• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.689 128 11
Witam. Mam chrapkę na ST43 z Brochowa z epoki IVb, gdyż z chęcią bym go widział albo z wrocławskim "piętrusem" od Rivarossi bądź 120A od Piko. Czy w połowie lat 70tych spalinowe lokomotywy były zaprzęgane to takich składów czy raczej dominowała wciąż trakcja parowa? Pytam gdyż do reprezentacyjnego Ex Odra wciąż pasowała SP45 zanim linię do Warszawy zleleteyfikowano a i z jakiegoś powodu lata 70te wciąż mi bardziej się kojarzą (choć nie z pamięci) z Tkt48 i innymi parowozami z "bonanzami" itp. A chyba popularne "rumuny" w tym czasie były wciąż dosyć nowoczesnym taborem na polskich/dolnośląskich torach.
 
Reakcje
58 0 0
Rok 1975, lipiec... Expres "Błękitna Fala" relacji Świnoujście - Wysoka Kamieńska - Szczecin Dąbie - Krzyż - Poznań - Kutno - Warszawa Wschodnia; na odcinku Świnoujście - Poznań wtedy prowadzony ST43... i to w trakcji podwójnej... jako małolat niemal bez przerwy wisiałem w otwartym oknie, zachwycony jazdą z czymś takim na przodzie, szczególnie gdy cały skład wchodził w łuki.... to był widok: dwa sprzęgnięte "Rumuny" a za nimi sznur "oliwek"...!!!
A i jeszcze czytałem w necie kiedyś wspomnienia Maszynisty - a bardziej oficjalnie - Mechanika (spisane i opracowane prze Jego Syna), który jako młody chłopak zaczynał karierę jako pomocnik na PT47 we Wrocławiu (Brochów chyba...), a zakończył prowadząc EU07 m.in. z Sudetami (na trasie W-wa Wsch. - Wrocław Gł.);
Otóż ten Pan wspominał, jakim prestiżem zawodowym cieszyło się wtedy obsługiwanie "Rumunami" pociągów posp. i ekspresów z Wrocławia do Warszawy przez Ostrów Wielkopolski (oczywiście dopóki nie zaczęto elektryfikować tej linii);
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.689 128 11
No własnie @Abrams . Ja mam wrażenie ze w tamtych czasach "rumuny" byly dosyc nowymi lokomotywami stad tez przepuszczenia ze z reguly byly wystawiane do pociągów ekspresowych niz takich gdzie Bhp byly doczepiane
 
Reakcje
58 0 0
No własnie @Abrams . Ja mam wrażenie ze w tamtych czasach "rumuny" byly dosyc nowymi lokomotywami stad tez przepuszczenia ze z reguly byly wystawiane do pociągów ekspresowych niz takich gdzie Bhp byly doczepiane
Pamiętam z tamtych czasów piętrusy prowadzone przez SP45, np. na linii Malbork - Sztum - Grudziądz - Toruń, ale co do "Rumunów" to możesz mieć rację... chociaż z drugiej strony - w tamtych czasach - jak już nie jeden raz dowiodły wyszperane stare fotografie - wiele "mariaży" lokomotyw ze składami wagonów było możliwych...
Biorąc pod uwagę, że w tamtych czasach "bonanzy", czyli wagony 120A były dużą nowością i uchodziły za całkiem komfortowe, włączane były do pociągów dalekobieżnych - na pewno NIE DO EKSPRESÓW, ale często razem z ówczesnymi Y-grekami wchodziły w składy pociągów pospiesznych, przyspieszonych i osobowych dalekobieżnych... zatem pewnie bywało i tak, że skład złożony z Y-greków 1 i 2 kl oraz 120A był prowadzony Rumunem...
 
Ostatnio edytowane:

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
564 10 0
Na linii Jasło - Rzeszów Rumuny opanowały w letnie miesiące cały ruch osobowy. Najczęściej z Bipami na haku. Od Stróży prowadziły m.in pośpieszny chyba to była Solina z Krakowa do Zagórza. Pociąg w Stróży był rozdzielany na część do Krynicy. To lata 80 te.
A wspomnienia przywołanego Mechanika są bardzo ciekawe.
 
Reakcje
150 29 2
Na linii Jasło - Rzeszów Rumuny opanowały w letnie miesiące cały ruch osobowy. Najczęściej z Bipami na haku. Od Stróży prowadziły m.in pośpieszny chyba to była Solina z Krakowa do Zagórza. Pociąg w Stróży był rozdzielany na część do Krynicy. To lata 80 te.
A wspomnienia przywołanego Mechanika są bardzo ciekawe.
Pociąg pospieszny nazywał się Bieszczady (relacji Gliwice -Kraków - Tarnów -Stróże ( a nie Stróża )- Jasło - Krosno- Sanok - Zagórz .
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.689 128 11
Na linii Jasło - Rzeszów Rumuny opanowały w letnie miesiące cały ruch osobowy. Najczęściej z Bipami na haku. Od Stróży prowadziły m.in pośpieszny chyba to była Solina z Krakowa do Zagórza. Pociąg w Stróży był rozdzielany na część do Krynicy. To lata 80 te.
A wspomnienia przywołanego Mechanika są bardzo ciekawe.
No właśnie sek w tym ze to wszystko w "latach 80tych". W tym okresie to pewnie częściej sie widywalo takie obrazki jednak w latach 70tych te lokomotywy mialy dopiero pare lat. I jakkolwiek prowadziły ekspresy to Warszawy (ST43 czy SP45) czy w stronę Berlina (SP45), to jakkolwiek chciałbym sie mylic, jakos bardziej na liniach o znaczeniu lokalnym wyobrażam sobie wciąż dominację parowozów..jakby ktoś jednak miał Dodatek 2C z lat epoki IVb, to pewnie wiele by się wyjaśniło
 
Reakcje
58 0 0
Tak... to właśnie to... Super i dzięki... tylko teraz cały materiał elegancko sformatowany i opracowany edytorsko, opatrzony materiałem ilustracyjnym... Gdy to pierwszy raz czytałem - daaawno temu..., tekst graficznie skromniejszy ale wartość ta sama..., całe życie zawodowe Pana Dołubizno: od młodego chłopaka aż do przejścia na emeryturę...
 

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 2 0
jakby ktoś jednak miał Dodatek 2C z lat epoki IVb, to pewnie wiele by się wyjaśniło
Hej, mam kilka dodatków, które znalazłem w internecie - jednak najwcześniejsze zestawienie z ST43 to rok 1981 i skład "Ślązak".
Pociąg relacji Kraków Płaszów - Zielona Góra i Rumun podstawiany do obsługi odcinka Wrocław-Zielona Góra (oraz powrotnie). Nie wiem czy dokładnie o to Ci chodziło.
154-155.JPG

Następnie pociąg relacji Katowice-Kołobrzeg, i ST43 na odcinku Stargard-Kołobrzeg
182-183.JPG

Ostatni skład wykorzystujący Rumuna to pociąg z Wrocławia do Kołobrzegu i tu ST43 na całej trasie:
200-201.JPG
 

Podobne wątki