• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.888 624 30
jezdził w pociągu Ost-West wagon B4D przedwojennej budowy
Ale zmodernizowany po wojnie.
w Warszawa - Hoek jeździł jakiś OCEM19 - chyba, kolei SNCB jako 1/2 klasa
Jeździł wagon SNCB 1/2 klasy, ale nie w W-wa - Hoek van Holland, a w "Ost-West" W-wa - Ostenda i nie był to OCEM19, a wagon belgijskiej budowy typu I1, z nitowanym pudłem - fakt, że trochę podobny do OCEM. Było już o tym, chyba w wątku o "Ost-West", były też jego fotki.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.692 128 11
Dla tych, ktorzy sie nie moga doczekać zestawu Robo z wagonem 609A ze stacji Wrocław. Takowy jeździł na relacji Wrocław - Suwałki w pociagu pospiesznym "Jaćwing". Z tego co udało mi sie odczytać w filmów relacja ta byla zestawiana z wagonów ze stacji Wrocław. Tu np z lokomotywą SU45-100 od PIKO.

Data: 27/03/2012

SU45-100_Suwalki-LasSuwalski_19052008.jpg


Źródło: https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=26887

Oraz ciekawy skład z EP07. Jeden z wagonów drugiej klasy ma już nowe oznacznia boczne PKPIC zamiast "trumienki".

 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
677 35 1
Dla tych, ktorzy sie nie moga doczekać zestawu Robo z wagonem 609A ze stacji Wrocław. Takowy jeździł na relacji Wrocław - Suwałki w pociagu pospiesznym "Jaćwing". Z tego co udało mi sie odczytać w filmów relacja ta byla zestawiana z wagonów ze stacji Wrocław. Tu np z lokomotywą SU45-100 od PIKO.

Data: 27/03/2012

Zobacz załącznik 944347

Źródło: https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=26887

Oraz ciekawy skład z EP07. Jeden z wagonów drugiej klasy ma już nowe oznacznia boczne PKPIC zamiast "trumienki".

Bo 2010r. to już chyba epoka VI, więc były już oznaczenie PLPKP-IC. Do Suwałk jeździła też "Hańcza" z takim wagonem w malowaniu IC i też SU45.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.692 128 11
Bo 2010r. to już chyba epoka VI, więc były już oznaczenie PLPKP-IC. Do Suwałk jeździła też "Hańcza" z takim wagonem w malowaniu IC i też SU45.
Tak, tyle że jako że Hańcza była z Warszawy to raczej byl on zestawiany przez stolicę. W 2008 "Hańcza" miała taki wagon w kolorze brązowo-beżowym.

Link to filmu z 2008


Na początku filmu wydaje się że jest bagażowy z Wrocławia (0:26) zaś na mijance z "Hańczą" jest chyba warszawski(@OLF?)
 

Hydrus

Aktywny użytkownik
Reakcje
148 0 0
W związku z wydaniem przez Robo zestawu dwóch wagonów: baru i bagażowo-osobowego z epoki IVc mam takie pytanie: czy w połowie lat osiemdziesiątych zdarzały się nocne pospiechy, w których za lokomotywą skład zaczynał się od P + WLAB + Bc + BD (czyli: ambulans pocztowy, wagon sypialny, kuszetka i wagon bagażowo-osobowy), ew. w innej kolejności?
 

Filozof

Użytkownik
Reakcje
198 0 0
W dodatku IIB z 1987 roku widnieje taki pociąg, co prawda tylko poza sezonem:
1673222282624.png

Wagony miał gdyńskie, więc poza pocztowym pozostałe trzy zostały wyprodukowane, nawet odpowiednia siódemka kiedyś była przez PIKO wydana (EU07-161 z MD Wrocław na odcinek z Poznania do Wrocławia).
 

Hydrus

Aktywny użytkownik
Reakcje
148 0 0
Pięknie! Wspaniały skład i relacja! Piętnaście wagonów między Poznaniem a Wrocławiem! Jest nawet wagon barowy, którego bym się w pociągu nocnym w latach osiemdziesiątych nie spodziewał. (A na odcinek Gdynia - Poznań pasuje też chyba EU07-400 ze SchlesienModelle).
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
198 0 0
Trochę mnie kolega @mikl sprowokował do napisania kilku słów o pociągach, które można próbować zestawić z wrocławskich wagonów przygotowanych przez firmę ROBO.
Nie znam dokładnej daty rewizji wagonu 609A z Wrocławia, ale do tej pory firma Robo wypuszczała wrocławskie modele po naprawach w latach 2002-04.

