• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK REDUKCYJNY BUDOWA MODELI

OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Piłka z drewnianym uchwytem czyj to wyrób? Odnoszę wrażenie, że to bardzo ergonomiczne narzędzie
To jest czeska żyletka. Uchwyt jest standardowy jaki można do niej kupić. Świetne narzędzie modelarskie do ciecia jak i trasowania linii. Jak pęknie to nie wyrzucać. Połamać sobie pod różnymi kątami i nadal można używać do trudno dostępnych miejsc . Jedna krawedz ma większe zęby ,druga mniejsze . Zbiera około 0,10mm materiału wiec naprawdę mało. Pozdrawiam
 

Aspirant

Aktywny użytkownik
Reakcje
541 2 3
Super pomysł na model. Mam nadzieję, że numer 002. Bo jest dla mnie najważniejszy.
Jak będziesz potrzebował jakiś zdjęć lub wymiarów jej to pisz i postaram się pomóc
 
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Super pomysł na model. Mam nadzieję, że numer 002. Bo jest dla mnie najważniejszy.
Jak będziesz potrzebował jakiś zdjęć lub wymiarów jej to pisz i postaram się pomóc
Bardzo dziękuję. Niestety zaplanowałem nr 001. Jsk coś będę potrzebował to z miłą chęcią skorzystam i podpytam . Pozdrawiam
 
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Witam wszystkich
Ponieważ budowa DRAGONA dobiegła końca zamieszczam ostatni post relacji z budowy modelu.
Chciałem z tego miejsca serdecznie podziękować za wszystkie podpowiedzi , oceny i komentarze.
Pozostało przygotować końcową galerie i filmy z prezentacji funkcji modelu.

Wycieraczki - starałem się odwzorować jak tylko się da względem oryginału. Zostały zrobione mocowania pióra , wężyki do spryskiwaczy , ramiona maja charakterystyczne wygięcia . Chciałem również aby w miarę dobrze przylegały do kształtu szyby, a nie odstawały w powietrzu.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
 
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Na sam koniec chciałbym jeszcze opowiedzieć o przedmiocie może mało związanym z modelarstwem ale na który również poświęciłem sporo czasu
Pudełko , dla jednych niepotrzebny gabaryt dla innych element podkreślający wyjątkowość i nie tuzinkowość modelu. Oczywiście mówię tu o modelach małoseryjnych , jednostkowych. Dla mnie wszystko musi być dopięte na ostatni guzik . Nie wyobrażam sobie zapakowania modelu w tak zwany karton po pizzy.
Nie znalazłem odpowiedniego pudełka więc zrobiłem sam . Najprościej będzie jak opowiem w podpunktach.
- Drewniane z podfryzowaniami na oznaczenia
- Polakierowane na jednolity kolor , czarny połysk
- Oznaczenia fototrawione . Projekt i trawienie według moich wytycznych wykonał mój dobry kolega Piotr Kozłowski ( WAMOS). Tło zostało pomalowane na kolor czarny połysk litery na biało .
- W pudełku pianka wypełniająca ciemny grafit.
-Sam model znajduje się na postumencie w kształcie litery H z przymocowanymi szynami Weinerta .Postument został również polakierowany na czarny połysk . Model jest przykręcany centralną śrubką motylkową w kolorze czarnym. Rozwiązanie jak w modelu ESU class 66. Moim zdaniem jedyne słuszne i niezawodne rozwiązanie zabezpieczenia modelu . Żaden element nie dotyka pianki .
- Dodatkowo w pudełku jest rysunek , szkic ołówkowy dokładnie tej lokomotywy i książeczka drukowana na kredowym papierze . Zawiera ona krótki opis lokomotywy ,zdjęcia ,parametry techniczne modelu i jakie posiada funkcje , wykaz F co pod którym się znajduje oraz wskazówki i rady jak obchodzić się z modelem .
-Jedyne części do montażu to zaślepka płaska czarna którą zakłada się po odkręceniu śrubki mocującej i kwadratowy czujnik montowany nad zaślepką .

