• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.752 465 99
Byłoby błędem ale niewielkim.
RJ 1981/82.
Bwix to oznaczenie serii także używane na typie 120A. Czym różni się od Bwixd? Ten sam typ wagonu sumie....
https://www.dcc24.eu/node/874/950
...I to ten błąd? Gdynia w modelu to IVb i seria Bwixd.
Z dokumentu wynika, że taki skład jeździł. Pytanie czy na pewno był to wagon 120A.... bo nie wykluczone, że taka seria wagonu widniała też na innym typie wagonu. Mimo wszystko dzięki za te wskazówki.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.880 621 30
Jednakowoż namawiam Was do grzebania w kwitach raczej niż w swojej dziurawej pamięci (z całym szacunkiem p. Andrzeju ale minęło 40 lat)
Po pierwsze, nie każdy ma możliwość "grzebania w kwitach", a po drugie nigdzie nie stwierdziłem, że absolutnie nigdy nie było składów z zespołami piętrowymi i zwykłymi wagonami 2 klasy. Widzę, że muszę przypomnieć swoje słowa:
W IV epoce, no może poza drugą połową lat 80. XX wieku, takie sytuacje raczej nie miały miejsca.
...
W IV epoce raczej nie, chociaż wyjątki pewnie się zdarzały.
I właśnie z taką wyjątkową sytuacją (mimo, że przewidzianą rozkładem jazdy) mamy do czynienia w wypadku pociągu Gdynia - Kościerzyna. Więc proszę o powstrzymanie się od takich złośliwości.
 
K

KNG

Gość
Dokładnie o tym pisałem. Ale trzeba zwrócić uwagę na to, że te wagony był dołączone do Bipy po to, żeby w składzie był wagon 1 klasy - 120A tego nie zapewnia. Wagony 120A i też inne wagony 2 klasy były dołączane do Bhp raczej dopiero w V epoce, w celu wzmocnienia składu, gdy jeden zespół 4-wagonowy piętrusów nie wystarczał, a drugiego nie było, lub z innych powodów nie można go było dołączyć. W IV epoce, no może poza drugą połową lat 80. XX wieku, takie sytuacje raczej nie miały miejsca.
Nie było moim celem sprawienie CI przykrości. Proszę o wybaczenie.
Skoro żeśmy zeszli na bipy to najstarszy przykład dołączenia wagonu drugiej klasy do bipy znalazłem w RJ 1969/70
1674673175261.png

ale się okazało, że to jest podsył tych czterech wagonów.
W latach 70-tych (z jednym wyjątkiem) wyglądało to tak:
RJ 1979/80
1674673317315.png

RJ 1976/77
1674673384243.png

RJ 1973/74
1674673449691.png

RJ 1976/77
1674673517539.png

RJ 1975/76
1674673578173.png

RJ 1980/81
1674673646863.png

RJ 1976/77
1674673708616.png

RJ 1974/75
1674673788353.png

B - oznacza, że wagon może być dołączony na osobne zarządzenie.
Jak widać w każdej dyrekcji planowano dodawanie (czy dodano tego nie wiem) lub dodawano wagony II klasy do piętrusów.
Na niem czy było to mniej lub bardziej nagminne i na potrzeby niniejszej dyskusji nie zamierzam liczyć składów z dodatkowym wagonem II klasy w stosunku do wszystkich kursów składów z piętrusami.
Czy kolega mógłby rozwinąć co miał na myśli mówiąc:
W tabelce są dwa wagony 120A.
czy mogę nanieść oznaczenie OPW na stare wagony DR i CSD
Możesz i nikt się nie zorientuje, że może to być błąd.
Od siebie mogę dodać, że wagony włączane do OPW musiały być wyprodukowane po 1950 r. a resztę doczytaj sobie w przepisach R41 choć warunki dołączenia wagonów do OPW zmieniały się w czasie.
Po pierwsze, nie każdy ma możliwość "grzebania w kwitach"
Skoro ja mam możliwość, to znaczy że każdy ma taką możliwość a owa możliwość warunkowana tylko chęcią "grzebania w kwitach" i odpowiednią ilością ołowiu w miejscu gdzie plecy tracą swą szlachetną nazwą ale to jest pochodna chęci.

Bądźcie zdrowi.

Jarek

PS
Osobiście uważam, że sprzedawcy modeli taborowych powinni ustawowo być zobowiązani do umieszczania na pudełkach wzorem producentów wyrobów spożywczych propozycji podania danego pojazdu trakcyjnego w rodzaju: wagon (model nr xxxx) oraz parę innych wagonów (tu numery modeli) wraz z lokomotywą (model nr xxxx) jeździły w danym RJ na danej linii lub w danej relacji i do tego dołączyć w charakterze dowodu rzeczowego odpowiednie zdjęcie lub tabelkę.
Wartość odżywczą modelu mogą pominąć.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
564 10 0
Osobiście uważam, że sprzedawcy modeli taborowych powinni ustawowo być zobowiązani do umieszczania na pudełkach wzorem producentów wyrobów spożywczych propozycji podania danego pojazdu trakcyjnego w rodzaju: wagon (model nr xxxx) oraz parę innych wagonów
Kiedyś dawali coś, w tym stylu jak na foto, w skali TT, poradnik tt z 1969 r.;)
046big.jpg
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
2.001 431 7
Były też na pudełkach i w instrukcjach do lokomotyw.
Zeuke/BTTB pod tym względem było bardzo dobre.
Zobacz załącznik 949082
W pudełkach z poprzednich lat - pomarańczowo-zielonych, czy jakoś tak, nie pamiętam już dokładnie - były nawet cztery(?) rządki składów. A co rodzaj/wielkość pudełka - inne zestawienia. Ale i czasy były inne - działa wyobraźnia a nie internet...
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.691 128 11
W oczekwianiu na modele o których nie powinniśmy wiedzieć czytaj ST43 od AM, któryś z kolegów wspomniał że "rumun" z epoki V z przydziałem Jasło będzie pasował do wagonu (ów) z Zagórza. Tyle ze przeglądając wszechświat internetu zauważyłem, może niesłusznie, że ST43 były częściej podpinane pod całkiem spore składy czytaj dalekobieżne zaś do lokalnych jedno badz dwuwagonowych ogryzków w większości z wagonami 120A/111A podpinano SU42 bądź SP32. Stąd też moje pytanie czy zestawienie ST43 z pojedynczym 104Af byłby niezgodne z obowiązującym SRJP?

