• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

ignacy500

Znany użytkownik
Reakcje
688 18 0
Świeżo po zakupie "1" z epoki IV (model 211020) muszę przyznać, że jestem pozytywnie zaskoczony jakością wykonania tego modelu. Nie znalazłem żadnych wad malatury oraz wad montażowych (typu coś połamane, pogięte, zgubione). Napisy i piktogramy są bardzo czytelne.

Jednakże duży minus, niestety, należy się za tego typu "zonka":
20240704_085042.jpg
 

dec87

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
ŁKMK
Reakcje
325 5 0
Świeżo po zakupie "1" z epoki IV (model 211020) muszę przyznać, że jestem pozytywnie zaskoczony jakością wykonania tego modelu. Nie znalazłem żadnych wad malatury oraz wad montażowych (typu coś połamane, pogięte, zgubione). Napisy i piktogramy są bardzo czytelne.

Jednakże duży minus, niestety, należy się za tego typu "zonka":
Zobacz załącznik 1062027
Sprawdziłem u siebie i faktycznie wnętrze w 211020(wagon 1 klasy) na drzwiach ma 1 i 2 klase. A wagon 233010(wagon 1 i 2 klasy) na drzwiach ma tylko 2 klasy. Czyli w tych wagonach zostaly zamienione wnętrza :/
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
419 2 1
W ostatnich zapowiedziach Robo pojawiły się 3 modele (rewizje 1986 i 1991), których oznaczenia cyfrowe zaczynają się na 57.
Czy to jest prawidłowe? Ja kojarzę 50 albo 51.


Zrzut ekranu 2024-07-18 o 07.38.14.png Zrzut ekranu 2024-07-18 o 07.38.31.png Zrzut ekranu 2024-07-18 o 07.38.49.png
 

Xomon

Użytkownik
Reakcje
43 0 0
Czy w dwóch nowo zapowiedzianych modelach Robo oznaczenie "dwójki" nie jest za duże?

451142012_467297859383482_2771480077664536482_n.jpg
451142012_467297576050177_3898339240939635718_n.jpg


Dla porównania również z zapowiedzi wagon bagażowy

451352694_467297749383493_5650612154706395349_n.jpg

Jak dobrze pamiętam podobna sytuacja była w poprzednio wydanej kremowo-zielonej dwójce z Warszawy, ale pewien nie jestem. A może były pewne wariacje w wielkościach cyfr?
 

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
709 24 0
Jedna rzecz/informacja w aspekcie powyższych postów dot. ogólnie oznaczeń i malatury wagonów/modeli Robo.
Firma Robo nie wyprodukowała i nie wyprodukuje wagonu osobowego, który nie miał by merytorycznego "błogosławieństwa" ze strony Pana Andrzeja Etmanowicza, niekwestionowanego autorytetu w tych tematach, popartego stosownymi materiałami zarówno zdjęciowymi jak i historyczną dokumentacją. Oczywiście są wyjątki np. wagony typu Y 2 kl z naniesionym czarnym pasem na wysokości okien, ale nie o tym teraz mowa.
Jest zatem gwarancja, że model w fazie projektu jest w 100% zgodny z oryginałem, a wszelkie ewentualne niedociągnięcia to już faza produkcyjna, kontrola wykonania itd.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.696 39 4

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
413 5 2
51 to kod PKP, a 50 to chyba był wagon do ruchu krajowego z ogrzewaniem jednonapięciowym.
50 - wagon do komunikacji wewnętrznej
51 - wagon bez klimatyzacji, o stałym rozstawie kół, dopuszczony do ruchu międzynarodowego zgodnie z wymaganiami RIC
57 - wagon bez klimatyzacji, o stałym rozstawie kół, dopuszczony do ruchu międzynarodowego zgodnie z wymaganiami PPW
75 - inny wagon

Cyfry 7 i 8 mówią o prędkości, zasilaniu i ogrzewaniu
00 - prędkość maksymalna 120km/h, zasilanie wielonapięciowe
08 - prędkość maksymalna 120km/h, zasilanie 3000V=
10 - prędkość maksymalna 120km/h, zasilanie wielonapięciowe oraz ogrzewanie parowe
18 - prędkość maksymalna 120km/h, zasilanie 3000V= oraz ogrzewanie parowe
38 - prędkość maksymalna 140km/h, zasilanie 3000V=
70,71 - prędkość maksymalna 160km/h, zasilanie wielonapięciowe
78 - prędkość maksymalna 160km/h, zasilanie 3000V=
88 - prędkość maksymalna 160km/h, zasilanie 3000V= oraz ogrzewanie parowe