pozdrawiam REDUKCYJNY

KONIEC
52.jpg
53.jpg
54.jpg
55.jpg
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.207 136 86
Hmmm... ale drewno na skrzynkę mogło by być trochę fajniejsze. Liściaste (Klon, Buczyna, Dąb - kolejność według twardości). A tu miękkie iglaste...
Albo egzotyczne np. Heban Jest teraz taka dostępność.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Hmmm... ale drewno na skrzynkę mogło by być trochę fajniejsze. Liściaste (Klon, Buczyna, Dąb - kolejność według twardości). A tu miękkie iglaste...
Albo egzotyczne np. Heban Jest teraz taka dostępność.
Zgadza się miało by to sens gdybym malował lakierobejcą żeby zostawić strukturę słoi Natomiast ja chciałem bardziej nowocześnie jednolity czarny kolor . Mogłem to zrobić w sumie z mdf było by prościej ale sosna to jednak drewienko Pozdrawiam
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.207 136 86
Nawet jak malujesz to sensowniejsze jest twarde liściaste np. Bukowe. Sosna i wszelkie iglaste to raczej na palety i skrzynki do kwiatów się naddają. No ale fakt - kto tam pod czarne będzie zaglądał. Chyba, że upadnie i się połamie ;)

No i mógłbyś pomalować tylko zewnątrz. A wnętrze tylko lakierem bezbarwnym z widokiem na drewno ;)

Tych sęków bym się pozbył. A dlaczego - zobaczysz za kilka lat ;) jak zostaną.
 
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Nawet jak malujesz to sensowniejsze jest twarde liściaste np. Bukowe. Sosna i wszelkie iglaste to raczej na palety i skrzynki do kwiatów się naddają. No ale fakt - kto tam pod czarne będzie zaglądał. Chyba, że upadnie i się połamie ;)

No i mógłbyś pomalować tylko zewnątrz. A wnętrze tylko lakierem bezbarwnym z widokiem na drewno ;)

Tych sęków bym się pozbył. A dlaczego - zobaczysz za kilka lat ;) jak zostaną.
Sęków nie usuwałem w całości , wydłutowałem z wierzchu żeby wyrazie W nie puchły . Mam nadzieje że żywica za wiele lat nie wypłynie . Wszystkie ubytki zresztą całe pudełko zaszpachlowałem HOLZMASSE K2 . To jest dwuskładnikowa szpachla na bazie żywic poliestrowych. Specjalnie przeznaczona do uzupełniania ubytków , spękań , sęków . Stosuje się ją pod farbę .
A ten pomysł z pomalowaniem wnętrza fajny tylko już za późno .;).
Dzięki za rady i pozdrawiam.:)
 
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Witam serdecznie,
Model miał wystartować w mistrzostwach na targach hobby w 2024 roku, ale z powodu braku czasu nie udało się go ukończyć na czas.
ET26 DRAGON 2 Nr 005 (nr. fabryczny E6ACTad-22 mała literka „d” oznacza silnik spalinowy, moduł dojazdowy). O lokomotywie można, wszystko poczytać w Internecie także nie będę przepisywał i Was zanudzał.

Model zbudowałem w większości ręcznie z polistyrenu hips. Jednym z trudniejszych etapów było położenie lakieru połysk i potem spolerowanie go manewrując między detalami. Pod satyną lub mattem wszystkie niedoskonałości znikają , połysk wyciąga najmniejszą niedoskonałość.

Relacje z budowy można prześledzić tutaj -
https://forum.modelarstwo.info/threads/et26-dragon-2-nr-005-1-87-w-okleinie-okolicznościowej-pkp-cargo.61877/
Filmy z prezentacji funkcji modelu



Parametry techniczne i opis modelu.

