• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Rivarossi - modele zespołów wagonów piętrowych serii Bipa/Bhp

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.688 443 99
Jest szansa na wznowienie produkcji wagonów z firmy Rivarossi.
Dwa malowania które są planowane do wydania mają ukazać się w przyszłym roku.
Pan Zbyszek @Bynio informuje o tym TUTAJ (y)
W sumie fajnie. Szkoda tylko, że nie BHP/bez "x"/. Jakoś piętrusy te skrupulatnie omijają okres 1985-1989 zanim wprowadzili ten iks w oznaczeniu serii wagonów osobowych... mamy Bipy /do 1985 r./, inne nowsze malowania niebiesko żółte i jajecznicę, a teraz Bhp-x czyli w zasadzie początek lat 90tych. Trochę to dziwne bo w większości albumów z "dawnymi fotkami" z epoki IV/ --- np. "Wolna deoga", albo "Parowozy" Brodowskiego gdy jest epoka IV na fotkach to przeważnie zilustrowane są ujęcia z drugiej połowy epoki IV /oczywiście oprócz masy zdjęć z początku lat 90tych/. Taka dziura w kolekcji piętrusów nie zapełniona....
...Cóż.... 'biere' ten Ostrowski z grudnia 1989...
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.688 443 99
Nie wiem gdzie to wpisać, ale z racji, że zainteresowani tymi wagonami zapewne tu zaglądają, czy ktoś ma wiedzę czy w ogóle można gdzieś nabyć rzetelne kalki w H0 na taki czteroczłonowy oliwkowy skład z lat 1985-1989 z oznaczeniem serii Bhp na proste i skośne dachy? No i pozostaje kwestia wiedzy, czy te kalki to na skład z prostym dachem, czy ze skośnym.... wiem.... może być ciężko. Chyba, że gdzieś jest info jaki zakres numeracji we wspomnianym okresie miały składy z pierwszych dostaw (skośne dachy), a jakie z ostatnich.

Generalnie to "przróbka" sprowadzała by raczej do przemalowania gotowego modelu Rivarossi /PKP/ i naniesienia kalkomanii (i zabezpieczenia jej lakierem bezbarwnym). Myślę o przemalowaniu posiadanych "Bip" na Bhp po 1985 r. (do 1989 - typowa epoka IVc-II) bo się chyba nie doczekam... Filigranowości w malowaniu raczej by nie było bo w tym okresie jechali po całości na oliwkowo włącznie z dachem....
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.747 41 4
Nieważna, a jaki są różnice? Idealnie dopasować się nie da. Tu nie apteka, jest fotka i ładnie można będzie złożyć skład z wagonowni i lokomotywni leżących kolo siebie. A Bipa w 1994 roku czym sie różniła od tej z 1989? A i tak model ma dziwne malowanie.
 

Laku

Aktywny użytkownik
Reakcje
482 25 1
Szczerze mówiąc zastanawiające jest dlaczego tak ortodoksyjnie kładzie się nacisk na przydziały czy daty rewizji i pasujące ściśle do wagonów lokomotywy, a potem na modułach te z pietyzmem dobierane zestawy śmigają po nieistniejących Lewinach Leskich, Ryśkach czy innych wymyślonych stacjach.
A nawet jak stacja jest realnie istniejąca to jeżdżą po niej wagony, które nigdy by się tam ze względu na przydział nie pojawiły (nie mówiąc o mieszaniu epok), i jakoś nikt nie dzieli włosa na czworo w tym względzie.:niepewny:
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.255 88 0
SP45 z Bipa w epoce V jest chyba wyborem nie do podważenia. Podobnie, jak w IVa wyborem nie do podważenia jest Bipa z Ok1.


PS. Kolega @Laku ma rację, że ludzie częściej akceptują fikcyjną makietę, niż fikcyjny tabor. Nie zawsze, ale częściej.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.235 121 1
Ze sklepu internetowego modelarski.eu kompletne grafiki zestawów piętrowych wagonów od Rivarossi/SK Model:)

Bhp-x, Ostrów Wlkp., REV Pr. 89.12.18
Bhp-x, Ostrów Wlkp..png

Bhp-x, Bydgoszcz, REV Pr. 91.10.30
Bhp-x, Bydgoszcz.png


Ps. Jak łatwo zauważyć, powyższe grafiki zostały wykonane przez firmę PMR-Modelu już w 2020 roku.
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
Nie wiem gdzie to wpisać, ale z racji, że zainteresowani tymi wagonami zapewne tu zaglądają, czy ktoś ma wiedzę czy w ogóle można gdzieś nabyć rzetelne kalki w H0 na taki czteroczłonowy oliwkowy skład z lat 1985-1989 z oznaczeniem serii Bhp na proste i skośne dachy? No i pozostaje kwestia wiedzy, czy te kalki to na skład z prostym dachem, czy ze skośnym.... wiem.... może być ciężko. Chyba, że gdzieś jest info jaki zakres numeracji we wspomnianym okresie miały składy z pierwszych dostaw (skośne dachy), a jakie z ostatnich.

