• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
3.116 38 1
A podobno byki nie miały wstępu na zakopiańską linię (podobnie jak gagary na helankę). Z 6 osiowych to ET21 mogły tam pomykać. Pamiętam składy prowadzone od Płaszowa 2xET21, potem w Suchej jedna objechała skład i dalej przez Chabówkę do Zakopca jechał ET21+wagony+ET21. :)
bo nie miały podobnie jak na linii wałbrzyckiej czy krynickiej ale któregoś dnia kilkanaście lat temu podjęto decyzję że jednak mogą jeździć
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.757 465 99
W 1987 roku połączenia między Warszawą a Bielsko-Białą
(...) która ciągnęła za sobą następujące wagony: D/DB+Bc+B+B+B+A+BR+A+B+B+B+AB+WLB (sypialny kursował od 30.X)
Na zdjęciach z lat 80 (widziałem też video ze składami ciągniętymi siódemką z czasów PRL**) nierzadko widać było wagony DR/DB w składach PKP. Sam zastanawiam się, czy sobie pasującego wagonu kolei niemieckich nie zakupić. Dzięki. Cenne info.

**ten materiał minuta 2:30 widać w składzie wagony w takim malowaniu.

Kolej w czasach PRL - YouTube
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.888 624 30
nierzadko widać było wagony DR/DB
Chyba mylimy dwie zupełnie różne sprawy. Kolega @Filozof pisząc o wagonie D/DB miał na myśli wagon PKP bagażowy (D) lub bagażowo-osobowy (DB), a nie wagony kolei niemieckich (DR czy DB). Co nie zmienia faktu, że zarówno wagony zachodnioniemieckie (DB), jak i wschodnioniemieckie (DR) do Polski przyjeżdżały - jednak zasadniczo nie jeździły w pociągach krajowych, jak wspomniany pociąg Warszawa - Bielsko Biała. Zdarzało się, że wagon zagraniczny, po przyjeździe do Polski w pociągu międzynarodowym był potem dołączany do składu krajowego jako tzw. wagon komunikacji bezpośredniej.
 
Reakcje
198 0 0
Na zdjęciach z lat 80 (widziałem też video ze składami ciągniętymi siódemką z czasów PRL**) nierzadko widać było wagony DR/DB w składach PKP. Sam zastanawiam się, czy sobie pasującego wagonu kolei niemieckich nie zakupić. Dzięki. Cenne info.

**ten materiał minuta 2:30 widać w składzie wagony w takim malowaniu.

Kolej w czasach PRL - YouTube
W tym wypadku rzeczywiście nie chodziło o wagon DB. Przy okazji Twojego wpisu wyszedł mój błąd w zapisie - zamiast D/DB miało być D/BD, czyli w praktyce wagon bagażowy lub wagon 2. klasy z przedziałem bagażowym.

Natomiast, żeby już pozostać w tematach realistycznych składów przełomu epoki IV i V to może się okazać, że ET22-259 PIKO pasuje do zapowiadanej bipy ze stacji Ostrów dokładnie tak samo jak SP42-108.
Według dodatku 2c z 1990 roku dla Zachodniej DOKP żadna z tych lokomotyw planowo nie mogła się znaleźć w obsłudze ostrowskich piętrusów. Dokument wskazuje, że w 1990 roku Ostrów wystawiał do planu tylko 3 zespoły piętrowe i wszystkie prowadziły EU07 z miejscowej lokomotywowni. W dodatku z 1987 roku jest podobnie.
Żeby dla hiperrealistów całkowicie wykluczyć SP42-108 i ET22-259, ktoś musiałby sprawdzić jak było w dodatku z 1989 roku. Trend jednak był w tych latach niezmienny: ostrowskie piętrusy to pociągi z EU07 MD Ostrów Wlkp. do Poznania, Kluczborka, 2 pary Ostrów-Kalisz i jedna do Zduńskiej Woli - od strony Łodzi obsługę wagonową osobówek zapewniała przede wszystkim stacja Łódź Kaliska.

Dużo większe pole manewru jest w przypadku drugiego z zapowiadanych wypustów - bipy bydgoskiej. W 1990 roku (późniejszymi dodatkami nie dysponuję) Bydgoszcz codziennie wystawiała wg. planu 20 zespołów piętrowych.
Tutaj jeśli ktoś z lupą nie patrzy na daty rewizji, to oprócz SP45-204 może wykorzystać SP42-064 z Choszczna oraz SP42-043 z Gdyni.
"Kociołki" z Choszczna ciągnęły zestaw piętrowy ze st.mac. Bydgoszcz Gł. w pociągu nr 213 Piła-Stargard, a SP42 z Gdyni z bydgoską bipą to dwie pary na starej węglówce oraz planowy skład dla jednej pary Gdynia-Hel i jednej na stację Gdynia Port Oksywie.
 