Sięgnąłem do dodatków z lat 2002 i 2003, by zrobić spis, co Wrocław wystawiał w tamtym okresie za pociągi dalekobieżne:

65110/1 i 56110/1 MAMRY Wrocław-Ełk D/BD+B+A+B+B+Wr+B+B+A+B EU07 Poznań/SU45 lub 46 Olsztyn
(trzy ostatnie wagony w rel. Międzylesie-Ełk, przepinane we Wrocławiu)
6304/5 i 3602/3 Wrocław-Przemyśl B+B+B+B+B+B+Wr+A+A EU07 Kraków
68502/3 i 86502/3 Wrocław-Kołobrzeg Bc+A+A+Wr+B+B+B+B+B+B EU07 Poznań
6310/1 i 3610/1 Wrocław-Przemyśl B+B+B+B+B+B+Wr+A+A+Bc+Pdn EU07 Kraków (ambulans tylko do Płaszowa)
65104/5 i 56104/5 DRWĘCA Wrocław-Olsztyn D/BD+B+B+B+B+B+B+Wr+A+A EU07 Wrocław
67106/7 i 761016/7 WŁÓKNIARZ Wrocław-Łódź Kaliska B+B+A+B EU07 Poznań (łączony w Ostrowie z częścią szczecińską)
64100/1 i 46100/1 Wrocław Gł.-Bielsko Biała B+B+A+B+B EU07 Katowice
61108/9 i 16108/9 OLEŃKA Wrocław-Warszawa B+B+A+A+B+B EU07 Wrocław
61908/9 i 16908/9 Wrocław-Białystok (pocztowo-bagażowy) D EU07 Białystok

Wyprodukowane do tej pory przez Robo wagony umożliwiają wierne odtworzenie zaledwie łącznika do Włókniarza. Zapowiedziane na styczeń modele też nie pozwolą zestawić purystom żadnego innego pełnego składu. Przydałyby się kolejne wagony drugiej klasy.

Oprócz wspomnianych powyżej relacji, pewna pula wagonów wystawiana była na składy kursujące w pociągach osobowych. Poniżej wykaz takich pociągów - wypisałem tylko takie, do których nie wpinano zespołów piętrowych.
Osobowe:
ET22 Wrocław i wagony B+Bh+Bh+A+Bh+B+B w obiegu:
67931 Wrocław-Poznań
76934 Poznań-Wrocław
217 Wrocław-Jelenia Góra:
228 JG - Wrocław (dodatkowo doczepiana bonanza przystosowana do przewozu rowerów z poc. 26200/1).

Pozostałe obiegi:
6430/1 i 4632/3 Wrocław-Częstochowa i powrót - EU07 Wrocław z wagonami A+B+B+B+B+Ds
oraz
325 i 316 Wrocław-Międzylesie i powrót, w zestawieniu EU07 Wrocław i na haku B+A+B oraz B+A+B z pociągu Mamry.

Dla tych co planują wejść w posiadanie jedynie wagonu bagażowego, to warto wspomnieć, że objawiał się on także w pociągach:
313 i 318 Międzylesie-Wrocław dopięty do składu złożonego z wagonów ze st.mac. Jelenia Góra,
321 i 324 Wrocław-Kłodzko z wrocławską bipą, jedynką i dwójką oraz wagonem bagażowym (209C),
66002 i 66003 (253 i 254) Wrocław-Praha na odc. Wrocław-Międzylesie obok 5 wagonów czeskich (WLAB, jedynka i trzy dwójki) - więc tutaj posiadający w swojej kolekcji modele wagonów CD w odpowiednich barwach, mogą się pokusić o zestawienie pełnego pociągu.

Jeśli zmiany w katalogu PIKO na 2023 rok nie będą dotyczyły wagonów 120A, to powinny one się ukazać z wrocławskim przydziałem i logiem PKP w trumience. Nie wiem jakie w tym przypadku będą daty rewizji, ale kto przymyka na nie oko (jak też na różnice wśród producentów w pewnych elementach, o których nie można na forum pisać ;)), to będzie mógł wzbogacić swoje pociągi zestawione z modeli Robo właśnie wrocławskimi bonanzami od producenta z Sonnenbergu.

