sztuk.
A późniejsze modernizacje, obojętnie gdzie przeprowadzane - patrz wyżej, NG - słowo kluczowe.
 
Ostatnio edytowane:

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
Sprawdziłem jeszcze 141A z 1992 r., jeden z ostatnich nie miał fabrycznie okien bezpieczeństwa, więc mogę pierwotny wpis przywrócić: "Poza tym do końca produkcji wagonów rodziny Y w HCP (141A w 1992 r.) nie montowano żadnych okien bezpieczeństwa."

Natomiast po naprawach głównych od 1992 r. w zasadzie wszystkie wagony do przewozu podróżnych (w tym 141A) miały zabudowywane okna bezpieczeństwa. Ale proszę nie mieszaj kwestii stanu fabrycznego wagonów i wagonów po NG.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
465 5 3
Owszem, 2005 rok i ostatni okres zawiera się w przedziale "od 1992 r.". Chciałem zaakcentować, że do końca produkcji wagonów rodziny Y z HCP dla PKP, nie były zabudowywane fabrycznie okna bezpieczeństwa. A ostatnimi takimi (wyprodukowanymi) wagonami były 141A z 1992 r. I tyle - dalsza dyskusja jest zbędna. Naprawy główne i ich czas to sprawa wtórna.
 

ralph80

Aktywny użytkownik
Reakcje
649 5 2
........
Są więc dwie możliwości:
Pierwsza - zgodnie z linią "partii" wypuszczane są modele w postaci "wyłuskanych" rodzynków, reprezentowanych w pojedynczych egzemplarzach (vide kuszetki, tylko po co teraz, skoro można zalać rynek przypadkami pospolitymi).
Druga, bardziej prawdopodobna - zamienione zostały rysunki/opisy wagonów.
Na logikę też wydaje mi się, że bardziej prawdopodobna jest opcja druga. Na szczęście zamówiłem oba, więc jakby coś można zamienić okna :)
Z drugiej strony projektując modele naszych Y trzeba uwzgędnić mnóstwo różnic w detalach lub bardzo uważnie dobierać konkretne oznaczenia egzemplarza do posiadanej wersji produkcyjnej modelu. Ale nic w końcu nadchodzą ryflowane dachy :)

Co do rodzynków to poczekajmy na bary i bagażówki ROBO - to będą wagony gdzie wnętrza będą robić różnicę - tak jak w kuszetkach.
Dla mnie osobiście "śliwkowa" kuszetka jest modelem roku jeżeli chodzi o Polskie wagony. Bardzo mi się podoba.

Witam czy wiadomo coś o wagonach z ryflowanym dachem w barwach IC, nigdzie się nie mogę znaleźć informacji, a bardzo ładnie się prezentują te wagony.
Nie sądzę, aby szybko pojawiły się 2 z ryflowanym dachem w barwach IC. Niedawno wyszły 2 bez ryfli i jeszcze jest ich sporo w sklepach, więc do "zniknięcia" z rynku pierwotnego nie zakładałbym nowego wypustu. Prędzej mogą być 1 z ryflami, lub 2 w malowaniu zielonym z opisem IC - analogicznie jak dla 1 z Przemyśla i Szczecina.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.293 93 9
Kolejne Nowości od Robo :love:Oryginalny wpis Robo na Facebooku:
,,Przedstawiam 2 wagony, które pojawią się wraz z przyjściem nowej dostawy modeli:
244420(1) wagon kuszetka ze stacji Kraków epoka Vc
233320(1) wagon 1/2klasy ze stacji Zagórz epoka Va
Przewidziana data dostawy modeli piątek 8 stycznia.
Modele będą dostępne również w wersji z oświetleniem wnętrza,,
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Lxd2-240

Aktywny użytkownik
Reakcje
210 18 4
Kolejne Nowości od Robo :love:Oryginalny wpis Robo na Facebooku:
,,Przedstawiam 2 wagony, które pojawią się wraz z przyjściem nowej dostawy modeli:
244420(1) wagon kuszetka ze stacji Kraków epoka Vc
233320(1) wagon 1/2klasy ze stacji Zagórz epoka Va
Przewidziana data dostawy modeli piątek 8 stycznia.
Modele będą dostępne również w wersji z oświetleniem wnętrza,,
Zobacz załącznik 781082
Zobacz załącznik 781085
Zobacz załącznik 781087
Zobacz załącznik 781090
Tym razem to Robo utrze nosa Piko. ;)
 

ralph80

Aktywny użytkownik
Reakcje
649 5 2
Kolejne Nowości od Robo :love:Oryginalny wpis Robo na Facebooku:
,,Przedstawiam 2 wagony, które pojawią się wraz z przyjściem nowej dostawy modeli:
244420(1) wagon kuszetka ze stacji Kraków epoka Vc
233320(1) wagon 1/2klasy ze stacji Zagórz epoka Va
Przewidziana data dostawy modeli piątek 8 stycznia.
Modele będą dostępne również w wersji z oświetleniem wnętrza,,
Nie wiem czy to bład w "materiałach reklamowych", bo ta nowa kuszetka ma ten sam nr inwentarzowy co wcześniej zapowiedziana kuszetka z Krakowa z napisem "Wars"? Jeżeli taki był pomysł aby wydać ten sam wagon w dwóch różnych malowaniach to znowu pytanie - wersja z napisem Wars ma być 110Ab a ta bez 110Ac?
 

Podobne wątki