• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK REDUKCYJNY BUDOWA MODELI

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.733 37 1
Kluczowe słowa to "bez konieczności", co należy interpretować, że nie ma obowiązku, ale nie ma też zakazu. Natomiast gdy mimo to stosuje się oznaczenia prędkości, to należy używać tylko oznaczeń "1", "1/2" lub "2" i o tym pisał kolega @Tomek K. "1" oznacza największą dopuszczalną prędkość (i chyba prędkość 100 km/h), a "2" oznacza prędkość zmniejszoną. Nie stosuje się dalszych liczb, jak 3 czy 4, niezależnie od tego, do jakiej wielkości jest prędkość zmniejszona.
Ale mamy świadomość, że jednak zdarzają się semafory (choćby te oryginały, które zostały tak pięknie zredukowane), na których najpewniej nadgorliwie umieszczono różne cyfry 1-max, 2-40km/godz, 3-100km/godz. i 4-60km/godz? Mamy więc problem. Czy zrezygnować z wydruku 1/2/4 aby było zgodnie z przepisami, czy zostawić jak jest w oryginale? :)
 
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Koledzy nie znam się na przepisach i instrukcjach PKP. Powiem szczerze że jestem teraz trochę skołowany . Buduje modele miedzy innymi na podstawie tego co widzę.
Na orginale jest A1/2/4 i tak samo B1/2/4 . Czy możecie mi powiedzieć krótko czy zastosowana tabliczka A1/2 jest czy nie jest błędna? Czy mam podmienić bo zdjecie pokazuje że jest błędna.Wspomnę tylko ze to jest Wschodnia głowica podejścia do stacji Poznań Główny
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.733 37 1
Koledzy nie znam się na przepisach i instrukcjach PKP. Powiem szczerze że jestem teraz trochę skołowany . Buduje modele miedzy innymi na podstawie tego co widzę.
Na orginale jest A1/2/4 i tak samo B1/2/4 . Czy możecie mi powiedzieć krótko czy zastosowana tabliczka A1/2 jest czy nie jest błędna? Czy mam podmienić bo zdjecie pokazuje że jest błędna.Wspomnę tylko ze to jest Wschodnia głowica podejścia do stacji Poznań Główny
Chyba nie ma szans i trzeba zredukować 1:1 ;). Ale na pocieszenie dodam, że w kilku miejscach na sieci kolejowej widywałem takie opisy semaforów w terenie. Nauczyciele podali nam przepisy dla naszej wiedzy. Myślę też, że mieliby dużo więcej włosów na głowie gdyby nie twórczość lokalnych inżynierów. Ale z drugiej strony fajnie jest, że dzięki tym odstępstwom od przepisów i dyskusji z tym związanej możemy lepiej poznawać naszą kolej. Ja jestem za odwzorowaniem 1:1.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.050 578 30
Powiem szczerze że jestem teraz trochę skołowany .
Zupełnie niepotrzebnie. Kolega @Redukcyjny buduje wspaniałe modele, na widok których opada nam wszystko, nie tylko szczęki. Skoro w oryginale tak jest, to i w modelu powinno być tak samo, niezależnie od tego, czy jest to w 100% zgodne z zasadami, czy nie. Wielokrotnie już o tym była dyskusja na forum, przede wszystkim w odniesieniu do modeli taboru, ale ma to zastosowanie do wszelkich modeli. Jeżeli odwzorowuje się jakiś konkretny obiekt, to powinien on być odwzorowany maksymalnie wiernie, na ile to tylko możliwe (i na ile pozwalają umiejętności autora ;)). Trochę inną sprawą jest budowa makiet, gdzie siłą rzeczy odwzorowanie nigdy nie jest w pełni wierne i w 100% zgodne z oryginałem - zwłaszcza, gdy buduje się makietę układu (np. stacji) fikcyjnego, a nie konkretnej, rzeczywistej stacji. W takim wypadku, moim zdaniem, należałoby robić wszystko tak, jak to powinno wyglądać zgodnie z wszelkimi zasadami. Ale znowu z zastrzeżeniem: jeżeli na takiej fikcyjnej makiecie chce się umieścić model jakiegoś rzeczywistego obiektu, wykonanego w realu z odstępstwami od przyjętych zasad i chce się taką niezgodność oddać na makiecie, to ja dopuszczam takie rozwiązanie pod warunkiem wykazania (np. zdjęciami), że taki nieprawidłowy obiekt istnieje lub istniał na prawdę. Ale zaczynamy wdawać się w dość zawiłe rozważania, podczas gdy tu mamy przykład pięknych modeli semaforów, wykonanych tak wiernie, że trudno rozpoznać różnice między modelem a realem - i na tym poprzestańmy.
 
