• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Rivarossi - modele zespołów wagonów piętrowych serii Bipa/Bhp

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.150 88 0
Osprzęt ma niemiecki mimo podania epoki 4
Ale w DCC24 jest podane, że to IIIc i osprzęt by się zgadzał, dlatego nie pasuje do wagonów z lat 1970-tych. Za to zdjęcie super (dzięki!) i kto ma Ty5 skonwertowany na ep. IV, może odtworzyć nie budzący wątpliwości skład :)

Arek, do poznańskiej raczej nie, tylko do bydgoskiej bo tak jeździły do Piły czy Torunia.
Tak, PIKO Pm2-21 ma być (jeśli można im wierzyć) w ep. IV z przydziałem Par. Bydgoszcz.

Natomiast na 100% podróżowałem Bipa z parowozem pod koniec lat 70-tych z Kobylca (pociąg zaczynał bieg w Bydgoszczy) do Poznania Głównego. To była rodzinna stała trasa. Nie wpadłem wtedy na pomysł, by sprawdzić przydział tej Bipa - dlatego nie twierdzę, że był poznański.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.700 39 4
Skoro IIIc to co zasilało kocioł w wodę skoro model nie ma inżektorów i rur doprowadzających wodę lub pompy Knorra. A czy w połowie lat 60-tych jakiś Ty5 miał jeszcze pompy Knorra? Chyba nie. Ale to są dywagacje. Ja mam składaka, a i tak u mnie ciągnie poznańską Bipę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.498 512 30
No i oświetlenie z tyłu, oryginał miał światła na skrzyni a nie na belce jak w modelu.
No, różnie bywało ;):

Ty5-24.jpg


(Zdjęcie z sieci, nie zapisałem źródła ani autora fotki)

Co do inżektorów, sprawa dla mnie nie jest całkiem jasna. Na zdjęciach Ty5 z lat 70. XX wieku pod budką widać po lewej stronie typowy zestaw inżektora Friedmanna-Metcalfe'a, ale po prawej stronie wielu (choć nie wszystkich) parowozów nie widać równie typowego inżektora Nathana. Nie wiem, czy był jakoś inaczej zamontowany, czy był zastosowany inny sposób zasilania w wodę.
 

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
859 32 1
Kurczę blade / kurka wodna!
Nie dość że jestem amatorem na dwie lewe ręce, to moją starą Bipę dwuczłonową w takim malowaniu... datowaną raczej na lata 60 XXw., będę pewnie podpinał tylko do Stonki - bo nic pod parą nic nie mam. A jakoś na wydanie TKt48 nikt się nie kwapi. Przepraszam za off-top w temacie Rivarossi - ale oczekiwanie "realizmu" na makietach kolejowych niezależnie od długości toru jest .... jest mocno na wyrost - delikatnie mówiąc?
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.649 51 2
Natomiast na 100% podróżowałem Bipa z parowozem pod koniec lat 70-tych z Kobylca (pociąg zaczynał bieg w Bydgoszczy) do Poznania Głównego. To była rodzinna stała trasa. Nie wpadłem wtedy na pomysł, by sprawdzić przydział tej Bipa - dlatego nie twierdzę, że był poznański.
Nie jestem ekspertem, ale dość mało prawdopodobne wydaje mi się, by na trasę z Bydgoszczy do Poznania przez Wągrowiec planowo kursowały parowozy serii Pm2. Wydaje mi się, że po 1969 roku (elektryfikacji magistrali węglowej) bydgoskie maszyny tej serii służyły przewozom na ciągu Kutno - Toruń - Bydgoszcz - Piła (ewentualnie Krzyż).
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.958 111 11
Dokładnie 8, co wręcz przekracza zapotrzebowanie przy zestawianiu jednego składu :)

