Info ze strony ROBO (dla leniwych
)
"Przedstawiamy nowe modele wagonów typu 111As. Są to wagony z ryflowanym dachem - nowość, które prototypy można było zobaczyć podczas ostatniej imprezy modelarskiej w Gliwicach. Jeden z modeli będzie ze stacji Wrocław, idealnie pasujący do wydanej kuszetki z Wrocławia z epoki Vc w malowaniu niebieskim.
Drugi z wagonów będzie ze stacji Warszawa Szczęśliwice również idealnie dopasowany do wydanej niedawno kuszetki typu 110Ac ze stacji Warszawa Grochów w kolorze śliwkowym.
Wagony będą dostępne również w wersji z oświetleniem wnętrza.
W nadchodzący weekend podam kolejne gorące nowości wagonów, które pojawią się jeszcze w tym roku."
Świetna wiadomość! W końcu nasze pociągi będą bardziej zróżnicowane pod względem typów i wyglądu.
Niestety, jak w prawie każdej beczce miodu jest łyżka dziegciu, tak i tutaj Robo nie ustrzegł się, na szczęście drobnych błędów. Miejmy nadzieję, że pozostaną one tylko na rysunku, a w modelu zostaną wyeliminowane.
Po 1: Układ i liczba wywietrzników na dachu odpowiada wagonowi 1 klasy np. typu 112Ag, a nie 2 kl. typu 111As - to najgrubszy z widocznych błędów.
Po 2: Haki promowe w wagonach typu 111As występują w innym układzie i liczbie. W wagonach tego typu nie ma haków przy końcach wagonu (przy drzwiach wejściowych) oraz dwóch środkowych haków po każdej stronie. Wagon 111As ma po 2 haki na stronę umieszczone pod drugim i dziewiątym przedziałem. Haki te nie mają wzmocnień, czyli są same ucha bez bocznych "skrzydełek" (i takie są na rysunku).
Pokazany na rysunku układ haków promowych odpowiada wagonom typu 111Ap, z których duża część także ma ryflowane dachy, więc pudło to będzie można wykorzystać do odzwierciedlenia wagonów tego typu - trzeba jedynie dopasować numery inwentarzowe oraz podwozie (111Ap to wagony wielonapięciowe).
Po 3: Opis. Mam nadzieję, że zostanie poprawiony. - Numer inwentarzowy - zbyt duża czcionka. A już najbardziej razi opis przydziału do st. W-wa Szczęśliwice czy Wrocław wykonany kulfonami o wysokości ramy wagonu, co w rzeczywistości NIGDY nie miało miejsca. Przydział opisany był (i jest, bo czcionka ta obowiązuje do dziś) czcionką mniej - więcej o połowę mniejszą niż naniesiona obok w trafarecie prędkość maksymalna i RIC.
Mam też pewne wątpliwości co do napisu RIC w trafarecie. Wagony 111As były jednonapięciowe, nie jestem więc pewien, czy RIC na nich w ogóle występował, ale ten wątek trzeba będzie jeszcze sprawdzić.
Numer wagonu na rysunku jest inny niż w podpisie. Na rysunku - na burcie wagonu jest 50 51 20-88 732-6, co wydaje się być prawidłowe, a w podpisie jest błędny nr 50 51 20-80 732-6