• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO MODELE - modele elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 / EN71

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
697 54 1
Kolega albo czytał wątek bez jego zrozumienia albo nie go czytał wcale. Proponuję się cofnąć do początku i jeszcze raz przejść ze spokojem i potem się wypowiadać i prawidłowo oceniać. Owszem, parę ostatnich stron jest pitoleniem bez sensu, ale to właśnie 90% tego wątku stanowią użyteczne informacje i spostrzeżenia, nad którymi parę osób popracowało, a nie na odwrót. Jest tam wiele bardzo istotnych rzeczy. I co najważniejsze, Pan Robert już te uwagi zna i wprowadza w życie, aby model był lepszy. Uwagi, które Kolega nazywa biciem piany, marudzeniem czy spekulacjami. Na szczęście Pan Robert myśli inaczej.


Rozumiem, że Kolega najpierw pisze a potem myśli? Tak wnioskuję po takich wypowiedziach. Jak będzie gotowy model to za żadne skarby Robo formy już nie poprawi. Tego Kolega chce? Komentować po wyprodukowaniu? Przecież to jest nonsens. Cała istota sprawy aby w trakcie projektu spływały komentarze i uwagi, a nie po. Wtedy dopiero odezwałby się jazgot, "dlaczego nikt wcześniej nie pisał o mankamentach prototypu, kiedy był czas, itp". Niech Kolega się poważnie zastanowi zanim coś napisze.
90 procent użytecznych informacji, o których Kolega jak by nie patrzeć slusznie wspomina, ginie w gąszczu różnej treści uzewnętrznień...
Najpierw przedpłaty, kto za a kto przeciw, nastepnie pomimo bicia piany kilka stron nad słusznoscia i brakiem slusznosci takiego rozwiazania, paradoksalnie masa chetnych i tych ktorzy jednak przedpłaty zrobili i kolejne wpisy. Nastepnie wymiana informacji dotycząca dokonanych wpłat, atmosfera robi sie coraz bardziej goraca i kolejne wpisy, a na koniec kolejne wpisy i nastepne kolejne szaleństwo i spełnienie marzeń w postaci upragnionej faktury, do "luzowania gaci" co u niektorych uzytkowników, włącznie. Scenariusz na tanią produkcję porno...

Całkowita zgoda, dotycząca merytorycznej dyskusji na temat modelu, dzieki której można uniknąć kosztownych i nieodwracalnych niedociągnięć w powstającym modelu, oraz umieszczania danych na jego temat, mogących zainteresować potencjalnych nabywców.
 
Ostatnio edytowane:

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.311 25 2
:ROFL::ROFL::ROFL::ROFL::ROFL::ROFL:
piszesz post, na końcu którego stwierdzasz, że do usunięcia.
A zrób eksperyment i kiedyś sam usuń zanim wyślesz. Albo nie odpowiedz przez dzień na żaden post i sprawdź czy świat się zawali. Uwierz mi nie zawali się.
Pozdrawiam
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
715 9 1
No to ja wrócę do trochę merytorycznych rozważań - mianowicie oświetlenia w przypadku jazdy w trakcji wielokrotnej. Zapewne oba pociągi jeżdziły na codzień w trakcji potrójnej i chyba będzie dość trudno prawidłowo oświetlić pociąg w takim zestawieniu. W trakcji podwójnej pewnie da się uzyskać prawidłowe oświetlenie do jazdy (Pc1 na jednej jednostce, Pc5 na drugiej), przy zachowaniu łatwości sterowania, poprzez odwrócenie przypisania funkcji F0 i F4 - w jedną stronę jedziemy na F0, w drugą na F4, automatyczne przełączanie przy takiej konfiguracji będzie działać źle), ale już nie manewrowe - zawsze będzą zapalone reflektory pomiędzy jednostkami. Pewnie możliwości dekoderów i elektroniki modelu są większe, ale każde inne przypisanie oznacza utratę kolejnych klawiszy funkcyjnych albo konieczność przeprogramowywania dekodera (o ile elektronika umożliwia niezależne sterowanie każdą lampą). Zakładam oczywiście sterowanie wszystkich jednostek w składzie na tym samym adresie. Wydaje mi się, że generalnie producenci zawsze umożliwiali prawidłowe oświetlenie składu poprzez zestaw mikroprzełaczników odłączających oświetlenie poszczególnych czół zestawów znajdujących się wewnątrz pociągu. Ciekaw jestem Waszych opinii?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.257 88 0
Nawet w trakcji podwójnej, każdy dekoder zachowuje swój adres i można pod tym adresem ustawić w nim, żeby z jednej strony w ogóle nie świecił. Mam tak w niektórych lokach. Wtedy można ciągnąć albo pchać skład i za każdym razem świeci tylko wolne czoło (białe/czerwone zmienne kierunkowo). A czoło od strony składu nie świeci.

