51 to kod PKP, a 50 to chyba był wagon do ruchu krajowego z ogrzewaniem jednonapięciowym.
Tylko mnie chodziło o 51 na drugim bloku grup cyfr , które mówi o przydziale do konkretnego zarządu kolejowego, bo pierwsza grupa może też mieć 51, i dlatego może być 51 51 xx albo xx 50 xx
Pytanie było jednoznaczne -
dotyczyło kodu wymiany 57. I odpowiedź też jest jednoznaczna.
Chodziło o pierwszą grupę cyfr.
A późniejszy, zacytowany bełkot niczego nie wnosi, a wyłącznie wprowadza zamieszanie. Przez to rozmywa się niepotrzebnie wątek (nie pierwszy raz) i trudniej jest później znaleźć konkretne informacje. Stąd też moje oceny.
Teraz bardziej merytorycznie. Zasadniczo kod wymiany 57 zaczęto stosować od początku 1987 roku dla
nowobudowanych wagonów rodziny Y. Z uwagi na wprowadzone wówczas nowe wymogi dot. taboru dla ruchu międzynarodowego (nie znam szczegółów), wyszło ówczesne krajowe zacofanie techniczne. Nowe, polskie wagony nie spełniały zaktualizowanych wymagań, stąd nie mogły być oznaczone znakiem RIC i nie mogły dostać kodu wymiany 51. Spełniały jedynie wymogi PPW, stąd kod wymiany to 57.
Dotknęło to dużą część jedynek typu 112Am, zdecydowaną większość dwójek typu 111Aw oraz wszystkie później budowane podtypy (111Ay, 112Ar, 111Ax, 112Ap, 140A, 141A, 141Ab), plus jeszcze pewną liczbę pocztowych 304C(a) z Pafawagu.
Możliwe też, że istniejące wagony, przechodzące naprawy rewizyjne w ostatnich tygodniach 1986 r., podczas napraw miały zmieniany kod wymiany na 57 (i wtórnie cyfrę samokontroli). Ale moim zdaniem, spowszechniało to dopiero kilka lat później. A wtedy (przełom 1986/1987) ten proces mógł dotknąć, np. głównie (tylko?) dwójko-bagażówki typu 609A.
Przez kolejne 30 lat, w dużej części wagonów z "57" w numerze zmieniono kod wymiany na 50, część dosłużyła żywota z "57", część po naprawach głównych otrzymała kod wymiany 51. Odnośnie "51" - nie wiem co się wówczas zmieniło w wymaganiach RIC (i kiedy konkretnie), ale wiązałbym to z wprowadzeniem nowego kodu wymiany 61 dla wagonów klimatyzowanych, wagonów będących trzonem (lub wręcz minimum) w połączeniach międzynarodowych.
Kod wymiany 57 był stosowany przynajmniej do lat 90.
Zdecydowanie dłużej
. Co ciekawe, kod wymiany 57 dalej (dziś) można spotkać na polskich wagonach pasażerskich w ruchu. Nie są to jakieś istotne ilości - a dotyczy to głównie (a może już wyłącznie?) grochowskich jedynek (112Ar/140A) i dwójek (111Ay/141A), ex ... PKP Intercity
(z czasów podziału na spółki, wówczas też te wagony przechodziły NG). Np., zanim jeszcze TLK Staszic stał się IC, to trzon grupy/części szczecińskiej stanowiły właśnie te grochowskie wagony.
EDIT: Dodam jeszcze, że rzeczone wagony z kodem "57" można spotkać w TLK Włókniarz. Tak było, np. pod koniec kwietnia.