Zobacz załącznik 997824
Ktos chyba na tym forum wspominal że 120A nie występowały w takich ilościach (8) w jednym składzie. Pytanie jednak pozostaje otwarte ile "bonanz" w jednym składzie było norma i czy na liniach zelktryfikowanych nie występowały raczej w składach mieszanych z innymi typami wagonów niz np 4x120A..
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.498 512 30
dość mało prawdopodobne wydaje mi się, by na trasę z Bydgoszczy do Poznania przez Wągrowiec planowo kursowały parowozy serii Pm2. Wydaje mi się, że po 1969 roku (elektryfikacji magistrali węglowej) bydgoskie maszyny tej serii służyły przewozom na ciągu Kutno - Toruń - Bydgoszcz - Piła (ewentualnie Krzyż).
Też tak sądzę. Jednak mimo, że faktycznie w latach 70. XX wieku Pm2 były zatrudnione głównie na linii Kutno - Toruń - Bydgoszcz - Piła, nie można wykluczyć, że sporadycznie mogły się pojawić na linii do Poznania.
czy na liniach zelktryfikowanych nie występowały raczej w składach mieszanych z innymi typami wagonów
A dlaczego akurat tylko na liniach zelektryfikowanych? Wagony 120A występowały często w mieszanych składach, przede wszystkim z wagonami 1 klasy różnych typów, ale także z wagonami przedziałowymi 2 klasy, a nawet z ryflakami. Dotyczyło to wszystkich linii, niezależnie o ich elektryfikacji.
 

Abrams

Użytkownik
Reakcje
57 0 0
Ktos chyba na tym forum wspominal że 120A nie występowały w takich ilościach (8) w jednym składzie. Pytanie jednak pozostaje otwarte ile "bonanz" w jednym składzie było norma i czy na liniach zelktryfikowanych nie występowały raczej w składach mieszanych z innymi typami wagonów niz np 4x120A..
W roku 1999 r. w relacji Wrocław Główny - Jelenia Góra (przez Jaworzynę Śląską i Wałbrzych Gł.) część pociągów osobowych zestawiano z wagonów 120A (bonanz) x 6 szt., prowadzonych przez ET21 - w każdym razie takim składem pokonałem ww. trasę
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.958 111 11
A dlaczego akurat tylko na liniach zelektryfikowanych? Wagony 120A występowały często w mieszanych składach, przede wszystkim z wagonami 1 klasy różnych typów, ale także z wagonami przedziałowymi 2 klasy, a nawet z ryflakami. Dotyczyło to wszystkich linii, niezależnie o ich elektryfikacji.
Ze względu na dotychczasowo wypuszczone lokomotywy które by pasowały do zestawu wrocławskich "bonanz" czyli EU07-161
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.958 111 11
W roku 1999 r. w relacji Wrocław Główny - Jelenia Góra (przez Jaworzynę Śląską i Wałbrzych Gł.) część pociągów osobowych zestawiano z wagonów 120A (bonanz) x 6 szt., prowadzonych przez ET21 - w każdym razie takim składem pokonałem ww. trasę
Dzięki bardzo. Jako fan V epoki na pewno skorzystam. Jednakże zapomniałem wspomnieć że wrocławskie 120A są datowane na rok 1977...
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.413 23 0
Też tak sądzę. Jednak mimo, że faktycznie w latach 70. XX wieku Pm2 były zatrudnione głównie na linii Kutno - Toruń - Bydgoszcz - Piła, nie można wykluczyć, że sporadycznie mogły się pojawić na linii do Poznania.
Otóż to! Jestem niemal pewny, że widziałem fotkę Pm2 z Bipą na dworcu w Poznaniu. Na szybko nie udało mi się jej znaleźć, ale jak kiedyś trafię, to wrzucę.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.649 51 2
Przed elektryfikacją odcinka Bydgoszcz - Inowrocław (bodajże w 1966), bydgoskie Pm2 z pewnością codziennie bywały w Poznaniu. Nie wiem czy po tej dacie pociągi na tym odcinku prowadziły jeszcze planowo parowozy. Z pewnością jednak kres obsługi planowego parowego ruchu pasażerskiego na trasie trasie Bydgoszcz - Inowrocław - Poznań przyniosła elektryfikacja odcinka Poznań - Inowrocław w 1976 r.