ze strony http://www.kwszp.info/tabor/oznaczenia.html
 

SU45-122

Nowy użytkownik
Reakcje
7 0 1
A ja mam taką wątpliwość, może któryś z forumowiczów, mi pomoże ją rozwiązać, czy oznaczenie wagonu Bdmu ,( modele Robo rew 1991) nie powinno mieć jeszcze dodany "x", bo wcześniej przytoczona strona http://www.kwszp.info/tabor/oznaczenia.html
podaje iż wagony 111Ay miały serie Bdmu-x, w jakich latach stosowano ten x i kiedy go zaprzestano stosować?
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.696 39 4
50 - wagon do komunikacji wewnętrznej
51 - wagon bez klimatyzacji, o stałym rozstawie kół, dopuszczony do ruchu międzynarodowego zgodnie z wymaganiami RIC
57 - wagon bez klimatyzacji, o stałym rozstawie kół, dopuszczony do ruchu międzynarodowego zgodnie z wymaganiami PPW
75 - inny wagon

Cyfry 7 i 8 mówią o prędkości, zasilaniu i ogrzewaniu
00 - prędkość maksymalna 120km/h, zasilanie wielonapięciowe
08 - prędkość maksymalna 120km/h, zasilanie 3000V=
10 - prędkość maksymalna 120km/h, zasilanie wielonapięciowe oraz ogrzewanie parowe
18 - prędkość maksymalna 120km/h, zasilanie 3000V= oraz ogrzewanie parowe
38 - prędkość maksymalna 140km/h, zasilanie 3000V=
70,71 - prędkość maksymalna 160km/h, zasilanie wielonapięciowe
78 - prędkość maksymalna 160km/h, zasilanie 3000V=
88 - prędkość maksymalna 160km/h, zasilanie 3000V= oraz ogrzewanie parowe

ze strony http://www.kwszp.info/tabor/oznaczenia.html
Tylko mnie chodziło o 51 na drugim bloku grup cyfr , które mówi o przydziale do konkretnego zarządu kolejowego, bo pierwsza grupa może też mieć 51, i dlatego może być 51 51 xx albo xx 50 xx
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
472 5 3
51 to kod PKP, a 50 to chyba był wagon do ruchu krajowego z ogrzewaniem jednonapięciowym.
Tylko mnie chodziło o 51 na drugim bloku grup cyfr , które mówi o przydziale do konkretnego zarządu kolejowego, bo pierwsza grupa może też mieć 51, i dlatego może być 51 51 xx albo xx 50 xx
Pytanie było jednoznaczne - dotyczyło kodu wymiany 57. I odpowiedź też jest jednoznaczna. Chodziło o pierwszą grupę cyfr.
A późniejszy, zacytowany bełkot niczego nie wnosi, a wyłącznie wprowadza zamieszanie. Przez to rozmywa się niepotrzebnie wątek (nie pierwszy raz) i trudniej jest później znaleźć konkretne informacje. Stąd też moje oceny.

Teraz bardziej merytorycznie. Zasadniczo kod wymiany 57 zaczęto stosować od początku 1987 roku dla nowobudowanych wagonów rodziny Y. Z uwagi na wprowadzone wówczas nowe wymogi dot. taboru dla ruchu międzynarodowego (nie znam szczegółów), wyszło ówczesne krajowe zacofanie techniczne. Nowe, polskie wagony nie spełniały zaktualizowanych wymagań, stąd nie mogły być oznaczone znakiem RIC i nie mogły dostać kodu wymiany 51. Spełniały jedynie wymogi PPW, stąd kod wymiany to 57.
Dotknęło to dużą część jedynek typu 112Am, zdecydowaną większość dwójek typu 111Aw oraz wszystkie później budowane podtypy (111Ay, 112Ar, 111Ax, 112Ap, 140A, 141A, 141Ab), plus jeszcze pewną liczbę pocztowych 304C(a) z Pafawagu.
Możliwe też, że istniejące wagony, przechodzące naprawy rewizyjne w ostatnich tygodniach 1986 r., podczas napraw miały zmieniany kod wymiany na 57 (i wtórnie cyfrę samokontroli). Ale moim zdaniem, spowszechniało to dopiero kilka lat później. A wtedy (przełom 1986/1987) ten proces mógł dotknąć, np. głównie (tylko?) dwójko-bagażówki typu 609A.