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Bardzo dziękuje kolegom za odpowiedz.:) Oczywiście zostanie podmieniona tabliczka na właściwą zgodnie za zdjęciem oryginału.
Przy okazji chciałbym odpowiedzieć na nurtujące paru kolegów pytanie.
czy jest planowana sprzedaz na zamowienie?
Może odpowiem w ten sposób . Na zbudowanie jednego semafora musze poświęcić około 70 godzin . Mogę siedzieć przy takim detalu w okularach na 3,5 krotnym zoomie max 5 godzin. Jako że przez 35 lat modelowania trochę już odczuwam zmęczenie materiału;) to po 5 godzinach już potrzebuje odpoczynku. Przy okazji praca zawodowa i inne ciekawe projekty czekają. Jednak żeby cos po sobie zostawić ;) mógłbym rozważyć zrobienie małej ilości semaforów. Jednak myślę ze cena dla wielu była by zaporowa 1000zł + . Łatwo przeliczyć sobie stawkę godzinowa w tej sytuacji. Oczywiście cena dla wielu będzie zapewne abstrakcją. Druga sprawa musiał bym dostać dokładne zdjęcia semafora lub urządzenia które mam zbudować a trzecie co najważniejsze bez presji czasu . Więc widzicie sami że zrobiłem wszystko żeby zniechęcić;) . Szczerze to podczas zabawy z detalowania aż tak nie widać. Szczegóły dopiero robią robotę podczas fotografii . Tak z detalowany semafor kupił by zapewne tylko kolekcjoner lub purysta kolejowy.
Serdecznie jeszcze raz wszystkim co odwiedzili mój watek dziękuje i pozdrawiam REDUKCYJNY
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Witam serdecznie.

Nowy rok , nowy projekt tym razem o wiele szybszy bo i baza do konwersji jest rewelacyjna. Już jakiś czas temu myślałem o tej przebudowie. Tym razem będę zamieszczał zdjęcia na bieżąco z postępu prac.

Jedni mówią brzydactwo , innym się podoba. O lokomotywie można sobie wszystko poczytać w Internecie. Wspomnę tylko że są póki co tylko 3 sztuki zmodernizowane w ZNTK Oleśnica z lokomotywy HCP303E (seria EU07 i eksploatowane przez PKP Intercity.
1.jpg

(zdjęcie znalezione w Internecie autor Paweł Telega)
Tak po krótce najważniejsze widoczne zmiany.

  • Gładkie pudło , brak ryfli
  • Likwidacja drzwi do maszynowni
  • Żaluzje więcej inne kształty i rozmieszczenie
  • Światła
  • Szyby ,okna boczne
  • Wyświetlacz , czoło dachu
  • Zmieniona długość dachów odejmowanych
  • Jednoramienne odbieraki prądu
  • Odgromnik na dachu
  • Izolator przepustowy
  • Antena radio telefonu
  • Antena GPS/GSM
  • Kabina zmodernizowana
  • Wycieraczki jednoramienne
  • Ogólnie czoło , listwa na podszybiu , dłuższy uchwyt na podszybiu i.t.p
  • Trąbki ze stożkami
  • Zmieniono niektóre elementy konstrukcyjne wózków. ( tak ogólnie)
Model który buduje czyli EU07A-001 został zmodernizowany z lokomotywy EU07 -495 typ 303E rok produkcji 1988. Odwzorowana będzie cała kabina z podświetleniem , podnoszone pantografy z funkcji , planuje zrobić otwierane drzwi z funkcji jak w DRAGONIE. (sposób się sprawdził )