Dla przykładu żeby nie było tak bez obrazków..

Opis: Peron w Zagórzu - oczekuje pociąg do Łupkowa, przybywa pociąg z Jasła (na drugim planie). Widok od strony Łupkowa

1675804477035.png

Źródło: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacja&id=1280&okno=galeria2&photoid=217030
Autor: Marcin Kulinicz
Data: 11/06/2005

Opis: Pociag osobowy do Krościenka, Ustrzyki Dolne

mit-einem-personenzug-aus-kroscienko-1319130.jpg

Źródło: https://www.bahnbilder.de/bild/pole...-einem-personenzug-aus-kroscienko-trifft.html
Data: 1998

Opis: SM42-324 przetacza skład pociągu osobowego w Zagórzu. Za lokomotywą znajduje się niezwykle interesujący wagon klasy 1/2, przerobiony najpewniej z wagonu klasy 1 (większe przedziały klasy 2). Wagon jest oznaczony jako AB i ma numer boczny 50 51 39 00 000 - 2, a więc jest to wagon o numerze 0!
pkpj3168.jpg

Źródło: http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/sm4203-1.htm
Data: 12/08/2000
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.880 621 30
niezwykle interesujący wagon klasy 1/2, przerobiony najpewniej z wagonu klasy 1 (większe przedziały klasy 2)
Bzdura. Nie wiem, czy w ogóle były takie przeróbki, być może tak, ale fakt, że wagon ma 9 przedziałów tej samej, co w 1 klasie wielkości, o niczym nie świadczy. Fabrycznie budowane wagony 1/2 klasy powstawały na bazie wagonu 9-przedziałowego o wszystkich przedziałach tej samej wielkości, więc we wszystkich polskich wagonach Y 1/2 klasy przedziały 2 klasy były większe, niż w wagonach z tylko 2 klasą (w których było 10 przedziałów). Na marginesie, np. łamane wagony DB miały przedziały 2 klasy mniejsze, niż 1 klasy - ale u nas tak nie budowano.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
2.001 431 7
Fantazja w zakresie interpretacji zdjęć widać bardzo ponosi...
Pierwsze egzemplarze "łamanych" wagonów 1/2 klasy wyróżniały się tym, że kanapy w 2. klasie były kryte identyczną dermą jak ongiś w EN57...
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.691 128 11
Witam. Czy ST43 w końcówce lat 70tych XX wieku jeździły z 120A? Moze pytanie z tych mniej ambitnych, ale pamiętając dyskusje nt trakcji spalinowej wykorzystywanej w pociągach pospiesznych czy ekspresach (patrz EX Odra) zastanawiam się czy linia drugorzędne gdzie moze częściej widywało się "bonanzy" były wciąż bardziej aktywna trakcja parowa. Zeby nie było tak ogólnie, mam na myśli Dolny Slask

Moze koledzy @OLF badz @ksiezyc_nad_gieesem maja jakieś kwity:X3:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.880 621 30
"Kwitów" nie mam, ale mogło się zdarzyć - jednak podobnie, jak z ST44, tylko poza sezonem grzewczym. Obie serie nie miały ogrzewania pociągowego. Wagony 120A mogły się znaleźć zarówno w składach pociągów lokalnych, jak i dalekobieżnych osobowych, a nie raz i pospiesznych.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.691 128 11
"Kwitów" nie mam, ale mogło się zdarzyć - jednak podobnie, jak z ST44, tylko poza sezonem grzewczym. Obie serie nie miały ogrzewania pociągowego. Wagony 120A mogły się znaleźć zarówno w składach pociągów lokalnych, jak i dalekobieżnych osobowych, a nie raz i pospiesznych.
Chciałbym zestawić ST43+120A+120A+120A wiec chyba bardziej stricte lokalny bylby ten pociąg. I jako ze większość naszych makiet i dioram przedstawia raczej plenery letnia badz wiosenna pora, to akurat o ogrzewanie nie musze się martwic :)
 

Arekmiz

Władza może wszytko
Reakcje
2.274 235 0
80-tych. Byliśmy 3 razy na wczasach wagonowych PKP, tam gdzie jest przystanek Jastarnia Wczasy. Pierwszy raz w stanie wojennym, przy wjeździe na półwysep był szlaban i dostawało się pozwolenie na dwukrotny wjazd i wyjazd z półwyspu. Oczywiście musiało się mieć jakiś pretekst, a było nim skierowanie na wczasy PKP. :)
 

Podobne wątki