Pytanie do znających temat w skali 1:1: czy przy manewrach zapala się światła manewrowe z obu końców, czy tylko z wolnego końca?
 

mjasinsk

Aktywny użytkownik
Reakcje
538 65 11
poniewaz ja w większości jeżdżę na dekach ESU to tam jest tyle możliwości ustawień że cuda można robić. A jak juz się ma LOK Programmera to w ogóle. Więc majac ESU i dwa "kible" bez wątpienia będzie można super to zgrać. Gorzej ESU i PIKO :)
 

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
213 7 0
Pytanie do znających temat w skali 1:1: czy przy manewrach zapala się światła manewrowe z obu końców, czy tylko z wolnego końca?

Zapala się światło manewrowe w konkretnej kabinie, ręcznie w lokomotywach, więc nie widzę powodu aby w EZT było inaczej.
Cytat z Ie-1:

Sygnał Tb 1 „Oznaczenia przodu i tyłu pojazdu trakcyjnego wykonującego manewry”

Więc zapala się po obu stronach, nieważne czy to EZT czy lokomotywa czy wózek motorowy, a nie w konkretnej kabinie. Przy dwóch pojazdach manewrujących razem tylko w zewnętrznych kabinach.
 

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
357 2 0
Jeśli jesteśmy już przy temacie dekoderów, czy ktoś by mógł napisać różnicę dla wersji z dekoderem ESU a dekoderem ZIMO?
Czy to tylko i wyłącznie różnica marki - jak np. pomiędzy Mercedesem i BMW, czy pomiędzy funkcjonalnością jak pomiędzy autem terenowym a sportowym?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.908 527 30

parvuselephantus

Aktywny użytkownik
Reakcje
165 15 1
Jeśli jesteśmy już przy temacie dekoderów, czy ktoś by mógł napisać różnicę dla wersji z dekoderem ESU a dekoderem ZIMO?
Czy to tylko i wyłącznie różnica marki - jak np. pomiędzy Mercedesem i BMW, czy pomiędzy funkcjonalnością jak pomiędzy autem terenowym a sportowym?
Było już w tym wątku - wystarczy przewinąć się kilkadziesiąt stron wstecz (tylko nie za daleko!)
Z tego co zrozumiałem - dźwięki wgrywają te same. Układ funkcjonalności może być inny (np. pod innymi funkcjami). Kiedyś można rozważyć własnoręczne programowanie dekoderów - wtedy fajnie mieć jedną firmę. Jednak przy prostym kupnie 'modelu dcc sztuk jedna' - to nie ma znaczenia. Ja tylko zwrócę może uwagę, że nie ma możliwości kupna modelu z dekoderem Zimo bez dźwięku.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.381 36 7
Cytat z Ie-1:

Sygnał Tb 1 „Oznaczenia przodu i tyłu pojazdu trakcyjnego wykonującego manewry”