Generalnie to "przróbka" sprowadzała by raczej do przemalowania gotowego modelu Rivarossi /PKP/ i naniesienia kalkomanii (i zabezpieczenia jej lakierem bezbarwnym). Myślę o przemalowaniu posiadanych "Bip" na Bhp po 1985 r. (do 1989 - typowa epoka IVc-II) bo się chyba nie doczekam... Filigranowości w malowaniu raczej by nie było bo w tym okresie jechali po całości na oliwkowo włącznie z dachem....
Igor Sułek.
Nawet jeśli nie ma to pewnie Ci zrobi.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.688 443 99
Na upartego może do niego pasować SU45-048 z Leszna, która z Bipami też jeździła.
Zobacz załącznik 916040
Teoretycznie można by podpiąć do wagonu np. Ostrowskiego SU46-039. Co prawda z drugiej połowy lat 90-tych (i 2000-nych) w Internecie jest trochę zdjęć z tą lokomotywą z wagonami tego typu na trasach np. do Zielonej Góry, czy Gdyni i Bydgoszczy, więc może i do Ostrowa jeździły w końcówce lat 80-tych...

-=[Fotogaleria Transportowa]=- - HCP 303D #SU46-039 (phototrans.eu)

SU46-039 - WRP - World Rail Photo (wrphoto.eu)

PS. Ktoś się nawet kiedyś dopatrzył, że PIKO w SU46-039 nie powinno odtwarzać anteny radiotelefonu na dachu, bo na zdjęciu fabrycznym (a taki egzemplarz w założeniu wydali) jej nie widać (a w modelu antena jest). Można więc założyć, że model ten pokazuje egzemplarz taki, jaki jeździł do końca lat 80-tych (z anteną). Na upartego może pasowałby więc do wagonów z końca lat 80-tych, bo w tym czasie SU46-039 na pewno antenę już miała. Może i argument naciągany, ale weźmy też pod uwagę bliskość Poznania i np. Ostrowa Wlkp. ... (choć być może w grudniu 1989 roku SU46-039 mogła mieć już żółte czoło i tu może być "zgrzyt"). Czasami jest problem z doborem modelu fabrycznego do wagonów. Niestety dedykowana do wagonów z Ostrowa Wlkp. SP42-108 już praktycznie nie do dostania (a nie każdy ją ma).

Ze sklepu internetowego modelarski.eu kompletne grafiki zestawów piętrowych wagonów od Rivarossi/SK Model:)

Bhp-x, Ostrów Wlkp., REV Pr. 89.12.18
Dzięki, ale gdyby były kompletne to były by też czoła pokazane :)

Napisali co prawda, że nr katalogowy i cena podane będą w późniejszym terminie, ale zastanawiam się, po co pisać nierealne 9999,99zł? Nie lepiej to napisać coś bardziej realnego jeśli już musi być tam coś wpisane?
Na pierwszy rzut oka rozczulająca jest wklejka pt. "wysyłka gratis" w zestawieniu z podaną tą ceną na razie...


bhp-x.jpg
 
Ostatnio edytowane:

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.235 121 1
Dzięki, ale gdyby były kompletne to były by też czoła pokazane :)
Słuszna uwaga(y) Tak naprawdę do kompletu brakuje nie tylko wizualizacji "czół" ale również przeciwnej strony zestawu wagonów (może między jedną a drugą stroną występują jakieś różnice:niepewny:) i dachu (w niektórych poprzednich zestawach były umieszczana dodatkowe wywietrzniki).
Ale i tak na podstawie zamieszczonych niekompletnych grafikach (mimo niskiej rozdzielczości) można dostrzec subtelne różnice między zestawami. Np.: na wagonach bydgoskich na dole jest już umieszczone oznaczenie dopuszczalnej prędkości (120) oraz występuje całkowity zakaz palenia we wszystkich wagonach w przeciwieństwie do zestawu ostrowieckiego, gdzie można było jeszcze palić w członie B i C.
To tak na szybko. Może są jeszcze inne różnie...:rolleyes:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.868 525 30
na wagonach bydgoskich na dole jest już umieszczone oznaczenie dopuszczalnej prędkości (120) oraz występuje całkowity zakaz palenia we wszystkich wagonach w przeciwieństwie do zestawu ostrowieckiego, gdzie można było jeszcze palić w członie B i C.
W tych oznaczeniach dotyczących palenia jest chyba jakiś błąd. W pierwszej połowie lat 80. XX wieku, przynajmniej na terenie Północnej DOKP, palić wolno było tylko w jednym wagonie końcowym, pozostałe trzy wagony były dla niepalących. Zupełnie nieprawdopodobnie dla mnie wygląda dopuszczenie palących w co drugim wagonie, także całkowity zakaz palenia chyba jeszcze wtedy nie był stosowany. Mogę się oczywiście mylić, ale te oznaczenia są dla mnie co najmniej dziwne.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.235 121 1
Zupełnie nieprawdopodobnie dla mnie wygląda dopuszczenie palących w co drugim wagonie, także całkowity zakaz palenia chyba jeszcze wtedy nie był stosowany.
Z artykułu z portalu nakolei.pl pt. Dlaczego nie ma wagonów ani przedziałów dla palących?, można się dowiedzieć, że całkowity zakaz palenia w pociągach nastąpił w momencie wejścia w życie nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 15 listopada 2010 roku. Wcześniej PKP IC takowe obostrzenia wprowadziła od dnia 9 grudnia 2006 roku ale tylko w 30 składach typu Intercity i Eurocity.
Toteż dziwne by było i chyba mało prawdopodobnym, aby kolej z własnej inicjatywy już w 1991 roku wprowadziła w tym konkretnym (bydgoskim) zestawie taki całkowity zakaz. Ale może był to taki wyjątek:niepewny:
 