Kto nie zwraca uwagę na fundamentalne podstawy może wyjąć i postawić na toru wstydliwie schowany model Tillig 74717 mający udawać bonanzę. Policja modelarsko-obyczajowa może akurat go nie skontroluje. Jeśli jednak zdarzy się nalot na takiego nieszczęśnika, to zawsze można się tłumaczyć, że poniekąd pasowała data rewizji (31.01.05) i stacja macierzysta. Zalecam więc, nie chwalić tym za szeroko, poskromić swój ekshibicjonizm, powyłączać i pochować multimedia. Licho zwane sygnalistami nie śpi.
Pomysł ma więcej wad niż zalet, ale każdy ustawia sobie sam odpowiedni poziom akceptowalnego realizmu w stosunku do zadowolenia z zabawy.

Jeszcze taka ciekawostka - jeśli ktoś nie wie z czym połączyć wrocławską kuszetkę, a nie patrzy z zawziętością przydziały, to może sobie z modelu wagonu 110A Robo i dostępnych na rynku miniatur zestawić podobny skład jak w linku: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=PKPPR&kategorie=Os&cislo=76932&rok=2003.

Kuszetka wrocławska zasilała także nocny pociąg Jelenia-Lublin złożony z wagonów lubelskich. Tam też jeździł wagon BD, ale był jak większość pudeł z Lublina.

W kolejnych latach obiegi wrocławskie ewoluowały i wagony 609A ze stolicy Dolnego Śląska zaglądały m.in w pociągu sezonowym do Łeby czy jak pisał kolega mikl do Suwałk. W opisywanym wyżej okresie (lata 2002 i 2003) Jaćwing i Hańcza były pociągami z Warszawy do Suwałk (Hańcza miała też wagony do Ełku), na których kursowały składy ze Szczęśliwic. W Hańczy rzeczywiście wówczas jeździł szczęśliwicki "wagon z miejscami do siedzenia 2. klasy z przedziałem bagażowym".
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.692 128 11
Trochę mnie kolega @mikl sprowokował do napisania kilku słów o pociągach, które można próbować zestawić z wrocławskich wagonów przygotowanych przez firmę ROBO.
Nie znam dokładnej daty rewizji wagonu 609A z Wrocławia, ale do tej pory firma Robo wypuszczała wrocławskie modele po naprawach w latach 2002-04.

Sięgnąłem do dodatków z lat 2002 i 2003, by zrobić spis, co Wrocław wystawiał w tamtym okresie za pociągi dalekobieżne:

65110/1 i 56110/1 MAMRY Wrocław-Ełk D/BD+B+A+B+B+Wr+B+B+A+B EU07 Poznań/SU45 lub 46 Olsztyn
(trzy ostatnie wagony w rel. Międzylesie-Ełk, przepinane we Wrocławiu)
6304/5 i 3602/3 Wrocław-Przemyśl B+B+B+B+B+B+Wr+A+A EU07 Kraków
68502/3 i 86502/3 Wrocław-Kołobrzeg Bc+A+A+Wr+B+B+B+B+B+B EU07 Poznań
6310/1 i 3610/1 Wrocław-Przemyśl B+B+B+B+B+B+Wr+A+A+Bc+Pdn EU07 Kraków (ambulans tylko do Płaszowa)
65104/5 i 56104/5 DRWĘCA Wrocław-Olsztyn D/BD+B+B+B+B+B+B+Wr+A+A EU07 Wrocław
67106/7 i 761016/7 WŁÓKNIARZ Wrocław-Łódź Kaliska B+B+A+B EU07 Poznań (łączony w Ostrowie z częścią szczecińską)
64100/1 i 46100/1 Wrocław Gł.-Bielsko Biała B+B+A+B+B EU07 Katowice
61108/9 i 16108/9 OLEŃKA Wrocław-Warszawa B+B+A+A+B+B EU07 Wrocław
61908/9 i 16908/9 Wrocław-Białystok (pocztowo-bagażowy) D EU07 Białystok

Wyprodukowane do tej pory przez Robo wagony umożliwiają wierne odtworzenie zaledwie łącznika do Włókniarza. Zapowiedziane na styczeń modele też nie pozwolą zestawić purystom żadnego innego pełnego składu. Przydałyby się kolejne wagony drugiej klasy.