Przez kolejne 30 lat, w dużej części wagonów z "57" w numerze zmieniono kod wymiany na 50, część dosłużyła żywota z "57", część po naprawach głównych otrzymała kod wymiany 51. Odnośnie "51" - nie wiem co się wówczas zmieniło w wymaganiach RIC (i kiedy konkretnie), ale wiązałbym to z wprowadzeniem nowego kodu wymiany 61 dla wagonów klimatyzowanych, wagonów będących trzonem (lub wręcz minimum) w połączeniach międzynarodowych.

Kod wymiany 57 był stosowany przynajmniej do lat 90.
Zdecydowanie dłużej :). Co ciekawe, kod wymiany 57 dalej (dziś) można spotkać na polskich wagonach pasażerskich w ruchu. Nie są to jakieś istotne ilości - a dotyczy to głównie (a może już wyłącznie?) grochowskich jedynek (112Ar/140A) i dwójek (111Ay/141A), ex ... PKP Intercity ;) (z czasów podziału na spółki, wówczas też te wagony przechodziły NG). Np., zanim jeszcze TLK Staszic stał się IC, to trzon grupy/części szczecińskiej stanowiły właśnie te grochowskie wagony.
EDIT: Dodam jeszcze, że rzeczone wagony z kodem "57" można spotkać w TLK Włókniarz. Tak było, np. pod koniec kwietnia.

IMG20240426123529.jpg
IMG20240426123558.jpg
IMG20240426123646.jpg
IMG20240426131338.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
419 2 1
..... w jakich latach stosowano ten x i kiedy go zaprzestano stosować?
Pytanie jest dobre i też chętnie poznałbym na nie odpowiedź.
Swego czasu zrobiłem analizę opartą tylko o wydane modele w epoce Va pod kątem właśnie tego oznaczenia -x :
1. Początek stosowania to rok 1989 (101A Robo) albo dopiero 1990 (Y i 120A Piko)
2. Kolejne lata z -x to 1991 (Y Piko), 1991-93 (Y Robo, Roco), 1993 (Acme) i 1994 (Y PMR)
3. Rok 1994 już bez -x (Y Robo, Acme)
4. Ale równolegle pojawiły się lata 1991,92,93 (Y Robo) i 1991 (Acme) bez -x.
Dla mnie reguła na oznaczenia z -x to lata 1989-94, natomiast punkt 4 to ewentualne odstępstwa lub błędy, ciężko powiedzieć, choć ilość modeli Robo z lat 1991-93 bez -x jest spora.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
413 5 2
...
w jakich latach stosowano ten x i kiedy go zaprzestano stosować?
Pytanie jest dobre i też chętnie poznałbym na nie odpowiedź.
...

Z tego co się orientuję to mała literka "x" po "myślniku" obowiązywała tylko w ep IVc i początku ep Va(na wagonach oliwkowych przed zmianą malowania). Była nanoszona na wagon który otrzymał nową numerację obowiązującą od 1.01.1980r.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
472 5 3
Z tego co się orientuję to mała literka "x" po "myślniku" obowiązywała tylko w ep IVc i początku ep Va(na wagonach oliwkowych przed zmianą malowania). Była nanoszona na wagon który otrzymał nową numerację obowiązującą od 1.01.1980r.
To co napisałeś, oczywiście z wyłączeniem malowania oliwkowego, dotyczyło wagonów towarowych, nie pasażerskich.

A jeszcze w ramach uzupełnienia ...
Zasadniczo kod wymiany 57 zaczęto stosować od początku 1987 roku dla nowobudowanych wagonów rodziny Y.
Z racji na fakt, że termin wprowadzenia zmian był znany dużo wcześniej, to wysoce prawdopodobnym jest, że jakaś pula wagonów, wyprodukowana pod koniec 1986 r., otrzymywała już kod wymiany 57. Ilość takich wagonów i data rozpoczęcia procesu - nieznane.
Możliwe też, że istniejące wagony, przechodzące naprawy rewizyjne w ostatnich tygodniach 1986 r., podczas napraw miały zmieniany kod wymiany na 57 (i wtórnie cyfrę samokontroli). Ale moim zdaniem, spowszechniało to dopiero kilka lat później. A wtedy (przełom 1986/1987) ten proces mógł dotknąć, np. głównie (tylko?) dwójko-bagażówki typu 609A.
Powyższe sytuacje mogły mieć miejsce, ale jednak nie jestem pewien, czy wówczas coś takiego już praktykowano.
Stąd mam drobne wątpliwości, czy "57" na oliwkowym 609A z rewizją z 1986 r., jest naniesiony prawidłowo (jako jeden z niuansów oznakowania tego modelu). Bardziej jestem na NIE, niż na tak :). Czyli pozostałbym w tym przypadku przy 51 51 ...
 

Podobne wątki