Reakcje
89 3 0
Mnie najbardziej by usatysfakcjonował gdyński skład Bhp z lat 1986-89. Ale zapewne nigdy się takowego nie doczekam. A szkoda by mi było dawać do przemalowania cały czterowagonowy skład. No w sumie można trafić gdynska Bipe ale to poczatek lat 80, zatem nie pasuje oznaczenie i rewizja. W bydgoskim składzie nie pasuje przydział i rewizja. Wychodzi na to ze zamowie skład z Ostrowa Wlkp. Tutaj nie pasuje jedynie przydział. A pieniądze lepiej zainwestować w oświetlenie.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
830 90 3
ale cos mi sie przypowmina, że w pociagach osobowych i podmiejskich zakaz palenia juz był wcześniej stosowany moze i od 1991
W 2006 paliłem na legalu w bohunie między Rzeszowem a Jarosławiem i to był mój ostatni raz w piętrusie, więcej popielniczek nie spotkałem.
W pulmanach paliło się do końca czyli do 15 listopada 2010.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.255 88 0
I bardzo dobrze, że zabronili palenia w pociągach. bo jeden palacz zasmradzał kilka innych osób.
Taka jest idea zakazu palenia w miejscach publicznych.

Tutaj jednak rozchodzi się o piktogramy na modelu z konkretnej epoki. W tamtej epoce np. w Y-kach z przedziałami potrafili zrobić pół wagonu dla palących. Stąd całkowity zakaz palenia we wszystkich członach Bipa budzi podejrzenia. Wtedy jeszcze paliło się w biurach, urzędach itp.

Skoro jednak koledzy pamiętają, że taki zakaz był…
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.688 443 99
Ale i tak na podstawie zamieszczonych niekompletnych grafikach (mimo niskiej rozdzielczości) można dostrzec subtelne różnice między zestawami. Np.: na wagonach bydgoskich na dole jest już umieszczone oznaczenie dopuszczalnej prędkości (120) oraz występuje całkowity zakaz palenia we wszystkich wagonach w przeciwieństwie do zestawu ostrowieckiego, gdzie można było jeszcze palić w członie B i C.
To tak na szybko. Może są jeszcze inne różnie...:rolleyes:
Dzięki za te spostrzeżenia. Utwierdza mnie to tylko w przekonaniu, żeby kupić wagon "Ostrwoski" bo to tak jakby wagon jeszcze z czasów "Bhp" (1985-1989), w którym nie zmieniono jeszcze piktogramów z papierosem z tego czasu, domalowano jedynie "-x" za dotychczasowym oznaczeniem serii - reszta oznaczeń (poza uboższą malaturą bez pasów) też jak w Gdyńśkim wagonie Bipa.
Wagon Bydgoski Bhp-x to już wagon, gdzie zmieniono wspomniane oznakowania (całkowity zakaz palenia, nowe oznaczenie prędkości dopuszczalnej do 120-tu)...
...Czyli można by powiedzieć, że wagon Ostrowski jest jak by jeszcze takim trochę bardziej przedstawicielem epoki IVc-II niż ten Bydgoski, który już jest całkiem Va :)

Po słusznych uwagach kolegi @am-70 pozwliłem sobie na takie porównanie wybranych oznaczeń na dole wagonu:

Bipa Gdynia (rewizja 1980 rok):

Bipa_Gdynia.jpg


Planowane wagony Bhp-x:

wag_Bhp_x.jpg


Stąd wniosek mam taki, że jak ktoś czeka na Bhp z lat 1985-1989 warto kupić ten Bhp-x z Ostrowa Wlkp z grudniową co prawda rewizją roku 1989.... ale jeszcze 1989 :) ... jako taki substytut. Malatura się zgadza, oznaczenia się zgadzają (no... poza tym "-x" w nazwie serii)... ale to da się przeżyć.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki