• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.888 624 30
To akurat chyba nie wyklucza użycia wagonów typu Y bo przecież takie byly podczepiane do BIPy
Ale nie chodzi o wagony typu Y w ogóle, tylko konkretnie o bary. To, że zwykłe Y i 120A jeździły z Bipa (choć raczej już z Bhp) to oczywiste, ale nie bary.
Widziałem gdzieś zdjęcia tych piętrusów z wagonami typu 120A i nie wiem czy nie z ryflakami, ale z barem nie znalazłem
I raczej kolega @J1974H0 nie znajdzie, chyba że zdarzyła się jakaś wyjątkowa sytuacja.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.694 128 11
Mam pytanie... czy zestawienie Wrocławskiej "Bipy" z epoki IV z Wrocławskim wagonem 113A (Wars z epoki IV) jest błędem pod kątem tego co było w rzeczywistości?
Opierając się tylko i wyłącznie na moich oględzinach i czytając miedzy wierszami na tym forum, to chyba wagony barowe w epoce IV były częściej używane w pociągach pospiesznych zas wagony piętrowe kojarzą mi się z relacjami lokalnymi. Fakt ze w epoce IV to mnie jeszcze na świecie nie było wiec bardziej jest to domniemanie niż twarde dowody:)
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.757 465 99
Ok, dzięki za odpowiedzi.
A co do:
120A jeździły z Bipa (choć raczej już z Bhp)
...mam jeszcze taki dylemat... 120A jeździły z Bipą (składami piętrowymi typu Goerlitz przed 1985 r.)? Są jakieś zdjęcia? Być może widziałem zdjęcia po 1985 roku /Bhp/. Są jakieś dowody na kursowanie takich składów przed zmianą oznaczeń serii wagonów osobowych w epoce IVc z wagonem 120A? Zestawiam składy stąd te pytania. Chciałbym, by miało to ręce i nogi. Nabyłem ostatnio 120A z Gdyni [oznaczenie serii do 1985] i myślałem o zestawieniu go z Gdyńską Bipą i SP42-043.
 
Ostatnio edytowane:

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
2.001 431 7
Jeszcze na początku lat 2000 kolejarze dostawili sobie wagon 1. klasy do porannego pociągu relacji Chojnice - Tczew _ Gdynia. Tłumaczono to brakiem wymaganej masy hamującej od Tczewa do Gdyni przy v=100 km/h...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.888 624 30
Ale co to ma wspólnego z barami w jednym składzie z piętrusami? W pociągach zestawianych z zespołów Bipa, czy później Bhp, często jeździły wagony 1 klasy. W latach 70. XX wieku bywały to nawet przedwojenne wagony (zwykle 4-osiowe), starsze wagony przedziałowe powojennej budowy polskiej, "ryflaki" 1 klasy, a później wagony typu Y (czasem 1/2 kl.).
 

MichałK

Znany użytkownik
Reakcje
882 9 4
Ale nie chodzi o wagony typu Y w ogóle, tylko konkretnie o bary. To, że zwykłe Y i 120A jeździły z Bipa (choć raczej już z Bhp) to oczywiste, ale nie bary.

I raczej kolega @J1974H0 nie znajdzie, chyba że zdarzyła się jakaś wyjątkowa sytuacja.
Taka wyjątkowa sytuacja to np. pociągi próbne z ZNTK Pruszków do Idzikowic w latach 90-tych. Często prowadzone EP05 w składzie znajdowały się także wagony WL i Bc.
 
K

KNG

Gość
Pociągi próbne nie są pociągami pasażerskimi jeno służbowymi.
Macie tu kilka obrazków:
1674512287740.png

1674512342861.png

1674512395314.png

1674512433104.png

Okazja do zestawiania takich niecodziennych składów była podniosła, doniosła i równie niecodzienna jak relacje owych składów. Z relacji kolejarzy wysłuchanych ponad ćwierć wieku później wiem, że w większości przypadków wagony były zbieraniną wszelkich możliwych typów i serii (wyjąwszy piętrusy) więc można w zasadzie zestawić taki skład z dowolnych wagonów z na przykład Wrocławia, Jeleniej Góry i Legnicy.

Bądźcie zdrowi.

Jarek

PS
Taka uwaga natury ogólnej, jeżeli chcecie uzyskać jakieś konkretne wiadomości poparte najlepiej jakimś kwitem to nauczcie się do stu tysięcy zgniłych podkładów kolejowych zadawać właściwe pytania.
Na przykład na pytanie o skład Krakusa z epoki IV odpowiedzi mogą być różne na przykład takie:
RJ 1968/69
1674514211567.png

RJ 1988/89
1674514262922.png

i pewnie po drodze jeszcze pięć różnych możliwości.
Bez tego będziecie jak te goryle we mgle a Wasze składy jak sen pijanego rewidenta ...... hehehe
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.757 465 99
W pociągach zestawianych z zespołów Bipa, czy później Bhp, często jeździły wagony 1 klasy. W latach 70. XX wieku bywały to nawet przedwojenne wagony (zwykle 4-osiowe), starsze wagony przedziałowe powojennej budowy polskiej, "ryflaki" 1 klasy, a później wagony typu Y (czasem 1/2 kl.).
Nie wiem, czy tutaj nie jest taki właśnie przykład: KLIK1, KLIK2, KLIK3, KLIK4, KLIK5