  • Model sterowany DCC skala 1/87 (H0).
  • Model przedstawia rzeczywisty stan DRAGONA 2 005 na dzień 27 sierpnia 2023 r. ( epoka VI) Dolnośląski Zakład Spółki we Wrocławiu. Data rewizji 18.12.2019 r.
  • Waga modelu 506 g .
  • WAŻNE !!! , minimalny promień łuku, jaki model pokonuje to 484mm (R3).
  • Dwa serwomechanizmy do podnoszenia pantografów.
  • Dwa serwomechanizmy do otwierania drzwi , w każdej kabinie prawe.
  • Dwa głośniki typu kostka cukru 4 ohm.
  • Dekoder ESU LokSound 5 58412
  • Pod dekoder ESU LokPilot 5 59814
  • UPS z układem ładującym 1000uF
  • Oświetlanie stopni
  • Oświetlenie kabin niezależne. Dwie lampy prostokątne na suficie jak w oryginale.
  • Oświetlenie pulpitów niezależne. 4 monitory , 3 gniazda 230v pod pulpitem .
  • W każdej kabinie mrugająca pomarańczowa kontrolka informująca o zaciągnięciu sprężynowego hamulca postojowego. Znajduje się ona na panelu tylnej ściany kabiny.
  • Wysokość od główki szyny do zgarniacza około 1,5 mm
  • Wysokość modelu po otwarciu pantografów od główki szyny do ślizgu to około 68mm. Z moich obserwacji wynika, że pantografy w większości lokomotyw nie są wychylone maksymalnie wysoko . Dlatego otwarcie odbieraków prądu w modelu ustawione jest tak, żeby zbliżyć się do rzeczywistości.
  • Sprzęgi ,chcąc chociaż trochę upodobnić czoło lokomotywy do oryginału zrezygnowałem świadomie z kinematyki na rzecz zmodyfikowanego haku. Został on również skrócony tak żeby nie wystawał jak kijek z czoła a chował się miedzy buforami jak ma to miejsce w rzeczywistości. Zabieg ten wymusił zmodyfikowanie tradycyjnych sprzęgów oczkowych, które wpina się w pierwszy wagon od strony lokomotywy ( 3szt).
  • Bufory sprężynujące , zmodyfikowany Wainert
  • Podawanie sygnałów świetlnych według instrukcji sygnalizacji E1 PKP Pc 1 , Tb 1 , Pc 5 , Pc 2 światła długie .
  • Oświetlenie manewrowe.
  • Obudowa przykręcana na 4 śrubki.
  • Gumki przyczepnościowe na dwóch osiach
  • Model bez naniesionego weatheringu , nie każdy to akceptyje.
  • Elektronika i napęd po odpowiednich modyfikacjach pochodzi z modelu ET22 firmy PIKO. Zabieg ten miał na celu wykorzystanie sprawdzonego rozwiązania sterowania modelem.
  • Model ma ustawione CV rozruchu i hamowania, a także zredukowaną prędkość maksymalną Jeżdżąc ma cieszyć oko a nie zasuwać nienaturalnie po makiecie jak rakieta.
  • Model posiada dźwięki rozruchu i jazdy zarówno elektryczny, jak i silnika spalinowego , modułu dojazdowego . ( jazda bez pantografów).
  • Model ma wgrane 3 komunikaty dyżurnego ruchu , roboty torowe , o przepuszczeniu pociągu pośpiesznego oraz zwolnienie i sygnał baczność .
  • Malowany RAL 5010 , BRIGHT GREEN , RAL 9005 i pokryty odpowiednio lakierami połysk ,satyna i matt.
  • Pełne odwzorowanie między innymi dachu , kabin , ostoi. Jeden wózek składa się z ponad 1000 elementów. W modelu jest zamontowanych 40 diod smd z rezystorami.
  • W jednych drzwiach uchylone okno
  • W jednej kabinie opuszczona lekko żaluzja.
  • W piasecznicach wizjer z szybki z nasypaną odrobiną piasku, patrz relacja z budowy modelu.
  • Model jak w oryginalnej lokomotywie ma dymne szyby boczne i w drzwiach
  • Model posiada w pełni funkcjonalne cięgna trakcyjne ( połączenie budy z wózkami)
  • Pudełko drewniane polakierowane czarny kolor , książeczka , zdjęcie lokomotywy . Jedyne części luzem to zaślepka oraz czujnik wkładany w miejsce po odkręceniu śruby mocującej .
Przyporządkowanie F