Oprócz wspomnianych powyżej relacji, pewna pula wagonów wystawiana była na składy kursujące w pociągach osobowych. Poniżej wykaz takich pociągów - wypisałem tylko takie, do których nie wpinano zespołów piętrowych.
Osobowe:
ET22 Wrocław i wagony B+Bh+Bh+A+Bh+B+B w obiegu:
67931 Wrocław-Poznań
76934 Poznań-Wrocław
217 Wrocław-Jelenia Góra:
228 JG - Wrocław (dodatkowo doczepiana bonanza przystosowana do przewozu rowerów z poc. 26200/1).

Pozostałe obiegi:
6430/1 i 4632/3 Wrocław-Częstochowa i powrót - EU07 Wrocław z wagonami A+B+B+B+B+Ds
oraz
325 i 316 Wrocław-Międzylesie i powrót, w zestawieniu EU07 Wrocław i na haku B+A+B oraz B+A+B z pociągu Mamry.

Dla tych co planują wejść w posiadanie jedynie wagonu bagażowego, to warto wspomnieć, że objawiał się on także w pociągach:
313 i 318 Międzylesie-Wrocław dopięty do składu złożonego z wagonów ze st.mac. Jelenia Góra,
321 i 324 Wrocław-Kłodzko z wrocławską bipą, jedynką i dwójką oraz wagonem bagażowym (209C),
66002 i 66003 (253 i 254) Wrocław-Praha na odc. Wrocław-Międzylesie obok 5 wagonów czeskich (WLAB, jedynka i trzy dwójki) - więc tutaj posiadający w swojej kolekcji modele wagonów CD w odpowiednich barwach, mogą się pokusić o zestawienie pełnego pociągu.

Jeśli zmiany w katalogu PIKO na 2023 rok nie będą dotyczyły wagonów 120A, to powinny one się ukazać z wrocławskim przydziałem i logiem PKP w trumience. Nie wiem jakie w tym przypadku będą daty rewizji, ale kto przymyka na nie oko (jak też na różnice wśród producentów w pewnych elementach, o których nie można na forum pisać ;)), to będzie mógł wzbogacić swoje pociągi zestawione z modeli Robo właśnie wrocławskimi bonanzami od producenta z Sonnenbergu.

Kto nie zwraca uwagę na fundamentalne podstawy może wyjąć i postawić na toru wstydliwie schowany model Tillig 74717 mający udawać bonanzę. Policja modelarsko-obyczajowa może akurat go nie skontroluje. Jeśli jednak zdarzy się nalot na takiego nieszczęśnika, to zawsze można się tłumaczyć, że poniekąd pasowała data rewizji (31.01.05) i stacja macierzysta. Zalecam więc, nie chwalić tym za szeroko, poskromić swój ekshibicjonizm, powyłączać i pochować multimedia. Licho zwane sygnalistami nie śpi.
Pomysł ma więcej wad niż zalet, ale każdy ustawia sobie sam odpowiedni poziom akceptowalnego realizmu w stosunku do zadowolenia z zabawy.

Jeszcze taka ciekawostka - jeśli ktoś nie wie z czym połączyć wrocławską kuszetkę, a nie patrzy z zawziętością przydziały, to może sobie z modelu wagonu 110A Robo i dostępnych na rynku miniatur zestawić podobny skład jak w linku: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=PKPPR&kategorie=Os&cislo=76932&rok=2003.

Kuszetka wrocławska zasilała także nocny pociąg Jelenia-Lublin złożony z wagonów lubelskich. Tam też jeździł wagon BD, ale był jak większość pudeł z Lublina.