Rozpocząłem od rozbiórki naprawdę pięknego modelu od SM. Podczas tej czynności dowiedziałem się których z elementów nie da się wyciągnąć bez ich uszkodzenia. Kolejnym krokiem była kąpiel i po około 30 min buda była w kolorze takim jak ją stworzono. C.D.N.

Pozdrawiam .
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
 

Joseph

Użytkownik
Reakcje
36 0 0
ok, dzięki
Wobec tego, że zmywacz tej firmy nie jest dostępny w mojej okolicy przetestuję na początek jakiś inny i wrzucę info czy także zadziała
Jeszcze raz pozdrawiam
R
 
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.293 1 0
Witam serdecznie kolejna porcja zdjęć z wstępnej obróbki pudła . Na tym etapie zrobiłem tak po krótce:

  • Usunięcie ryfli (pudło gładkie przygotowane do osadzenia nowych żaluzji)
  • Zaślepione drzwi do maszynowni i zaszpachlowanie żaluzji
  • Zmiana długości pokryw dachów odejmowanych. W tym celu stwierdziłem że odseparuje i przeniosę pięknie wykonane łączenia dachów w nowe miejsce. Ponieważ zmieniono długości dachów skutkowało to innym rozmieszczeniem niektórych śrub mocujących.
  • Na dachu postały kwadratowe otwory do kratek . Są to tunele chłodzące rezystory hamowania RH.
  • Powstała nowa obudowa 3 światła.
  • Na czołach usunąłem gniazda sterowania zwielokrotnionego , zaślepiłem otwory po wiadrach , usunąłem rynienki .
  • Nowe okna zarówno boczne jak i czołowe Okna boczne tylko w tej lokomotywie o nr 001 mają idealnie dopasowany obrys ramy do pudła . W 002 i 003 okna są w stawione w kwadratowe zagłębione otwory .
  • Został zmieniony profil dachu z czoła . Kształt jest bardzo skomplikowany , ma dużo nachyleń , zaokrągleń a w tym wszystkim 3 płaszczyzny płaskie które jak by było mało są pod kątem .
  • Powstało wstępnie gniazdo wyświetlacza
  • Drzwi i wnęki nabrały charakterystycznych zaokrągleń w narożnikach.
  • Pudło dostało nowe obudowy halogenów . Odwzorowanie ich kształtu to też nie lada wyzwanie ze względu na ich płaszczyzny boczne będące pod kątami.
  • Wymieszałem kolor RAL 7042, przepis TAMIYA XF-75 4ml
  • TAMIYA XF-2 6ml +169 kropli (z wykałaczki)
Na sam koniec tej części opowieści pragnę uspokoić niektórych kolegów że nie zmarnuje tej 7-ki od SM. Znam swoje możliwości .Jak buduje model to biorę jako bazę do ciecia to co mi najbardziej odpowiada bez względu na cenę. Dla niektórych sposób w jaki traktuje eu07 od SM to czysta profanacja . Model idealny , wręcz kultowy , należy obchodzić się z nim z namaszczeniem. Owszem model piękny ale dla mnie to w tej chwili nic innego jak idealna baza.

Pozdrawiam CDN.
11 (Copy).jpg
12 (Copy).jpg
13 (Copy).jpg
14 (Copy).jpg
15 (Copy).jpg
16 (Copy).jpg
17 (Copy).jpg
18 (Copy).jpg
19 (Copy).jpg
20 (Copy).jpg
21 (Copy).jpg
22 (Copy).jpg
23 (Copy).jpg
24 (Copy).jpg
 

Podobne wątki