Patrząc na te zdjęcia z początku zimy 1975 r. pomyślałem, że nie było by błędem zestawienie pociągu złożonego z lok. SP42-043 (Gdynia) + 120A Bwixd (Gdynia) + Bipa (Gdynia). Co do baru 113A przekonaliście mnie, że to głupi pomysł był, by łączyć go z Bipą.... ale 120A teoretycznie mógłby chyba być?
 
Ostatnio edytowane:

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.587 42 7
Jeszcze na początku lat 2000 kolejarze dostawili sobie wagon 1. klasy do porannego pociągu relacji Chojnice - Tczew _ Gdynia. Tłumaczono to brakiem wymaganej masy hamującej od Tczewa do Gdyni przy v=100 km/h...
Na trasie Chojnice-Tczew zestaw Bipa + jedynka ('Y') był bardzo typowym zestawieniem. Nie chodziło o masę hamującą, a jedynkę dla kolejarzy :D
Dwójki (Y, 120A) również kursowały z piętrusami, szczególnie gdy te zaczęły się wykruszać i sety skracały się.
Ciekawym pociagiem była relacja Gdynia-Bydgoszcz: 2x bipa (czterowagonowe), ale już bez jedynki. Kategorii pociągu nie pamiętam, ale do Tczewa jechał wg czasu pośpiesznego (rozkładowe 21min, bo z igrekami siódemka potrafiła zejść do 17min Gdańsk Główny-Tczew). Zatem nie o masę hamującą chodzi (chyba, że zmiana przepisów w czasie).

Ciekawostka: do Y drugiej klasy podłączonym za Bipą pod koniec lat '90 było ryzyko wsiadać - do Chojnic jeździły dobite egzemplarze, nie było pewności, czy drzwi się otworzą i zdążysz wysiąść :D
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.888 624 30
Nie wiem, czy tutaj nie jest taki właśnie przykład: KLIK1, KLIK2, KLIK3, KLIK4, KLIK5
Dokładnie o tym pisałem. Ale trzeba zwrócić uwagę na to, że te wagony był dołączone do Bipy po to, żeby w składzie był wagon 1 klasy - 120A tego nie zapewnia. Wagony 120A i też inne wagony 2 klasy były dołączane do Bhp raczej dopiero w V epoce, w celu wzmocnienia składu, gdy jeden zespół 4-wagonowy piętrusów nie wystarczał, a drugiego nie było, lub z innych powodów nie można go było dołączyć. W IV epoce, no może poza drugą połową lat 80. XX wieku, takie sytuacje raczej nie miały miejsca. Dlatego nie bardzo zgadzam się ze stwierdzeniem:
Mógłby być. Tak jak i w V epoce, kiedy wielokrotnie widywałem w składach dołączony do piętrusów 120A.
W IV epoce raczej nie, chociaż wyjątki pewnie się zdarzały. W końcu IV epoki i w V, to co innego, było jak napisał kolega Kamil:
Dwójki (Y, 120A) również kursowały z piętrusami, szczególnie gdy te zaczęły się wykruszać i sety skracały się.
 

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
601 8 0
Przeglądając galerie zdjęciowe nie natrafiłem na zestawienie Bipa i 120A w epoce IV.
Mnóstwo zdjęć, to pociąg: parowóz / spalinowóz oraz:
1. sama Bipa np. Bipa 0l49-77 Gniezno czerwiec 1975 oraz SP42-041 + Bipa Zarośle 17.08.1984
2. część zdjęć Bipa + 112A np. SP45-095 Bipa+112A Zbąszynek 18.08.84
3. część zdjęć Bipa + wszelkie starsze wagony 1 kl + jakiś bagażowy np. bagażowy + 1kl + Bipa Bydgoszcz Główna czerwiec 1975


Natomiast już Bhp + 120A może były w późnej epoce IV.
Tu przykład epoki Va:
https://flic.kr/p/9s3Qfn EU07-508 Poznań Główny 02.06.1990
 
Ostatnio edytowane:
K

KNG

Gość
że nie było by błędem zestawienie pociągu złożonego z lok. SP42-043 (Gdynia) + 120A Bwixd (Gdynia) + Bipa (Gdynia).
Byłoby błędem ale niewielkim.
RJ 1981/82.
Clipboard0111.jpg


Bądźcie zdrowi.

Jarek

PS
Jednakowoż namawiam Was do grzebania w kwitach raczej niż w swojej dziurawej pamięci (z całym szacunkiem p. Andrzeju ale minęło 40 lat) lub w nielicznych galeriach bo się tak jakoś złożyło, że nikt z aparatem do wyChyloni się nie pofatygował.
 

Podobne wątki