W kolejnych latach obiegi wrocławskie ewoluowały i wagony 609A ze stolicy Dolnego Śląska zaglądały m.in w pociągu sezonowym do Łeby czy jak pisał kolega mikl do Suwałk. W opisywanym wyżej okresie (lata 2002 i 2003) Jaćwing i Hańcza były pociągami z Warszawy do Suwałk (Hańcza miała też wagony do Ełku), na których kursowały składy ze Szczęśliwic. W Hańczy rzeczywiście wówczas jeździł szczęśliwicki "wagon z miejscami do siedzenia 2. klasy z przedziałem bagażowym".
Z tego powodu wciąż jestem na tym forum. Bo zdarzają się wciąż tacy ludzie jak kolega którzy dzielą się wiedzą bezinteresownie. Miło, na temat i przede wszystkim wartościowy wpis. Dziękuję

Jednakże poczekajmy na daty rewizji. Epoka Vc ciągnie się aż do 2009 więc to może się okazać że będziemy musieli szukać kwitów z późniejszych lat (ja mam nadzieję że jednak będzie z około 2003 gdyż oznaczałaby możliwe naciąganie na zestawy z epoki Vb
 
Ostatnio edytowane:

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.692 128 11
Czy ktoś z kolegów ma SRJP z 2001 i mógłby sprawdzić, jaka stacja zestawiała pociąg relacji Suwałki - Bialystok? Chciałbym wiedzieć czy można założyć ze skład Bh+B+B+A był w całości wystawiany przez Bialystok

SUW-BIA SU45 2001_1.jpg


Zrodlo: http://archeo.kolej.pl/jareks/pekape/htmls/su451215.htm
Opis: SU45-137 z pociągiem osobowym z Białegostoku do Suwałk, na szlaku pomiędzy p.o. Augustów Port i p.o. Blizna
Data: 04.05.2001
 
Ostatnio edytowane:

raf_oct

Znany użytkownik
Reakcje
440 4 0
Czy są jakieś powiązania warszawskich SP45 z wagonami ze stacji Gdynia? Chodzi przede wszystkim o numer 082. Może być też okres, w którym stacjonowała ona w MD Malbork, czyli od roku 1978.

historia_cm_bialystok_27_pierwszy_pocig_do_Warszawy_prowadzony_trakcj_spalinow.jpg

Mam tutaj zdjęcie SP45-101 ze składem starszych wagonów w Białymstoku, chociaż wiem że niektórzy mogą podważać to że go prowadził;).
Zdjęcie z tej strony http://www.fotokolej.pl/img-sp45-101-11143.htm

I jeszcze jedno zdjęcie z https://www.transporttreasury.com/p637160996/he8d79b11#he8d79b11 pokazujące numer 116 trzy miesiące po tym, jak trafił do Torunia na pewno nie ze składem dalekobieżnym. To pewnie nie jest jakaś norma, ale jak widać, to mogło się zdarzać. Jest tu wagon bagażowy podobny do tego, który niedawno wydało Piko i pocztowy dwu albo trzyosiowy.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.888 624 30
Czy są jakieś powiązania warszawskich SP45 z wagonami ze stacji Gdynia? Chodzi przede wszystkim o numer 082. Może być też okres, w którym stacjonowała ona w MD Malbork, czyli od roku 1978.
Nie mam pewności, co do okresu, kiedy lokomotywy były w Warszawie, ale w latach 70. i 80. XX wieku, do czasu zakończenia elektryfikacji całej linii Warszawa - Gdynia, malborskie SP45 i SU46 regularnie prowadziły pociągi dalekobieżne w relacji Warszawa - Gdynia (i nie tylko) na odcinku Tczew - Nasielsk (od 1984 - Malbork - Nasielsk). Sądzę, że niektóre z tych pociągów były zestawione z gdyńskich wagonów.
I jeszcze jedno zdjęcie z https://www.transporttreasury.com/p637160996/he8d79b11#he8d79b11 pokazujące numer 116 trzy miesiące po tym, jak trafił do Torunia na pewno nie ze składem dalekobieżnym.
A dlaczego "na pewno nie ze składem dalekobieżnym"? Moim zdaniem jest to pociąg osobowy dalekobieżny (tzw. przyspieszony), w pociągach lokalnych rzadko zdarzały się wagony pocztowe, a zwłaszcza bagażowe, choć oczywiście zdarzało się i tak.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.757 465 99
Mam pytanie... czy zestawienie Wrocławskiej "Bipy" z epoki IV z Wrocławskim wagonem 113A (Wars z epoki IV) jest błędem pod kątem tego co było w rzeczywistości?
 

Podobne wątki