Więc zapala się po obu stronach, nieważne czy to EZT czy lokomotywa czy wózek motorowy, a nie w konkretnej kabinie. Przy dwóch pojazdach manewrujących razem tylko w zewnętrznych kabinach.
Wiem że po obu stronach (i po tej stronie co siedzi mechanik), ale fizyczna realizacja to włączenie przełącznika w konkretnej kabinie.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.257 88 0
czy ktoś by mógł napisać różnicę dla wersji z dekoderem ESU a dekoderem ZIMO?
Czy to tylko i wyłącznie różnica marki - jak np. pomiędzy Mercedesem i BMW
Tak, bardzo trafne porównanie. Różnice są głównie wewnątrz (m.in. w programowaniu). Użytkowo dla większości dokładnie to samo, a dla koneserów oczywiście nie :D Przykładowo, brak jazdy wybiegiem w ZIMO może być dla kogoś powodem, by wybrać ESU. A piękne dźwięki Henninga dla niektórych pojazdów mogą być powodem przeciwnej decyzji. W ramach rodziny dekoderów od jednego producenta istnieją też wersje z mniejszą lub większą liczbą funkcji.

Akurat funkcję, o której pisałem wyżej (automatyczne wyłączenie oświetlenia białego i czerwonego wybranego czoła, niezależnie od kierunku jazdy) zrealizowałem sobie w ZIMO, który fabrycznie był w Roco Ty2. Nie sprawdzałem w ESU, czy da się podobnie.

Zamawiając akurat ten model, proponuję przemyśleć temat funkcji i od razu zgłosić w sklepie, że chcecie tak-i-tak. Wygaszenie świateł na wybranym czole za pomocą jakiegoś przycisku myszy to rutyna, powinni zrobić od ręki. Czy dadzą radę osobno włączyć światło manewrowe na każdym czole - to zależy od elektroniki modelu.

Przykładowe możliwości mapowania w ZIMO (co nie oznacza, że w ESU nie można osiągnąć tych samych efektów nieco inną metodą):
1668774801363.png

Źródło: dokumentacja ZIMO.

Jeszcze raz: wszystko zależy od elektroniki modelu. Jeżeli zaprojektowano ją tak, by światła manewrowe przód/tył włączały się jako 1 funkcja, to bez ręcznej ingerencji w płytkę modelu, nie da się tego rozdzielić. Pytanie o to możecie zadać Robo, jeżeli komuś zależy na tej funkcji. Macie w ogóle dostęp do zelektryfikowanych makiet umożliwiających manewrowanie EZT, i planujecie na nich połączyć EZT w składy?


@Arekmiz Bazy dźwięków utrzymywane przez producentów dla ESU i ZIMO są oczywiście osobne, bo to osobne firmy. To nadal nie wyjaśnia, czy dźwięki EN57 nagrywane przez Karola lub Elvisa będą inne dla ESU niż dla ZIMO, czy te same (na etapie nagrywania oryginału). Późniejsze mapowanie. czy całe sekwencje uruchamiane w określonych sytuacjach, mogą ozcywiście się róznić. W ogóle, zauważyliście pewnie, że od jakiegoś czasu obie firmy (DCC24 i Elvis) figurują jako partnerzy Robo przy tym modelu. Zaciekawiło mnie to, ale dla klienta chyba tak lepiej.

Jeżeli dźwięki miałyby być inne, to wielu pewno wybierze dekoder na podstawie odsłuchu dźwięku i rozważanie o różnicach samego dekodera można będzie odłożyć na bok.



PS. Co to znaczy:
zapala się światła manewrowe ... tylko z wolnego końca
Proste sprawdzenie, czy czytasz wątek :D
 
Ostatnio edytowane:

parvuselephantus

Aktywny użytkownik
Reakcje
165 15 1
Otóż nie te same. Mam tą informację z pewnego źródła, ale nic więcej nie mogę powiedzieć. Pewnie w odpowiednim czasie pojawi się stosowna informacja.
Nie mam informacji z 'pewnego źródła' - tylko z oficjalnej strony robo: https://en57.robo.eu.com/ (proszę przewinąć na sam dół do sekcji 'często zadawane pytania')

1668781515915.png
 

Podobne wątki