Reakcje
89 3 0
W tym wypadku rzeczywiście nie chodziło o wagon DB. Przy okazji Twojego wpisu wyszedł mój błąd w zapisie - zamiast D/DB miało być D/BD, czyli w praktyce wagon bagażowy lub wagon 2. klasy z przedziałem bagażowym.

Natomiast, żeby już pozostać w tematach realistycznych składów przełomu epoki IV i V to może się okazać, że ET22-259 PIKO pasuje do zapowiadanej bipy ze stacji Ostrów dokładnie tak samo jak SP42-108.
Według dodatku 2c z 1990 roku dla Zachodniej DOKP żadna z tych lokomotyw planowo nie mogła się znaleźć w obsłudze ostrowskich piętrusów. Dokument wskazuje, że w 1990 roku Ostrów wystawiał do planu tylko 3 zespoły piętrowe i wszystkie prowadziły EU07 z miejscowej lokomotywowni. W dodatku z 1987 roku jest podobnie.
Żeby dla hiperrealistów całkowicie wykluczyć SP42-108 i ET22-259, ktoś musiałby sprawdzić jak było w dodatku z 1989 roku. Trend jednak był w tych latach niezmienny: ostrowskie piętrusy to pociągi z EU07 MD Ostrów Wlkp. do Poznania, Kluczborka, 2 pary Ostrów-Kalisz i jedna do Zduńskiej Woli - od strony Łodzi obsługę wagonową osobówek zapewniała przede wszystkim stacja Łódź Kaliska.

Dużo większe pole manewru jest w przypadku drugiego z zapowiadanych wypustów - bipy bydgoskiej. W 1990 roku (późniejszymi dodatkami nie dysponuję) Bydgoszcz codziennie wystawiała wg. planu 20 zespołów piętrowych.
Tutaj jeśli ktoś z lupą nie patrzy na daty rewizji, to oprócz SP45-204 może wykorzystać SP42-064 z Choszczna oraz SP42-043 z Gdyni.
"Kociołki" z Choszczna ciągnęły zestaw piętrowy ze st.mac. Bydgoszcz Gł. w pociągu nr 213 Piła-Stargard, a SP42 z Gdyni z bydgoską bipą to dwie pary na starej węglówce oraz planowy skład dla jednej pary Gdynia-Hel i jednej na stację Gdynia Port Oksywie.
Dziekuje za ciekawe informacje. Czy podobne składy Bydgoszcz wystawiała także w 1989 roku lub wcześniej? Glownie chodzi mi o Gdynia-Hel i Gdynia Oksywie
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
2.171 49 4
Jeżeli ten byk jest ostrowski to okazjonalnie mógł jechać gdy siódemka padła. Sam jechałem chyba Lechem lub Lubuszaninem z Poznaniado Warszawy i prowadził go byk 916 albo 917, bo planowya lokomotywa padła w Poznaniu i gdyby nie opóźnienie zreobone na początku to jechał w rozkładzie expresu. czyli 3 godziny. Więc można chyba tez go podłączyć.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
2.171 49 4
A tu pomniejszony w modelu i w ilości wagonów skład Kamieńczyka i podobnych pociągów relacji Poznań- Wrocław - Jelenia Góra z okresu świetności PR-ów w latach 2010-2014, Lokomotywa CD Drahy 163 026-8 Gabrysia MTB i wagony Piko i Heris:
Makieta 02.jpg

i oryginał we Wrocławiu:
Makieta 03.jpg
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.881 35 2
Moim marzeniem jest zbudowanie składu ekspresu Karpaty z Pt47 na czele i pojawienie się tego wagonu jest bardzo radującym mnie wydarzeniem. Ten warszawski bardziej pasowałby do składu, ale nie jestem takim ortodoksem, aby ten niewielki napis wpłyną na decyzję o zakupie szczecińskiego skoro, to on ma się pojawić. Bardziej nurtuje mnie różnica w odcieniu żółtego koloru. Wynika z trudności z powtarzalnością farb w tym okresie, czy zmiany schematu malowania? Wcześniejszy wypust tego wagonu wydaje się mieć jeszcze inny odcień.
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.881 35 2
Dziękuję! Męczę ten temat już dwa lata... dość systematycznie. Może kiedyś na jego bazie powstanie coś w papierze? Ale zejdzmy na ziemię!
Pierwszą stronę zrobiłem dobre 20 lat temu niestety nie przetrwała próby czasu. Później było ich sporo łącznie z forum, ale też nie przetrwały. Postanowiłem skupić się na temacie, który szczególnie mnie fascynuje i pociągnąć go w czasie ile zdrowia starczy. Tak, aby inni też z tego skorzystali ;)
 
