• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Port Miejski Wrocław

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.617 14 6
Kolego, skoro kostka była cięta, co doskonale widać na Twoim zdjęciu, dokładnie są dopasowane do siebie, to skąd posiadasz wiedzę że brukarze niemieccy budujący te drogi we Wrocławiu do zalewania szczelin używali zaprawy cementowej, skoro te szczeliny były minimalne, co również widać na Twoim zdjęciu.
 

wroc67

Znany użytkownik
Reakcje
3.809 3 0
Kolego, skoro kostka była cięta, co doskonale widać na Twoim zdjęciu, dokładnie są dopasowane do siebie, to skąd posiadasz wiedzę że brukarze niemieccy budujący te drogi we Wrocławiu do zalewania szczelin używali zaprawy cementowej, skoro te szczeliny były minimalne, co również widać na Twoim zdjęciu.
Czy kolega , naprawdę nigdy nie widział ulicy z poniemiecką, granitową nawierzchnią, wykonaną z kostki 20 ki ( 20 cm to umowna wielkość dotyczącą kostki drogowej ). Wystarczy się przyjrzeć by zobaczyć iż pomiędzy poszczególnymi kostkami są ok 1 cm szczeliny , wypełnione zaprawą .
Na prywatnych posesjach stosuje się fugowaniem grysem kamiennym lub miałem , ale są to nawierzchnie o małym obciążeniu
Piasek do fugowania , to wersja dla niedoinformowanych- życzę powodzenia w walce z mrowkami , one uwielbiają piasek. O wypłukiwaniu go nawet nie wspominam
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.617 14 6
Nie widziałem układania kostki granitowej, za to widziałem jak w latach 60 u.w. była układana droga z kostki bazaltowej, trudniejszej do układania bo kostka ta miała różne rozmiary, i brukarze na kolanach mozolnie układali tą kostkę, do dzisiaj mam to w mojej pamięci. A wracając do sposobu układania różnych nawierzchni to byłem świadkiem jak nazwijmy to fachowcy kilka lat temu ułożoną kostkę Bauma zalewali właśnie zaprawą cementową. Na zdjęciach tej uszkodzonej drogi ja tych 1 cm. szczelin nie widzę. Proponuję wydzielić te nasze wpisy do działu Gadki szmatki, aby nie zaśmiecać koledze wątku
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Myślę że temat kostki w wątku gdzie jest budowana w modelu jest dobrym miejscem na wymianę wiedzy na jej temat. Kostki uklada się na sucho, klinujac grysem lub jak pokazalem na zdjęciach zalewa zaprawą.
Postaram się zmieścić jakaś normę na ten temat- później.
 

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.350 21 0
Niemcy budowali drogi bardzo nieekonomicznie, żeby drogi wytrzymywały ponad 100 lat bez remontu.
Drogi brukowe budowali nie drogowcy tylko kamieniarze. Kostka była tak docięta w kamieniołomach, że formowała się w określony poprzeczny łuk nawierzchni, kostki idealnie przylegały do siebie całymi płaszczyznami ścianek i do tego odpowiednia zaprawa. Dlatego przy rozbiórce nawierzchni czasem pęknie kostka, nie koniecznie na spoinie, co widać na zdjęciu w #660.
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
535 9 0
Niemcy budowali drogi bardzo nieekonomicznie, żeby drogi wytrzymywały ponad 100 lat bez remontu.
Drogi brukowe budowali nie drogowcy tylko kamieniarze. Kostka była tak docięta w kamieniołomach, że formowała się w określony poprzeczny łuk nawierzchni, kostki idealnie przylegały do siebie całymi płaszczyznami ścianek i do tego odpowiednia zaprawa. Dlatego przy rozbiórce nawierzchni czasem pęknie kostka, nie koniecznie na spoinie, co widać na zdjęciu w #660.
Warto też dodać że, szczególnie w 30latach tych, dość powszechne było szlifowanie powierzchni drogi brukowanej po zestaleniu się spoiny. Dzęki temu woda nie dostawała się między bruk i zimą, na mrozie, nie rozsadzała go. Przykładem może być ul. Spółdzielcza (na fragmencie) na Biskupinie we Wrocławiu. Wydaje mi się, że droga wjazdowa do portu też została wykonana w tej technologii, ale dawno tam nie byłem.