W latach 60-tych i 70-tych wygląd składów piętrowych był jednak zupełnie inny od tego składu bydgoskiego Rivarossi. To były raczej wyłącznie składy o zaokrąglonych dachach wagonów skrajnych, z listwami ozdobnymi na pudłach wagonów trochę innym malowaniu i oznakowaniu.
Proszę o korektę, jeżeli się mylę.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.150 88 0
kres obsługi planowego parowego ruchu pasażerskiego na trasie trasie Bydgoszcz - Inowrocław - Poznań przyniosła elektryfikacja odcinka Poznań - Inowrocław w 1976 r.
Pozostaje jednak linia kolejowa nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz Główna, niezelektryfikowana do teraz. Od 2004 kończy się w Gołańczy, ale w latach 70-tych i 80-tych zdecydowanie jeździły tam Bipa z trakcją parową do Bydgoszczy.

W latach 60-tych i 70-tych wygląd składów piętrowych był jednak zupełnie inny od tego składu bydgoskiego Rivarossi. To były raczej wyłącznie składy o zaokrąglonych dachach wagonów skrajnych, z listwami ozdobnymi na pudłach wagonów trochę innym malowaniu i oznakowaniu.
Takie, jak Bipa poznańska od Rivarossi. Mamy modele Bipa z Poznania i Pm2 z Bydgoszczy, które pasują do siebie wyglądem, ale niekoniecznie przydziałem. Ja bym przymknął oko na ten przydział, bo nie jest wykluczający dla takiego połączenia. Bardziej razi kształt dachu nie z tej epoki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.498 512 30
A kto napisał, ze poznańska nie pasuje?
Mamy modele Bipa z Poznania i Pm2 z Bydgoszczy, które pasują do siebie wyglądem, ale niekoniecznie przydziałem. Ja bym przymknął oko na ten przydział, bo nie jest wykluczający dla takiego połączenia. Bardziej razi kształt dachu nie z tej epoki.
A o co chodzi z kształtem dachu nie z tej epoki?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.150 88 0
A o co chodzi z kształtem dachu nie z tej epoki?
Proponowana wyżej do Pm2 Bipa z Bydgoszczy ma prosty dach, a do epoki parowozów bardziej pasuje opływowy. Czyli poznańska Bipa z parowozem jest bardziej realistyczna, niż bydgoska. Ta ostatnia to w ogóle epoka V, kiedy Pm2 już nie jeździły (ostatnie wycofano w 1978).

W latach 60-tych i 70-tych wygląd składów piętrowych był jednak zupełnie inny od tego składu bydgoskiego Rivarossi. To były raczej wyłącznie składy o zaokrąglonych dachach wagonów skrajnych
Zgadza się, proste dachy zaczęły pojawiać się dopiero w połowie lat 70-tych. W epoce IVa i wcześniej ich w ogóle nie było.

Bipa z opływowym dachem jest do wyboru poznańska (1975) i wrocławska (1978).
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.649 51 2
Ja się raczej będę upierał, że po elektryfikacji trasy Bydgoszcz - Inowrocław - Poznań, bydgoskie Pm2 planowo nie zaglądały do Poznania (ewentualnie jako zastępstwa na trasie przez Wągrowiec, co uważam i tak za bardzo mało prawdopodobne).
Za to poznańskie skład piętrowy (jak ten czteroczłonowy z 1975 z zaokrąglonym dachem) z dużym prawdopodobieństwem mogły dojeżdżać do Krzyża, Piły czy Torunia. Przy jakiś dziwnych obiegach, których w dawnych czasach nie brakowało, mogło się zdażyć, że taki skład przechodził potem na pociąg kursujący na jakimś odcinku trasy Krzyż - Piła - Bydgoszcz - Toruń. Prawdopodobieństwo, że tam ciągnęła taki skład bydgoska Pm2 jest bardzo duże.
Niemniej jednak, do pełni składu brakują wagony klasy 1 oraz bagażowe, zwłaszcza starszych typów (sprzed "ceglorzy").
 

Podobne wątki