  • F0- ŚWIATŁA ZMIENNE KIERUNKOWO Pc 1 KIERUNEK ZASADNICZY ( PŁYNNE ZAPALENIE I GASZENIE OŚWIETLENIA)
  • F1- DŹWIĘK ROZRUCHU , JAZDY ELEKTROWOZU
  • F2- DŹWIĘK ROZRUCHU , JAZDY SPALINOWEGO SILNIKA (MODUŁ DOJAZDOWY)
  • F3- ŚWIATŁA DŁUGIE- KRÓTKIE
  • F4- ŚWIATŁA CZERWONE Pc 5
  • F5- OŚWIETLENIE MANEWROWE Tb 1
  • F6- OŚWIETLENIE DO JAZDY W KIERUNKU PRZECIWNYM DO ZASADNICZEGO Pc 2
  • F7- TRĄBKA WYSOKOTONOWA
  • F8- TRABKA NISKOTONOWA
  • F9- DŹWIĘK SPRZĘGANIA
  • F10- MRUGAJACA POMARAŃCZOWA KONTROLKA HAMULCA SPRĘZYNOWEGO
  • F11- OŚWIETLENIE KABINY 1
  • F12- OŚWIETLENIE KABINY 2
  • F13- OŚWIETLENIE STOPNI
  • F14- OTWARCIE I ZAMKNIĘCIE DRZWI DO KABINY 1 (PRWE)
  • F15- OTWARCIE I ZAMKNIĘCIE DRZWI DO KABINY 2(PRAWE)
  • F16- OŚWIETLENIE PULPITU KABINA 1
  • F17- OŚWIETLENIE PULPITU KABINA 2
  • F18- PODNOSZENIE I OPUSZCENIE PANTOGRAFU 1
  • F19- PODNOSZENIE I OPUSZCENIE PANTOGRAFU 2
  • F20- ZAWÓR PIASECZNICY
  • F21- PISZCZENIE KÓŁ NA ZAKRĘTACH
  • F22- STUKOT KÓŁ NA ŁĄCZENIACH SZYN
  • F23- ROZMOWA 1 - PRZEPUSZCENIE POCIĄGU POŚPIESZNEGO
  • F24- ROZMOWA 2 – ZWOLNIENIE I SYGNAŁ BACZNOŚĆ
  • F25- ROZMOWA 3 – ROBOTY TOROWE NA SZLAKU
  • F26- WYCISZENIE DŻWIĘKÓW
  • F27- WYCISZENIE PISKU KÓŁ NA ZAKRETACH
Na sam koniec chciałbym podziękować mojemu dobremu koledze Piotrowi Kozłowskiemu (WAMOS) , który wspierał mnie swoją wiedza i doświadczeniem w dziedzinie elektroniki . Spełniał również moje zachcianki odnoście frezowania , toczenia i trawienia.

Kalkomanie wykonał kolega Igor Sułek . Pięknie wyskalowane na cieniutkim filmie , gorąco polecam .

Pierwotna mechanika pantografów Konrad łysy Muminek . Po przeniesieniu z testowego dachu na właściwy wszystkich ustawień serw i dźwięków dokonał Piotr Kozłowski WAMOS.

WAŻNE !!! MODEL POD WZGLĘDEM ILOŚCI I FILIGRANOWOŚCI DETALI RÓŻNI SIĘ ZNACZOCO OD SERYJNYCH PRODUKCJI I NALEŻY SIĘ Z NIM OBCHODZIĆ W SPOSÓB DELIKATNY
JEŚLI KTOŚ CHCIAŁBY POSIADAĆ TAKIEGO DRAGONA W SWOJEJ KOLEKCJI TO MODEL ZA CHWILĘ BĘDZIE NA SPRZEDAŻ
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.png
9.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
18a.jpg




Pozdrawiam REDUKCYJNY
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Znalazłem w sieci bardzo fajny filmik pokazujący Dragona jadącego na module dojazdowym .
Zdjęcia znalezione w sieci pokazujące jak ładnie się błyszczy , stopnie i kontrolkę hamulca sprężynowego postojowego.
1 — kopia.jpg
2 — kopia.png
3 — kopia.jpg
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.207 136 86
Jako kolekcjonerski model to jest O.K. Ale w użyciu na makiecie może nie być ciekawie. W takim wypadku tylko w zaciszu domowym ze specjalnie zbudowanym torem. Wiem co piszę bo mam kilka modeli 'precyzyjnych' i one raczej do śmigania na makiecie się nie naddają (za dużo delikatnych części, które mogą odpaść). No i szkoda, że to nie z pierwszej serii np. LOTOS. Byłby jeszcze większym unikatem. @Robert Reschka mam nadzieję, że za chwilkę wejdą seryjne Dragony 2....
 
Ostatnio edytowane:

Rokstedi

Znany użytkownik
PGMK
Reakcje
2.224 0 0
Model jak widać tworzony był w filozofii - maksymalna zgodność z oryginałem. Kolega daromaro ma rację, że efekty stosowania tej filozofii nie idą w parze z potrzebami wynikającymi z użytkowania na makiecie. Jednak to właśnie modele klasy prezentowanego tu Dragona budzą zachwyt i szacunek do umiejętności ich twórców. Niebanalna praca modelarska, powalająca ilością szczegółów. Należy zwrócić też uwagę na bryłę modelu. Odwzorowanie krzywizn, łuków jest zdecydowanie trudniejsze niż prostokątno-kwadratowych kształtów. Ponadto w dobie drukarek 3D stworzenie w zasadzie wszystkiego ręcznie ma swoją niewymierną wartość. Nie neguję oczywiście dobrodziejstw płynących z dostępności coraz lepszej jakości druku 3D. Jednak w modelarstwie zdolności manualne zawsze powinny być przed umiejętnościami programowania/rysowania w programie.
Gratuluję modelu! Mistrzowska praca.
 

Podobne wątki