Zdroofka
Andrzej
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Niemcy budowali drogi bardzo nieekonomicznie, żeby drogi wytrzymywały ponad 100 lat bez remontu.
Drogi brukowe budowali nie drogowcy tylko kamieniarze. Kostka była tak docięta w kamieniołomach, że formowała się w określony poprzeczny łuk nawierzchni, kostki idealnie przylegały do siebie całymi płaszczyznami ścianek i do tego odpowiednia zaprawa. Dlatego przy rozbiórce nawierzchni czasem pęknie kostka, nie koniecznie na spoinie, co widać na zdjęciu w #660.
Dokładnie tak. Kostki były cięte na dokładne wymiary, co widać we Wrocławiu na oryginalnie zabrukowanych torowiskach. Tam nie ma przypadku. Spoiny mają mniej niż 1 cm, rzędy idealnie wypełniają przestrzeń między szynami, a fugi poszczególnych rzędów mijają się, przykład:
ul. Kościuszki we Wrocławiu, oryginalne przedwojenne torowisko.
 

przemek tabisz

Znany użytkownik
Reakcje
927 60 10
To i ja wtrącę swoje 3 grosze.
W każdej nawierzchni drogowej obciążenia przenosi podbudowa. Niemcy układali jako podbudowy typu makadan, kruszywo układane z dużych części kamiennych, gdzie puste przestrzenie wypełnia się coraz to drobniejszym kamieniem do piasku na samym końcu + woda. To raz.
Dwa kostka na drogach była układana na mieszance piaskowo-cementowej 10-1. Potem wszystko zasypywane piasek-cemnet 3-1. Najczęściej w 2 warstwach. Zamiatane na czysto i druga warstwa + woda. Dwa dni aby uzyskać pełną fugę. Potem stało to jak Pan Bóg przykazał 20 dni polewane wodą.
Kostka była szlifowana po jakimś czasie. Kostakę w jezdniach układano w łuku pionowym o bardzo dużym promieniu.
W torach nie była układana kostka "cieta pod torowiska" tylko brukarze/pomocnicy mieli za zadanie odpowiednio układać kostkę aby pasowała.
Kostka ta to bruk o wymiarach od 16 do 22 cm (najlepsza o wymiarach 18-20 cm) oraz trochę długości ok. 35 cm aby można było zrobić wiązanie/cegiełkę.
22 lata doświadczenie upoważnia mnie do wyrażenia swojego zdania. I @tomekkor przestań fotografować ul. Komandorską albo zaproś na kawę ;):p
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.817 138 3
W porcie prace trwały nawet w dniu Święta Niepodległości ponieważ załoga zobowiązała się dotrzymać terminów. Niestety naszym dzielnym przodownikom pracy zabrakło materiałów budowlanych. Na szczęście załoga Hubet Wasyliszki na czele z @hugwa bardzo szybko wyprodukowali potrzebne materiały. Nasi dzielni kierowcy Transbudu dostarczyli je błyskawicznie na plac budowy. Dzięki tym ofiarnym działaniom nasza załoga mogła prężnie powrócić do pracy realizując tym samym hasła "Klasa robotnicza główną siłą w socjalistycznym rozwoju Polski!" oraz "Rzetelna praca każdego – warunkiem siły Polski i pomyślności Polaków!"

Dziękujemy załodze Hubet Wasyliszki oraz załodze Transbudu!

WhatsApp Image 2021-11-12 at 20.33.28.jpeg


WhatsApp Image 2021-11-12 at 20.33.28 (1).jpeg


WhatsApp Image 2021-11-12 at 20.33.28 (2).jpeg
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
670 4 0
Jak tę kostkę brukową w zamierzchłych czasach układali to układali, czym zalewali albo nie zalewali to zalewali albo nie zalewali ale chyba najważniejsze byłoby zdjęcie oryginału aby odwzorować na makiecie to modelarskie oszustwo stosując różne modelarskie oszukańcze techniki w celu upodobnienia modelu do oryginału

Na przykład:

Oryginał

bruk.jpg


i mój model

bruk0.jpg

... no jak widać na ostatnim obrazku jeszcze się tym tematem nie zdążyłem zająć :cool:

Ale portowe klimaty to jest coś co mi się niesamowicie podoba i być może kieeeeeeydś uda mi się coś w takim klimacie zbudować.

Na razie podziwiam działalność Kolegi.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 11
Buduję makietę 75

Podobne wątki