Ostatnio edytowane:

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
449 2 3
Moim marzeniem jest zbudowanie składu ekspresu Karpaty z Pt47 na czele i pojawienie się tego wagonu jest bardzo radującym mnie wydarzeniem. Ten warszawski bardziej pasowałby do składu, ale nie jestem takim ortodoksem, aby ten niewielki napis wpłyną na decyzję o zakupie szczecińskiego skoro, to on ma się pojawić. Bardziej nurtuje mnie różnica w odcieniu żółtego koloru. Wynika z trudności z powtarzalnością farb w tym okresie, czy zmiany schematu malowania? Wcześniejszy wypust tego wagonu wydaje się mieć jeszcze inny odcień.
Tak dla ścisłości Karpaty były pociągiem pospiesznym... Niebieskie wagony Warsu w wersji z kremowym i żółtym logo były już kiedyś wydane przez Roco... A działający piękny model Pt47 ma kolega Sławek Dzierżek (SD) z Krakowa. Tak więc skład możnaby już na jakiejś makiecie zestawić, choć rozumiem że Tobie chodzi o wystawienie własnego takiego składu. Zatem życzę sukcesu.
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
1.102 6 0
Witam,
Mam pytanie: Czy w pociągu Ost-West w latach 80/90-tych kursowały sporadycznie wagony B9 (ex. A9 zdeklasowane) czy też B5D UIC-Y SNCF?
Wiem, że planowo były B10 lub A4B5 (ostatni raz jechałem tymi wagonami na początku lat 90-tych). Kiedyś w Świecie Kolei był artykuł o wagonach SNCF. Niestety nie interesowałem się wtedy pociągiem Ost-West. Moze ktoś zerknie....
Pozdrawiam
 

Załączniki

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
2.001 431 7
Witam,
Mam pytanie: Czy w pociągu Ost-West w latach 80/90-tych kursowały sporadycznie wagony B9 (ex. A9 zdeklasowane) czy też B5D UIC-Y SNCF?
Wiem, że planowo były B10 lub A4B5 (ostatni raz jechałem tymi wagonami na początku lat 90-tych). Kiedyś w Świecie Kolei był artykuł o wagonach SNCF. Niestety nie interesowałem się wtedy pociągiem Ost-West. Moze ktoś zerknie....
Pozdrawiam
Wagonem B9 SNCF jechałem w 2004 roku z Paryża do Frankfurtu nad Menem nocnym pociągiem i jedyne co pamiętam to potworna ciasnota i koszmarne kanapy - mimo trzech osób w przedziale. A A4B5 - jak kojarzę - jeździł w "Berolinie" w relacji Warszawa - Paryż...
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
2.171 49 4
A czy Berolina jeździła do Paryża? Chyba tylko do Berlina jako samodzielny pociąg. Do Paryża jeździły mieszane składy w tzw komunikacji międzynarodowej.
A co do wagonu z przedziałem bagażowym, taki jeździł w tzw "Ost-Weście", oczywiście pociąg ten z wagonami kursowymi do stacji Paris Nord.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.888 624 30
A czy Berolina jeździła do Paryża? Chyba tylko do Berlina jako samodzielny pociąg.
Pociąg o nazwie "Berolina" jeździł faktycznie do Berlina, ale miał wagon(ny) bezpośredni(e) do Paryża, przełączane do innego pociągu. W "Ost-West" jeździł francuski wagon osobowo-bagażowy, ale czy sporadycznie zdarzał się wagon B9 (ex A9), jeżeli nie był w planie, to myślę, że nikt nie potrafi powiedzieć, chyba, że są jakieś zdjęcia. A w latach 90. to i taki skład jeździł do Paryża (Gare du Nord, listopad 1993):

109 (9).jpg
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.383 100 9
Pociąg o nazwie "Berolina" jeździł faktycznie do Berlina, ale miał wagon(y) bezpośredni(e) do Paryża, przełączane do innego pociągu. W "Ost-West" jeździł francuski wagon osobowo-bagażowy, ale czy sporadycznie zdarzał się wagon B9 (ex A9), jeżeli nie był w planie, to myślę, że nikt nie potrafi powiedzieć, chyba, że są jakieś zdjęcia. A w latach 90. to i taki skład jeździł do Paryża (Gare du Nord, listopad 1993):

Zobacz załącznik 935564
Polski bagażowy jeżdził aż do Paryża :eek:?
 

Podobne wątki